پاسخ جهانگيري به آيت‌الله جنتي

گروه سياست: روز سه‌شنبه، 17 اسفند که دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار کرد، آیت‌الله جنتی که ریاست این مجلس را برعهده دارد در سخنرانی افتتاحیه، به مشکلات اقتصادی کشور اشاره‌ای کرد و از دولت درباره اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد. سخنانی که باعث شد معاون‌اول قوه مجریه که ریاست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برعهده دارد، نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی بنویسد و دستاوردهای دولت در اين زمينه را تشريح کند.آیت‌الله احمد جنتی در سخنان افتتاحیه خبرگان رهبری گفته بود: «درحال‌حاضر در مملکت مشکلات عمده‌ای داریم، بحث معیشت و بی‌کاری دردهایی است که باید برای درمان آن اقدامی کنیم. درباره اقتصاد مقاومتی و پیشرفت‌های آن رئیس‌جمهور محترم گزارش دهند و اگر هم کم‌کاری شده است از مردم عذرخواهی شود».به گزارش ایسنا، او همچنین گفته بود: «رئیس‌جمهوری باید گزارشی از اجرای اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه دهد و کارهایی را که انجام داده روی زمین و نه صرفا با سخن‌گفتن، نشان دهد و اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکرده، حتی‌المقدور از مردم عذرخواهی کند».
آیت‌الله جنتی شامگاه سه‌شنبه نیز در ضیافت شام اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری دوباره به دولت تاخته بود و با بیان اینکه مسائل روزمره و زندگی معمولی نباید ما را از خود و آینده‌مان غافل کند، گفته بود: «آدم می‌بیند که گرسنگان زیادی در جامعه وجود دارند و برخی به ما مراجعه می‌کنند که واقعا به نان شب نیاز دارند، اما در چنین شرایطی برای هیئت دولت در کرج مراسمی برگزار می‌کنند که ۵۰۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد و آن وقت اسم مملکت‌مان هم اسلامی است. من نمی‌دانم در چنین شرایطی چه باید کرد».
پاسخ جهانگیری 
همین سخنان بهانه‌ای شد تا اسحاق جهانگیری، نامه‌ای به آیت‌الله جنتی بنویسد، از اقدامات دولت دفاع کند و اعلام کند مخاطب «سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی» همه ارکان نظام هستند. او نامه خود را که روز گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شده، این‌گونه آغاز کرده است: «رئيس محترم مجلس خبرگان رهبری، با سلام و تحیات؛ پیرو فرمایشات حضرتعالی در افتتاحیه اجلاس اخیر درباره عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی، به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی و به نمایندگی از خیل عظیم نیروهای خدوم و پرتلاش در دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی و فعالان بخش خصوصی گزارش کوتاهی از دستاوردهای کم‌نظیر ستاد در موضوع اقتصاد مقاومتی را به استحضار می‌رساند و استدعا دارد که دستور فرمایید در همین اجلاسیه قرائت شود».در ادامه این نامه آمده است: «انتظار بود در اجلاسیه‌ای که به این موضوع مهم و از جمله معیشت مردم پرداخته می‌شود، این امکان برای متولیان اجرائي که با دشواری‌های فراوان و محدودیت‌های گسترده، تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و بهبود معیشت مردم که متأسفانه در طی سال‌های قبل از استقرار این دولت آسیب‌های جدی دیده بود را در چارچوب سیاست‌های ابلاغی و اولویت‌های تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری در آغاز سال 1395 در دستور کار خود قرار داده و به استناد گزارشی که تقدیم می‌شود، عملکردی فراتر از حد انتظار داشته‌اند، فراهم می‌شد تا گزارشی را به استحضار خبرگان محترم برسانند. اینجانب با آگاهی از دستور جلسه اخیر از طریق معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، آمادگی برای حضور در اجلاس و پاسخ‌گویی به نمایندگان محترم را اعلام کردم که به قرار اطلاع در این اجلاسیه میسر نشد».