اخبار ویژه

برخورد منافقانه نشریات زنجیره‌ای با انتصاب و خطبه ابوترابی
روزنامه‌های زنجیره‌ای که روز چهارشنبه به استقبال انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی به امامت‌جمعه تهران رفته‌اند، روز شنبه ترجیح دادند اظهارات متین و انقلابی وی را به تیغ سانسور بسپارند!
این روزنامه‌ها چهارشنبه کوشیدند با مصادره به مطلوب حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، از وی چهره‌ای همسو با طیف آلوده خود نشان دهند. روزنامه اجاره‌ای اعتماد که با مفسدانی چون شهرام جزایری پیوند خورده، تیتر و عکس نیم تای صفحه اول خود را به عکس ابوترابی اختصاص داده و تیتر زده بود «خطیب اعتدال».
روزنامه آرمان نیز تیتر زد «استقبال از امام‌جمعه شدن ابوترابی، حسام‌الدین آشنا: این هفته به نمازجمعه می‌روم». هفت صبح نیز در تیتر صفحه اول خود نوشت «روحانی منتقد امام جمعه تهران». و...


اما این طیف روزنامه‌ها پس از شنیدن موضع‌گیری صریح حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در خطبه‌های اولین نمازجمعه، ترجیح دادند اصلا خبر این سخنان را منتشر نکنند‌ و یا در صفحه اول هیچ اشاره‌ای به این سخنان که لحن انتقادی نسبت به دولت و رئیس‌جمهور داشت، نداشته باشند. روزنامه‌های اعتماد، آرمان، هفت صبح، شرق، وقایع اتفاقیه، شهروند، ایران، همشهری، جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری و... در زمره این طیف بودند.
یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت:
 * پیام 22 بهمن، تحکیم پیوند امت با امام و رهبری است و پیام موفقیت و پیروزی در سایه شناخت رهبری و اطاعت او است.
* پیام دیگر راهپیمایی عظیم شما برای ما مسئولین و مدیران ارشد است.
* ملت در سایه اطاعت رهبری به این پیروزی دست یافته است و اگر مسئولان می‌خواهند در این مسیر قله‌های موفقیت را فتح کنند، باید نقشه راه ارائه شده از سوی رهبر معظم انقلاب را نقشه راه خود قرار دهند.
* در مقام عمل زاویه جدی بین تصمیمات، قوانین و مقررات در مجلس و دولت و دستگاه‌های دیگر با سیاست‌های کلی ابلاغی مشاهده می‌شود.
* در تدوین لایحه بودجه سال97 نگاه تنها به سال 97 است، در مجلس با نگاه  به سال 97 بودجه را بررسی می‌کنند، بین این دو نگاه زاویه جدی وجود دارد نگاه کوتاه‌مدت و روزمره روز به روز بر مشکلات کشور خواهد افزود.
* مدیران کشور مراقب سخنان خود باشند. سخن باید متقن، مستحکم و مستدل باشد و با اولین نقد فرو نریزد. بنابراین مدیران محترم کشور مراقب سخنان خود باشید. چرا سخنانی بگوییم که دارای محمل‌های مختلفی است و تا این سخنان را نقد کنند بعد از آن اعتراض کنیم و بگوییم اراده ما این نبوده است؟
* از یک مقام مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود سخنانش مستدل و مبتنی بر اصول باشد تا دل‌ها را به هم نزدیک کند.اعتراف روزنامه حامی دولت به آمارسازی برای رفع و رجوع عملکرد نامناسب
درحالی‌که در چهار سال جمعا 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده، چطور این امکان وجود دارد در کمتر از یک سال، 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده باشد؟
روزنامه جهان صنعت از روزنامه‌های دولت ضمن طرح این پرسش نوشت: وزیر اقتصاد چندی پیش آمارهایی را در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اگرچه به ظاهر تنها اعدادی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی به حساب می‌آید اما در پس آن، به نظر می‌رسد دوباره دولت در حال آمارسازی است تا بلکه عملکرد نامتناسب خود در برخی حوزه‌ها را رفع و رجوع کند. همانطور که در رابطه با تجارت خارجی نیز بارها شاهد دستکاری‌های آماری و جابه‌جا کردن گروه‌های نفتی و غیر نفتی در آمارهای مربوط به صادرات بودیم که در نهایت هم نتوانست کاهش قابل توجه صادرات غیرنفتی در ماه‌های اخیر را از نظرها دور نگه دارد.
