66 مسافر و خدمه هواپیمای تهران ـ یاسوج جان باختند

بخش گوناگون: هواپیمای 72ATR متعلق به شرکت آسمان به شماره پروازی 3704 ساعت 8 صبح دیروز پس از پرواز از فرودگاه مهر‌آباد و طی مسیر به سمت یاسوج، در منطقه دنا کوه سمیرم از رادار خارج شد و سقوط کرد.
بنابر همین گزارش این هواپیما حامل 60 مسافر، 2 مهماندار، 2 نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بوده است که بنا به گفته مسئولان تمامی آنان جان باختند.
* اعزام بالگرد امداد هوایی به محل سقوط هواپیما
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان از اعزام یک فروند بالگرد امداد هوایی در صبح یکشنبه به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه پادنای سمیرم در جنوب اصفهان برای ارزیابی شرایط و امکان امدادرسانی خبر داد.


پادنا یکی از دهستان‌های سمیرم در دامنه رشته کوه‌های دناست.
«غفور راستین» افزود: بر اساس ارزیابی‌های اولیه، محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در روستای بیده از توابع پادنای سمیرم، منطقه‌ای کوهستانی و صعب العبور است و امکان اعزام آمبولانس به آنجا وجود ندارد؛ با این وجود با بالگرد امداد هوایی عازم محل سقوط هواپیما هستیم تا شرایط محل بررسی شود.
* احتمال جان باختن سرنشینان
«شاهرخ کناری» فرماندارشهرستان بویراحمد گفت: این احتمال می‌رود که همه سرنشینان هواپیما فوت کرده باشند.
وی عنوان کرد: به دلیل مه آلود بودن هوا، اورژانس هوایی استان قادر به فرود در منطقه سقوط نشده و نیروهای امدادی با خودرو درحال اعزام به محل هستند.
* اعزام تیم اورژانس به منطقه
«پیرحسین کولیوند» سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: تیم واکنش سریع این سازمان با یک فروند بالگرد برای ارزیابی حادثه از آسمان اصفهان به پرواز درآمده است.
*اعزام تیم‌های واکنش سریع هلال احمر
جمعیت هلال احمر اعلام کرد: علاوه بر اعزام یک فروند بالگرد امدادی از استان فارس، تیم‌های واکنش سریع هلال احمر استان‌های اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعزام شده‌اند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اصفهان نیز اعلام کرد: 10 تیم واکنش سریع هلال احمر از 4 شهرستان نزدیک به محل سقوط هواپیما در سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان، به این محل اعزام شدند.
«شهریار انصاری» گفت: این تیم‌ها متشکل از نجاتگران، خودروهای نجات و امداد با تجهیزات امدادی کامل هستند.
وی ادامه داد: یک فروند بالگرد نیز از هلال احمر اصفهان به محل سقوط واقع منطقه پادنای سمیرم اعزام شد.
*علت سقوط در دست بررسی است
«رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری گفت: کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و مرکز کنترل فضای کشور در حال بررسی علت این حادثه هستند و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
*آماده باش تیم‌های پزشکی قانونی 4 استان
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در منطقه سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان که صبح دیروز اتفاق افتاد، تیم‌های بحران مراکز پزشکی قانونی استان‌های اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و تهران به حال آماده باش در آمدند.
دکتر «مهرداد علی بخشی» مدیر ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان این مطلب افزود: تیم‌های عملیات استان‌های فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در حال آماده باش هستند. اکیپ فوق‌العاده استان تهران به حال آماده باش در آمده تا در صورت نیاز به استان اصفهان اعزام شود.
مدیر ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور با مشخص شدن تعداد تلفات احتمالی، اقدامات لازم را انجام و نتایج آن را اعلام می‌کند.
*اعزام 20 تیم هلال احمر به محل حادثه
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: 20 تیم عملیاتی از سه استان به محل سقوط هواپیمای مسافری تهران- یاسوج در سمیرم اعزام شدند.
«مرتضی سلیمی» در گفت وگو با ایرنا افزود: این تیم‌های عملیاتی از استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان به این منطقه اعزام شده‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین بالگردهای سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در آماده باش به سر می‌برند، اما متاسفانه به خاطر شرایط جوی و دید نامناسب امکان پرواز ندارند.
«سلیمی» ادامه داد: منطقه سمیرم همچنین به علت بارش فراوان برف، صعب العبور شده است.
*اعلام اسامی 60 مسافر هواپیما
مژگان نظری، جلال امیدی‌پور، حسین رستمی، مریم عابدی، احمد نظری، محمد برزگری، رویا داخته، مجید اسلامی، مهدی قرعلی، غلامعلی احمدی، میلاد علی‌پور، افشین انصاری، سید ایلیا دانشی، سیدطاها دانشی، محمد عیدی‌نیا، علی فرزانه، حمید هداوندخانی، عزت‌الله حق‌شناس، ابراهیم جعفریان سی‌سخت، نرگس خوبانی، ژیلا قلی‌پور، ایمانی‌مهر، عبدالرضا کردی، محمد نجات، نشاطی‌فر، محمد نوری، علی زارع، محسن تقی‌پور، مصطفی رضایی، خلیل آهنگران، شاپور یاری‌پور، شهبد یاری‌پور، احمد چرمیان، سیدرضا فاطمی‌طلب، پریسا سوهانی، علیرضا جامنی، سکینه کاظمی‌انوار، اردشیر راد، بهروز شریف کاظمی، سید بهزاد سیادتی، حامد امیری، محمد فهیمی، رحمت صالحی‌پرور، محمد فهیمی هنزایی، ابوالقاسم فرهمندی، مهدی جاویدپور، عبدالاحد مرادی، سلمان آذری، امیر پورشاه‌آبادی، فاطمه دالوند، کوثر هردانی، محمد کبیریان، علیرضا کلهر، حامد مهدوی،
گروه پروازی: کاپیتان حجت‌الله فولاد، خلبان دوم کاوه خلیلی، سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی، مهماندار بهنام ‎رضایی نیارکی، امنیت پرواز: محمود بهشتی،فرهاد معصومی
* هواپیمای حادثه دیده از 25 سال پیش در اختیار شرکت آسمان بود
شرکت هواپیمایی آسمان 6 فروند هواپیمای‌ای تی آر 72- 200 را از سال 1993 میلادی در اختیار داشت که سه فروند از آنها همچنان در مسیرهای مختلف داخلی پرواز می‌کرد.
هواپیمای‌ای تی آر 200 (ATR72-200) که صبح دیروز در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرد، از نسل قدیمی این نوع هواپیما به شمار می‌رفت.
این 6 فروند هواپیمای شرکت‌ای تی آر ایتالیا از 25 سال پیش پروازهای خود را در شرکت آسمان آغاز کرد؛ سه فروند آن زمینگیر شده بود، اما سه فروند دیگر همچنان عملیاتی بودند.
*ورود کمیسیون عمران به حادثه سقوط هواپیما
نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از جان باختن شماری از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج از کمیسیون عمران خواست تا توجه به حضور در ستاد بحران سازمان هواپیمایی کشوری گزارشی از علت این حادثه به هیات رئیسه مجلس ارائه کند.
* اعزام کوهنوردان امدادگر به منطقه پادنا
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای زمستانی گفت: با توجه به مه سنگین منطقه دنا در استان کهکیلویه و بویر احمد و نبود امکان حضور بالگردها در این منطقه، تیم‌های کوهنوردی آشنا به کمک‌های امدادی برای همکاری با گروه‌های امداد و نجات وارد منطقه پادنا سمیرم محل سقوط هواپیما شدند.
