سرنوشت نامعلوم بیش از 60نفر در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج مسافران «آسمان» خفته در «دنا»

سوسن نوری
هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با بیش از ۶۰سرنشین درحالی صبح یکشنبه در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد که روشن بودن تلفن‌همراه یکی از مسافران موجب شد تا در نخستین ساعات پس از اعلام این خبر به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه‌وبویراحمد، از همین طریق و با استفاده از GPS محل حدودی سقوط هواپیما ردیابی شود.
95سال از به پرواز درآمدن نخستین هواپیما بر فراز آسمان ایران می‌گذرد اما آنطور که آمار و ارقام می‌گویند تعداد اندکی از آنها منجر به سقوط شده است. هرچند همین تعداد هم غم‌انگیز و تاسف‌آور است چراکه نخست باید به میزان سقوط هواپیما در کشورهای دیگر نگاه کرد و دوم اینکه نگاهی به همین آمار نشان می‌دهد با گذشت هر چه بیشتر از دهه 70 و بالا رفتن عمر هواپیماها میزان سقوط ها هم بیشتر شده است. در دسته‌بندی این سال‌ها می‌توان گفت در بازه سال‌های 71 تا 75 چهار، 76 تا 80 دو، 81 تا 85 شش، 86 تا 90 هفت و 91 تا 96 هم 6هواپیما سقوط کرده‌اند.
اما صبح دیروز یکشنبه ۲۹بهمن امسال تاریخ آخرین سانحه هوایی در ایران است، حادثه‌ای که برای دستکم ۶۰مسافر و خدمه هواپیمای ATR72- متعلق به هواپیمایی آسمان با شماره پرواز۳۷۰۴ IRC رخ داده است. این هواپیمای مسافربری در حوالی ساعت هشت صبح از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰دقیقه پس از برخواستن از باند فرودگاه مهرآباد در منطقه کوهستانی سمیرم سقوط کرد.


جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره جزئیات این حادثه گفت: در ساعت ۸ و پنج دقیقه صبح یکشنبه هواپیما فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد و در ۱۴مایلی فرودگاه یاسوج از صفحه مرکز کنترل فضای کشور حذف شد. همه گروه‌های دخیل فعال هستند تا اطلاعات دقیق‌تری پیدا کنیم و محل سقوط هواپیما هم یکی از سوالاتی است که هنوز پاسخ آن برای ما مشخص نیست و تنها می‌دانیم که بعد از مدتی هواپیما در نزدیکی یاسوج از رادار حذف شد. این هواپیما حامل ۶۰مسافر شامل ۵۹بزرگسال و یک کودک و ۶ نفر کادر پرواز بود. به دنبال انتشار اخبار، خانواده سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در فرودگاه مهرآباد حاضر شدند تا اطلاعات دقیق را به دست بیاورند.
دستور رئیس‌جمهوری برای تهیه گزارش
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در همان ساعات اولیه پس از وقوع حادثه، وزیر راه را مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای شرکت آسمان کرد. در واقع، بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش کند.
از سوی دیگر، داریوش کریمی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان با اشاره به اینکه در موقعیت گوشی تلفن‌همراه در منطقه حادثه هواپیما چیزی یافت نشد، اظهار کرد: در محلی که اعلام می شد گوشی تلفن همراهی در آن روشن است نیز جست‌وجو انجام شد اما لاشه هواپیما در آنجا پیدا نشد.
آزمایشگاه‌های پزشکی‌قانونی در آماده‌باش
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز گفت: تیم‌های بررسی سانحه به منطقه اعزام شده‌اند و به صورت مرتب اطلاع‌رسانی خواهد شد. مهرداد علی‌بخشی، مدیرکل بحران سازمان پزشکی‌قانونی کشور هم از اعزام یک تیم ارزیاب به منطقه سقوط هواپیما خبر داد و اعلام کرد که آزمایشگاه‌های پزشکی‌قانونی در آماده‌باش هستند.
وی اظهار کرد: علاوه‌بر تیم‌های پزشکی‌قانونی که در چهار استان تهران، فارس، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد در آماده‌باش هستند، یک گروه ارزیاب سازمان پزشکی‌قانونی نیز به محل حادثه اعزام شده است تا اقدامات لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.
به گفته علی‌بخشی، با توجه به اینکه لاشه هواپیما کشف نشده ما نمی‌دانیم که وضعیت جان‌باختگان به چه صورت است اما به هر حال آمادگی برای اخذ نمونه ژنتیکی در آزمایشگاه‌های پزشکی‌قانونی وجود دارد و در صورت نیاز این اقدام را انجام خواهیم داد.
سقوط در منطقه کوهستانی پادنا
اما شنیده شدن صدای برخورد مهیب هم از دیگر خبرهایی بود که همزمان با دهان به دهان شدن اخبار مربوط به این سانحه منتشر شد. دهیار کهنگان در این باره گفت: حوالی ساعت 9 و 30دقیقه تا 10دقیقه بعد از آن صدای برخورد مهیبی را شنیدیم اما تاکنون در جست‌و‌جوهای انجام شده چیزی یافت نشده است.
به گفته ذوالفقار رئیسی، در حال حاضر چیزی حدود یکهزار نفر در جست‌وجوی لاشه هواپیما یا پیکرها هستند. هلال‌احمر، اورژانس، پلیس و همه نهادهای مربوطه در حال جست‌وجو هستند.
اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس هم گفت: افراد محلی در منطقه صدای مهیب برخورد هواپیما با کوه دنا را شنیده‌اند. این خبرها درحالی منتشر شد که یک مقام مسئول شرکت آسمان هم گفت: هواپیمای این شرکت به رشته‌کوه دنا در منطقه کوهستانی پادنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود. در این میان، پوران‌فر، مسئول تیم اورژانس اعزامی به محل حادثه نیز درباره آخرین وضعیت جست‌وجو تیم‌های امدادی، گفت: نیروهای مختلف به چهار گروه امدادی تقسیم شده‌اند تا به هر جایی که نشانه‌ای وجود دارد اعزام شوند.
