با تصویب مجلس در قالب لایحه بودجه سال 97 750 میلیارد ریال به آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یافت

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 97 تصویب کردند: سال آینده 750 میلیارد ریال به آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یابد.
نمایندگان،وزارت نیرو را از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف کرد علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب،150 ‌ریال از مشترکین آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
همچنین در این بند تصویب شد 100 درصد وجوه دریافتی تا سقف 750میلیارد ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد.
براساس این مصوبه 20 درصد این اعتبار برای آبرسانی شرب عشایری و 80 درصد آبرسانی شرب روستایی براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم بین استان‌های کشور در مقاطع سه‌ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود تا پس از مبادله موافقت نامه بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها یا سازمان امور عشایر ایران هزینه شود. با تصویب نمایندگان مجلس، وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.


نمایندگان مجلس همچنین دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند.
مجلس در این مصوبه مقرر کرد دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تا دو ماه پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ می‌شود.
براساس این مصوبه گمرک جمهوری اسلامی ایران هر 6 ‌ماه یک بار گزارش این معافیت‌ها و تخفیفات را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه می‌کند، عملکرد معافیت‌ها و تخفیف‌ها به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.
* نحوه هزینه کرد اوراق مالی اسلامی در بودجه 97 مشخص شد
نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به بودجه سال آینده، نحوه هزینه کرد اوراق مالی را شخص کردند.
نمایندگان اجازه دادند در سال 1397 با رعایت قوانین و مقررات، شرکت‌های دولتی و وابسته وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیات امنا تا سقف هفتاد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند.
نمایندگان مجلس همچنین بند "ب" تبصره 5 بخش هزینه‌ای بودجه 97 کل کشور را با 128 رای موافق، 20 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 211 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین بند تصویب کردند دولت تا مبلغ دویست و شصت‌هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی (ریالی- ارزی) منتشر و منابع حاصل را به ردیف شماره 310108 جدول شماره (5) این قانون واریز کند. منابع واریزی به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرحهای ساماندهی دانشگاهها مندرج در پیوست شماره (1) و همچنین اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی این قانون اختصاص می‌یابد تا براساس موافقتنامـه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینــه شود. سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق مذکور در جدول شماره (9) این قانون پیش‌بینی و قابل پرداخت است.
نمایندگان همچنین تصویب کردند اوراق فروش‌نرفته طرح‌های بندهای (الف) و (ب) این تبصره، در سقف مطالبات معوق طرح با تایید رئیس دستگاه اجرائی، ذی‌حساب ذی‌ربط و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به تمامی طلبکاران طرح (اعم از پیمانکاران، مشاوران، تامین‌کنندگان تجهیزات و همچنین سایر هزینه‌های طرحها و پروژه‌ها از جمله تملک اراضی و تادیه بدهی طرحهای ساماندهی دانشگاه ها) است.
نمایندگان مجلس در بند "د" تبصره 5 بخش هزینه‌ای بودجه 97 تصویب کردند شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف هشتاد هزار میلیاردریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند. حداقل پنجاه‌درصد از سقف اوراق موضوع این بند به طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری اختصاص می‌یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه‌درصد دولت و پنجاه‌درصد شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه‌درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بند ه بخش هزینه‌ای تبصره 5 بودجه سال 95 را با 136 رای موافق، 10 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 211 نماینده تصویب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند دولت، اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید و با سررسید تا سه‌سال را صادر و به طلبکاران (طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، خرید تضمینی محصولات راهبردی(استراتژیک) کشاورزی، مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات با قیمت فروش، بیمه محصولات کشاورزی، تادیه بدهیهای سازمان‌های بیمه پایه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق) تقسیم آن به نسبت پنجاه-پنجاه تا سقف نود و پنج هزار میلیارد ریال واگذار کند. بازپرداخت اصل این اسناد در قوانین بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود و خزانه‌داری کل کشور موظف است از محل اعتبارات ردیفهای فصل مربوطه و جدول(8) این قانون نسبت به تسویه آن اقدام کند، مبلغ هفتاد و پنج هزار میلیاردریال از مبلغ موضوع این بند به سازمان بیمه سلامت ایران اختصاص می‌یابد.