«رضا زارعی» در گفت و گو با ایرنا افزود: به موجب ابلاغیه معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان از هیات‌های کوهنوردی استانی در شهرهای سمیرم، اصفهان و یاسوج خواسته شد که برای کمک و همراهی به امدادگران در منطقه سقوط هواپیمای شرکت آسمان حضور یابند.
رئیس فدراسیون کوهنوردی اضافه کرد: تاکنون چند تیم کوهنوردی برای حضور در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند و دو تیم از شهرهای یاسوج و سمیرم وارد منطقه شده‌اند تا با صعود به مناطق صعب العبور در امر امداد رسانی به نیروهای هوانیروز و هلال احمر یاری رسانند.
«زارعی» از همه تیم‌های کوهنوردی که با هدف کمک به آسیب دیدگان سقوط هواپیمای آسمان وارد منطقه دنا می‌شوند خواست تا برای همکاری و کمک با هیات‌های کوهنوردی شهرهای سمیرم، اصفهان و یاسوج هماهنگ شوند و به صورت خودسرانه اقدام به فعالیت نکنند.
به گفته وی در حال حاضر تیم‌های کوهنوردی از دیگر شهرهای کشور برای کمک راهی این منطقه شده‌اند.
*عملیات جست و جوی سانحه دیدگان همچنان ادامه دارد
معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر از حضور 120 امدادگر در عملیات جست و جو برای سانحه دیدگان هواپیمای مسافربری پرواز تهران- یاسوج خبر داد.
«شاهین فتحی»گفت: همچنان در حال عملیات یافتن سانحه دیدگان پرواز مسیر تهران - یاسوج هستیم.
وی افزود: 120 تن در غالب 30 تیم امدادی به این منطقه اعزام شدند.
* شرایط جوی، مانع امداد رسانی
شرایط جوی و اقلیمی منطقه، مانع امداد رسانی و پرواز بالگرد در محل احتمالی سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه سخت و کوهستانی «لای سرخ» دنا در پادنای سمیرم شده است.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به پادنای شهرستان سمیرم، شواهد موجود حاکی از سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه‌ای سخت گذر، مرتفع و کوهستانی به نام «لای سرخ» است که هوای این منطقه مه آلود است و امکان تردد بسیاری از خودروها در این منطقه وجود ندارد.
بر اساس این گزارش، بارش باران و وزش باد شدید مانع امداد رسانی و امداد هوایی شده و تعدادی از خودروهای امدادی که به محل اعزام شده بودند به دلیل شرایط بد آب و هوایی در حال برگشت است و فقط امکان عبور خودروهای مخصوص از جمله خودروهای شاسی بلند وجود دارد.
نیروهای مستقر در مسیر منتهی به محل سقوط هواپیما به خاطر شرایط نامناسب جوی و کوهستانی بودن مسیر از ورود
«لای سرخ» در انتهای محدوده رشته کوه‌های دناست و دره‌ای عمیق در آنجا وجود دارد.
* آماده باش تیم‌های تشخیص هویت برای شناسایی جانباختگان
معاون اجتماعی پلیس آگاهی نیروی انتظامی از آمادگی تیم‌های تشخیص هویت و بررسی صحنه جرم استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس و اصفهان برای شناسایی اجساد سانحه هوایی تهران - یاسوج خبر داد و گفت: در صورت نیاز این تیم‌ها اعزام خواهند شد.
سرهنگ «محرم تقی زاده» گفت: از آنجایی که بیشترین جان باختگان این سانحه شهروندان یاسوجی هستند، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده تا اجساد به پزشکی قانونی شیراز منتقل شوند و در صورتی که نیاز به تیم‌های تشخیص هویت پلیس باشد، پلیس در این زمینه ورود کند.
*لاشه هواپیمای ساقط شده تاکنون پیدا نشده است
فرماندار شهرستان سمیرم با اشاره به اینکه تلاش برای جستجوی لاشه هواپیما و محل دقیق سقوط آن ادامه دارد، گفت: تاکنون (ارسال خبر) لاشه و محل دقیق سقوط این هواپیما مشخص نشده است.
