تخفيف يک دلاري طلای سیاه به هند


ايران در راستاي رقابت فزاينده با صادرکنندگان بزرگي مانند عربستان سعودي و عراق براي کسب سهمي‌از بازار، تخفيف حمل محموله براي فروش نفت به هند را در قبال توافق دهلي نو براي افزايش واردات بالا برد.
به نقل از رويترز، ايران تلاش مي‌کند مشتريان نفت خود در آسيا را حفظ کند و اميدوار است امتيازاتي که عرضه مي‌کند جذابيت نفتش را حتي با وجود تهديد تحريم‌هاي بيشتر آمريکا عليه تهران، در مقايسه با ساير صادرکنندگان خاورميانه‌اي افزايش دهد.
از زمان لغو تحريم‌هاي غربي در سال ۲۰۱۶ ايران تخفيف حمل باري به هند عرضه کرده که مرتبط با فرمولي است که مطابق با ارزيابي‌هاي پلاتس به ۱۰۵ درصد مي‌رسد.
سه منبع آگاه از اين موضوع به رويترز گفتند: تهران براي سال مالي ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ تخفيف خود را از ۸۰ به ۶۲ درصد اين فرمول کاهش داده، اما پيشنهاد کرده در صورت افزايش خريد پالايشگاه‌هاي هندي، اين ميزان را تغيير دهد.
يکي از اين منابع آگاه گفت اکنون ايراني‌ها تخفيف ۱۰۰ درصدي مي‌دهند که به معناي مبلغي معادل با ۱۰۵ درصد ارزيابي بار پلاتس است. ايران اعلام کرده انتظار دارد خريد هند افزايش پيدا کند.
بيژن زنگنه وزير نفت کشور پس از ديدار با دارمندرا پرادهان، همتاي هندي خود در دهلي نو به خبرنگاران گفت: شرکت‌هاي هندي دولتي سطح خريد نفت ايران را افزايش خواهند داد.
زنگنه که در هيات همراه رييس جمهوري ايران در سفر به هند حضور داشت، گفت: پالايشگاه‌هاي دولتي و خصوصي هند حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ايران را در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ خريداري خواهند کرد.
در فاصله آوريل تا ژانويه که ۱۰ ماه نخست سال مالي جاري است هند خريد نفت ايران را حدود ۱۷ درصد کاهش داده و به حدود ۴۴۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رساند.
واردات نفت هند از ايران از سوي پالايشگاه‌هاي دولتي که حدود دو سوم از تقاضاي حدود پنج ميليون بشکه‌ در روز نفت اين کشور را به خود اختصاص مي‌دهند، در اعتراض به عدم اعطاي حق توسعه ميدان گازي فرزاد B به يک کنسرسيوم هندي کاهش يافته است.
وزير نفت هند بدون ارائه‌ جزييات بيشتر به خبرنگاران گفت: ما مشوق‌هاي خوبي در مقايسه با ساير توليدکنندگان بزرگ دريافت کرده‌ايم و اگر از ايران خريد کنيم سود خواهيم برد. ما واردات نفت‌مان از ايران را در مقايسه با سال مالي جاري افزايش خواهيم داد. ايران که سابق بر اين دومين صادرکننده بزرگ نفت به هند پيش از تحريم‌ها بود به تدريج سهم بازار خود در سومين کشور مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان را افزايش مي‌دهد.
در سال ۲۰۱۷ عراق براي نخستين بار به عنوان بزرگ‌کننده صادرکننده نفت به هند بر مبناي سالانه شناخته شد در حالي که عربستان سعودي به جايگاه دوم تنزل يافت.
به گفته يک منبع آگاه، تخفيف باري عرضه شده از سوي ايران به معناي تخفيف حداکثر يک دلار در هر بشکه است.
پرادهان گفت: هند همچنين به دنبال سهمي‌در ميدان نفتي آزادگان جنوبي خواهد بود. وي اظهار کرد: تهران به درخواست هند قولي نداده، اما مايل است آمار مربوط به برخي ميادين را به هيات هندي که هفته آينده به تهران سفر مي‌کند نشان دهد.
هند اخيرا طرح توسعه فرزاد B به ارزش حدود شش ميليارد دلار را پيشنهاد کرده بود و به دنبال قيمت گاز حدود چهار دلار در هر يک ميليون واحد ترمال بريتيش براي کسب سود دو رقمي‌بود.
از آنجاکه قيمت گاز در داخل ايران حدود ۲.۱ دلار به ازاي هر يک ميليون واحد ترمال بريتيش است، هند خواهان سهمي‌در يک ميدان نفتي توليدکننده در ايران علاوه بر فرزاد B براي بهبود بازدهي سرمايه‌ گذاري خود بوده است.