همچنین نمایندگان مجلس بند ب تبصره 4 بودجه 97 کل کشور را با 128 رای موافق، 20 رای مخالف، 10 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان مجلس به بانک‌های عامل اجازه دادند در سال 97 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات امنای صندوق توسعه ملی و در چارچوب و اساسنامه صندوق با آن بانک قرارداد عاملیتی منعقد یا در آن بانک سپرده‌گذاری کرده نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرهای صنایع تکمیلی و تبدیلی (کارخانه) چغندر قند اقدام کنند.
* نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 97 مشخص شد
نمایندگان مجلس نحوه پرداخت بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق اسناد و اوراق خزانه در سال 97 را مشخص کردند.
نمایندگان تصویب کردند دولت از طریق اسناد (اوراق) تسویه خزانه، بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1396 ایجاد شده، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی) از اشخاص مزبور تا مبلغ پنجاه هزار میلیاردریال به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند، مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که در اجرای بند (پ) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرکتهای دولتی منتقل شده با بدهی دولت به شرکتهای مذکور، مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با بدهی اشخاص یادشده به بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی از طریق تسویه بدهیهای بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به دولت به‌وسیله این اسناد قابل تسویه است.
نمایندگان همچنین جزء الحاقی 1بخش هزینه‌ای بودجه 97 کل کشور را تصویب کردند.
نمایندگان به دولت اجازه دادند درصورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی و خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای دولتی تابعه وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی از دولت، که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاد شده است با بدهی اشخاص یاد شده به بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی از طریق تسویه بدهی‌های بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی که درچهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاد شده، تا مبلغ یک میلیون میلیاردریال به صورت جمعی- خرجی از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه، به شرح زیر تسویه کند.
نمایندگان مجلس تصویب کردند مبلغ مزبور به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی ثبت می‌شود. افزایش پایه پولی از این محل ممنوع است. سقف مجاز تسویه بدهی هر بانک و موسسه اعتباری به بانک مرکزی توسط این بانک تعیین می‌شود.
براساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی، حداقل تهاتر بدهی از طریق اسناد(اوراق) تسویه خزانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی پانصد هزار میلیاردریال تعیین شد.
همچنین تهاتر بدهی‌های نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها و شرکتهای دولتی تابعه وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی(صرفاً بابت یارانه قیمتهای تکلیفی) و شرکت ملی نفت ایران پانصد هزار میلیارد ریال با اولویت مطالبات حسابرسی شده و قطعی سازمان تامین اجتماعی تا سقف پنج هزار میلیاردریال از منابع جزء (1-2) به ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) و شرکتهای تابعه و وابسته آن اختصاص می‌یابد.
نمایندگان مجلس همچنین در جزء الحاقی2 بخش هزینه‌ای بودجه 97 کل کشور، دولت را مجاز کردند در پایان آذرماه 1397 مانده مصرف نشده سهم نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای دولتی تابعه وزارتخانه‌های مذکور را با بدهی‌های بخشهای دیگر تسویه کند.
