سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان:

یک هواپیمای مسافربری با ۶۶ سرنشین که دیروز از تهران عازم یاسوج بود، درنزدیکی شهر سمیرم در استان اصفهان سقوط کرد.
به گزارش ایسنا، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، گفت که این هواپیما از رادار محو شده و در کوهی در نزدیکی شهر سمیرم اصفهان سقوط کرده است.
به گفته وی، به دلیل کوهستانی بودن منطقه، امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و یک هلی‌کوپتر اورژانس به منطقه اعزام شده است.
به گفته روابط عمومی شرکت آسمان، ۶۶ سرنشین داشته و تمامی این سرنشینان کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش از این تعداد، ۶۰ تن مسافر، چهار نفر خدمه و دو نفر نیز از ماموران امنیت پرواز بودند.


محمدتقی طباطبایی، مدیرکل روابط عمومی این شرکت، گفت: این هواپیما ساعت هشت صبح روز یکشنبه به سمت یاسوج پرواز کرد و ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار خارج شد.
با این همه،‌ داریوش کریمی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان، گفت که هلی‌کوپترهای هلال‌احمر استان فارس و هوانیروز به دلیل وضعیت نامساعد هوا موفق به حضور در منطقه سقوط هواپیما نشدند و بازگشتند.
براساس اعلام سازمان هواشناسی، دیروز آسمان سمیرم بارانی و دمای هوا در این منطقه هفت درجه بالای صفر بوده است.
براساس گزارش‌ها، هواپیمایی آسمان در مسیرهای پروازی کوتاه داخلی از شش هواپیمای ملخی دو موتوره «اِی تی آر ۷۲» که ساخت ایتالیا و فرانسه است استفاده می‌کند.
همچنین به گزارش ایرنا، این شش هواپیما از ۲۵ سال پیش پروازهای خود را در شرکت آسمان آغاز کردند.
به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها، موتور سمت راست این هواپیما در سال ۹۲ نیز از کار افتاده بود اما حجت‌الله فولاد، خلبانی که امروز هواپیمای سقوط کرده را هدایت می‌کرد، توانسته بود آن را بر زمین بنشاند.
براساس این گزارش‌ها، این هواپیما کمتر از یک ماه پیش نیز «به دلیل نقص فنی مجبور شده بود سفر خود به یاسوج را نیمه‌کاره تمام کند.»‌
با این حال مدیر روابط عمومی شرکت آسمان، نقص فنی این هواپیما را تکذیب کرد و گفت که «علت سانحه شرایط جوی و مکان نامناسب فرودگاه یاسوج بوده است.»‌
طباطبایی اضافه کرد: «متاسفانه فرودگاه یاسوج در رشته کوه‌های دنا احاطه شده و همین موضوع باعث شده است فرود هواپیماها بسیار سخت باشد و به طور قطع در شرایط جوی نامناسب، امکان سانحه‌های هوایی در این منطقه وجود دارد.»‌
در این میان، حسن روحانی، رییس‌جمهور‌ ایران، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی‌ را مامور کرده است که با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور، علت سقوط این هواپیما را گزارش دهد.
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌و‌شهرسازی، تعداد کشته‌شدگان سقوط هواپیما در ایران از سال ۵۸ تا ۹۳، یک هزار و ۹۸۵ تن بوده است.
به گفته کارشناسان، یکی از دلایل اصلی بالا بودن میزان سوانح هوایی در ایران، فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی است که پس از انقلاب سال ۵۷ به ندرت هواپیمای جدید وارد این ناوگان شده است.
ایران پس از توافق اتمی وین، توافقنامه‌هایی را با تعدادی از کشورها و شرکت‌های هواپیمایی از جمله ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما امضا کرده و مقامات دولت اعلام کرده‌اند که خرید ۵۰۰ هواپیما را در دستور کار دارند.
هواپیمای حادثه دیده از 25 سال پیش در اختیار شرکت آسمان بود
شرکت هواپیمایی آسمان شش فروند هواپیمایی ای‌تی‌آر 72- 200 را از سال 1993 میلادی در اختیار داشت که سه فروند از آنها همچنان در مسیرهای مختلف داخلی پرواز می‌کرد.
هواپیمایی که در مسیر تهران به یاسوج سقوط کرد از نسل قدیمی است که 60 مسافر و شش خدمه پروازی داشت. این شش فروند هواپیمای شرکت ای‌تی‌آر ایتالیا از 25 سال پیش پروازهای خود را در شرکت آسمان آغاز کرد؛ سه فروند آن زمین‌گیر شده بود اما سه فروند دیگر همچنان عملیاتی بودند.
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تشکیل کمیته بحران این سازمان برای بررسی دلایل سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر 200 شرکت آسمان خبر داد و به ایرنا گفت: این هواپیما موقع برخاستن از فرودگاه مهرآباد بدون هیچ مشکل فنی عازم یاسوج شد اما در 120 کیلومتری شهرستان سمیرم سقوط کرده است.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون تیم بررسی دلایل بروز این حادثه در سازمان هواپیمایی کشوری در حال عزیمت به منطقه است تا از نزدیک علت سقوط را بررسی کند.
