پرواز تهران-یاسوج به مقصد نرسید 66 تن از هموطنانمان جان باختند

به گزارش فارس ، ساعت 8 صبح دیروز یک فروند هواپیمای ای‌ تی‌ آر 72 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان با 66 مسافر در مسیر تهران- یاسوج پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج از رادار خارج شد که در شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد.
 این هواپیمای دو موتوره توربوتراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ‌ای‌‌تی‌آر تولید ‌شده، از این هواپیما معمولاً برای حمل‌ونقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکت‌ها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده است. هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج 19 سال سن داشته است.
 نیروهای اورژانس وهمچنین گروه‌های امدادی برای کمک به حادثه‌ دیدگان به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند.
 گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای مدیریت بحران سمیرم برگزار شده و دستگاه‌های مسئول به منطقه اعزام شدند.


این حادثه در روستای کهنگان از توابع پادنا در 120 کیلومتری سمیرم اتفاق افتاده است.
 اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان جهت بازدید به منطقه اعزام شدند؛ از آن‌ جایی که محل حادثه کوهستانی است، رسیدن به محل حادثه دشوار است.
عابدی روابط عمومی اورژانس اصفهان گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان عزیمت امدادگران به محل حادثه به وسیله بالگرد وجود ندارد و این افراد با وسایل نقلیه امدادی به صورت زمینی به محل حادثه اعزام شدند.
بنا بر اعلام هواپیمایی آسمان این پرواز 60 مسافر داشته که یکی از آنها کودک بوده، 2 مهماندار، 2 امنیت پرواز و 2 خلبان و کمک خلبان در این پرواز بودند که تعداد سرنشینان جمعاً 66 نفر بودند.
اسامی سرنشینان هواپیمای سقوط‌ کرده تهران - یاسوج عبارتنداز: 1. خلیل آهنگران 2. احمد چرمیان 3. سیدرضا فاطمی‌ طلاب 4. علیرضا جامه‌‌نی 5. سکینه کاظمیان‌‌‌ور 6. اردشیر راد 7. سید بهزاد سیادتی 8. سید صالحی‌ پرور 9. حامد امیری 10. محمد فهیمی‌هنزایی11. ابوالقاسم فرهمندی 12. مهدی جاویدپور 13. عبدالاحد مرادی 14. سلمان آذری 15. فاطمه دالوند 16. کوثر هردانی 17. محمد کبیریان 18. علیرضا کلهر 19. حامد مهدوی 20. مژگان نظری 21. جلال امیدی‌پور ‌22. حسین رستمی ‌23. مریم عابدی ‌24. احمد انوری ‌25. محمد برزگری ‌26. رویا داخته 27. مجید اسلامی ‌28. مهدی قرالی ‌29. حسن‌رضا قرلاقی ‌30. ژیلا قلی‌ پور‌31. زهرا ایمانی‌ مهر 32. عبدالرضا کردی 33. محمد نجات ‌34. سید نشاطی‌ فر‌ 35. محمد صادق نوری ‌36. امیر پورشابان ‌37. رحمت صالحی ‌پرور 38. بهروز شریف‌ کاظمی ‌39. پریسا سوهانی40. شهبد یاری‌پور (کودک خردسال) 41. شاهپور یاری‌‌پور 42. غلامعلی احمدی 43. میلاد علی‌‌پور ‌44. محسن الله‌ ویران ‌زاده 45. افشین انصاری 46. سید ایلیا دانشی 47. سید طاها دانشی 48. محمد عیدی‌ نیا 49. علی فرزانه 50. حمید هداوندخانی 51. عزت‌الله حق ‌شناس 52. ابراهیم جعفریان سی‌سخت ‌53. نرگس خوبانی 54. علی نجمامی ساخویدی 55. محمد نژادصداقت 56. مصطفی رضایی 57. سید ابراهیم ساداتی 58. محسن سمیعی نصرآبادی 59. محسن تقی‌‌پور 60. علی زارع
* اسامی کروی پرواز 3707 هواپیمایی آسمان به شرح زیر اعلام شده: 1. کاپیتان حجت‌الله فولاد 2. خلبان دوم کاوه خلیلی 3. سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی 4. مهماندار بهنام رضایی نیارکی.
همچنین محمود بهشتی و فرهاد معصومی به عنوان تیم امنیت پرواز 3704 هواپیمایی آسمان در این هواپیما حضور داشتند.
داریوش کریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان جست‌وجوی هوایی را منتفی اعلام کرد و گفت: بالگرد استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان جست‌وجو نبوده و بازگشتند.
بنا بر اعلام سیدان، کارشناس سازمان هواشناسی اصفهان احتمال بارش برف در ارتفاعات سمیرم وجود دارد اما کاهش دیدی در منطقه حادثه دیده وجود ندارد و دید آن بالاتر از 10 کیلومتر است و گروه‌های امدادی مشکلی از جهت دید نخواهند داشت اما باد شدید کار را برای آنها سخت خواهد کرد.