جهانگیری در ادامه نوشت: «اکنون با احترام به جایگاه رفیع و منزلت ارزنده آن مجلس محترم، آمادگی ارائه گزارشی دقیق و تفصیلی از عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی را اعلام می‌دارم و ضمن تقدیم گزارش خلاصه‌ای به پیوست به عنوان مسئول این حرکت اطمینان می‌دهم که براساس شواهد، حقایق، آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی، اقتصاد ایران در پایان سال 1395 در مقایسه با آغاز سال و سال‌های قبل، مقاومتی‌تر شده است و استمرار این سیاست راهبردی مهم‌ترین اولویت دولت خواهد بود. البته پرواضح است که ترمیم بیماری‌های مزمن و دیرپای اقتصاد ایران همدلی، همکاری و مشارکت بیشتر و زمان طولانی‌تری می‌طلبد که در پرتو رهبری‌های مقام معظم رهبری و تلاش همه ارکان نظام دست‌یافتنی است».در پایان این نامه نیز این چنین آمده است: «استحضار دارید مخاطب سیاست‌های ابلاغی همه ارکان نظام بودند و در این میان دولت علیرغم سازماندهی ویژه و اهتمام گسترده به موضوع، همواره مورد استیضاح کسانی قرار می‌گیرد که خود نیز بایستی پاسخ‌گوی اقدامات خود باشند و به رهبری بزرگوار و ملت شریف توضیح دهند که در تحقق این سیاست‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اند. در پایان انتظار دارم که برای جبران حق تضییع‌شده خیل عظیم فعالان که با وفاداری به رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش گسترده‌ای انجام داده‌اند، به نحو شایسته اقدام فرمایند».
نگارش این نامه باعث شده بود تا آیت‌الله جنتی در نطق اختتامیه خود، از دولت تشکر کند و بگوید: «دولت باید کار‌های صورت‌گرفته خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی توضیح دهد. البته آقای جهانگیری گزارشی درباره اقتصاد مقاومتی به مجلس خبرگان ارائه کردند و مطالعه کردم که قابل تقدیر و تشکر است».


به گزارش «ایلنا»، او ضمن قدردانی از کسانی که در این مسیر دولت را کمک کردند، گفته بود: «ما روی معیشت مردم حساسیت داشته و داریم که مردم به حداقل معیشت برسند و گرسنه نخوابند تا عده‌ای به ثروت نجومی برسند و باید از ثروت‌اندوزی از بیت‌المال جلوگیری شود و باید برای فقرا و محرومان فکری شود و انتظار این بوده و هست».
البته در بیانیه پایانی اختتامیه دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری نیز به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره و انتقاد شد که چرا «ثمرات این اقدامات در زندگی مردم انعکاس محسوس و معناداری نداشته است». در قسمتی از این بیانیه این‌گونه آمده است: «مسئله اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات معیشتی، بی‌کاری، گرانی، شکاف طبقاتی و کاهش قدرت خرید مردم از مسائلی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام بوده است؛ اما علی‌رغم اقدامات گسترده و مثبت سه قوه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ثمرات این اقدامات در زندگی مردم انعکاس محسوس و معناداری نداشته است. خبرگان ملت، ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته از قوای سه‎گانه می‌خواهد شفاف‌سازی در حوزه اقتصاد و مبارزه جدی و بدون تبعیض با هرنوع فساد، قاچاق و رانت‌خواری، همچنین تکیه بر توان داخلی با هویت بخشی و تقویت زیرساخت‌های اصلی کشور در قالب حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بسترسازی برای اشتغال سالم و مولد به‌‌خصوص در مناطق محروم، تعمیق روحیه خودباوری، ساماندهی واردات و صادرات با رویکرد درون‌زایی و برون‌نگری، اصلاح نظام پولی، بانکی و سیستم گمرکی را بیش از پیش سرلوحه کارهای خود قرار دهند تا شاهد شکوفایی صنایع کوچک و بزرگ داخلی و رونق کسب‌وکار مردم شریف ایران اسلامی باشیم».
