سیرک کارتونی ارزش پاسخگویی ندارد



پنجاه وچهارمین نشست سالانه مونیخ از روز جمعه 27 بهمن ماه در هتل «بایریشرهوف» مونیخ در شرایطی آغاز شد که چنانکه انتظار می‌رفت دفاع از مسأله توافق هسته‌ای و تأکیدی که مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی بر لزوم حفظ آن داشته‌اند  یکی از بحث‌های اصلی حاضران نشست بود. این در حالی بود که نخست‌وزیر اسرائیل از فرصت حضور در این نشست برای حمله به ایران و توافق هسته‌ای بهره برد و نشست روز گذشته را با به نمایش گذاشتن قطعه‌ای که او ادعا می‌کرد بخشی از پهپاد ایرانی است که اسرائیل را هدف قرار داده است، به محلی برای طرح اتهامات واهی علیه ایران تبدیل کرد؛ نمایشی که باعث شد وزیر امور خارجه ایران آن را سیرکی کارتونی توصیف کند.
بنیامین نتانیاهو روز گذشته در خلال سخنرانی در نشست مونیخ کوشید جامعه جهانی را به پیگیری مواضعی سخت‌تر علیه ایران ترغیب کند. او با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد، توافقی که قرار بود باعث صلح و امنیت جهانی شود، ایران را جسورتر کرده و شمارش معکوس برای زرادخانه هسته‌ای ایران را آغاز کرده است. نتانیاهو با بیان اینکه حکومت ایران انتخاب کرده یک «آرمان» باشد، مدعی شد: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای تجهیز شود، بسیار خطرناک‌تر از چیزی که هم‌اکنون است، خواهد بود... توافق هسته‌ای ایران را میانه‌رو نکرده بلکه ببر خطرناک ایرانی را در منطقه و جهان رها کرده است». نخست‌وزیر اسرائیل همچنین تهدید کرد که اگر به قول او، تحرکات تهدیدآمیز ایران ادامه یابد اسرائیل نه تنها علیه نیروهای شبه ‌نظامی تحت حمایت ایران بلکه علیه خود ایران اقدام خواهد کرد.


  ظریف: با وجود تلاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد
وزیر امور خارجه ایران در سخنانی که نخست با واکنش به اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل همراه بود، با بیان اینکه«صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در نشست مونیخ بودیم اما این سخنان ارزش پاسخگویی ندارد به موضوعات جدی بپردازیم»، گفت که برخی از همسایگان ما سال گذشته از فرصت حضور در این نشست (مونیخ) برای اتهام وارد کردن به ایران، استفاده کردند و تعدادی از آنها و دیگران نیز امسال چنین کردند. ظریف در سخنان خود با تأکید براینکه برجام یک الگوی بازی با حاصل‌ جمع جبری صفر نبود، به پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای در سال گذشته اشاره کرد و گفت:«ما پیشنهاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را دادیم و هنوز این پیشنهاد روی میز است». او افزود:«ما نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم؛ دوران هژمونی گذشته است و برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت‌ها را بپذیریم». وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه «ما باید درک کنیم که نیاز به اقدامات در همه زمینه‌ها برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد»، همتایان خود در حوزه خلیج فارس را دعوت کرد برای عملیاتی کردن واقعی این پیشنهاد به ایران بپیوندند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به شکست‌ داعش افزود: «شکست داعش به این معنا نیست که تهدید افراط‌ گرایی از منطقه و فراتر از منطقه از بین رفته است». وی بیان کرد: «ریشه افراط‌ گرایی بخصوص ایدئولوژی نفرت ادامه دارد و ممکن است در جای دیگری ریشه بدواند». وزیر خارجه همچنین به تهاجم اسرائیل به لبنان و اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های هر روز به سوریه توسط این رژیم اشاره کرد و گفت: «سقوط جنگنده اسرائیلی در چند روز پیش نشان داد که اسطوره دولت شکست‌ناپذیر (اسرائیل) فرو ریخته است». رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «اگر احساس کنیم آنچه که در برجام رخ می‌دهد در راستای منافع‌مان نیست، به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که باعث پشیمانی دیگران شود». وی با اشاره به اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب این توافق تأکید کرد: «برغم تلاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد». وی همچنین گفت: «درصورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد».
  الجبیر: ایران در پی صدور انقلاب است
سخنان وزیر خارجه ایران در حالی مطرح شد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی که بلافاصله بعد از صحبت‌های ظریف مطرح شد به اظهارات او واکنش نشان داد و ایران را به دفاع از تروریسم و انجام اقدامات تروریستی در منطقه و دیگر نقاط جهان متهم کرد. الجبیر در بخشی از سخنرانی خود با ابراز نگرانی از اینکه «ایران در پی صدور انقلاب خود است» مدعی شد: «مشکلات منطقه همزمان با انقلاب ایران در سال 1979 آغاز شد. اگر ایران می‌خواهد با آن همانند یک کشور عادی رفتار کنیم، باید به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند باشد».
