يك نوك تا رفع فيلتر«توئيتر»

آرمان: شبکه‌های مجازی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در حال‌ گسترش هستند. براساس برخی آمارها بیش از نیمی از مردم ایران عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی بوده و بیش از 80‌درصد کاربران کمتر از40 سال دارند. شاید یک‌دهه پیش کسی پیش‌بینی نمی‌کرد ‌شبکه‌های اجتماعی به این اندازه‌ رشد کنند. در ایران نیز با تلاش‌های دولت روحانی این شبکه‌ها توام با افزایش سطح پوشش اینترنت پرسرعت گسترش چشمگیری یافته است. درگیری مراکز علمی، جوانان، افراد جویای کار و حتی سیاستمداران با این شبکه‌ها باعث شد فیلترینگ محدود شود و جز در شرایط اضطراری شاهد آن نباشیم. همان شبی که تلگرام رفع فیلتر شد، برخی دیگر از نرم‌افزارها نیز از فیلتر خارج گردید.
توئیتر هم رفع فیلتر می‌شود
هرچند توئیتر فیلتر است اما در بین اهالی سیاست گسترش قابل توجهی دارد. بر اساس آخرین اخبار رفع فیلتر این شبکه اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است. در این رابطه وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که برای رفع فیلتر توئیتر چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: ما این مساله را به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارجاع داده‌ایم و در آنجا، در حال بررسی نهایی هستیم. آذری جهرمی ادامه داد: درباره جزئیات این مساله اجازه بدهید پس از آنکه به نتایجی رسیدیم، آن را مطرح کنیم. وی در پاسخ به این سوال که تاکنون در سال جاری چه‌اندازه اشتغال‌زایی اینترنتی صورت گرفته است، اظهار داشت: در شش ماه اول که مستنداتش موجود است و گزارش‌های متعددی که به ما رسیده است، ۵۰ ‌هزار شغل ثبت شده داریم. جهرمی با اشاره به حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کسب‌و‌کارهای اینترنتی (استارتاپ) خاطرنشان کرد: پیش‌نویس طرح اعتبار ۵۰۰‌میلیارد تومانی برای حمایت از کسب‌و‌کارهای نوپا انجام شده و ما در حال نهایی کردن لیست‌ها هستیم.
رسانه‌ای اثرگذار


هرچند تلاش دولت درجهت رفع فیلتر توئیتر تلاشی ارزشمند است، تا زمانی که بزرگ‌ترین رسانه‌ داخلی که به‌علت برخی سیاست‌ها از دیدگاه بخشی از مردم کنار گذاشته شده، به خانه‌های مردم باز نگردد و بی‌اعتمادی نسبت به این رسانه کمرنگ نشود، شاهد تاثیر بیشتر شبکه‌های اجتماعی خواهیم بود. از این رو دولت به‌واسطه اینکه بخشی از منابع مالی صداوسیما را تامین می‌کند و یکی از سه نهادی است که در اداره صداوسیما نظارت دارد، باید در جهت آشتی مردم با این رسانه تلاش کند.
ویترین و تابلوی ملت
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این ارتباط به«آرمان»گفت: به‌طور یقین رسانه‌ ملی بهترین محفل برای اصلاع‌رسانی، ارائه اخبار، تحلیل، مباحث علمی تاریخی و ترویج دستاوردهای علوم انسانی است. علی‌محمد‌ نمازی اظهار کرد: بودجه رسانه ملی و حتی مجوز برای آگهی‌های این رسانه توسط دولت سیاستگذاری می‌شود. اما در سال‌های گذشته، عرصه تعامل در این رسانه محدود‌تر شده و اغلب کارشناسانی دعوت می‌شوند که از یک جناح هستند. در شرایطی که این رسانه مهم باید ویترین و تابلوی ملت ایران باشد اما کنترل آن و سیاستگذاری بر آن در اختیار دولت نیست و نمایندگان سه قوه این نهاد را اداره می‌کنند و دولت فاقد تاثیرگذاری در این زمینه است. از این رو بهترین روش برای ایجاد پویایی در رسانه ‌ملی در مقابل شبکه‌های اجتماعی که اخبار صحیح و ناصحیح را ترویج می‌دهند، حرکت به سوی ایجاد رقابت در تولید محتواست.