نه خودروی اسلامی داریم نه فیزیک و شیمی اسلامی

رییس‌جمهور گفت‌: علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود‌. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان‌. علم مرز نمی‌شناسد‌. حسن روحانی در مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی عنوان کرد‌: اسلام آموخت که باید علم را از هر جایی بیاموزید‌. علم و دانش و هنر علم مرزی را نمی‌شناسد‌. برخی دوره‌ای را می‌خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند‌. علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود‌. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان‌. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است‌. جبر، جبر است‌. ریاضی هم ریاضی است‌. چه فرقی می‌کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می‌گذارد؟
روحانی تاکید کرد‌: برخی به مفهومی فکر می‌کنند که گویی باید علوم را دسته‌بندی کنند به عنوان علومی که ارتباط با دین دارند‌. حتی می‌خواهند علوم را به سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند‌. در مقطعی عده‌ای می‌خواستند علم جدید را نپذیرند و زمانی هم دانشگاه را نمی‌پذیرفتند می‌گفتند هر چه داریم ازحوزه داریم و به دانشگاه نیازی نداریم‌. عده‌ای می‌خواستند ثابت کنند اول همه علوم در اسلام بوده و آیه و حدیثی پیدا می‌کردند که حرف خود را ثابت کنند اما این حرف درست نیست، خود پیامبر هم می‌گفت دانش را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد‌.
برخی تقسیم‌بندی‌های پس از انقلاب، چندان دقیق نیست
رییس شورای‌ عالی امنیت ملی در ادامه این سخنرانی با تاکید بر اینکه برخی از تقسیم‌بندی‌هایی که پس از انقلاب در جامعه رخ داده، چندان دقیق نیست، تصریح کرد‌: قطعا علم اسلامی و غیراسلامی شبیه همدیگر است و تفاوتی میان آنها وجود ندارد، بلکه اهداف فرق دارد‌. ما نمی‌توانیم بگوییم فلان خودرو اسلامی است و آن یکی نیست‌. اینکه شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودرو اسلامی نمی‌شود اما اینکه چگونه از این خودرو به نحو احسن استفاده کنیم، می‌تواند در این تقسیم‌بندی موثر بوده و تاثیر بگذارد‌. این نحوه استفاده نشان‌دهنده فردی است که دارای آرمان‌های بلند است‌. رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما نباید نتیجه تحقیق را از قبل برای پژوهشگران مشخص کنیم، تصریح کرد‌: پژوهشگران و اساتید ما باید بتوانند آزادانه به تحقیق بپردازند و به نتیجه خودشان برسند‌. خداوند به ما ایرانی‌ها استعداد و انگیزه داده و ما باید محیط را فراهم آوریم و همه دست به دست هم دهیم تا یک محیط مساعد در دانشگاه‌ها به وجود آید و اگر چنین شد پیشرفت ما می‌تواند به سرعت صورت گیرد‌. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هیچ کشوری با انزوا به جایی نخواهد رسید، بیان داشت‌: اگر ما روابط علمی‌مان را با دنیا محدود کنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید لذا در دنیای علم این صحبت‌ها جایی ندارد‌. ما در علم و دانش و در رشته‌های تخصصی باید با دنیا در ارتباط باشیم‌. رییس‌جمهور مشکوک بودن به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران را نادرست خواند و گفت‌: اینان به آینده، دین، کشور و ملت‌شان علاقه‌مند هستند لذا باید سختگیری‌های بی‌جا را کنار بگذاریم و اگر روابط خوب با دنیا داشته باشیم و بتوانیم پروژه‌های مشترک را با دنیا پیش ببریم سریع‌تر به نتیجه خواهیم رسید‌. رییس‌جمهور با اشاره به برخی مشکلات کشور که مردم با آن مواجه هستند، بیان داشت‌: مسایلی از جمله آلودگی هوا، ریزگردها و کمبود آب در اولویت اقدامات دولت قرار دارد که با همراهی دانشگاهیان و پژوهشگران می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم‌. ما در روزهایی مدارس و کارمان را به دلیل وجود آلودگی تعطیل می‌کنیم و به دلیل صنعت ناقص، هوای تنفسی‌مان کم شده است‌. وی تصریح کرد‌:‌ دنیا با خودروهای سوخت فسیلی نمی‌تواند مشکل آلودگی هوا را از بین ببرد و ما نیز این مشکلات را داریم که در حل آن اقداماتی را انجام داده‌ایم‌. روحانی با اشاره به تصمیمات دولت دوازدهم در باب زلزله در کشور و توجه قرار دادن مساله کم‌آبی که کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته، بیان داشت که ما اساسا در خشکسالی قرار داریم که باید در جهت رفع این مشکلات به کمک دانشگاهیان و پژوهشگران اقدامات لازم را انجام دهیم‌.


رییس دولت دوازدهم با اشاره به نحوه بودجه‌ریزی در سال آینده گفت‌: سازمان برنامه و بودجه باید به اندازه کارآفرینی به دانشگاه‌ها بودجه بدهد‌. دانشگاهی که دانشجویانش در سال سوم جذب بازار کار می‌شوند، در اولویت قرار دارند‌. روحانی همچنین به بخشی از مذاکرات خود با یکی از اعضای پیشین کابینه اشاره کرد و گفت‌: وزیر آموزش و پرورش قبلی گزارش کتبی به بنده داد و گفت که بسیاری از دانش‌آموزان ما در سال سوم دبیرستان، جذب بازار کار می‌شوند که این بسیار خوب است‌. وی با بیان اینکه باید بازار کاری بسیار بزرگ ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد‌: استخدام دولتی، حدی بسیار محدود دارد‌. هم‌اکنون دستگاه اجرایی ما به اندازه کافی چابک نیست‌. بنابر این معیار دانشگاه ما، باید کارآفرینی و معیار پژوهش ما، صنعتی شدن محصول و به دست آوردن بازار باشد‌.
لازم به ذکر است در این مراسم رییس‌جمهور کشورمان با اهدای لوح از 13 طرح برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی تقدیر کرد‌.