اعترافات جنجالی

فردی که در دوران مبارزات انتخاباتی ٢٠١۶ مشاور ستاد دونالد ترامپ بود، اتهام‌های توطئه علیه آمریکا و دروغ گفتن به بازرسان اف‌بی‌آی را پذیرفته است و گفته با تیم تحقیق درباره اتهام رابطه میان ستاد ترامپ و روسیه همکاری می‌کند.
دفتر رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ و روسیه، به دادگاه گفته است در صورت همکاری ریک گیتس با تحقیقات، برای او درخواست تخفیف مجازات می‌دهد. گیتس پیش از اعترافش با اتهام‌های دیگری، از جمله پولشویی نیز مواجه بود. اتهام‌هایی که او پذیرفته می‌تواند بین حدودا چهار تا شش سال حبس برایش به دنبال داشته باشد.
گیتس، ۴۵‌ساله، که شریک کاری پل منافارت، رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ هم هست، اکنون می‌تواند به بازرس ویژه در پیشبرد تحقیقاتش برای یافتن چگونگی نقش روسیه در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ و رابطه احتمالی میان مسکو و اعضای ستاد ترامپ کمک کند. پل منافارت، از چهره‌های شناخته شده لابی‌گری در واشنگتن هم جمعه گذشته با اتهام‌های جدیدی از سوی بازرس مولر روبه‌رو شد.
با وجود این، هنوز هیچ اتهام مستقیمی در ارتباط با رابطه میان گیتس و منافارت با مقام‌های روسیه که با هدف تاثیر بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته طرح شده باشد، وجود ندارد. به همین علت هم کاخ‌سفید و دونالد ترامپ با کم اهمیت خواندن این اتهام‌ها، آن را دلیلی بر غیرواقعی بودن اتهام رابطه مسموم میان اعضای ستاد انتخاباتی او و روسیه می‌دانند.


اما منتقدان ترامپ و به ویژه دموکرات‎ها می‌گویند بازرس مولر با ادامه پیدا کردن مناسبات مالی و جرایم مالیاتی و پولشویی مظنونان علاوه بر نزدیک شدن به دیگر افراد مرتبط با این تحقیقات، خواهد توانست انگیزه‌های مالی افرادی چون ریک گیتس یا پل منافارت را بیشتر شناسایی کند و برای مثال دریابد که آیا زد و بندهای مالی این افراد با افرادی در روسیه یا مثلا بدهی مالی منافارت به یکی از الیگارش‌های اوکراین می‌توانسته آنها را مستعد دریافت رشوه یا سکوت و همکاری در زمینه خاصی کند یا خیر.
چهارشنبه گذشته هم بازرس مولر در اقدامی مشابه، علیه یک وکیل مقیم لندن اعلام جرم کرد و او را به دروغگویی متهم کرد. آلکس ون در زوآن نوزدهمین نفری بود که در جریان پرونده ترامپ- روسیه رسما متهم و به دادگاه‌های آمریکا احضار می‌شد.
آن‌طور که مدارک دادگاه نشان می‌دهد آلکس ون در زوآن در سال ۲۰۱۲ ماموریت یافته برای وزارت دادگستری اوکراین گزارشی در ارتباط با پرونده قضایی یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین تهیه کند. تیموشنکو، یک سال پیش از این ماجرا به اتهام سوء‌استفاده از قدرت محاکمه شده بود؛ اتهامی که خود او آن را متاثر از رقابت‌های سیاسی می‌دانست.
آن طور که در مدارک ارائه شده از سوی بازرس مولر به دادگاه آمده، زوآن در آن گزارش نتیجه‌گیری کرده که محاکمه خانم تیموشنکو عادلانه بوده و روند رسیدگی قضایی به آن مناسب بوده است. مدارک اقامه دعوی علیه این وکیل مقیم لندن روز جمعه در واشنگتن به مجامع قضایی تحویل داده شده است اما جزییات آن روز سه‌شنبه گذشته علنی شده است. در این مدارک آمده بود زوآن در مورد آخرین ارتباطش با ریک گیتس دروغ گفته است.
