سیرک کارتونی نتانیاهو در مونیخ

گروه سیاسی- وزیرامورخارجه کشورمان روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ حاضر شد و در آن سخنرانی کرد؛ کنفرانسی که سالانه در ماه فوریه در هتل بایریشرهوف مونیخ آلمان با هدف بررسی چالش‌های امنیتی در جهان برگزار می‌شود. این کنفرانس محلی است که در آن سیاستمداران جهان در امور امنیتی از جمله وزرای خارجه، وزرای دفاع و کارشناسان نظامی کشورها گرد هم می‌آیند تا علاوه بر دیدارهای سیاسی به اظهارنظر ‌پیرامون مسایل امنیتی جهان بپردازند. در این کنفرانس‌بین‌المللی اگرچه طرح اجرایی به تصویب نمی‌رسد و تنها جنبه مشورتی دارد اما فرصت مناسبی را برای کشورهای جهان فراهم می‌کند تا دستاوردهای علمی و اجرایی خود را در زمینه امنیت با دیگر کشورهای جهان سهیم شوند. هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی این کشور تامین می‌شود. در چند سال اخیر به دلیل درگیرهای موجود در جهان این کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، برجام و بحران‌های سوریه در کنار مسایل مهمی همچون پیمان آتلانتیک، خلع سلاح و دفاع، اختلافات بین کشورهای خلیج‌فارس، برنامه هسته‌ای کره‌شمالی، روابط روسیه و آمریکا با اتحادیه اروپا، آینده اتحادیه اروپا و امنیت سایبری از جمله مسایلی بودند که در این کنفرانس مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفتند. در این کنفرانس مقامات اسراییلی از فرصت پیش‌ آمده استفاده کردند تا ادعای گذشته خود در قبال ایران را تکرار کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، پیش از سخنرانی محمدجواد ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ، قطعه‌ای را نشان داد و ادعا کرد که بخشی از پهپاد ایرانی است که اسراییل هدف قرار داده است. او از خطر نفوذ ایران در منطقه سخن ‌گفت. نتانیاهو در ادامه گفت: اگر لازم باشد اسراییل نه تنها علیه نیروهای نیابتی ایران، بلکه علیه خود این کشور دست به اقدام خواهد زد. وی در ادامه ادعاهایش گفت: اسراییل اجازه نخواهد داد ایران طناب ترور را دور گردن اسراییل بیندازند.
وی این قطعه را بالا گرفت و خطاب به وزیرامورخارجه ایران گفت: آقای ظریف، این را می‌شناسید؟ باید بشناسید. این متعلق به شماست. می‌توانید با خود به تهران برش گردانید. یک پیام هم برای ظالمان در تهران دارم: اراده اسراییل را امتحان نکنید. او همچنین ایران را تهدیدی جدی برای منطقه دانست و با نشان دادن نقشه خاورمیانه گفت اسراییل مصمم است جلوی نفوذ این کشور را به سایر منطقه بگیرد. نتانیاهو ایران را به گسترش دایره نفوذ نظامی خود پشت مرزهای اسراییل متهم کرد و از سوریه به عنوان حیاط خلوت نظامی خود برای هدف قراردادن اسراییل نام برد.
این درحالی بود که وزیر خارجه سابق آمریکا در اجلاس امنیتی مونیخ تاکید کرد که حفظ توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ضروری است. جان کری که یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد تیم میز مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا بود، تصریح کرد: من بر این باورم که اروپا و جهان باید اطمینان یابند این توافق حفظ می شود؛ چراکه برگشت به عقب غیرقابل دفاع است. این دیپلماسی خوبی نیست. وی افزود: ما می‌دانیم جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و به طور قطع جای بهتری نیست. جان کری در ادامه گفت: ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان و حسنی مبارک رییس‌جمهور‌ اسبق مصر پیش از آغاز مذاکرات با ایران از ما خواستند این کشور را با موشک هدف قرار دهیم. جان کری همچنین به سخنان نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت: پس از ۱۰ سال مشخص شد اینکه نتانیاهو گفته بود ایران صاحب زرادخانه‌های هسته‌ای است، اشتباه بوده است.