در این راستا مسعود کرباسیان چندی پیش اعلام کرد: «در سال ‌جاری حدود 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای کشور تعریف شد که تاکنون 12 میلیارد دلار آن جذب شده است.» اما کارشناسان معتقدند در شرایطی که در چهار سال جمعا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور شده چطور این امکان وجود دارد که در کمتر از یک سال، ۱۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده باشد.
به همین دلیل، نایب‌رئیس‌اتاق بازرگانی به سرعت نسبت به اظهار نظر کرباسیان واکنش نشان داد و اعلام کرد: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، آمار اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی را به جای «سرمایه‌گذاری خارجی تحقق‌یافته» اعلام می‌کند. آیا این اقدام ناشی از ضعف آمار است یا ضعف عملکرد؟
البته این اولین بار نیست که چنین آمارهای بدون پشتوانه‌ای از سوی دولت اعلام می‌شود. پیش از این نیز در مورد میزان جذب سرمایه در دولت یازدهم و همچنین در سال منتهی به 95 آمارهایی اعلام شده بود که در نهایت واکنش و اعتراض بخش خصوصی را در‌بر ‌داشت. به طوری که بیشتر فعالان اتاق بازرگانی همگی روی یک مطلب تاکید داشته و در این خصوص اعلام کردند: مصوب و جذب با هم متفاوت است و به یک معنی نیست. جذب شده به معنای ورود واقعی سرمایه به کشور است و با عبارت مصوب که به معنای هدفگذاری است، تفاوت دارد. این در حالی است که دولت آمارهای مصوب و اخذ شده را به جای سرمایه‌گذاری‌های عملیاتی و جذب شده اعلام می‌کند.
به عنوان مثال فریال مستوفی رئیس‌کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران چند ماه پیش در واکنش به ورود 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور گفته بود: اگر این عدد به عنوان رقم جذب شده از سوی دولتی‌ها اعلام می‌شود،‌اشتباه است و من آن را تکذیب می‌کنم. چنین رقمی در سال 95 وارد کشور نشده است. رقمی که به عنوان جذب شده در سال 95 رسمی است، 1/5 میلیارد دلار و اعدادی به غیر از رقم مذکور ‌اشتباه است.روایت دستیار مرتبط با جاسوس آمریکایی از بلک‌لیست
دستیار رئیس‌جمهور و عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید قبلا در «بلک لیست» بوده است.
شهیندخت مولاوردی (دستیار امور حقوق شهروندی رئیس‌جمهور و معاون سابق امور زنان) گفته است: در دولت نهم و دهم خیلی تلاش کردم که واقعا بمانم و منشأ اثر باشم، حتی یک سال مرخصی بدون حقوق گرفتم و بازگشتم دوباره! اما دریافتم اصلا امکان و زمینه همکاری وجود ندارد و از طرف مقابل هم پذیرشی وجود ندارد. یک بلک‌لیستی به قول خودشان درست کرده بودند.
وی می‌افزاید: من نیروی رسمی نهاد ریاست جمهوری بودم هرجا درخواست همکاری می‌دادم مخالفت می‌کردند. به عنوان کسی که در آن موقع کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و تجربه مدیریت امور بین‌الملل را هم در کارنامه داشتم و حرف برای گفتن در حوزه تخصصی خود داشتم، اما فضا فوق‌العاده برای فعالیت بسته شده بود، لذا من خودم را از مجموعه ریاست‌جمهوری بازخرید کردم و مشغول به کار تخصصی رشته خودم شدم.
حدود 5 الی 6 سال در محیطی غیر از نهاد ریاست‌جمهوری فعال بودم، تا بالاخره پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده به من داده شد.
یادآور می‌شود مولاوردی یکی از مرتبطین با «نزار زکا» جاسوس ارشد آمریکایی است. از این جهت به نظر می‌رسد باید حضور اکنونی وی در دولت به دیده شک و تعجب نگریست و نه به کار گرفته نشدنش در دولت قبل از دولت روحانی.از رحم اجاره‌ای خواندن دولت تا رو دست روحانی به اصلاح‌طلبان
سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت روحانی به اصلاح‌طلبان رودست زد و هزینه‌هایی را پای اصلاح‌طلبان نوشت.
اسماعیل گرامی‌مقدم که پس از فتنه 88، مدتی فراری بود، به نامه‌نیوز گفته است: پس از اعتراضات اخیر باید یک پالایش در جریان اصلاح طلبی صورت بگیرد. از گذشته اصلاح‌طلبان متوجه ریشه‌های اعتراضات شده اند و آن را متذکر هم شده‌اند. در حوزه‌هایی هم که اصلاح‌طلبان حضور داشتند، دغدغه‌شان همانی است که مردم می‌خواسته‌اند. در این اعتراضات، هم جریان افراطی راست و هم خارج از کشور بی بی سی و صدای آمریکا انگشت اتهام را به سمت اصلاح‌طلبان نشانه رفتند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان دارای کمترین اختیار در حاکمیت هستند. پس نمی‌شود قدرت دست دیگران باشد ولی مسئولیت و پاسخ گویی بر عهده اصلاح‌طلبان باشد.
وی افزود: خود آقای روحانی که با حمایت اصلاح طلبان در انتخابات پیروز شد بعد از آن، چنان چرخشی داشت که کمپین پشیمانم تشکیل شد. اینجا هم اصلاح‌طلبان مقصر نبودند؛ آقای روحانی که با پشتوانه رأی اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شدند به این طیف رو دست زدند.
گرامی‌مقدم اظهار کرد: جریان اصلاح طلب، صادقانه گزینه آقای روحانی را مطرح کرد؛ منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی خود ارجحیت داد، مردم هم اعتماد کردند. اگر آقای روحانی نتواند پاسخ گوی مطالبات مردمی باشد، اصلاح‌طلبان پاسخگوی ناکارآمدی دولت خواهند بود. پیش از آنکه منتظر بنشینیم که در انتخابات 1400 چه اتفاقی می‌افتد، بایستی از الآن به فکر باشیم. در 1400 حتما با هویت اصلاح‌طلبی وارد میدان عرصه انتخابات خواهیم شد. حتما نگاهی هم به ائتلاف با گروه‌های متعدد خصوصا جبهه اعتدال‌گرا، خواهیم داشت اما واقعیت این است که در مختصات زمانی فعلی، اصلاح طلبان اعتمادشان به اعتدالیون به کمترین سطح رسیده است. دلیلش هم آن است که پیش از انتخابات از پتانسیل اصلاح‌طلبان استفاده کردند، تقریباً در 29 استان، ستاد آقای روحانی در دست چهره‌های اصلاح طلب بود؛ اما الآن این 29 استان از چیدمان و عملکرد دولت ناراحت و ناراضی هستند و در هویت اصلاح‌طلبی خود بازنگری خواهند داشت.
یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان پیش از این بارها، دولت روحانی را رحم اجاره‌ای خود معرفی کرده‌اند.ارتباط سفر روحانی به هند با عدم بازگشت درآمد نفتی به کشور
عضو اتاق بازرگانی، سفر رئیس‌جمهور به هند را مرتبط با مشکل نقل و انتقال پول از هند دانست.
عباس آرگون در یادداشت روزنامه جام‌جم نوشت: نوسانات تجارت دو کشور ناشي از مشکلاتي است که غربي‌ها خصوصا آمريکا ايجاد کرده‌اند، که مهمترين آن را مي‌توان تحريم‌هاي بانکي و مشکلات نقل و انتقال پول دانست.
ايران به عنوان کشوري که از سوي غرب هر روز مورد تهديد و تحريم قرار مي‌گيرد بايد ملاحظات لازم را براي روابط با کشورها در نظر داشته باشد. اکنون ايران به کشورهايي مانند هند و چين براي صادرات نفت نياز دارد اما براي واردات از اين کشورها به علت محدوديت‌هاي بانکي که آمريکا ايجاد کرده، بخش اندکي از پول حاصل از صادرات مي‌تواند به‌عنوان ضمانت ثبت سفارش قرار گيرد؛ در نتيجه نقل و انتقال پول صادرات و واردات ميان ايران و هند، سهل نيست. چندي پيش آقاي جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور طي بخشنامه‌اي اعلام کرد که ثبت سفارش از کشورهاي هند، چين، کره جنوبي و ترکيه بدون انتقال ارز ممنوع است که نشانه وجود همين مشکلات است. اکنون هند مواد اوليه فولاد، پتروشيمي و همچنين دانش فني در حوزه نفت دارد که ايران مي‌تواند از اين ظرفيت بهره‌مند شود. در مجموع مي‌توان گفت سفر آقاي روحاني به هند، فرصتي براي رفع مشکلات موجود در نقل و انتقال پول ميان دو کشور است که مهمترين مانع تسهيل تجارت دوطرفه ايران با اقتصاد بزرگ شبه قاره است.وزیر همه چیز به جز راه و شهرسازی
وزیر راه و شهرسازی در حالی به اظهار‌نظر پیرامون موضوعات غیرمرتبط با حوزه تخصصی‌اش علاقه‌مند است که رسانه‌ها همچنان پاسخگویی او در مواردی چون کشتی سانچی، مسکن مهر و... را انتظار می‌کشند.