وی افزود: بعداز اعلام حادثه ما با بالگرد به منطقه اعزام شدیم اما به علت باد شدید نتوانستیم به فاصله بیش از ۱۱مایلی فرودگاه حرکت کنیم. در حال حاضر در منطقه باران و برف شدیدی وجود دارد و امکان دید مناسبی نیست.
به گفته پوران‌فر، ۲۱دستگاه آمبولانس، اتوبوس‌آمبولانس و سایر نیروها که به منطقه اعزام شدند در چهار گروه امدادی تقسیم شدند و به مناطقی که از آن گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدا یا دیده شدن دود وجود دارد، اعزام شد. البته گزارش‌های ضد و نقیضی درباره یافتن محل حادثه و لاشه هواپیما منتشر شده که تایید نمی‌شود.
وفایی، مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویر احمد نیز با بیان اینکه مه، بارندگی و برف زیاد بوده و شرایط در منطقه بسیار سخت است، گفت: افراد محلی کمک‌های خوبی کردند اما مشکل فعلی در یافتن نشانه‌ای از لاشه این هواپیما، مه، برف و باران است.
فوت تمام سرنشینان تایید نهایی نمی‌‌شود
با افزایش تعداد اخبار و شایعه‌های پیرامون این سانحه هوایی، مدیر روابط عمومی شرکت آسمان خبر فوت سرنشینان هواپیمای سقوط کرده را نه تایید و نه تکذیب کرد.
طباطبایی به ایسنا اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص منطقه هنوز امکان دسترسی ما به محل سقوط هواپیما مشخص نیست و از این‌رو نمی‌توان به طور دقیق و قطعی خبر مرگ تمام سرنشینان این هواپیما را تایید کرد.
اعزام دو اکیپ امداد کوهستان
با دستور وزیر ورزش و جوانان نیز دو اکیپ کامل امداد کوهستان از یاسوج و سمیرم با تجهیزات کامل عازم محل سقوط هواپیمای آسمان شدند.
عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشور آخرین اخبار وضعیت تشکیل کمیته بحران سقوط هواپیمای آسمان و اعزام اعضای کمیته بررسی علت سقوط این هواپیما را تشریح کرد و با اشاره به شرایط جوی منطقه‌ای که هواپیمای مذکور در آن سقوط کرده است، گفت: شرایط ابری و بارانی است و دسترسی ستاد به محل حادثه با مشکل مواجه است.
با این حال رسیدگی به سانحه وظیفه سازمان هواپیمایی کشور است و در این راستا هلال‌احمر و نیروهای امدادی برای جمع‌آوری اطلاعات و قطعات هواپیما به محل حادثه اعزام می‌شوند. وی گفت: این هواپیما در سال ۱۹۹۳ ساخته شده بود و ۲۵سال سن داشت.
ورود دادستانی به حادثه
دادستان عمومی و انقلاب یاسوج هم گفت: به عنوان مدعی‌العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف‌بار سقوط هواپیما را پیگیری می‌کنیم.
وزیر بهداشت نیز در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج، پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد که نیروهای اورژانس در تلاش برای یافتن لاشه هواپیما از طریق مسیرهای زمینی هستند.
بازگشت بالگردها به دلیل شرایط نامساعد جوی
نیروهایی امدادی در حالی به‌رغم شرایط نامساعد جوی در تلاش برای رسیدن به محل حادثه هستند که براساس اعلام هواشناسی آسمان سمیرم بارانی و دمای هوا در این منطقه هفت درجه بالای صفر است و بارش برف در این منطقه کوهستانی نیز پیش‌بینی شده است.
به همین دلیل معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان اظهار کرد: بالگردهای هلال‌احمر استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند به دلیل شرایط نامساعد بازگشتند. به گزارش ایسنا، یک مقام آگاه اعلام کرد که با توجه به شرایط خاص جوی محل سقوط هواپیما احتمالا چند ساعت زمان نیاز خواهد بود که نیروهای امداد و نجات در محل حادثه مستقر شوند.
تشکیل کمیته بحران
در این میان، ساعت حدود 12ظهر دیروز، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از تشکیل جلسه کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور برای بررسی جزئیات سقوط هواپیمای آسمان خبر داد. از سوی دیگر، معاون سابق سازمان هواپیمای کشوری نیز گفت: هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان جزو هواپیماهایی است که از حدود ۲۰سال قبل در ناوگان این شرکت فعال بوده و ارتباطی با قراردادهای جدید از سوی ایران‌ایر ندارد.
معاون قضایی دادستان کل نیز از ماموریت دادستانی در بررسی حادثه سقوط هواپیماتهران-یاسوج خبر داد و گفت: کمیته پیگیری در استان وقوع حادثه تشکیل شده است.
محمدجواد حشمتی توضیح داد: حسب دستور رئیس قوه‌قضائیه و در راستای احقاق حقوق عامه به موضوع سقوط هواپیما، دادستانی کل مامور پیگیری قضایی حادثه شده است.
سیدعلی وفایی مقدم، مدیرکل بحران استان کهگیلویه‌وبویراحمد هم از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت: ما خبر قطعی در مورد تعداد کشته‌شدگان این حادثه نداریم اما چندین تیم امدادی زمینی و هوایی به محل اعزام شده است و ما در فرودگاه یاسوج هم در حالت آماده‌باش هستیم.
شهردار تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران از دیگر مسئولانی بودند که دیروز این ضایعه را تسلیت گفتند.