صلاحیت امنیتی داماد ترامپ روی لبه تیغ

داماد ترامپ در حالی که هنوز صلاحیت دائم امنیتی خود را احراز نکرده، در میان مقام های غیرامنیتی کاخ سفید بیشترین درخواست را برای دسترسی به اطلاعات محرمانه داده است.
به نوشته واشنگتن پست، جارد کوشنر که در سوابق کاری‌اش مواردی اعم از مشارکت در فرآیند صلح خاورمیانه تا مدرنیزه کردن فناوری در دولت فدرال دیده می‌شود بیش از هر کارمند و مقام دیگری در کاخ سفید که برای شورای امنیت ملی کار می‌کرده درخواست برای دسترسی اطلاعات داده است.
جارد کوشنر در سمت فعلی خود مجوز امنیتی دسترسی به اطلاعات فوق محرمانه در عالی‌ترین سطوح را دارد و به این ترتیب اجازه دارد که برخی از پنهانی‌ترین اسرار آمریکا را بداند و در عین حال به جلسات روزانه ریاست‌جمهوری دسترسی داشته باشد.
او یکی از ده‌ها مقام کاخ سفید است که در اولین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با مجوزهای موقتی فعالیت می‌کرده و به گزارش واشنگتن پست مجوز امنیتی او در پی تغییراتی که جان کلی، رییس دفتر کاخ سفید در فرآیند مجوزها ایجاد کرده به خطر افتاده است.


این مساله با توجه به سیاست جدید رییس کارکنان کاخ سفید برای بازبینی پیشینه کارکنان و توقف تاییدیه های موقت امنیتی آنان حساس تر شده است.
کلی شنبه گذشته اعلام کرد که تاییدیه های موقت امنیتی آن دسته از کارکنان کاخ سفید که تحقیقات پیرامون پیشینه آنان از سال گذشته تا‌کنون به تعویق افتاده، لغو می‌شود. تاکنون سه نفر از مقام‌های دولت ترامپ به دلیل ترس از عدم احراز صلاحیت دائم امنیتی استعفا کرده‌اند.
راب پورتر، دبیر کارکنان کاخ سفید که متهم به آزار دو همسر پیشین خود شده بود و دیوید سورنسون نویسنده سخنرانی های ترامپ به دنبال اتهام آزار و اذیت و همچنین جرج دیوید بنکس، مقام شورای ملی اقتصاد آمریکا پس از اطلاع از عدم احراز صلاحیت امنیتی دائم از مقام خود کناره‌گیری کردند.
در یک یادداشت که جمعه گذشته منتشر شد جان کلی اقدام به اعلام یکسری تغییرات در فرآیند اعطای مجوزهای امنیتی کرده و این در حالی است که اخیرا مناقشه‌ای بر سر راب پورتر، یکی از کارمندان ارشد سابق که به سبب متهم شدن به سوءاستفاده‌های داخلی استعفا کرد، راه افتاده است.
کلی در این یادداشت نوشت: مردم آمریکا شایسته کارمندانی در کاخ سفید هستند که عالی‌ترین استانداردها را داشته باشند و به دقت گزینش شده باشند به ویژه کارمندانی که بسیار به رییس‌جمهور نزدیک هستند و اطلاعات امنیت ملی حساسی در دسترس دارند. ما باید در این زمینه بهتر عمل کنیم و در آینده نیز این‌گونه خواهیم بود. تغییراتی که کلی برای محدود کردن صدور مجوزهای امنیتی اعلام کرد ممکن است تبعاتی را برای کوشنر داشته باشد چراکه او بیشتر از یک‌سال پیش در حالی کارش را در کاخ سفید آغاز کرد که هنوز مجوز اصلی دریافت نکرده بود.
گفتنی است پیش از این، چارلز فالن، مدیر دفتر ملی بررسی پیشینه مقامات دولتی آمریکا می‌گوید هنگام بررسی اظهارنامه ارائه شده از سوی جارد کوشنر، داماد ترامپ، متوجه شده است که تاکنون هرگز این میزان از اشتباهات را در این سطح مشاهده نکرده است. فالن که مدیر این واحد تازه‌تاسیس‌- به عنوان به عنوان بخشی از اداره مدیریت پرسنل آمریکا‌- است، این اظهارات را طی نشست استماع یکی از کمیته‌های فرعی مجلس نمایندگان آمریکا بیان کرده است.
دموکرات‌ها از کاخ سفید خواسته‌اند تا گواهی عدم سوءپیشینه امنیتی کوشنر، داماد و یکی از مشاوران ارشد ترامپ، و همچنین ایوانکا دختر رییس‌جمهور بازپس‌گرفته شود. دموکرات‌ها استفاده ایوانکا از حساب ایمیل شخصی و عدم اعلام ملاقات با مقامات خارجی از سوی جارد کوشنر در اظهارنامه را مبنای درخواست خود عنوان کرده‌اند.
در این نشست استماع، فالن هرچند عنوان کرد که وسعت و گستره تمامی درخواست‌ها را بررسی نکرده است، اما در خصوص اظهارنامه کوشنر اظهار کرد که هرگز این سطح از اشتباهات را مشاهده نکرده است.
این در حالی است که گزارش مربوط به اظهاریه مالی جدید ایوانکا ترامپ نشان می‌دهد که او و جارد کوشنر، همسرش طی سال گذشته میلادی میلیون‌ها دلار دیگر به بدهی‌های خود افزوده‌اند.
فرم اظهاریه جدید ایوانکا ترامپ نشان می‌دهد که کوشنر از زمانی که کارش را در کاخ سفید شروع کرده سه خط اعتباری مختلف را مورد استفاده قرار داده و تغییراتی که او به وجود آورده سبب شده که بدهی آنها از محدوده ۱۹ تا ۹۸ میلیون دلار به محدوده ۳۱ تا ۱۵۵ میلیون دلار برسد.
ترامپ پیشتر گزارش کرده بود که میزان بدهی‌های کوشنر به همان مقداری است که او در ماه مارس گزارش کرده، اما در ماه دسامبر فرم اظهاریه بازبینی شده و مشخص شد که میزان بدهی‌های بیشتری در قالب سه خط اعتباری به او تعلق دارد.
این سه خط اعتباری مجزا که به این اظهاریه اضافه شدند متعلق به کوشنر هستند و او به همراه پدرش صاحب دو خط در بانک آمریکا و بانک نیویورک کامیونیتی و همچنین یک خط اعتباری برای مادرش در بانک سیگنیچر است.
مشخص نیست که آیا این خطوط اعتباری جدید مرتبط با مسایل مالی اخیر در بیزینس خانوادگی کوشنر و شرکت‌های آنها هستند یا خیر. یک سخنگوی کوشنر و همچنین وکلای ترامپ از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کردند و سخنگوی شرکت‌های کوشنر نیز از اظهارنظر خودداری کرد.