پاسخ رئيس‌جمهوري
سخنان آیت‌الله جنتی در روز افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری، علاوه بر اسحاق جهانگیری، رئیس‌جمهوری را نیز وادار به واکنش کرده بود. حسن روحانی، همان روز و در حاشیه دومین اجلاس مجلس خبرگان رهبری گفته بود دولت در پایان امسال گزارش مفصلی مبنی بر اینکه در سه‌سال‌ونیم گذشته برای اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام گرفته است ارائه خواهد داد.
به گزارش ایسنا، او گفته بود: «راه اقتصاد مقاومتی ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا اقتصاد مقاومتی یک قدرت برای نظام است و همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند، ما باید قدرت‌هایمان را نمایان کنیم تا همگان بدانند ایران ما قدرتمند است».رئیس‌جمهوری همچنین فردای آن روز و در جریان سفر خود به مشهد، پرسش درباره اینکه آیا در اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌ایم یا نه را سؤالی نامربوط دانسته و گفته بود: «ما قطعا پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. چراکه یک ملت بزرگ، دولت کارآمد و رهبری فرهیخته و آگاه داریم که هدایتگری می‌کنند و مردم در صحنه هستند و دولت نیز به وظیفه خود عمل می‌کند».
حسن روحانی همچنین عنوان کرده بود: «اگر در میدان اقتصادی گفته شود که قادر نیستیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم و نیازها و امکانات زندگی مردم را فراهم سازیم و به پیروزی خود در صحنه اقتصادی شک کنیم، بدون تردید شکست خواهیم خورد».او به دفاع از دولت خود پرداخته و گفته بود: «در دنیای امروز که همه کشورهای تولیدکننده نفت مجبور شده‌اند به ذخایر گذشته خود روی آورند و شاهد افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی‌شان بودیم، تنها جمهوری اسلامی ایران است که در چنین شرایط سختی رشد اقتصادی را افزایش داده، تورم را پایین آورده و ارزش پول ملی خود را حفظ کرده است».سخنگوی دولت نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هيئت دولت درباره انتقادهای آیت‌الله جنتی به عملکرد دولت، این‌گونه گفته بود: «اقتصاد مقاومتی زیر نظر یک ستاد فرماندهی است و مرتب روزهای دوشنبه جلسه دارد. اگر کسی می‌خواهد متوجه نتیجه فعالیت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی شود، باید از نماینده ستاد اقتصاد مقاومتی برای طرح گزارش دعوت کند نه اینکه فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا به آن جلسه دعوت شود. این نشان می‌دهد شاید نمی‌خواهند مطلع شوند که چه اتفاقی در حوزه اقتصاد مقاومتی افتاده است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کارهای فراوانی انجام داده و گزارشش را هم حتما ارائه خواهد داد. ان‌شاءالله اینها همه سهوی است و مشکل مهمی نیست».سخنان رئيس خبرگان رهبری و انتقاد او از دولت یازدهم، در شبکه‌های اجتماعی نیز با واکنش روبه‌رو شد. عده‌ای با انتشار فیلمی از سخنان آیت‌الله جنتی در یکی از نمازجمعه‌های تهران در دوران دولت احمدی‌نژاد که درباره معیشت مردم سخن گفته بود، آن را با حرف‌های روز سه‌شنبه او در انتقاد از دولت حسن روحانی مقایسه کرده بودند. آیت‌الله جنتی در آن نماز جمعه که هنوز دولت احمدی‌نژاد بر سر کار بود، این‌گونه گفته بود: «حتما سختی‌هایی هست، ولی می‌شود سختی‌ها را تحمل کرد؛ این مردم هم تحمل می‌کنند. ممکن است یک وقتی بیاید که روزی دو وعده غذا بخوریم، چه اشکالی دارد؟ حتی اگر بدتر شود روزی یک وعده غذا بخوریم، الان هم بعضی‌ها روزی یک وعده غذا بخورند. مردم ما تاب تحمل را دارند».