شرکت هواپیمایی آسمان به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی کشور، هم‌اکنون به‌طور متوسط ماهانه بیش از هزار پرواز در مسیرهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام می‌دهد.
به گفته مسوولان مربوطه هواپیمای سانحه‌دیده و سرنشینان آن مطابق قانون تحت پوشش بیمه قرار داشتند.
هم‌اکنون روزانه حدود دو پرواز توسط شرکت‌های داخلی و خارجی از آسمان ایران انجام می‌شود که بیش از 800 پرواز مربوط به شرکت‌های ایرانی است که در مسیرهای بین‌المللی و داخلی پرواز می‌کنند و مرکز کنترل فضای کشور همه این پروازها را در مسیرهای مختلف هدایت می‌کند.
ادعای نقص هواپیما قابل استناد نیست
وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه با خانواده‌های جان‌باختگان سانحه دیروز همدردی می‌کنم، گفت: ۷۰ کوهنورد از گروه‌های امداد و نجات عازم منطقه احتمالی سقوط هواپیما شده‌اند و ادامه کار در روستای دنا در حال انجام است‌. عباس آخوندی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا این هواپیما بهمن ماه نقص فنی داشته و از میانه راه به فرودگاه بازگشته، اظهار داشت: این موضوعات و نقص فنی این هواپیما در چند روز گذشته و ارتباط آن با سانحه دیروز قابل استناد نیست‌.
وی با بیان اینکه با خانواده‌های جان‌باختگان سانحه دیروز همدردی می‌کنم، گفت: به محض وقوع این سانحه براساس قوانین سازمان هواپیمایی ستاد بررسی سانحه تشکیل شد و در حال حاضر ۱۱ گروه در این ستاد آماده به کار و پیگیری علت وقوع سانحه هستند‌. وی از مکاتبات و مذاکره با شرکت ATR خبر داد و گفت: در مذاکرات‌مان با شرکت ATR قرار بر این شد این شرکت نمایندگان خود را برای بررسی علت سانحه به کشورمان اعزام کنند و نظر خود را درباره علت وقوع اعلام کنند‌. وی ادامه داد: علاوه بر این ستادها، ستاد دیگری برای نظارت دقیق روی نظارت بر پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها ایجاد شده است‌.
وی درباره یافتن لاشه هواپیمای ATR اظهار داشت: طی تماس تلفنی‌ای که با استاندار و سایر مسوولان استانی منطقه سقوط هواپیما داشتیم هنوز به صورت رسمی پیدا شدن لاشه هواپیما را تایید نکردند‌.
وی تاکید کرد: ۷۰ کوهنورد از گروه‌های امداد و نجات عازم منطقه احتمالی سقوط هواپیما شده‌اند و ادامه کار در روستای دنا در حال انجام است‌. البته شرایط جوی بسیار سخت است‌.
ATR یکی از ایمن‌ترین هواپیماهای موجود در جهان است
وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: هواپیمای ATR یکی از ایمن‌ترین هواپیماهای موجود در جهان است‌. وزیر راه‌وشهرسازی پس از ستاد بررسی سانحه که در سازمان هواپیمایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در تماسی که با شرکت‌ ای‌تی‌آر در فرانسه داشتیم از این شرکت خواستیم که نمایندگان خود را به ایران اعزام کند تا برای رسیدگی به حادثه سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر حضور داشته باشند‌.
عباس آخوندی افزود: از شرکت ‌ای‌تی‌آر خواسته شده است نمایندگان خود را بلافاصله به ایران بفرستد تا نظر خود را پس از بررسی حادثه اعلام کند‌. وی با بیان اینکه به محض وقوع سانحه براساس ماده ۲۲ قانون هواپیمایی کشوری کاری که می‌باید انجام می‌دادیم ستاد بررسی سانحه بود که بلافاصله تشکیل شد و این ستاد ۱۱ گروه دارد که ابعاد مختلف سانحه را بررسی می‌کند‌.
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: پس از بررسی سانحه این ۱۱ گروه با اطلاعات دقیقی که به دست می‌آورند علت سانحه را اعلام خواهند کرد‌. آخوندی افزود: علاوه بر این ستاد سانحه، ستاد دیگری را تشکیل دادیم تا بر این ستاد نظارت کند و رسیدگی‌ها به صورت دقیق انجام شود و فرآیند حادثه لحظه به لحظه صورت گیرد‌. وی گفت: در جهت رسیدگی و بحث امدادرسانی با استانداران اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد لحظه به لحظه در تماس بودیم که خوشبختانه آنها اقدامات لازم را به موقع انجام دادند‌.
وزیر راه‌وشهرسازی افزود: هرچند شرایط جوی مناسبی در منطقه وجود ندارد اما استانداری اصفهان برای امداد و نجات یک تیم کوهنوردی ۷۰ نفره را به منطقه اعزام کرده است‌. آخوندی گفت: برای امداد و هم برای بررسی سانحه در تماس‌هایی که با استانداران اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد داشته‌ایم هنوز نشانه‌ای از اینکه لاشه هواپیما دیده شده باشد اعلام نکردند و هیچ مرجع رسمی هم خبر دیده شدن لاشه را اعلام نکرده است‌.