امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم!

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز برای شرکت در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی در راس هیأتی وارد مونیخ شد. کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه آغاز شده است همایشی است که هر ساله در ماه فوریه در هتل «بایریشر هوف» در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود و طی آن به موضوعات و چالش‌های مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود.در این کنفرانس مقامات ارشد کشورها از جمله وزیران امور خارجه و دفاع، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی درخصوص مسائل امنیت جهانی می‌پردازند. هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تامین می‌شود.کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 1962 میلادی بنیان نهاده شد و اکنون به یکی از مجامع بین‌المللی با اهمیت در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده است و به دلیل تشابه کمی‌و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد به داووس امنیتی نیز شهرت دارد. بیش از 20 رئیس‌جمهور و رئیس دولت، 40 وزیر خارجه و 40 وزیر دفاع در کنفرانس سال‌جاری که طی روزهای 16 الی 18 فوریه (27 الی 29 بهمن) در هتل بایریشر هوف مونیخ برگزار شده است، شرکت کرده‌اند. علاوه بر مقامات ارشد کشورها، مجموعاً 600 نفر شامل 50 تن از روسای شرکت‌های بزرگ نیز در این کنفرانس حضور دارند.براساس این گزارش، هیات کشور آمریکا در این کنفرانس شامل وزیر دفاع، وزیر کشور، مشاور امنیتی ترامپ و 12 تن از سناتورهای این کشور از جمله جو بایدن و جان کری است.وزیر امور خارجه روسیه، نخست‌وزیران ترکیه، بریتانیا و رژیم صهیونیستی به انضمام رئیس کمیسیون اروپایی «ژان کلود یونکر» نیز در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در بخشی از سخنرانی خود دراین اجلاس  به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در این اجلاس اشاره و اظهار کرد: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم. وی در سخنرانی خود گفت: با شکست قلمرویی داعش ، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است. ما خواستار یک منطقه قوی هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است. وی افزود :برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت‌ها را بپذیریم. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا و مشتریان محلی آن از انتخاب‌ها و تصمیمات  نادرست‌شان در حال عذاب کشیدن هستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: قدرت‌های نظامی‌مدت‌های مدید است که استراتژی‌های چندگانه برای پیروزی در جنگ‌ها داشته‌اند اما مدت‌هاست که نسبت به هرگونه استراتژی برای به دست آوردن صلح بی‌تفاوت بوده‌اند. قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌ای‌شان مدت زمان زیادی است که تصمیمات اشتباهی در منطقه ما می‌گیرند اما دیگران، به ویژه ایران را برای پیامدهای این تصمیمات کوته‌فکرانه و اشتباهات استراتژیک خود سرزنش می‌کنند. وی ادامه داد: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات اشتباه‌شان رنج می‌برند. اما تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند. آیا ایران آن‌ها را مجبور به اتخاذ این تصمیمات کرده است؟ همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام ما بر این باوریم که منطقه خلیج فارس نیازمند یک معماری امنیتی جدید منطقه‌ای است. ما پیشنهاد ایجاد یک منطقه قدرتمند را داده‌ایم  که در آن ملت‌های کوچک و بزرگ و حتی ‌آن‌هایی که رقابت تاریخی با یکدیگر دارند، در برقراری ثبات مشارکت می‌کنند.
وی تاکید کرد: این استراتژی منافع تمام کشورهای ذینفع را در برمی‌گیرد که منجر به برقراری ثبات خواهد شد. در حالی که تمایلات هژمونیک از سوی هر قدرت منطقه‌ای یا جهانی نتیجه‌ای جز ناامنی ندارد.


وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ایران به محض حصول برجام تلاش کرد تا از رویکرد مشابه برای خلیج فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را ارائه داد. این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت اما هنوز روی میز قرار دارد. پارامترهای معماری منطقه‌ای پیشنهاد شده از سوی ایران ساده اما موثر است؛ به جای تلاش برای نادیده گرفتن درگیری‌ها بر سر منافع، تفاوت‌ها پذیرفته خواهد شد. وی تصریح کرد: معماری امنیتی آینده در خلیج فارس باید به گونه‌ای باشد که تمامی‌کشورهای مربوطه به استانداردهای مشترک در منشور سازمان ملل از جمله حفظ تمامیت ارضی کشورها، پرهیز از تهدید یا استفاده از زور، حل صلح‌آمیز مناقشات، عدم مداخله در امور داخلی دیگر  کشورها، مصونیت مرزها و احترام به تصمیمات اتخاذ شده داخلی پایبند باشند. وی تاکید کرد: در شرایطی که ما به طرز خطرناکی در معرض تشدید درگیری‌ها قرار داریم که بر فرزندان‌مان و نوادگان‌مان تاثیر خواهد گذاشت، من از همتایان خود در خلیج فارس می‌خواهم تا به ایران بپیوندند و این پیشنهادات را به واقعیت تبدیل کنند.
تکرار ادعاهای واهی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی 
در کنفرانس مونیخ
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نمای خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد که این کشور بزرگ‌ترین تهدید علیه جهان است.
به نوشته روزنامه‌هاآرتص، نتانیاهو در ادامه گفت: اگر لازم باشد اسرائیل نه تنها علیه نیروهای نیابتی ایران، بلکه علیه خود این کشور دست به اقدام خواهد زد. وی در ادامه ادعاهایش گفت: اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران طناب ترور را دور گردن اسرائیل بیندازند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود قطعه‌ای از یک سلاح را به نمایش گذاشت و مدعی شد که این قطعه بقایای پهپاد ایرانی است که هفته گذشته به حریم هوایی اراضی اشغالی رخنه کرده بود. وی خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در میان جمعیت نشسته بود، گفت: آیا شما این را می‌شناسید؟ باید بدانید که این متعلق به شماست، ما را آزمایش نکنید.
بنابراین گزارش،‌ هفته گذشته رژیم صهیونیستی در پاسخ به ورود یک پهپاد به حریم هوایی خود که ادعا کرد متعلق به ایران بوده است، حملات هوایی در جنوب سوریه انجام داد که در نتیجه آن یک فروند جنگنده اف 16 صهیونیستی نیز هدف قرار گرفت و ساقط شد.
نتانیاهو همچنین به انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و مدعی شد که این توافق موجب رها شدن ببر خطرناک ایرانی شده است.
تاکید جان کری بر لزوم حفظ برجام 
در کنفرانس امنیتی مونیخ
وزیرامورخارجه پیشین آمریکا نیز با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت: جهان بدون این توافق جای بهتری نخواهد بود. به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری، وزیرامورخارجه پیشین آمریکا در سخنان خود دراین  کنفرانس تاکید کرد که حفظ توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ضروری است. کری که یکی از مذاکره کنندگان ارشد تیم میز مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا بود، تصریح کرد: من بر این باورم که اروپا و جهان باید اطمینان یابند که این توافق حفظ می‌شود؛ چراکه برگشت به عقب غیرقابل دفاع است. این دیپلماسی خوبی نیست. وی افزود: ما می‌دانیم که جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و به طور قطع جای بهتری نیست.وی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، اخیرا همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به اروپا هشدار داد که اگر آن‌چه را که وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند اصلاح نکنند، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.
نگرانی جبیر از صدور انقلاب ایران
وزیر امور خارجه عربستان از صدور انقلاب ایران ابراز نگرانی کرد.عادل الجبیر نیز دقایقی در این اجلاس سخنرانی و اتهاماتی را متوجه ایران کرد و گفت: عربستان به فشار خود علیه ایران ادامه خواهد داد تا رفتارش را تغییر دهد.وی در سخنرانی خود که بلافاصله بعد از صحبت‌های ظریف در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ  صورت گرفت؛ ایران را متهم به دفاع از تروریسم و انجام اقدامات تروریستی در منطقه و دیگر نقاط جهان کرد و به اظهارات ظریف در این اجلاس واکنش نشان داد.وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با ابراز نگرانی از این که «ایران در پی صدور انقلاب خود است» مدعی شد: مشکلات منطقه همزمان با انقلاب ایران در سال 1979 آغاز شد. اگر ایران می‌خواهد با آن همانند یک کشور عادی رفتار کنیم، باید به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند باشد.