«محمد حسین نصرتی» اعلام کرد: پیش بینی‌ها حاکی از سقوط هواپیما در منطقه «لای سرخ» دنا دارد، اما مسیر دسترسی به این منطقه با وجود شرایط بد آب و هوایی هم اکنون میسر نیست.
*کلیه مسافران پرواز سقوط کرده جان باخته‌اند
یک مقام مسئول شرکت آسمان تایید کرد که کلیه مسافران پرواز سقوط کرده جان باختند.
«طباطبایی»، مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: 66 سرنشین این پرواز که 60 تن آنها مسافر و شش تن جزو کروی پرواز بودند پس از این سقوط جان باختند.
ستاد بحرانی برای بررسی ابعاد این حادثه در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده است.
*تا اطلاع ثانوی محور سی سخت و یاسوج و بالعکس مسدود است
مدیر روابط عمومی نیروی انتظامی استان اصفهان با تایید مسدود شدن محور اصفهان ـ سمیرم و یاسوج گفت: در محور سی سخت و یاسوج و بالعکس تا اتمام عملیات جست وجو محدودیت تردد اعمال می‌شود.
سرهنگ «جواد درستکار» در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: ورود خودروهای غیر ضروری و مردم در این محوطه با محدودیت اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: این محدودیت تردد تا اتمام عملیات جست وجو برقرار است.
*سخنگوی سازمان هواپیمایی:
شرایط جوی منطقه امکان پیداشدن لاشه هواپیما را میسر نکرده‌است
سخنگوی سازمان هواپیمایی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص جوی حکمفرما در منطقه سقوط هواپیما هنوز امکان دسترسی به این منطقه به وجود نیامده است و خبرها درباره پیدا شدن لاشه هواپیما نیز تکذیب می‌شود.
رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: پس از این حادثه تیم‌های مختلف تخصص و بررسی سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده و تعدادی از این تیم‌ها به منطقه اعزام شده‌اند، اما با توجه به شرایط خاصی که در آب و هوای منطقه حکمفرماست هنوز رسیدن به منطقه احتمالی سقوط فراهم نشده است و خبر پیدا شدن هواپیما صحت ندارد.
وی درباره علل احتمالی سقوط این هواپیما گفت: این موضوع نیاز به بررسی‌های دقیق و همه جانبه دارد و از این‌رو تا زمان بررسی ابعاد مختلف این حادثه نمی‌توان در رابطه با این اتفاق هیچ اظهارنظر دقیقی داشت.
به گزارش ایسنا، هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با بیش از 60 سرنشین صبح امروز در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد.
سایر اخبار این روزنامه
امضا قرارداد سوآپ ارزی ایران با سه کشور برای سهولت صادرات 66 مسافر و خدمه هواپیمای تهران ـ یاسوج جان باختند فراخوان اعتصاب در مدارس آمریکا برای اعتراض به حمل سلاح آیا گوش شنوائی وجود دارد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم با تصویب مجلس در قالب لایحه بودجه سال 97 750 میلیارد ریال به آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یافت پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی، آماده ارسال گاز به شبکه سراسری انصارالله یمن پهپاد جاسوسی عربستان را در صعده سرنگون کرد جان کری: اظهارات نتانیاهو درباره برجام اساسا درست نیست بررسی آخرین تحولات یمن با حضور دکترعراقچی و معاونین وزیران خارجه اروپایی فرمانده پشتیبانی قرارگاه ستاد ناجا تاکید کرد ضرورت توسعه نظم و آرامش در فضای ستادی و مراکز انتظامی استان‌ها رئیس سازمان میراث خبرداد: نظارت بر عرضه خدمات گردشگری در نوروز افزایش می‌یابد 50 هزار واحد مسکن مهر به مددجویان کمیته امداد واگذار می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی: اقرار می کنیم در زمینه عدالت عقب مانده ایم