موسوي خوئيني‌ها يا صدر رابط رهبري

آرمان- مطهره شفیعی: اصلاح‌طلبان می‌خواهند به آنچه شعار می‌دهند رنگ واقعیت ببخشند. اصلاح‌طلبان تمایل دارند تا با همه ارگان‌های حاکمیتی در تعامل منطقی باشند و نمی‌خواهند عدم ارتباط با ارکان مختلف کشور امتیازی برای بهره‌برداری رقیب باشد. ارتباط با مقام معظم رهبری و بهره‌گیری از رهنمودهای ایشان از جمله اهداف اصلاح‌طلبان است. بر همگان واضح و مبرهن است که اصولگرایان به‌ویژه طیف دلواپس آنها همواره در این مسیر حرکت کردند تا به جامعه القا کنند میان مقام معظم رهبری و اصلاح‌طلبان دیوار بلندی وجود دارد. بنابراین امکان ارتباط وجود ندارد. اما رهبری بارها این ادعا را رد کردند مانند سال 91 که مجید انصاری، عبدالواحد موسوی لاری و اسحاق جهانگیری به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. انصاری پس از آن دیدار گفت: ‌«دیداری داشته‌ایم كه خوب بود. به هر حال خدمت ایشان رسیدیم و در رابطه با مسائل كلی كشور صحبت كردیم.» عباس عبدی در آن مقطع زمانی اظهار داشت: «دوستان اصلاح‌طلب كار بسیار خوبی كرده‌اند كه البته دیر هم انجام شد چه بسا اگر دیدارها توسط رهبران اصلاح‌طلب انجام شود در بهبود وضعیت موجود جامعه موثرتر باشد.» همین دیدار امتیازی برای اصلاح‌طلبان بود که شایعه دلواپسان مبنی بر اختلاف میان جریان اصلاحات و رهبری رد شود که نتیجه آن هم پیروزی کاندیدای اصلاحات یعنی حسن روحانی در انتخابات ریاست ‌جمهوری 92 بود.
کاهش دیدارها
از سوی دیگر مدت‌هاست که اصلاح‌طلبان از اسحاق جهانگیری به‌عنوان رابط این جریان با مقام معظم رهبری نام می‌برند. در اسفند 91 بود که جهانگیری در مورد دیدار با رهبری توضیح داد: «همه گروه‌ها باید از نظرات رهبری استفاده کنند. ما جایی جز رهبری سراغ نداریم که دغدغده‌هایمان را مطرح کنیم.» جهانگیری در روزهای پایانی سال 95 هم به دیداری که با مقام معظم رهبری داشت اشاره می‌کند که موضوع تعیین رابط میان اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری بوده است. جلسه‌ای که از افرادی از جمله موسوی خوئینی‌ها، عبدا... نوری و ... نام برده می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور گفته بود: «این ارتباط همیشه بوده است اما از سال ٨٨ به بعد مقداری این ارتباط دچار مشکل شد. وقتی هم در همان‌جا توضیح داده شد، ایشان در پاسخ به طرح این موضوع گفتند که از طرف ما که اصلا قطع رابطه‌ای نبوده و ما مشکلی نداریم حال اگر تمایل دارید که ارتباطی از سوی دوستان باشد، خود شما (بنده) باشید.» با این حال اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش دیدارهای جهانگیری با مقام معظم رهبری شنیده می‌شود.30 بهمن مصاحبه معاون اول رئیس‌جمهور با نشریه فاینشنال تایمز منتشر شد که جهانگیری در ابتدا گفت: «آیت‌ا... خامنه‌ای در حال حاضر بسیار خوب هستند و ما نگرانی‌ از این بابت نداریم. هنگامی که آن روزهای سرنوشت‌ساز فرابرسد، به لطف سطوح بالای بلوغ در سیستم هیچ‌ بحرانی به وجود نخواهد آمد» و سپس از او سوال شد که چرا از زمان انتخابات دیداری با رهبر نداشته است، پاسخ جهانگیری چنین بود: «من رابطه خوبی با رهبری دارم، اما زمان انتخابات کمی زیاده‌روی کردم. امیدوارم که به‌زودی ایشان را ملاقات کنم.» این اظهارات بود که گمانه تغییر رابط میان اصلاح‌طلبان و رهبری را تقویت کرد.
صدر یا موسوی خوئینی‌ها


دیروز عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه جهانگیری ماجرای آغاز ملاقات‌های خود با رهبری را اینگونه شرح داده‌اند که بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی اصلاح‌طلبان کانال ارتباطی خود با رهبری را از دست داده‌اند و رهبری هم از خود آقای جهانگیری خواستند این نقش را ایفا کنند. آیا این نقشی که به آقای جهانگیری داده شده از سوی اصلاح‌طلبان هم پذیرفته شده است؟ این را از این بابت می‌پرسم که افرادی مثل آقای رهامی و منتجب‌نیا هم دیدار‌هایی با رهبری داشته‌اند، توضیح داد: «بله. اصلاح‌طلبان از دیدار‌های پیوسته آقای جهانگیری به‌عنوان یک چهره شاخص اصلاح‌طلب با رهبری استقبال می‌کنند. اما اینگونه نبوده است که جایی تصمیم‌گیری شود که آقای جهانگیری نقش این رابط را ایفا بکند یا نکند. جبهه اصلاحات چه از ملاقات‌های آقای جهانگیری و چه از ملاقات‌های آقای موسوی خوئینی‌ها استقبال می‌کند. حتی اخیرا هم توصیه شده است که دکتر محمد صدر با توجه به انتصابشان از سوی رهبری در مجمع تشخیص مصلحت تقاضای ملاقات و گفت‌و‌گو با رهبری داشته باشند. اصلاح‌طلبان، چون جمع‌بندی‌شان این است که در این شرایط جامعه باید به سمت تفاهم و آشتی ملی برود حتما از همه گفت‌و‌گو‌ها استقبال می‌کنند.» و در پاسخ به اینکه آقای صدر توصیه چه کسی بوده‌اند، اظهار داشت: «خیلی از دوستان اصلاح‌طلب. از اسم بردن معذورم، اما این درخواست از آقای صدر بوده است. من باورم بر این است که چون ایشان منصوب رهبری در مجمع تشخیص هستند، اگر تقاضای گفت‌وگو کنند، بی‌جواب نخواهد ماند و فرصت گفت‌و‌گو و دیدار به ایشان داده خواهد شد.»
در نهایت...
اکنون باید منتظر ماند که تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان چه خواهد بود و البته مهم‌تر از آن نظر مقام معظم رهبری است. اصلاح‌طلبان همواره از هر مسیری که منتهی به آگاهی جامعه از عملکرد آنها شود استقبال می‌کنند و مقام معظم رهبری هم همواره با توصیه‌های خود مسیر پیشرفت برای جریان‌های سیاسی کشور را هموار کردند.