روزنامه فرهیختگان در یادداشتی انتقادی نوشت: اخیراً روزنامه اعتماد به نقل از یک مقام دولتی درباره پشت پرده مؤسسات مالی غیرمجاز نوشت: شاید در لحظه اول ذهن مخاطب به سمت یک مقام مسئول در بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد هدایت می‌شد اما این سخنان شخص وزیر راه و شهرسازی بود که در قامت رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد ظاهر شده بود. به نظر می‌رسد عباس آخوندی بیش از ورود به حوزه تخصصی خود علاقه‌مند است در موضوعات دیگر اظهارنظر کند.
آخوندی در اظهارنظرهای متفاوت سعی کرد مسکن مهر را پوپولیستی اعلام کند البته او در مقطعی آن را هم مزخرف دانست. او البته در زمانی که اعترضات مردم به وضعیت اقتصادی بالا گرفت در بازخوانی حادثه‌های اخیر و مسئله امنیت ایران یادداشتی را در روزنامه اعتماد به رشته تحریر درآورد. آخوندی این بار ردای سیاست بر تن کرد و در قامت یکی از وزرای سیاسی کابینه ظاهر شد.
آخوندی تنها وزیر دولت یازدهم بود که دو بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد. بدون شک «عباس آخوندی» را می‌توان در زمره حاشیه‌سازترین چهره‌های دولت تدبیر و امید دانست. نمونه این حاشیه‌سازی را می‌توان به ارائه یادداشتی در زمان انتخابات 96 اشاره کرد. آخوندی با تشبیه دو نامزد جناح اصولگرا به «ترامپ یاوه‌گو»، بعید ندانست که نامزدهایی با مدل ترامپی رئیس‌جمهور شوند.
آخوندی اما در حادثه ایستگاه هفت خوان دامغان- سمنان، طی اظهارنظری عجیب، موج جدیدی از انتقادات را نسبت به عملکرد خود به راه انداخت. آخوندی در سخنانی گفت: «همه خانواده‌ها، چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.»
این اظهارنظر نپخته و نابجای وزیر کافی بود تا داغ کشته و مجروح شدن مسافران، دو چندان شود و این بار همگان خواستار خداحافظی آخوندی از صندلی وزارتش شوند. انتقادات دیگر صرفا محصور به اصولگرایان نبود و این بار اصلاح‌طلبان و بسیاری از حامیان دولت نیز، عباس آخوندی را شایسته چنین منصبی ندانستند و هم‌صدایی در لزوم استیضاح آخوندی، بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسید.
از سوی دیگر او در واپسین روزهای سال 95 در بازدید از فرودگاه مهرآباد و در پاسخ به سوال مسافری که از قیمت بالای پارکینگ‌های فرودگاه انتقاد کرده بود، گفت: «قیمت خیلی هم خوب است و باید از شما بیشتر هم بگیرند، با تاکسی بیایید و بروید.»
البته اینها تنها حاشیه‌های وزیر راه و شهرسازی نبود بلکه او در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی‌بر مرجوعی بودن ایرباس‌های جدید ایران ایر پاسخ تندی داد و میکروفون خبرنگار را پرت کرد. ماجرا از این قرار بود که پس از حضور آخوندی، میکروفن خبرنگار باشگاه خبرنگاران را با عصبانیت گرفته و به سوی دیگری پرت کرده و می‌گوید، شماها خبرنگار نیستید؛ شماها بی‌... هستید.
باشگاه خبرنگاران نوشت وزیر راه ‌و شهرسازی پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد! شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمی‌آورید. برید بابا!
این وزیر پرحاشیه دولت طبق این گزارش نشان داده است که بیشتر علاقه دارد تا جایگزین وزرای اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور شود و عملا در حوزه‌های تخصصی خود یا غایب بوده یا موضع‌گیری‌هایش باعث آزرده‌خاطر شدن افکار عمومی شده است.