حمله «ظریف» به نتانیاهو از جبهه مونیخ!

دیروز، مونیخ برفی و سرد ، یکی از مضحک ترین و کمدی ترین سخنرانی های تاریخ خود را به چشم دید؛ روزی که نتانیاهو یک مرحله پیشرفت از خود نشان داد و به‌جای نقاشی های کودکانه، این بار با به همراه داشتن یک قطعه آهنی که به ادعای خودش مربوط به پهپاد ایرانی بوده، در مونیخ پروژه ایران‌هراسی را ادامه داد.
البته شیوه کار زیاد جدید نبود و پیشتر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با به راه انداختن یک شوی تبلیغاتی در حاشیه مجمع سازمان ملل، از بدنه یک موشک منهدم شده که به ادعای او ساخت ایران بود، رونمایی کرد.
به هر حال، لابی های صهیونیستی ، تاکتیک های مشابه دارند و به صورت هماهنگ عمل می کنند؛ فرقی ندارد نتانیاهو ماموریت داشته باشد یا هیلی.
با تمام این تفاسیر، وزیر خارجه ایران حسابی نخست وزیر صهیونیست ها را دست انداخت و با مضحک خواندن شیوه نتانیاهو ، او را زیر سوال برد.


واکنش ظریف به سیرک نتانیاهو
وزير امور خارجه كشورمان در آغاز سخنراني در کنفرانس امنيتي مونيخ گفت: سخنان بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل در مونيخ درباره ايران ، سيرک کاريکاتوري است. امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.
وزير امور خارجه کشورمان افزود: من بسيار خوشحال هستم كه موفق شدم در نهايت خود را به آخرين روز كنفرانس امنيتي مونيخ امسال برسانم. من تازه از سفر دولتي تاريخي ریيس جمهور روحاني به هند، اينجا رسيده ام. من در كنفرانس سال گذشته پيشنهاد ايران را درباره يك توافق امنيتي براي خليج فارس تكرار كردم ، مبتني بر گفت‌وگو، اصول مشترك و اقدامات اعتمادساز. اگر به ياد داشته باشيد برخي از همسايگان ما از فرصت پارسال خود براي ايراد اتهاماتي عليه ايران استفاده كردند.
برخي اين كار را انجام دادند و برخي ديگر نيز امروز صبح يا بعد از ظهر امروز اين كار را انجام خواهند داد. شما مخاطب يك سيرك بوديد كه حتي ارزش پاسخگويي ندارد؛ بنابر اين بياييم به موضوعات جدي تر برسيم. من خوشحال هستم كه برخلاف رويكرد برخي، دبيرکل سازمان ملل پيشتر در اين كنفرانس، تصميم گرفت كه رويكرد پيشرويي را كه من تاكيد و تشريح كرده بودم، تاييد كند.
ظریف تاکید کرد: «من امروز اينجا هستم تا اين رويكرد را تشريح كنم و به شما بگويم اگر يك تلاش جمعي براي برقراري صلح فراگير و امنيت در منطقه خليج فارس صورت نگيرد، ما درگير هرج و مرج و شايد وضعي بسيار بدتر از آن، نه فقط براي اين نسل بلكه براي نسل هاي بعد، خواهيم شد و هرج و مرج ما در اين جهان، هرج و مرج همه خواهد بود همان طور كه رويدادهاي منطقه ما و كل جهان از ابتداي قرن نشان داده است».
ظریف گفت: با شکست قلمرویی داعش ، تهدید افراط‌گرایی از بین نرفته است. ما خواستار یک منطقه قوی هستیم، ما نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است.
وی افزود: برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت ها را بپذیریم.
ظریف گفت: آمریکا و مشتریان محلی آن از انتخاب ها و تصمیمات نادرست‌شان در حال عذاب هستند.وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به تمام همسایه‌های خود تجاوز کرده و تقریبا هر روز زمین و آسمان سوریه را مورد تجاوز قرار می دهد.
ظريف با بيان اينکه برجام يک الگوي بازي با حاصل‌جمع جبري صفر نبود، گفت: ايران پيشنهاد مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي را داد و هنوز اين پيشنهاد روي ميز است.
واکنش جان کری به صحبت های نتانیاهو
وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما دیروز، یک‌شنبه در میزگردی درباره مسائل منطقه ای در کنفرانس امنیتی مونیخ با تشریح مزایای فنی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، گفت:«من دوست اسرايیل هستم وبه طور کامل به مسئولیت نخست وزیر اسرايیل احترام می گذارم اما امروز او به شما گفت که ایران تا 10 سال آینده در مسیر رسیدن به زرادخانه هسته‌ای خواهد بود، این حرف درست نیست ؛ این حرف در ارتباط با برجام درست نیست». وزیرخارجه پیشین آمریکا در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه در این کنفرانس امنیتی باید واقعیت توافق هسته‌ای ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم ،به تشریح مزایا و جنبه های مثبت فنی برجام از لحاظ منع اشاعه هسته ای پرداخت.نخست وزیر رژیم صهیونیستی ديروز درکنفرانس امنیتی مونیخ با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت که برجام یا باید اصلاح یا لغو شود.
وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد: خطری که الان وجود دارد، این بوده که با این تمرکزی که روی برجام ایجاد شده است و با احتمال خروج آمریکا از برجام، ایران دیگر به هیچ کار ما در ارتباط با بحث موشکی یا مسائل دیگر اعتماد نخواهد کرد.حفظ برجام برای اروپا و برای جهان ضروری بوده زیرا مشخص است که جهان بدون برجام، جای بهتری نخواهد بود.
حمایت وزیر خارجه روسیه از ایران
سرگئی لاوروف دیروز، يك‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در پایان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بر لزوم توجه به منافع ایران همانند سایر کشورهای منطقه تاکید کرد.وی افزود: ایجاد اختلاف بین کشورهای سنی و شیعه یا یارکشی میان کشورهای دوست و غیر دوست روسیه یا اتحادیه اروپا، رویکردی خطرناک و مرگبار است.
لاوروف گفت که تشدید اختلاف در منطقه خاورمیانه، راه حل مشکلات نیست و شرایط را خطرناک‌تر می کند.
وزیر خارجه روسیه گفت: همه باید بپذیریم که تمام کشورهای خاورمیانه منافع قانونی دارند و با مشارکت جامعه جهانی در رفع اختلافات بکوشیم.
پنجاه و چهارمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ از روز (جمعه) در هتل «بایریشر هوف» مونیخ آغاز به کار کرده است.