نمایندگان در جزء الحاقی3 بخش هزینه‌ای بودجه سال 97 بانک مرکزی را مجاز کردند به منظور استفاده حداکثری بانکها از فرآیند تعریف شده در این بند، امکان نقل و انتقال مطالبات بانکها از دولت، را در بازار بین بانکی فراهم نماید. ضوابط نقل و انتقال این اوراق و چگونگی توثیق آنها نزد بانک مرکزی، مطابق دستورالعملی خواهد بود که حداکثر تا سه ماه پس از تصویب این قانون، به‌تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جزء الحاقی4 تصویب کردند تسویه مطالبات با منشا قانونی نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکتهای دولتی، بانکها، بیمه‌ها، اتحادیه‌ها و آستان‌های مقدسه با حسابرسی ویژه بر مبنای معیارهایی خواهد بود که دستورالعمل آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین و ابلاغ می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جزء الحاقی5 بخش هزینه‌ای بودجه 97 تصویب کردند ایجاد طلب جدید از دولت در صورتی مجاز خواهد بود که از قبل تعهد و تضمین آن با مبنای قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده باشد.
نمایندگان مجلس همچنین در جزء الحاقی6 بخش هزینه‌ای بودجه 97 کل کشور تصویب کردند همزمان با تسویه اصل و سود مطالبات بانکهای موضوع این حکم، کلیه وجوه التزام (جرایم آن) بخشوده می‌شود و بانکها هیچگونه ادعایی در این خصوص از دولت و بدهکاران که بدهی آنها تسویه شده نخواهند داشت.
نمایندگان مجلس در جزء‌الحاقی7 تصویب کردند به میزان تسویه مطالبات بانکها از شرکت ملی نفت ایران مبالغ آن به حساب افزایش سرمایه دولت در این شرکت منظور خواهد شد.
*کمیته نظارت بر انتشار اوراق مالی اسلامی تشکیل می‌شود
با تصویب مجلس،کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی بمنظور نظارت بر انتشار اوراق مالی اسلامی تشکیل می‌شود.
نمایندگان تصویب کردند دولت به‌منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل‌ کشور تا مبلغ 100 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار طرح‌های تملک دارایی‌های استانی ابلاغی از سوی سازمان برنامـه و بودجه کشـور موضوع این قانون کند.
براساس این مصوبه، انتشار این اسناد درمدت 6 ماه اول سال انجام می‌شود و سازمان برنامه و بودجه استان‌ها موظف هستند در سه ماهه اول سال نسبت به تخصیص اسناد به طرح‌های اولویت‌دار استان اقدام و تعهد و تفاهم نامه با پیمانکار به تفکیک سهم هر استان و شهرستان انجام دهند.
با تصویب مجلس تسویه این اسناد در سررسید، مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور است و انتقال تعهدات مربوط به اسناد منتشره به سال بعد ممنوع است.
مجلس تصویب کرد دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده در سال 1397 تـا معــادل 30 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کند.براساس این مصوبه اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.
نمایندگان مجلس در بند "ط" بخش هزینه‌ای تبصره 5 لایحه بودجه سال آینده تصویب کردند به‌منظور‌ سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی(ریالی یا ارزی) در سقف 35هزار میلیارد ریال منتشر و بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت‌های مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرح‌های وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین کنند.
مجلس همچنین مقرر کرد: حداقل مبلغ 20 هزار میلیارد ریال از اوراق منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران برای تامین مالی زیرساخت‌های لازم و تاسیسات و ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گازطبیعی مایع شده(NGL) اختصاص یابد.
نمایندگان مجلس در بند "ط" تبصره 5 بخش هزینه‌ای بودجه 97 کل کشور تصویب کردند به‌منظور‌ سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی(ریالی یا ارزی) در سقف 50 هزار میلیارد ریال منتشر می‌شود.
نمایندگان مجلس در بند "ی" بخش هزینه‌ای تبصره 5 لایحه بودجه سال آینده کشور را تصویب کردند وزارت نفت ازطریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسیدشده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز تا سقف معادل سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی(ریالی یا ارزی) با تصویب هیات‌وزیران منتشر کند.
برطبق این مصوبه شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشرشده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی تبصره 5 بخش هزینه‌ای بودجه 97 تصویب کردند دولت مبلغ 10هزار میلیارد ریال اوراق مالی- اسلامی جهت تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش(سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور) منتشر کند.
