گشايش «درهاي آزادي» به روي زنان

آرمان - هستی قاسمی: طی سال‌های گذشته حضور و ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی به دلایل مختلفی از جمله دیدگاه تفکیک جنسیتی، سالم نبودن فضای ورزشگاه‌ها برای زنان و نبود امکانات سخت افزاری برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تنها به تماشای چند بازی به طور مستقیم منتهی شد و به‌رغم افزایش مطالبات زنان برای حضور در استادیوم‌ها و تماشای مستقیم مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال، تغییری در آن حاصل نشد تا آنجا که فشار کنفدراسیون‌های آسیایی و جهانی برای رفع این ممنوعیت، حضور زنان در استادیوم را به یک مطالبه بسیار جدی تبدیل کرد. بر این اساس، طی دو دهه اخیر، کنشگران حقوق زنان برای ورود آزادانه بانوان به ورزشگاه‌ها تلاش‌های بسیاری نمودند و حتی کمپین‌هایی تحت عنوان دفاع از حق ورود زن به ورزشگاه‌ها تشکیل شد که نخستین نتیجه این تلاش‌ها به بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی 2006 باز می‌گردد؛ زنان برای نخستین بار پس از انقلاب در اواخر دولت اصلاحات توانستند با حضور در ورزشگاه آزادی به طور مستقیم بازی ایران و بحرین را ببینند. در سال 95 برای نخستین بار در ورزشگاه به روی زنان در قم باز شد و فعالان حقوق زنان از این امر به عنوان یک بستری مطلوب برای ورود آزادانه زنان به ورزشگاه یاد کردند اما پس از آن چند تن از دختران به ناچار برای رفع این ممنوعیت و نیز تماشای مستقیم مسابقات محبوب خود با ظاهری پسرانه در ورزشگاه حضور پیدا کردند. از این رو، مطالبات زنان از جمله حضور دوستداران مسابقات ورزشی زن در استادیوم‌ها برای تماشای مستقیم مسابقات همچنان در دولت روحانی به شکل بسیار جدی دنبال می‌شود تا آنجا که برخی به این نتیجه رسیدند، حضور زنان در ورزشگاه باید خانوادگی شود. بر این اساس و با اعلام فدراسیون بسکتبال عصر دیروز و ساعاتی قبل از آغاز مسابقه رسمی بسکتبال ایران و عراق، خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه حساس تیم ملی بسکتبال ایران مقابل عراق آنهم به طور رایگان حضور یافتند که به باور کنشگران حقوق زنان این مهم را می‌توان جرقه امیدی برای رفع ممنوعیت همیشگی ورود زنان به ورزشگاه‌ها دانست.
حضوری متفاوت
پس از سال‌ها تلاش خستگی ناپذیر، زنان توانستند دیدار تیم‌های بسکتبال ایران و عراق را از نزدیک تماشا کنند. این بازی، از پنجره دوم مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، برگزار شد. در واقع این‌ بار زنان برخلاف فینال لیگ برتر بسکتبال یا لیگ جهانی والیبال، برای تماشای بازی گزینش نشدند بلکه فدراسیون بسکتبال، از خانواده‌ها برای حضور در ورزشگاه آنهم به طور رایگان دعوت به عمل آورد و خانواده‌ها، توانستند مسابقه حساس تیم ملی بسکتبال ایران مقابل عراق را به طور مستقیم در ورزشگاه آزادی تماشا کنند. یکی از حواشی ورزشی طی یک ماه گذشته، مشکل بانوان خبرنگار در تبریز و ممانعت از ورودشان به سالن مسابقه بود. با این حال در بازی برگشت همان مسابقه بانوان وارد سالن آزادی شدند تا قدری فضا تلطیف شود. عراق شاید حریف بسیار قدرتمندی برای ایران نبود اما حضور متفاوت زنان برای تماشای مستقیم بازی به این مسابقه هیجان و زیبایی بخشید. پس از مدت‌ها مسابقه در رده ملی و رسمی برگزار شد که بانوان هم به همراه مردان توانستند آن را از نزدیک تماشا کنند. پس از مشکلات بسیاری که برای زنان هوادار مسابقات ورزشی به وجود آمده بود، این اتفاق می‌تواند نویدبخش ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها باشد.
رایزنی وزارت ورزش


به هر روی امروز مطالبات زنان نسبت به گذشته نه تنها که کاهش نیافته بلکه این مطالبات از جمله حضور آزادانه زنان در ورزشگاه‌ها افزایش یافته است. به همین دلیل جامعه زنان برای نیل به خواسته‌های خود در سال 94 دست به انتخاب زنانی به عنوان نماینده زدند که احساس می‌کردند این زنان نیازها و خواسته‌های جامعه هدف را به خوبی درک می‌کنند و همه توان خود را برای تحقق مطالبات زنان از جمله ورود آزادانه به ورزشگاه به کار خواهند گرفت. پیش‌تر فاطمه ذوالقدر نائب رئیس فراکسیون زنان درباره تلاش فراکسیون زنان مجلس برای ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها به «آرمان» گفت: «موضوع حضور زنان در ورزشگاه نيز در كنار ساير نيازهای جامعه زنان، نیازمند یک بستر فرهنگی و اجتماعی مناسب در کنار قوانین مربوطه می‌باشد اما فراکسیون زنان رایزنی‌هایی با وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برای مرتفع نمودن این محدودیت انجام داده‌اند. اکنون با ارتقای جایگاه مدیریتی زنان در حوزه ورزش انتظار داریم که نگاه برابری‌جویانه و عاری از سوگیری محقق شود». بر این اساس، اگرچه تلاش کنشگران حقوق زنان و نیز نماینده‌های زن در مجلس برای ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها با این اتفاق تا حدی ملموس است اما به نظر این تلاش‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی برای رفع ممنوعیت زنان باید ادامه پیدا کند و به باور زنان هوادار مسابقات ورزشی از جمله فوتبال نباید تنها به یک یا دو رایزنی با وزارت ورزش اکتفا کرد. زیرا همچنان مخالفت‌های بسیار برای حضور آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها وجود دارد که نیاز به گفت‌وگوی بیشتر را آشکار می‌کند.