   جان کری: با خروج امریکا از برجام، ایران دیگر به ما اعتماد نخواهد کرد
ادعای نخست‌وزیر اسرائیل درباره برجام افزون بر واکنش وزیر خارجه ایران از سوی وزیر خارجه سابق امریکا هم پاسخ داده شد. جان کری در چارچوب میزگردی که موافقان ومخالفان برجام در آن حضور یافته بودند، به مخالفت با مواضع نخست‌وزیر اسرائیل برخاست. او در حالی که خود را دوست مقام‌های رژیم اسرائیل می‌خواند با تشریح مزایای فنی برجام گفت:«ما بسیار در برابر همین نخست‌وزیر (نتانیاهو)، ملک عبدالله عربستان و پرزیدنت مبارک (مصر) مقاومت کردیم که به‌ طورخصوصی خواستار بمباران ایران بودند. با از بین رفتن برجام دوباره فریادها بلند خواهد شد که باز برگشته‌ایم به همانجا که بودیم و باید ایران را بمباران کنیم». وزیر خارجه سابق امریکا تأکید کرد: «خطری که الان وجود دارد این است که با این تمرکزی که روی برجام ایجاد شده است و احتمال خروج امریکا از این توافق، ایران دیگر به هیچ کار ما در ارتباط با بحث موشکی یا مسائل دیگر اعتماد نخواهد کرد.حفظ برجام برای اروپا و برای جهان مطلقاً ضروری است زیرا مشخص است که جهان بدون برجام جای بهتری نخواهد بود». کارل بیلت، وزیر خارجه سابق سوئد و رئیس کنونی اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» نیز با ابراز نارضایتی از مواضع نتانیاهو گفت که او در مسیر جنگ طلبی است و صلح نمی‌خواهد.
در همین حال جان سولیوان، معاون وزیر خارجه امریکا در این کنفرانس به تکرار ادعای دولت دونالد ترامپ در خصوص لزوم رفع نواقص برجام پرداخت و گفت: «از متحدان اروپایی خود خواسته‌ایم که تا ضرب‌الاجل بعدی تأیید برجام در ماه مه(اردیبهشت 1397) پیشرفتی در زمینه رفع نواقص برجام به دست آوریم». اظهارات او به موضع اخیر ترامپ باز می‌گشت که در خلال امضای فرمان تعلیق تحریم‌های ایران مدعی شده بود چنانچه برجام تغییر نکند، دولت او دیگر پایبند اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش نخواهد بود. ارنست مونیز، وزیر انرژی دولت باراک اوباما که در مذاکرات هسته‌ای هم حضور داشت، در واکنش به اظهارات معاون وزیر امور خارجه دولت ترامپ واکنش نشان داد و گفت:«راستی آزمایی بنیاد این توافق است. تعهد به پروتکل الحاقی با زمان حداکثر 24 روز برای دسترسی منحصر به فرد است و همچنین تعهد دائمی به ارسال سوخت رآکتور اراک به خارج از ایران وجود دارد. برخی تعهدات ایران در برجام منحصر به فرد بوده و هیچ عضو دیگر پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) آنها را اجرا نمی‌کند». وی مدعی شد که «البته این کاملاً مشروع است که بخواهیم به مسائل دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای بپردازیم اما اینها ربطی به برجام ندارد و این توافق به آنچه که مد نظر بوده رسیده است».
مونیز تأکید کرد: «ما دست کم باید درباره خود توافق هسته‌ای بحث کنیم و حرف‌های مبهم درباره اصلاح نقایصی که وجود ندارد مطرح نکنیم». همچنین سرگئی کیسلیاک، عضو مجلس روسیه و سفیر پیشین مسکو در واشنگتن در این میزگرد گفت: «ایران با حسن نیت این توافق را اجرا کرده و آژانس نیز پایبندی تهران را مورد تأیید قرار داده و ما خواستار ادامه اجرای این توافق هستیم».
  نشستی برای مجاب کردن ترامپ
نقش آفرینی منطقه‌ای ایران از جمله موضوع هایی بود که دیپلمات های ایرانی حاضر در نشست مونیخ پیرامون آن با مقام‌های اروپایی به گفت‌ و‌ گو نشستند.  سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه در همین چارچوب با همتایان خود از کشورهای ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان در نشستی که یک ساعت و نیم طول کشید درباره تحولات بحران یمن و راه‌های مقابله با محاصره مردم این کشور و ارسال کمک‌های انسانی به آن کشور گفت‌ و‌ گو کرد. این گفت‌ و‌ گوها در حالی انجام شد که رسانه امریکایی وال استریت ژورنال ادعا کرد در دیدار عراقچی با مقام‌های اروپایی گفت‌ و گوهایی درباره آنچه که «دخالت ایران در یمن» خوانده شده، مطرح شده است. مقامات اروپایی ابراز امیدواری کردند بتوانند این گفت‌ و گوها را به موضوع سوریه نیز بکشانند. این نشریه مدعی است تلاش اروپایی‌ها برای گشودن مباحثات با ایران درباره حضورش در بحران‌های منطقه مانند یمن و سوریه، برای مجاب کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا به حفظ توافق هسته‌ای است.در همین حال سید عباس عراقچی در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ از برگزاری گفت وگوهای سیاسی تهران – لندن در روز چهارشنبه  خبر داد.
  رایزنی‌های ظریف
در حاشیه نشست مونیخ
وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه این کنفرانس دیدار و گفت‌ و گو کردند.
 ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با رئیس مجمع ریش سفیدان سازمان ملل و همچنین برخی از همتایان خارجی خود دیدار و گفت‌ و‌ گو کرد. دیدار با وزیران خارجه ارمنستان و گرجستان از جمله برنامه‌های ظریف بود که در قالب آن پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌ و‌ گو شد.
وزیر امور خارجه همچنین با استفان دیمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق دیدار کرد.