*عوارض از دخانیات صرف درمان عوارض مصرف و توسعه ورزش می‌شود
نمایندگان مجلس در ادامه تصویب کردند عوارض دریافتی از دخانیات صرف کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش می‌شود.
نمایندگان در بندالحاقی1 تبصره 6 بخش هزینه‌ای بودجه 97 تصویب کردند توزیع عوارض ارزش افزوده موضوع جزء(1) بند(ب) ماده(6) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر شهرها با شرایط جمعیتی مشابه به نسبت هشتادوهشت درصد نقاط شهری و دوازده درصد نقاط روستایی تعیین می‌شود، تشخیص شرایط جمعیتی سایر شهرها با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.
نمایندگان در بند الحاقی2 بخش هزینه‌ای تبصره 6 بودجه 97 تصویب کردند اسناد رسمی اعیان طلق منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که عرصه آنها موقوفه هستند، همانند سایر اسناد رسمی در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری جهت اعطای تسهیلات و ضمانت بانکی همچنین ضمانت در محاکم دادگستری مورد قبول واقع می‌شود.
نمایندگان مجلس همچنین در بند الحاقی3 تبصره 6 بخش هزینه‌ای تصویب کردند کلیه واحدهای آموزشی(مدارس) آموزش و پرورش از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز در سقف الگوی مصرف معاف هستند، سقف الگوی مصرف طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش تدوین و اجراء می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی 4 تبصره 6 بخش هزینه‌ای بودجه سال 97 کل کشور تصویب کردند صددرصد سود سهام صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات ایران حداکثر شش‌ماه پس از سال مالی و پس از واریز به صندوق بازنشستگی فولاد صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان می‌شود.
نمایندگان در بند الحاقی 7 بخش هزینه‌ای تبصره 6 بودجه 97 تصویب کردند از ابتدای سال 97 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی هفتاد و پنج ریال، تولید مشترک صد و پنجاه ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی دویست و پنجاه و ریال و وارداتی ششصد ریال به عنوان عوارض اضافه می‌شود
نمایندگان، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کردند مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی واریز کند معدل درآمد حاصل از اجرای این بند پس از واریز به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش، در اختیار وزارت خانه‌های ورزش و جوانان به میزان سی درصد، آموزش و پرورش بیست درصد و بهداشت و درمان به میزان پنجاه درصد قرار می‌گیرد.
نمایندگان مجلس همچنین در بند ح تبصره 6 بخش هزینه‌ای بودجه تصویب کردند براساس آن مطابق ماده (12) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکین گاز مبلغ دو هزار ریال و از هر واحد مسکونی مشترکین برق مبلغ یک هزار ریال اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیفهای 160185 و 160186 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و برای موارد مندرج در ماده مذکور به مصرف برسانند. برای مشترکین روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه‌درصد خواهد بود، وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.
*سود سهام صندوق فولاد برای پرداخت حقوق بازنشستگان اختصاص می‌یابد
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند صد درصد سود صندوق بازنشستگی فولاد در شرکت دخانیات ایران حداکثر شش ماه پس از سال مالی و پس از واریز به صندوق بازنشستگی فولاد صرف پرداخت حقوق و درمان بازنشستگان شود.
با تصویب نمایندگان، درآمد ناشی از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماندهای مخرب محیط زیست می‌شوند تا سقف 10 هزار میلیارد ریال برای ایجاد تاسیسات منطقه‌ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی با اولویت مشارکت بخش خصوصی پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور قرار می‌گیرد.
نمایندگان مجلس تصویب کردند آیین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر نحوه وصول، فهرست کالاهای مشمول، نرخ هزینه مدیریت پسماند کالاها و فرآیند اجرایی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، صنعت و اقتصاد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
نمایندگان همچنین تصویب کردند درآمد حاصل از فروش یا پیش فروش پساب خروجی تاسیسات موجود و یا طرح‌های توسعه‌ای آتی وزارت نیرو، صرف افزایش اعتبار به عنوان خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از بخش غیردولتی و کمک‌های فنی و اعتباری برای هزینه انتقال آب می‌شود.
