زيتون تلخ در عفرین !

 
این روزها، مساله عفرین به یکی از چالشی ترین موضاعات خاورمیانه پساداعش تبدیل شده است؛ طبق معمول هم ، پای اردوغان و ترکیه در میان است. همان طور که پیشتر هم در این صفحه توضیح دادیم، رییس جمهور ترکیه از شکل گیری یک اقلیم کردی جدید در همسایگی کشورش به شدت هراس دارد و به آب و آتش می زند که مبادا شمال سوریه هم مثل شمال عراق شاهد شکل گیری یک اقلیم کردستان دیگر باشد. در واقع اردوغان با حمله به عفرین در صدد قطع كردن ارتباط بین کردهای جنوب ترکیه، شمال عراق و شمال سوریه است.
نکته جالب اینجاست که اردوغان دیروز چهارشنبه اعلام کرد که برای مساله چالش برانگیز عفرین به توافق هایی با پوتین و روحانی، روسای جمهور روسیه و ایران دست یافته است. حالا این توافق وجود خارجی دارد یا مفاد آن چیست، تا كنون در هاله ای از ابهام است.
منطقه عفرین در شمال غربی سوریه یک ماهی است که زیر آتش توپخانه ارتش ترکیه روزگار می‌گذراند؛ آتشی که تداوم آن تمامیت ارضی و استقلال سوریه را با آسیبی جدی مواجه خواهد کرد.


عملیات ترکیه در بخش های کُردنشین شمالی سوریه، با نگرانی بازیگرانی چون ایران و روسیه دنبال می شود؛ رخدادی که روندهای سیاسی برای دستیابی به صلح را با چالش های جدی مواجه می‌سازد و خطر بی ثباتی و تروریسم را به شدت افزایش می دهد.
در روزهای گذشته اعلام حمایت دمشق از برخی گروه های کُردی و ورود نیروهای مردمی حامی بشار اسد به عفرین، در کنار تهدیدات تازه دولت ترکیه مبنی بر محاصره قریب الوقوع این شهر شمالی، به همراه رایزنی های دیپلماتیک و چند وجهی ترکیه با ایران، روسیه و آمریکا و نشست مشترک میان مقامات نظامی سوریه، روسیه و نیروهای مدافع خلق، معادلات میدانی و دیپلماتیک در منطقه شمال غرب سوریه را آبستن تغییراتی جدی کرده است.
با روحانی و پوتین به توافق رسیدیم!
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و حسن روحانی رییس جمهور ایران در خصوص مساله عفرین به توافق رسیده است.
به گزارش راشا تودی، وی ضمن تاکید بر اینکه مرحله جدیدی از عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه آغاز خواهد شد، گفت که حمله توپخانه ای به مواضع نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه در عفرین باعث شد تا این نیروها از این شهر خارج شوند.
اردوغان که به خاک سوریه تجاوز کرده است، افزود: اجازه نخواهیم داد هیچ نیرویی برای حمایت از گروه های مسلح کُرد وارد شهر عفرین شود.
پیشتر خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که ترکیه مناطق مسکونی نزدیک به محل استقرار نیروهای مردمی مورد حمایت ارتش سوریه در شهر عفرین را مورد هدف قرار داد. این اقدام بعد از ورود نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه به شهر عفرین صورت گرفت.
نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه برای حمایت از نیروهای مدافع خلق کُردی برای دفاع از شهر عفرین در برابر تجاوز ترکیه وارد این شهر شده بودند.
آغاز محاصره عفرین در روزهای آینده
ریيس جمهور ترکيه از آغاز محاصره عفرين سوريه در روزهاي آينده خبر داد.
رجب طيب اردوغان افزود : در ادامه عمليات شاخه زيتون در عفرين سوريه، محاصره مرکز شهر عفرين در روزهاي آينده آغاز مي شود .
رييس جمهور ترکيه در نشست حزب عدالت و توسعه در مجلس اين کشور گفت: از آغاز عمليات شاخه زيتون در منطقه عفرين سوريه تاکنون هزار و 715 تن از اعضاي گروه‌هاي تروريستي کشته شده‌اند و 79 نقطه از عفرين شامل 53 روستا، چهارآبادي و 20 کوه و ارتفاع استراتژيک از وجود عناصر تروريستي پاکسازي شده است .
اردوغان شمار تلفات نظاميان ترکيه اي در 32 روز گذشته عمليات عفرين را 32 تن اعلام کرد و افزود: تمام مناطق پاکسازي شده در امنيت و کنترل کامل نيروهاي‌مان قرار گرفته است و طي روزهاي آينده مرحله محاصره مرکز شهر عفرين آغاز خواهد شد.
دست پیش ترکیه برای عدم جنگ با سوریه!
در پی درخواست روسیه از سوریه و ترکیه مبنی بر پرهیز از مقابله نظامی احتمالی، ترکیه آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با دمشق اعلام کرد.
ابراهیم کالین، سخنگوی رییس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در پیامی تلویزیونی گفت مقامات امنیتی ترکیه ممکن است در زمان لازم و تحت شرایط اضطراری به منظور حل برخی از مشکلات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با سوریه ارتباط برقرار کنند. کالین گفت با این حال، این مساله به این معنی نخواهد بود که با دولت سوریه، ارتباط رسمی برقرار خواهد شد.
اظهارات وی در حالی مطرح شده است که روز گذشته، نیروهای حامی دولت دمشق به منطقه عفرین وارد شدند. عفرین که در شمال غربی سوریه واقع شده، در روزهای اخیر هدف حملات نیروهای ترکیه‌ای قرار گرفته است. این نیروها به منظور دفاع از مردم سوریه در برابر اقدام متجاوزانه ترکیه در این کشور از حلب خارج شده و به این منطقه اعزام شده اند.
این استقرار نیروها، نگرانی‌ها درباره احتمال وقوع درگیری نظامی میان سوریه و ترکیه را که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، مطرح کرد. با اینکه دولت سوریه بخش بزرگی از خاک خود را باز پس گرفته، درگیری‌ها در سوریه وارد مرحله حساس و جدیدی شده است.
موضع گیری وزیر امور خارجه روسیه
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد بحران سوريه در صورتي حل خواهد شد که همه طرف ها به تماميت ارضي يکديگر احترام بگذارند.
او همچنين از ترکيه و سوريه خواست مشکلات مرتبط با عفرين را از طريف گفت وگو حل و فصل کنند.
لاوروف در نشستی در مسکو گفت: به اين نتيجه رسيده ام که منافع ترکيه در ارتباط با تضمين امنيت مي تواند از طريق برگزاري مذاکرات مستقيم با دولت سوريه تامين شود. به واقع اميدوارم که همچنان بتوانيم قاطعانه در مقابل هر گونه تلاش براي تشديد مشکلات کردها بايستيم زيرا سبب تشديد آشوب ها در منطقه و ويراني هاي بيشتر خواهد شد.
ورود نيروهاي مردمي به عفرين سوریه
شبکه تلويزيوني المنار ، تصاويري از ورود نيروهاي مردمي سوريه به عفرين در شمال سوريه پخش و اعلام کرد نيروهاي مردمي سوري از لحظاتي پيش در حال ورود به عفرين هستند.المنار افزود اين گام پس از آن برداشته شد که گروه‌هايي از نيروهاي مردمي از طريق گذرگاه زياره در شمال نبل و الزهرا وارد شدند. آن‌ها از شهر حلب به منطقه عفرين در حومه جنوبي حلب آمده‌اند. اين تحولات پس از تماس‌هاي ديپلماتيک ميان روسيه و ترکيه صورت مي گيرد.
جعفر مهنا خبرنگار المنار مستقر در عفرين گفت: تصاويري که مي بينيد بسيار گوياست. تصاوير نشانگر مشارکت سوري ها براي مقابله با هرگونه تجاوز خارجي احتمالي کشورهاي توطئه کننده عليه سوريه است. پايداري يگان‌هاي مدافع خلق کرد باعث شده است نيروهاي مردمي به داخل عفرين وارد شوند تا جلوي تجاوز ترکيه را بگيرند و در برابر متجاوزان بايستند. ورود نيروهاي مردمي به عفرين باعث مي شود ساکنان عفرين و کردها احساس کنند تنها نيستند و نيروهاي مردمي سوري از طيف‌هاي مختلف که در حومه هاي حلب و حماه و حمص و دير‌الزور جنگيده اند در کنار هستند. اين يک پيام بزرگي دارد ؛پيامش اين است که نيروهاي مردمي از همه طيف‌هاي ملت سوريه حمايت مي کنند.
حمله توپخانه ای ترکیه علیه نیروهای مردمی
از سوی دیگر، سخنگوی رییس جمهور ترکیه اعلام کرد نیروهای وابسته به دولت سوریه سعی داشتند وارد شهر عفرین شوند اما یگان توپخانه ترکيه با آنان مقابله کرد.
گلوله باران شديد اين منطقه و گذرگاه الزياره باعث قطع ارتباط ساکنان عفرين با مناطق تحت کنترل ارتش سوريه شده است و مي تواند باعث وقوع فاجعه انساني در اين شهر شود.همچنین بر اساس خبر دیگری، پدافند هوايي نيروهاي مردمي سوريه هواپيماي جاسوسي ترکيه را در آسمان گذرگاه زيارت نزديک عفرين هدف قرار داد.
وزیر خارجه فرانسه: درگیری های سوریه رنگ و بوی بین المللی به خود گرفته است
وزیر امورخارجه فرانسه روز چهارشنبه در سخنرانی در برابر نمایندگان پارلمان کشورش، ضمن ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در سوریه، با معرفی درگیری های جاری در این کشور به عنوان مهم ترین موضوع جهانی، هشدار داد که این درگیری‌ها رنگ و بوی بین المللی به خود گرفته است.