زنگنه گفت: من نسبت به آينده روابط ميان دو کشور و شرکت‌هايمان به خصوص براي توسعه ميادين نفتي و گازي خوش‌بين هستم.
روزنامه نگار هندي: دهلي به انتقال گاز از مسير زيردريا اميدوار است
در همين زمينه هما صديقي خبرنگار ارشد روزنامه انگليسي زبان فاينانشال اکسپرس، روز يکشنبه در گفت و گو با ايرنا در دهلي نو افزود: اجراي اين طرح در راس دستور کار نشست مقامهاي دو کشور قرار داشت. وي تصريح کرد: نهادهاي تجاري هند، طي گزارشي در مورد نحوه و امکان اجراي طرح خط لوله زيردريايي گاز خاورميانه- هند، بر ضرورت اجراي هر چه سريعتر آن به منظور رفع نيازهاي درازمدت هند به انرژي تاکيد کرده اند. 
به گفته صديقي،در گزارش انجمن اتاقهاي بازرگاني و صنعتي هند (اسوچم) گفته شده است که اين طرح نه تنها از نظر فني و اقتصادي قابل اجرا مي‌باشد بلکه مي‌تواند گاز را به نرخ‌هاي رقابتي در بازارهاي هند فراهم سازد. اين نهاد از دولت هند و همچنين همه طرفهاي ذيربط خواسته است که اين طرح بسيار مهم را هر چه زودتر و سريعتر اجرا کنند. براساس اين گزارش، اين خط لوله تقريبا 1300 کيلومتري احتمالا از بندر چابهار در ايران به پوربندر در ساحل غربي هند کشيده خواهد شد.
رئيس جمهوري اسلامي‌ايران پنجشنبه هفته گذشته (26 بهمن 96) براي انجام سفري سه روزه در راس هياتي بلند پايه به هندوستان سفر کرد و شنبه شب دهلي را به مقصد تهران ترک کرد.
در آخرين روز حضور هيات ايراني با حضور حضور رئيس جمهوري اسلامي‌ايران و نخست وزير هند، 15 سند همکاري به امضاي مقامات عالي دو کشور رسيد.
خبرنگار روزنامه انگليسي زبان فاينانشال اکسپرس گفت: که به مناسبت سفر حسن روحاني و هيات همراه به هند با ايرنا سخن مي‌گفت، اظهار داشت:موضوعات مهم اقتصادي و راهبردي دوجانبه و همچنين تحولات مهم منطقه‌اي و بين المللي محور گفت , گوهاي مقامات ايران و هند در طول ديدار سه روزه رئيس جمهور ايران حسن روحاني از اين کشور بود. 
وي در خصوص اين ديدار، گفت: چندين موضوع مهم اقتصادي و راهبردي بين ايران و هند از جمله سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري هند در طرح توسعه بندر چابهار و امکان احداث خط لوله زيردريايي گاز خاورميانه-هند در گفت و گوهاي دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 
صديقي، در مورد مسائل ديگري که در طول نشست رئيس جمهور ايران و نخست وزير هند به بحث گذاشته شد ، گفت: همانطور که انتظار مي‌رفت ديگر مسائل مورد بحث در طول گفت و گوهاي اين دو رهبر شامل ارتباطات منطقه‌اي از جمله طرح کريدور ترابري بين المللي شمال-جنوب براي اتصال هند به آسياي ميانه و کشورهاي ماوراي آن و همچنين مسائل مهم منطقه‌اي و بين المللي و مبادلات تجاري بين ايران و هند شوند.
اين کارشناس امور بين الملل، طرحهاي هند را براي استفاده از ايران در صدور کالاهاي خود تشريح کرده و گفت: هند در نظر دارد که از کريدور ترابري بين المللي شمال-جنوب در صدور کالاهاي خود به آسياي ميانه و کشورهاي ماوراي آن از طريق مومباي (بمبئي)، بندرعباس، تهران، بندر انزلي و آستاراخان استفاده کند. اين کريدور اقيانوس هند و خليج فارس را به درياي خزر متصل و يک مسير کوتاه را بين هند و روسيه از طريق ايران فراهم مي‌کند.
خبرنگار روزنامه انگليسي زبان فاينانشال اکسپرس در مورد قرارداد ترابري سه جانبه بين ايران، هند و افغانستان، گفت: براساس اين قرارداد، با کالاهاي صادره هند به آسياي ميانه و افغانستان در بندر چابهار به صورت ترجيحي رفتار خواهد شد و عوارض اعمالي بر روي آنها کم خواهد بود. دهلي نو متعهد شده است که 500 ميليون دلار در توسعه بندر چابهار به منظور دسترسي به بازارهاي آسياي ميانه هزينه کند.