رخت عزا بر تن «دنا»

انگار این روز‌ها دستی نامرئی فاصله زمانی بین فجایع تلخ را کم و کمتر کرده است. در عرض یک سال چندین حادثه رخ داده که وقوع یکی از آنها به‌تنهایی برای تلخ‌کامی یک یا حتی چند سال کفایت می‌کند. زمستان سال گذشته سوختن و فروریختن پلاسکو کام ایرانیان را در سراسر شهر‌های کشور تلخ کرد. هنوز شوک این حادثه باقی بود که در بهار امسال حادثه ریزش معدن زمستان یورت اتفاق افتاد. پاییز امسال نیز بی‌‌‌حادثه نگذشت. وقوع زمین‌لرزه‌ای مهیب در غرب کشور بیش از 500 کشته بر جا گذاشت. به‌دنبال وقوع این زلزله تعداد زیادی از زمین لرزه‌های ریز و درشت در استان‌های مختلف به وقوع پیوست که در مواردی خسارت جانی و مالی در پی داشت و در مواردی دیگر شهروندان را وحشت‌زده و بی‌‌‌خواب کرد. آتش گرفتن نفتکش سانچی در آب‌های چین می‌توانست پایان غم‌انگیزی بر دومینوی حوادث یک سال اخیر باشد، اما انگار همان دست نامرئی که فاصله زمانی بین فجایع تلخ را کم و کمتر کرده دست بردار نیست و در هر زمان و هر مکانی قربانی می‌گیرد. بعد از حوادثی که روی زمین، زیر زمین، روی آب و... رخ داد، حالا حوادث هوایی هم قربانی گرفته تا کلکسیون فجایع یک سال اخیر کامل شود.
پرنده‌ای که به خانه نرسید
حدود ساعت هشت صبح دیروز هواپیمایی با 60 مسافر و شش خدمه پرواز فرودگاه مهرآباد تهران را به سمت فرودگاه یاسوج ترک کرد. کمتر از یک ساعت بعد خبر رسید این هواپیما که از نوع ‌ای . تی . آر و متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بوده از صفحه رادار محو شده است. مردم محلی در حوالی سمیرم صدای انفجاری را شنیده و برخی نیز ادعا می‌کنند سقوط هواپیما را به چشم خود دیده‌اند. هواپیمای 25‌ساله به قله دنا برخورد کرده، هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از لاشه آن نیست و صعب العبور‌بودن محل حادثه و مشخص نبودن محل دقیق سقوط کار را مشکل کرده است. آنچه مسلم است این است که تمامی 66 سرنشین و خدمه پرواز این هواپیما جان باخته‌اند.
یک سقوط،‌ هزار و یک ابهام


طبق معمول بعد از سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج هم بازار گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل سقوط و مقصران احتمالی آن داغ شد. در حالی که شایعات مختلفی در فضای مجازی مبنی بر برجامی‌بودن هواپیمای ناپدید شده منتشر می‌شد، مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کردند این هواپیما نه‌تنها برجامی نبوده که بیش از 20 سال از عمر آن می‌گذرد. همین کافی بود که بار دیگر بحث فرسودگی ناوگان هوایی کشور و ناایمن‌بودن آن مطرح شود. شهروندان این سوال را مطرح می‌کنند که با وجود سن بالای هواپیما و در حالی که اعلام می‌شود هواپیمای حادثه ساز همین چند ماه پیش نیز دچار مشکل شده، چرا اجازه پرواز صادر شده است؟ سوال مهم دیگر به‌دنبال این اعلام سازمان امداد و نجات که به‌دلیل صعب العبور‌بودن امدادرسانی میسر نیست، مطرح می‌شود. شهروندان می‌پرسند چرا در شرایط جوی نامساعدی که حتی هلی‌کوپتر‌های اورژانس نمی‌توانند به محل حادثه بروند، اجازه پرواز صادر شده است؟ مقصر حادثه رخ داده کیست؟ قاعدتا نمی‌توان قبل از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما قضاوت درستی داشت، اما به‌دنبال سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج سوالات مختلف در ذهن شهروندان چرخ می‌خورد و آنها امیدوارند این بار پاسخ‌هایی روشن دریافت کنند. انتظار شهروندان این است که مسئولان این بار دیگر پاسخگویی و شفاف‌سازی را به ارائه گزارش‌های مبهم و ناقصی که قرار است ماه‌ها بعد ارائه شود، حواله ندهند.
از تشکیل ستاد بحران تا مداخله قضائی
بلافاصله بعد از انتشار خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج ستاد بحران تشکیل و نیرو‌های امدادی چهار استان درگیر حادثه شدند. رئیس‌جمهور و وزیر راه دستوراتی در زمینه رسیدگی به حادثه صادر کردند و مسئولان قضائی نیز خواستار بررسی جوانب مختلف موضوع شدند. در حالی که دادستان یاسوج خبر از تشکیل پرونده قضائی در این زمینه داد، آیت ا... آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه از دادستان کل کشور خواست با تشکیل کمیته‌ای علت وقوع حادثه را بررسی و نسبت به برخورد قانونی با مقصران اقدام کند. هر چند شرکت‌های هواپیمایی برای چنین حوادثی تمهیداتی می‌اندیشند و سازوکار‌هایی برای جبران خسارت وجود دارد، اما این حادثه ابعادی بیشتر از حد معمول دارد و علاوه بر رسیدگی به حقوق خانواده‌های جانباختگان که از صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد تجمع کرده‌اند، باید گزارشی شفاف از این حادثه ارائه شود. هر چند دلجویی و کمک به خانواده بازماندگان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما باید به‌گونه‌ای رفتار کرد تا جلو بروز حوادث مشابه گرفته شود. دومینوی حوادث را یک جا باید متوقف کرد، چرا که تکرار پشت سر هم فجایع مردم را نگران کرده و به احساس ترس و ناامنی عمومی دامن زده است.
3روز عزای‌عمومی در کهگیلویه و بویراحمد
در کهگیلویه و بویراحمد سه روز عزای عمومی اعلام شد. استاندار کهگیلویه و بویراحمد و آیت‌ا... سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان، در پی جان‌باختن تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در ارتفاعات دنا، دوشنبه ۳۰ بهمن تا چهارشنبه دوم اسفندماه را در استان عزای عمومی اعلام کردند.