موزه هنرهای معاصر در اختیار وزارت ارشاد باقی می‌ماند



به‌دنبال انتشار بیانیه رسمی شورای هماهنگی انجمن‌های تجسمی کشور در اعتراض به احتمال واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به سازمان میراث فرهنگی، وزیر ارشاد عصر روز شنبه 28 بهمن در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده گفت:«چنین بحثی در دوره مدیریت من درباره موزه هنرهای معاصر مطرح نشده، این موزه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و همچنان هم خواهد بود.»
به گزارش «ایران»، گفته‌های سید عباس صالحی در پاسخ به نگرانی‌های اهالی هنر از انجام این انتقال در حاشیه بازدید وی از دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مؤسسه صبا مطرح شد. موزه هنرهای معاصر با پیشینه بیش از 40 سال، دربردارنده گنجینه‌ای بی‌نظیر از هنر مدرن ایران و جهان است، همچنین بیانیه مذکور که شنبه 28 بهمن به نمایندگی از جامعه هنرمندان منتشر شد هم بواسطه اهمیت جایگاهی است که این مرکز هنری طی سال‌هایی که از حیاتش می‌گذرد اشاره کرده است.


در این بیانیه که از سوی هفت انجمن هنرهای تجسمی کشورمان منتشر شد، خواسته هنرمندان مبنی بر پاسخگویی صریح مسئولان ارشاد در ارتباط با صحت این انتقال مطرح شده بود. صالحی در همین رابطه گفت:«با اینکه چنین بحثی در دوره مدیریت من به میان نیامده، اما من از هنرمندانی که نسبت به هنر معاصر توجه و حساسیت دارند تشکر می‌کنم. هنر معاصر به‌عنوان بخش قابل توجهی از هنر ایرانی اهمیت قابل توجهی دارد، بر همین اساس موزه هنرهای معاصر تهران نیز جایگاه والایی دارد و به شکل درستی مدیریت می‌شود.»
 صالحی در گفته‌هایش تأکید کرد بحث نظارت یکی از موضوعات مهم در وزارت ارشاد است، او ادامه داد: «اموال هنری جزو میراث ایران است و حتماً به‌عنوان میراث ایرانی باید از آنها صیانت شود تا مردم هم اطمینان خاطر پیدا کنند که آثار هنری بخوبی حفظ می‌شود و هیچ نقل و انتقالی هم در میان نیست.»
او در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با خواسته هنرمندان در ارتباط با اختصاص دادن مکانی دائمی برای جشنواره هم گفت: «به طور حتم در این زمینه تلاش می‌کنیم ولی ما در حوزه‌های مختلف هنر، محل ثابتی برای جشنواره نداریم و این موضوع تنها مختص تجسمی نیست. تهران نیاز دارد به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر منطقه و شاید بالاتر از سطح منطقه، زیرساخت‌های خودش را در زمینه جشنواره‌های بزرگ هنری تقویت کند، این زیرساخت‌ها حتماً برای این کلانشهر مورد نیاز است. ما نیز در این مدت با رئیس جمهوری و مدیران دولت صحبت‌هایی داشته‌ایم تا امکانات این کار فراهم شود.»
دهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی از سوم بهمن ماه آغاز شده و تا کمتر از چند روز دیگر به پایان می‌رسد، صالحی درباره ارزیابی‌اش از جشنواره این دوره تصریح کرد: «اتفاقات خوبی در هنرهای تجسمی رخ داده که نخستین ویژگی‌اش رشد هنرهای بینارشته‌ای است. همان‌طور که دانش بینارشته‌ای در حوزه علوم مؤثر بوده، در حوزه هنر نیز این مقوله با خلاقیت همراه است و به نظر می‌رسد هنرهای بینارشته‌ای مرحله به مرحله پیش می‌روند و ما را با هنرهای جدید مواجه می‌کنند.»
به گفته صالحی بروز ایده‌های تازه در حوزه هنرهای تجسمی دومین ویژگی مثبت برگزاری این دوره از جشنواره به شمار می‌آید، آنچنان که می‌توان شاهد فاصله گرفتن تدریجی هنرمندان از تکرار و تقلید و حرکت آنان به سوی ایده‌های نو بود. او در پایان گفته‌هایش رقابت هنرمندان شهرستانی در کنار هنرمندان تهرانی را عاملی در جهت مشاهده گستره خلاقیت‌های هنری در همه کشور عنوان کرد.