بيادي در مراسم رئيس دولت اصلاحات

آرمان- مطهره شفیعی: آب و هوای اردوگاه اصولگرایان پاییزی است و حتی زمستانی نشده که بتوان اذعان داشت از ثبات نسبی برخوردار است. پرواضح است که نمی‌توان جریان اصولگرایی را یک مجموعه واحد دانست. بدین معنا که آنها در سال‌هایی که قدرت داشتند به چندآفت مبتلا شدند. نخست برای رسیدن به کرسی‌های قدرت به رقابت علنی و رسانه‌ای با هم پرداختند که همین امر سبب گلایه‌ها و انشقاق‌هایی در این جریان شد. همچنین برای اثبات درستی ادعای خود نه به رقیب سیاسی بلکه به هم اردوگاهی‌شان در نفی روش‌هایشان هجمه می‌بردند. آفت دیگری که جریان اصولگرایی به آن مبتلا شد و هنوز هم آن را درمان نکرده، دور کردن اعضا از اردوگاه اصولگرایی است یعنی به نحوی رفتار می‌کنند تا برخی که در زیر پرچم اصولگرایی دارای سلایق متفاوت‌ با آنان هستند، عطای ماندن در این جریان را به لقای آن ببخشند و در میانه بمانند یعنی منتقد چیزی شوند که در جریان اصولگرایی رواج دارد. اما بلیت حضور در اردوگاه اصلاح‌طلبی را دریافت نمی‌کنند. برخی هم هستند که به سمت جریان رقیب یعنی اصلاحات می‌روند. برخی هم آنچنان شیفته روش و منش اردوگاه اصلاح‌طلبی می‌شوند که با پذیرش تمام هجمه‌ها از سوی خودی‌های دیروز و غریبه‌های امروز، در اردوگاه اصلاح‌طلبی را می‌زنند. هرچند باید اشاره شود که تصمیم‌گیران اردوگاه اصلاح‌طلبی به راحتی پذیرای آنان به عنوان عضوی از خود نمی‌شوند چرا که این شیوه را غیراخلاقی می‌دانند. بنابراین سعی به متقاعد کردن جداشدگان از اردوگاه اصولگرایی برای بازگشت به خانه سیاسی خود و یا در مرحله بعد رجوع به آن بخشی از اصولگرایان می‌کنند که مشی میانه را برگزیده‌اند.
بیادی در مراسم اصلاح‌طلبان
عصر دوشنبه مراسمی برای عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) به رسم همه ساله در دفتر رئیس دولت اصلاحات برگزار شد و در این مراسم تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا تابش و قاسم میرزایی نیکو، یا اعضای شورای شهر مانند احمد مسجدجامعی حضور داشتند. اما حضور یک چهره در این مراسم نگاه‌ها را متوجه خود کرد؛ حسن بیادی دبیرکل حزب اصولگرای آبادگران جوان!
از رأی تا حضور


حسن بیادی در سال‌های قبل از دولت روحانی و حتی قبل از دولت دوم احمدی‌نژاد یک اصولگرای تمام عیار بود که در سال 84 مانند سایر اصولگرایان روی برگه رأی خود نام محمود احمدی‌نژاد را نگاشت. اما در سال 88 با محسن رضایی همراه شد و به تدریج نه تنها از جریان احمدی‌نژادی‌ها دور بلکه به منتقد سرسخت این جریان تبدیل شد. پس از آن هم به تدریج فاصله خود با دیگر اصولگرایان را زیادتر کرد به نحوی که به «آرمان» گفت: «در انتخابات۹۶ شرایط به‌گونه‌ای بود که میانه‌روها و معتدلین جریان اصولگرا همگی به سمت آقای روحانی متمایل شده بودند و تنها تندروهای این جریان برای موفقیت آقای رئیسی تلاش می‌کردند. در شرایط کنونی تنها کسانی که در جریان اصولگرایی باقی مانده‌اند، افراطیونى هستند که اغلب توسط جبهه پایداری هدایت می‌شوند. جبهه پایداری نیز به صورت غیر محسوس و خطرناک جریان اصولگرایی را هدایت می‌کند. به نظر من اگر اصولگرایان مانع از ادامه رویکرد جبهه پایداری نشوند این جریان به یک شبکه فراماسونری تبدیل خواهد شد.» در بهمن ماه امسال هم گفت: «جبهه پایداری از لحاظ اعتقادی و‌ دوگانه بودن در تفکرات خطرناک‌تر از جمنا است. هیچ شکی نیست که برای ساختار معیوب جمنا و باند جبهه پایداری جایگاهی در جامعه وجود ندارد، اما وقتی گروهی به طور سمی شکل گرفته باشد؛ برای همیشه فعالیتش سمی است! بنابراین فرقی نمی‌کند میزان سم چقدر باشد.» او حتی گفته است: «افرادی که پایداری را شکل دادند و بعد جدا شدند، هیچ جا موفق نبودند اما افکارشان سمی است این دوستان ما باید تفکرشان را عوض کنند.»
گفت‌وگوی سیاسی؟
حضور بیادی در مراسم عزاداری دختر پیامبر که در دفتر رئیس دولت اصلاحات برگزار شد، شاید به این دلیل بوده باشد که او درصدد زدن کلید آغاز پروژه گفت‌وگوی سیاسی میان جناح‌هاست اما این فرضیه با نگاهی به جایگاه بیادی و روحیه انتقادی او در جریان اصولگرایی کمی دور از ذهن است. از سوی دیگر بیادی پیش از این انتقادات فراوانی را روانه جمنا و پایداری کرده است. بنابراین بعید است که سوت آغاز گفت‌وگوهای سیاسی توسط او زده شود. در این مسیر او تنها می‌تواند زمینه حضور و پذیرش گفت‌وگوها را برعهده داشته باشد.