نمایندگان مجلس تصویب کردند با هدف ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد تاسیسات تبدیل پسماند عادی به انرژی شامل زباله‌سوزی، گازی‌سازی و پیرولیز، دولت مکلف به تامین سوخت کمکی گاز مورد نیاز با قیمت نیروگاه‌های حرارتی در این تاسیسات به منظور جبران ارزش حرارتی تا متوسط آن در استان‌های کشور هستند، برق تولیدی این نیروگاه‌ها مشمول خرید تضمینی برق تجدیدپذیر خواهد بود.
آیین‌نامه اجرایی این بند با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، نیرو و نفت و سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیات وزیران می‌رسد. صددرصد درآمد ناشی از سود خالص واردات خودرو در سال‌های 95 و 96 صرف یارانه سود تسهیلات تولید و حمایت از اشتغال می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی دیگری به تبصره 7 بخش هزینه‌ای بودجه 97،سازمان بازرسی کل کشور را موظف کردند بر روند اجرایی این بند نظارت کرده و در صورت وقوع تخلف در تعرفه‌گذاری و ایجاد رانت، موضوع را از این مراجع قضایی پیگیری کند. تخلف از اجرای این بند، تصرف در اموال عمومی به حساب می‌آید.
*روستاییان با پرداخت حداقل 10 سال بیمه و 60 سال سن، بازنشسته می‌شوند
مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای، صندوق بیمه روستاییان و عشایر را موظف کرد کلیه روستاییانی را که حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت و به سن 60 سال رسیده‌اند را بازنشسته و به اندازه سنواتی که حق بیمه پرداخت کرده‌اند به آنان مستمری پرداخت کنند.
نمایندگان به دولت اجازه دادند مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام‌شده فروش هر متر مکعب آب را (پس از تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی) با بدهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بهره‌برداری رسیده بخش آب وزارت نیرو موضوع ماده (32) قانون برنامه و بودجه را از محل ردیف‌های بودجه‌ای مشخص به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند.
نمایندگان هچنین شرکتهای دولتی ذی‌ربط را مکلف کردند تسویه حساب را در صورت‌های مالی خود اعمال کند، وزارت نیرو نیز گزارش عملکرد این بند را به تفصیل تا شهریورماه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.
نمایندگان مجلس، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند تمامی سهم درمان از مجموع ماخذ کسر حق بیمه موضوع مواد(28) و (29) قانون تامین اجتماعی مصوب 3 مهر 1354 و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی متمرکز نماید. سازمان تامین اجتماعی این منابع را طبق قانون تامین اجتماعی هزینه کند.
سایر اخبار این روزنامه
امضا قرارداد سوآپ ارزی ایران با سه کشور برای سهولت صادرات 66 مسافر و خدمه هواپیمای تهران ـ یاسوج جان باختند فراخوان اعتصاب در مدارس آمریکا برای اعتراض به حمل سلاح آیا گوش شنوائی وجود دارد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم با تصویب مجلس در قالب لایحه بودجه سال 97 750 میلیارد ریال به آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یافت پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی، آماده ارسال گاز به شبکه سراسری انصارالله یمن پهپاد جاسوسی عربستان را در صعده سرنگون کرد جان کری: اظهارات نتانیاهو درباره برجام اساسا درست نیست بررسی آخرین تحولات یمن با حضور دکترعراقچی و معاونین وزیران خارجه اروپایی فرمانده پشتیبانی قرارگاه ستاد ناجا تاکید کرد ضرورت توسعه نظم و آرامش در فضای ستادی و مراکز انتظامی استان‌ها رئیس سازمان میراث خبرداد: نظارت بر عرضه خدمات گردشگری در نوروز افزایش می‌یابد 50 هزار واحد مسکن مهر به مددجویان کمیته امداد واگذار می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم