طرحی برای کسب درآمد

حمید تهرانی- موضوع اعطای طرح ترافیک بسیار خبرساز شده است. طرح جنجالی شورای شهر که از سوی معاون شهردار تهران تدوین و پیشنهاد شده بود نه فقط اعتراض دریافت‌کنندگان که اعتراض ناظران مسایل شهری را موجب شد. در این اعتراض سوال می‌شود که دقیقا هدف طراحان نظام جدید طرح ترافیک چیست؟ آیا هدف طراحان آن است که از این محل بخشی از هزینه‌های گزاف شهرداری را تامین کنند؟ آیا طراحان می‌خواهند با گران کردن هزینه ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک عملا جذابیت تردد در این محدوده را کاهش دهند و ورود به این طرح را فقط برای کسانی که مجبور هستند، میسر کنند؟ آیا پیشنهاددهندگان این طرح می‌خواهند به شهروندان تهرانی پیام دهند که از این پس باید برای استفاده از امکانات شهری هزینه‌های زیادی بپردازند؟
درحالی که گفته می‌شود بیش از 70 درصد آلودگی هوای تهران به خودروهای دیزلی و سنگین درون و برون‌شهری تعلق دارد و خودروهای شخصی با سوخت بنزین، کمتر از 10 درصد در آلوده‌سازی هوا نقش دارند گمان نمی‌رود که محدودسازی ورود به مرکز شهر تهران و افزایش هزینه‌های دریافت مجوز ورود به طرح ترافیک هدفی زیست‌محیطی داشته باشد چراکه در این صورت نوک تیز حمله مقامات شهرداری باید به سوی خودروهای سنگین و دیزلی گرفته می‌شد.
به همین دلیل وضع قیمت‌های گزاف برای ورود به محدوده طرح ترافیک به ویژه هنگامی که قرار است از برخی اقشار ظاهرا مرفه (مانند پزشکان) ارقام کامل دریافت شود، احتمال وجود نگاه و علاقه‌های درآمدی در تدوین و پیشنهاد این ساختار جدید طرح ترافیک را افزایش می‌دهد. در این صورت احتمال آن است که سایر محل‌های درآمدی شهرداری تهران مسدود یا ناکارآمد شده و مدیران شهری تهران برای تامین هزینه‌ها مجبور به ورود به عرصه‌های دیگر و تامین درآمد از این محل‌ها شده‌اند.
در این میان این سوال مطرح است که آیا ترتیبات گفته شده به همان شکل برای مدیران شهری و دولتی که از طرح ترافیک استفاده می‌کنند به اجرا درخواهد آمد؟ آیا کسانی که طرح ترافیک جزو ابزار کارشان محسوب می‌شود ولی از آن انتفاع مستقیم ندارند مانند خبرنگاران هم باید به همین نحو طرح ترافیک دریافت کنند.
روشن است که این طرح ابهام‌هایی آزاردهنده دارد چنان که پلیس نیز از اجرای آن سر باز زده و گفته است که با امکانات فعلی اجرای طرح پیشنهادی ناممکن است. بر این پایه مدیران شهرداری تهران باید توضیح دهند که در اجرای طرح نسنجیده‌ای که مقدمات و زیرساخت آن نیز مهیا نیست، از چه رو تعجیل می‌شود؟