سیرک کارتونی ارزش پاسخگویی ندارد


محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در سخنرانی خود در این کنفرانس واکنش کوتاهی نسبت به سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشت و آن را بی‌اهمیت خواند. وی گفت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم که حتی ارزش پاسخگویی ندارد! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم. وی در ادامه سخنرانی خود گفت: با شکست قلمرویی داعش‌، تهدید افراط‌گرایی از بین نرفته است. ما خواستار یک منطقه قوی هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم‌؛ دوران هژمونی گذشته است. وی افزود: برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع‌بین باشیم و تفاوت‌ها را بپذیریم. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا و مشتریان محلی آن از انتخاب‌ها و تصمیمات نادرست‌شان در حال عذاب کشیدن هستند.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: قدرت‌های نظامی مدت‌های مدید است که استراتژی‌های چندگانه برای پیروزی در جنگ‌ها داشته‌اند اما مدت‌هاست که نسبت به هرگونه استراتژی برای به دست آوردن صلح بی‌تفاوت بوده‌اند. قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌ای‌شان مدت زمان زیادی است که تصمیمات اشتباهی در منطقه ما می‌گیرند اما دیگران، به ویژه ایران را برای پیامدهای این تصمیمات کوته‌فکرانه و اشتباهات استراتژیک خود سرزنش می‌کنند. وی ادامه داد: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات اشتباه‌شان رنج می‌برند‌ اما تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند. آیا ایران آنها را مجبور به اتخاذ این تصمیمات کرده است؟ همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام ما بر این باوریم که منطقه خلیج‌فارس نیازمند یک معماری امنیتی جدید منطقه‌ای است. ما پیشنهاد ایجاد یک منطقه قدرتمند را داده‌ایم که در آن ملت‌های کوچک و بزرگ و حتی ‌آنهایی که رقابت تاریخی با یکدیگر دارند، در برقراری ثبات مشارکت می‌کنند. وی تاکید کرد: این استراتژی منافع تمام کشورهای ذینفع را در برمی‌گیرد که منجر به برقراری ثبات خواهد شد. در حالی که تمایلات هژمونیک از سوی هر قدرت منطقه‌ای یا جهانی نتیجه‌ای جز ناامنی ندارد. وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ایران به محض حصول برجام تلاش کرد تا از رویکرد مشابه برای خلیج‌فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را ارائه داد. این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت اما هنوز روی میز قرار دارد. پارامترهای معماری منطقه‌ای پیشنهاد شده از سوی ایران ساده اما موثر است؛ به جای تلاش برای نادیده گرفتن درگیری‌ها بر سر منافع، تفاوت‌ها پذیرفته خواهد شد. وی تصریح کرد: معماری امنیتی آینده در خلیج‌فارس باید به گونه‌ای باشد که تمامی کشورهای مربوطه به استانداردهای مشترک در منشور سازمان ملل از جمله حفظ تمامیت ارضی کشورها، پرهیز از تهدید یا استفاده از زور، حل صلح‌آمیز مناقشات، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، مصونیت مرزها و احترام به تصمیمات اتخاذ شده داخلی پایبند باشند. وی تاکید کرد: در شرایطی که ما به طرز خطرناکی در معرض تشدید درگیری‌ها قرار داریم که بر فرزندان‌مان و نوادگان‌مان تاثیر خواهد گذاشت، من از همتایان خود در خلیج‌فارس می‌خواهم تا به ایران بپیوندند و این پیشنهادات را به واقعیت تبدیل کنند.
وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر روحانی به هند خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های ایران و همچنین هند هستیم. رییس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اگر احساس کنیم آنچه که در برجام رخ می‌دهد در راستای منافع‌مان نیست، به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که باعث پشیمانی دیگران شود. وی با اشاره به اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب این توافق، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: درصورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد.
در حاشیه کنفرانس بین المللی
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه این کنفرانس بین‌المللی با همتای گرجستانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کردند. در این دیدار محمدجواد ظریف در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله تقویت همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی با همتای گرجی خود تبادل‌نظر کرد. وی همچنین در این دیدار از بندر چابهار به عنوان یک فرصت مناسب و استثنایی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش صادرات به کشورهای منطقه یاد کرد. وزیر خارجه ‌گرجستان نیز با اشاره به افزایش همکاری‌های گردشگری بین دو کشور بر علاقه کشورش برای اجرای پروژه‌های اقتصادی کوچک و زود‌بازده تاکید کرد. همکاری در بخش ترانزیت و کریدورهای حمل‌و‌نقل از جمله دیگر محورها در این دیدار بود. ظریف همچنین با کاترین اشتون هماهنگ‌کننده سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رییس مجمع رییس سفیدان سازمان ملل، اعضای پژوهشکده‌ها و موسسات مطالعاتی آلمان و وزیر خارجه ارمنستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد.