تعلیق صلاحیت 100 عضو دولت ترامپ



گروه جهان/ دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا وارد دومین سال خود شده اما حدود 100 نفر از اعضای این دولت از جمله افرادی از حلقه نزدیکان آقای رئیس جمهوری مثلاً داماد و دختر او هنوز تأییدیه امنیتی دائم ندارند و این مشکل امنیتی بزرگ جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید را بر آن داشت که دست به اقدامی ضربتی بزند و ضمن لغو تمام تأییدیه‌های امنیتی موقت، روند بررسی صلاحیت امنیتی کارکنان را از سر بگیرد.
به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری وُکس، تصمیم جان کلی برای لغو تأییدیه‌های امنیتی موقت کارکنان کاخ سفید پس از آن صورت گرفت که رسوایی اخلاقی «راب پورتر»، دبیر کارکنان کاخ سفید و همچنین ده‌ها گزارش از فقدان تأییدیه‌های امنیتی دائم برای کارکنان کاخ سفید از جمله جراد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ منتشر شد. مردم امریکا انتظار دارند که کارکنان کاخ سفید بالاترین استانداردهای امنیتی را داشته باشند و وضعیت امنیتی آنها به دقت بررسی شده باشد اما دولت ترامپ تاکنون در تأمین این خواسته مردم خود موفق نبوده و از این‌رو حتی داماد و دختر رئیس جمهوری امریکا تأییدیه امنیتی دائم ندارند و بنا بر گزارش رسانه‌های امریکایی از جمله ان بی‌سی و سی‌ان‌ان، احتمال اینکه کوشنر بتواند در آینده نزدیک تأییدیه امنیتی دائم بگیرد بعید است.


این در حالی است که بنا بر گزارش واشنگتن پست، داماد 37 ساله ترامپ که در گذشته سرمایه‌گذار و شاغل در حوزه املاک و مستغلات بوده و هم‌اکنون مشاور ارشد رئیس جمهوری امریکا است، به خاطر جایگاهی که دارد می‌تواند برخی از اسناد فوق محرمانه امریکا را رؤیت کند حتی اگر سوابق او به طور کامل بررسی نشده باشد. او به برنامه‌های کاری روزانه رئیس‌جمهوری دسترسی دارد و بنا بر اظهارات یک منبع که نامش فاش نشده، پس از کارکنان شورای امنیت ملی امریکا، کوشنر بیشترین تقاضا برای دسترسی به اطلاعات محرمانه را داده است.
کوشنر در مدت زمانی که وارد کاخ سفید شده همواره از جلسات مربوط به صدور تأییدیه امنیتی دائم فرار کرده و از پاسخ دادن به سؤالات مقامات امنیتی درباره ارتباطاتش با مقام‌های خارجی طفره رفته و درباره دارایی‌های خود نیز شفاف نبوده است. از این رو، واشنگتن پست به نقل از دو مقام امریکایی نوشت، آنها فکر نمی‌کنند کوشنر بتواند در آینده نزدیک تأییدیه امنیتی بگیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در روزهای گذشته سه نفر از مقام‌های کاخ سفید در پی رسوایی اخلاقی‌شان یا از ترس موفق نشدن در احراز صلاحیت امنیتی استعفا دادند.
در دو هفته گذشته، راب پورتر، دبیر کارکنان کاخ سفید که متهم به آزار دو همسر پیشین خود شده بود و دیوید سورنسون، نویسنده سخنرانی‌های ترامپ به‌ دنبال اتهام آزار و اذیت، استعفا دادند. همچنین جرج دیوید بنکس، مقام شورای ملی اقتصاد امریکا پس از آنکه اطلاع یافت که موفق به احراز صلاحیت امنیتی دائم نخواهد شد، استعفای خود را اعلام کرد. او در گذشته مصرف‌کننده ماده مخدر ماری جوانا بوده است و این نگرانی را داشت که صلاحیت امنیتی‌اش تأیید نشود؛ بجز او بسیاری از کارکنان کاخ سفید این تشویش را دارند.
در شرایطی که مسأله پیشینه کارکنان کاخ سفید و حلقه نزدیکان ترامپ به موضوع داغ و جنجالی روزهای اخیر امریکا تبدیل شده است، آقای رئیس جمهوری پلیس فدرال امریکا را هدف حملات لفظی خود قرار داده و از آب گل آلود حادثه تیراندازی فلوریدا ماهیگیری می‌کند تا هم پرونده روس گیت به حاشیه رانده شود و هم مشکل تأییدیه‌های امنیتی اعضای دولتش کمرنگ جلوه کند.
در این راستا و بنا بر گزارش پایگاه خبری هیل، ترامپ پس از اذعان روز جمعه پلیس فدرال این کشور به اهمال در موضوع تیراندازی فلوریدا، در صفحه توئیتر خود از اف‌بی‌آی بشدت انتقاد کرد و نوشت: جای تأسف دارد که اف بی‌آی تمام هشدارهای مربوط به تیرانداز مدرسه فلوریدا را نادیده گرفته است، هر چند این مسأله قابل قبول نیست.
اف بی‌ آی زمان زیادی را صرف کرده است تا ثابت کند که میان فراخوان انتخاباتی من و روسیه تبانی صورت گرفته است. این در حالی است که تبانی در کار نبوده است. به جای تمرکز بر مسائل غیر مهم به مسائل اصلی بپردازید.
اف بی‌ آی روز جمعه اذعان کرد، نتوانسته است به هشدارهایی که اوایل امسال درباره نیکولاس کروز 19 ساله، عامل حمله فلوریدا دریافت کرده، واکنش مناسب نشان دهد. ترامپ همچنین از این فرصت برای حمله به دموکرات‌ها نیز استفاده کرد و در پیامی توئیتری نوشت، دموکرات‌ها چرا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما که کنترل کنگره امریکا را در دست داشتند، فکری به حال آزادی حمل سلاح نکردند؟ پاسخ این است که چون نمی‌خواستند و فقط حرف می‌زنند. ترامپ این پیام را پس از آن منتشر کرد که به‌ دنبال تیراندازی فلوریدا، دموکرات‌ها و فعالان گروه‌های مختلف خواستار کنترل آزادی حمل سلاح شدند.