جلسه مدیریت بحران استانداری اصفهان با حضور دستگاه‌های مسئول برگزارشد و به گفته شیشه‌ فروش، رئیس ‌ستاد مدیریت بحران اصفهان گروه‌های امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند اما اطلاعات موثق و جدیدی در رابطه با کیفیت حادثه در دسترس نیست.
تیم‌های تخصصی کمیته امداد و نجات هیئت کوهنوردی اصفهان برای اعزام به محل حادثه اعلام آمادگی کرده‌اند و مدیر کمیته امداد و نجات کوهستان هیئت کوهنوردی استان اصفهان به همراه تیم‌های تخصصی هلال‌ احمر برای امداد، عازم ارتفاعات دنا شدند.
به گفته کریمی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان هنوز محل سقوط و لاشه هواپیما پیدا نشده و روستاهای منطقه در حال بررسی هستند.
در پی وقوع این سانحه، احمد خسروی‌ وفا رئیس‌کل دادگستری استان به رئیس‌دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سمیرم دستور داد تا با حضور در محل حادثه علل بروز این حادثه را بررسی و دستورات قضایی لازم را صادر کنند.
دستور رئیس‌جمهور به وزیر راه
به گزارش ایسنا، با دستور رئیس‌جمهور، وزیر راه مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای شرکت آسمان شد.
با دستور رئیس‌جمهور و بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش کند.
دستور آملی‌لاریجانی به دادستان کل کشور
درباره سقوط هواپیما
رئیس‌قوه قضائیه در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران به یاسوج و درگذشت جمعی از هموطنان ضمن تسلیت به بازماندگان، از دادستان کل کشور خواست با تشکیل کمیته‌ای علت وقوع حادثه را بررسی و نسبت به برخورد قانونی با مقصرین اقدام کند.
تشکیل کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور
جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از تشکیل جلسه کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور برای بررسی جزئیات سقوط هواپیمای آسمان خبر داد و ضمن تایید سقوط هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان اظهار کرد: این هواپیما حدود ساعت ۸:۵۴ تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد و چند دقیقه بعد از صفحه رادار حذف شد.
وی افزود: هواپیما حوالی سمیرم سقوط کرده و جزییات بیشتر در جلسه کمیته بحران سازمان هواپیمایی کشور در حال بررسی است.
آماده‌باش پزشکی قانونی در چهار استان
 درپی سقوط هواپیما
دکتر مهرداد علی بخشی مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی از آماده‌باش تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان کشور در پی سقوط هواپیما در اصفهان خبر داد و گفت: در پی حادثه سقوط هواپیما در سمیرم استان اصفهان عوامل و تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و تهران در آماده‌باش کامل هستند.
وی با بیان اینکه در صورت لزوم امکان اعزام هر یک از این تیم‌ها به محل یا انجام اقدامات آزمایشگاهی در کوتاه‌ترین زمان، ممکن است، گفت: در حال حاضر تیمی به محل اعزام نشده است و متخصصان پزشکی قانونی در این استان‌ها در آماده‌باش کامل هستند.
کولیوند رئیس ‌اورژانس کشور نیز اعلام کرد: تیم‌های اورژانس به حوالی محل حادثه رسیده‌اند و در حال جست‌وجوی مکان دقیق حادثه سقوط و یافتن لاشه هواپیما هستند.
معاون سابق سازمان هواپیمای کشوری گفت: هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان جزو هواپیماهایی است که از حدود ۲۰ سال قبل در ناوگان این شرکت فعال بوده و ارتباطی با قراردادهای جدید ندارد.
وی افزود:‌ ای تی آر ۷۲ سقوط کرده از اواخر دهه ۷۰ در ناوگان شرکت آسمان فعال بوده و قرارداد آن ارتباطی با ATRهای خریداری شده جدید از سوی ایران ایر ندارد.
اعزام ۱۲ تیم ارزیاب هلال احمر به محل سقوط هواپیما
رئیس‌سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز از اعزام ۱۲ تیم به منطقه سقوط هواپیمای تهران یاسوج خبر داد و گفت: بعد از اعلام ستاد بحران یاسوج نیروهای هلال احمر در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به حالت آماده‌باش درآمدند.
علاءالدین بروجردی رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار کرد: هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و شش خدمه صبح دیروز از رادار خارج شده و مشاهدات مردمی نشان دهنده وقوع سانحه هوایی است.
اعزام پهپاد به محل حادثه سقوط هواپیما
رئیس‌ جمعیت هلال احمر سمیرم از اعزام پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه پادنای سمیرم در جنوب اصفهان خبر داد.
سید نور محمد موسوی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان ارسال بالگرد به منطقه وجود ندارد و پهپاد به منطقه ارسال شده است.
معاون جمعیت هلال احمر سمیرم نیز گفت: ساعت 9 و 55 دقیقه موضوع سقوط هواپیما به اطلاع هلال احمر رسید و گروه‌های امدادی بخش پادنا به سرعت در محل حاضر شدند و شش گروه نیز از شهر سمیرم در محل حضور دارند.
محمد سلمانیان خاطرنشان کرد: جست‌وجو‌ها برای یافتن لاشه هواپیما ادامه دارد.