ژان ایو لودریان که قرار است در روزهای آتی برای رایزنی درباره اوضاع جاری در سوریه و درگیری های موجود در این کشور، به تهران و مسکو سفر کند، هشدار داد: بدترین اوضاع در سوریه، در مقابل ما قرار دارد.
لودریان در پارلمان کشورش گفت: اوضاع در منطقه خاورمیانه، بسیار بحرانی و جدی شده و به ویژه وضعیت در سوریه بیش از پیش رو به وخامت گرايیده است. اگر از من بپرسید، می گویم که بدترین وضعیت ممکن در سوریه، در مقابل ما قرار دارد، چرا که متاسفانه روند سیاسی در این کشور متوقف شده است. جنگ داخلی در سوریه با وجود شکست داعش همچنان ادامه دارد و در غوطه شرقی و ادلب بیش از سایر مناطق، مشاهده می شود.
ادامه عملیات ترکیه در عفرین
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در منطقه عفرین حتی در صورت توافق بین دولت دمشق با یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) برای استقرار ارتش سوریه در عفرین، ادامه می‌یابد.
وی تاکید کرد: پاسخ ما به کسانی که مدام در مورد عملیات شاخه زیتون اظهار نظر می کنند این است که ترکیه برای منافع ملی خود هر اقدامی را که لازم باشد، انجام خواهد داد.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رد احتمال برقراری تماس رسمی مستقیم بین آنکارا و دمشق اظهار کرد: با این وجود، مقامات سازمان اطلاعات ترکیه می توانند در صورت نیاز در وضعیت فوق‌العاده برای حل برخی مشکلات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با طرف سوری تماس برقرار کنند که این موضوع در حال حاضر یکی از وظایف اصلی سازمان اطلاعات ترکیه است.
آمریکا: در عفرین با هیچ گروهی همکاری نداریم
سخنگوی وزارتخارجه آمریکا با اظهار بی اطلاعی از شرایط عفرین سوریه، گفت: آمریکا در عفرین سوریه با هیچ گروهی همکاری ندارد و به همین علت بی اطلاعیم.
هدر نوئرت در نشست خبری خود افزود: تیلرسون وزیر خارجه آمریکا چند روز گذشته با رییس جمهوری اردوغان صحبت هایی در مورد مبارزه با داعش داشته است و ما با مدل جدیدی وارد همکاری خواهیم شد.
وی ادامه داد: در مورد عفرین باید بگویم که برخی موارد مذاکرات محرمانه دیپلماتیک است و من نمی‌توانم بگویم تصمیمی در مورد این موقعیت بوده است یا خیر.
سخنگوی وزارتخارجه آمریکا اضافه کرد: ما می‌خواهیم حق انجام اقدامات مختلف در مورد سوریه را برای خود حفظ کنیم. درباره اقدامات احتمالی هرگز پیش بینی نخواهیم داشت.
نوئرت تصریح کرد: واضح است که روسیه از اهرم‌های خود در سوریه استفاده کرده و می‌کند. در سال 2015 دولت اسد در حال سقوط بود و روسیه بود که آن‌ها را نجات داد.
وی خاطرنشان کرد: روسیه تعهد داده است که به فرآیند ژنو پایبند باشد و ما امیدواریم آن‌ها تعهد خود را حفظ کنند.
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا تاکید کرد: ما حامی سوریه ای مستقل و امن با مرزهای کنونی هستیم. ما به دنبال تغییر آن نیستیم و از تغییر آن و یا اضافه شدن منطقه ای به عنوان مستقل حمایت نمی کنیم.
ورود ارتش سوریه به عفرین مقابله با حضور ترکیه است
سخنگوی یگان های مدافع خلق اعلام کرد که ورود بخشی از نیروهای ارتش سوریه به شهر عفرین برای پایان دادن به اشغال خاک سوریه از سوی دولت ترکیه است.
نوری محمود، سخنگوی نیروهای مدافع خلق سه‌شنبه شب در گفت و گو با رسانه های کردی در شمال سوریه افزود: ورود بخشی از نیروهای ارتش سوریه به شهر عفرین برای مقابله با حملات دولت ترکیه است.
وی افزود: ارتش سوریه امروز مورد اعتراف کشورهای جهان است و از سوی دیگر حفاظت از خاک این کشور برعهده آن‌هاست، بنابراین حضور ارتش به منظور دفاع از تمامیت ارضی سوریه است.
این مقام کرد سوری ادامه داد:اکنون برای پایان دادن به اشغال خاک سوریه ضروری است همه در کنار همدیگر از کشورمان محافظت كنيم و این وظیفه برعهده ما و ارتش سوریه است.
نوری محمود تصریح کرد که در پی درخواست ما برای حضور ارتش سوریه روز سه شنبه بخشی از این نیروها برای حفاظت از مرزهای کشور وارد شهر عفرین شدند.