این در حالی است که اعلامیه دادستانی آمریکا در مورد متهم شدن 13 تبعه روسیه به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 با واکنش ضد و نقیض دولت مواجه شد.
دونالد ترامپ از مشاور امنیت ملی درخواست کرد هر حدسیاتی در مورد اعمال نفوذ احتمالی روسیه بر انتخابات تکذیب شود ولی اگر هدف مسکو برقراری هرج و مرج در ایالات متحده بود پس این هدف به پاس تحقیقات و گفت و شنودهای بی‌شمار کنگره حاصل شده است. در حالی که مک مستر در همایش امنیتی مونیخ از وجود شواهد انکار‌ناپذیر دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 سخن رانده بود.
رییس مرکز مطالعه آمریکا جنب دانشگاه دولتی لومنوسف مسکو می‌گوید اظهارات شدید ترامپ باید از دیدگاه درگیری با حزب دموکرات بررسی شود: هدف اصلی ترامپ دفاع از اعتبار خود در برابر جامعه و دموکرات‌هاست. او باید اثبات کند پیروزی‌اش در انتخابات یک پیروزی صادقانه بود، نه نتیجه دخالت کسی. اما وزارت دادگستری و دیگر نهادها باید به دموکرات‌ها نشان دهند مساله اعمال نفوذ روسیه را جدی می‌گیرند.
این نهادها در مورد هدف روسیه اظهارات ضدونقیضی بیان می‌کنند‌ اما مدیر فرآورده‌های تبلیغاتی فیس‌بوک می‌گوید هدف روسیه تفرقه انداختن در جامعه آمریکا بود و نه حمایت از یکی از نامزدان ریاست‌جمهوری. به گفته وی، روسیه بین آمریکایی‌ها دشمنی ایجاد کرد و این مساعی موثر واقع شد.
تحریم‌های جدید علیه روسیه
کاخ سفید اعلام کرد اعمال تحریم‌های جدیدی را بر ضد روسیه به علت دخالت این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مد نظر قرار داده است.
مسوولان بلند پایه دولت دونالد ترامپ، ضمن بی‌اساس دانستن اتهام برخی منابع و گروه‌ها در خصوص رفتار ملایمت آمیز واشنگتن در قبال روسیه، اعلام کردند دولت در نظر دارد تحریم‌های جدیدی بر ضد مسکو وضع کند.
کنگره آمریکا نیز پیش از این تحریم روسیه را به علت دخالت در روند انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 خواستار شده بود. وزارت مالیه آمریکا پیش از این فهرستی از 200 مسوول روس که با تحریم‌های احتمالی جدید آمریکا روبه‌رو خواهند شد، منتشر کرد، اما به تدابیر تنبیهی که آمریکا بر ضد این افراد مد نظر قرار داده است اشاره نکرد.
تمایل ترامپ به بهبود روابط واشنگتن با مسکو از همان ابتدای آغاز به کار وی در کاخ سفید به هیچ وجه با استقبال کنگره آمریکا روبه‌رو نشد و در حال حاضر نیز چند کمیته حقیقت یاب کنگره آمریکا درباره دخالت‌های احتمالی روس‌ها در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آمریکا به ویژه تبانی احتمالی میان مسکو و تیم تبلیغاتی ترامپ تحقیق می‌کنند. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا سال گذشته با انتشار گزارشی ابراز اطمینان کرده‌اند که میان طرفداران و مسوولان ستاد انتخاباتی ترامپ و مسوولان رسمی روسیه تعاملاتی صورت گرفته است.
مساله روابط آمریکا با روسیه و تنش‌هایی که به علت دخالت احتمالی روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر میان دو کشور به وجود آمده است، دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را مسموم کرده و میلیاردر آمریکایی را در اتخاذ یک سیاست مشخص در قبال کرملین به دردسر انداخته است.