اندوه «دنا»


گروه اجتماعي: از زمين و دريا و آسمان اندوه مي‌بارد. انگار عادت کرده‌ايم به حوادث تلخ. ماه‌هاي پاياني امسال تبديل به تلخي بي‌پايان شده. مدتي است که هفته‌ها به پايان نمي‌رسد مگر آنکه خبر يک فاجعه در سرخط خبر رسانه‌ها باشد. اوايل سال‌جاري بود که حادثه معدن زمستان يورت اتفاق افتاد. چند ماه بعد هنوز مدت زيادي از داغ زلزله مناطق غرب کشور نگذشته بود که حادثه سانچي به وقوع پيوست. هنوز چند روز از خاکسپاري شهداي سانچي نگذشته بود که اين مرتبه ماتم از آسمان بر سر مردم ايران باريدن گرفت. روز گذشته پرواز شماره ۷۲ – ۵۰۰ هواپيمايي سقوط کرد و هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج با ۶۶ سرنشين در حوالي ساعت ۸ از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقيقه بعد از رادار خارج شد، در نهايت پيش از ظهر ديروز بود که رسانه‌ها اعلام کردند اين هواپيما در منطقه سميرم اصفهان سقوط کرد. هنوز تکليف بررسي جعبه سياه کشتي سانچي مشخص نشده، اين مرتبه تلاش‌ها براي پيدا کردن جعبه سياه هواپيماي مسافربري تهران ياسوج در دستور کار قرار خواهد گرفت. روابط عمومي‌هواپيمايي آسمان با عرض تسليت در پي اين حادثه اعلام کرد که اين هواپيما ۶۰ مسافر و ۶ تيم پرواز داشت که متاسفانه طي اين حادثه تمامي‌سرنشينان آن از جمله ۵۹ بزرگسال و يک کودک و همچنين يک خلبان، يک کمک خلبان، دو مهماندار و دو پرسنل امنيت پرواز جان باختند.  حدود ساعت 11 روز گذشته بود که مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس کشور اعلام کرد: يک فروند هواپيماي مسافربري که از تهران به مقصد ياسوج در حال پرواز بود دقايقي پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سميرم اصفهان سقوط کرد. وي با بيان اينکه در حال حاضر يک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام شده است، گفت: با توجه به کوهستاني بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکميلي در اين خصوص اعلام مي‌شود.
تشکيل ستاد بحران در کهگيلويه و بويراحمد
دقايقي بعد سيدعلي وفايي مقدم، مديرکل بحران استان کهگيلويه و بوير احمد از تشکيل جلسه اضطراري مديريت بحران در فرودگاه ياسوج خبر داد و گفت: جلسه از يک ساعت قبل آغاز شده و ما خبر قطعي در مورد تعداد کشته شدگان اين حادثه نداريم. اما چندين تيم امدادي زميني و هوايي به محل اعزام شده و ما در فرودگاه ياسوج هم در حالت آماده باش هستيم.  در همين ساعات بود که خبر رسيد گروهي از خانواده افرادي که در اين پرواز حاضر بودند در فرودگاه ياسوج جمع شده‌اند و از آنجا پيگير اخبار هستند.
آماده‌باش جمعيت هلال احمر براي امدادرساني
همچنين جمعيت هلال احمر کشور اعلام کرد که پايگاه‌هاي امدادي استان اصفهان در آماده‌باش هستند و نيروهاي امدادي ۳ پايگاه به محل حادثه در سميرم اعزام شدند. تيم واکنش سريع سازمان اورژانس کشور نيز با چند بالگرد خود جهت امدادرساني و ارزيابي در آسمان اصفهان به پروازدرآمدند. رئيس فوريت‌هاي پزشکي استان کهگيلويه و بوير احمد نيز اعلام کرد: به دليل مه آلود بودن هوا اورژانس هوايي استان قادر به فرود نشد و هم اکنون با خودرو درحال اعزام به محل هستند.
روز گذشته ساعت به 11:30 دقيقه نرسيده بود که يک مقام مسئول شرکت آسمان گفت: هواپيماي اين شرکت به کوه دنا در منطقه کوهستاني پادنا برخورد کرده و سقوط اين هواپيما تاييد مي‌شود. طباطبايي همچنين اعلام کرد: تيم‌هاي جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند
 شد.
اي‌تي‌آر سقوط کرده بيش از 20 سال عمر دارد
در همين حال در فضاي مجازي زمزمه‌هايي درباره اينکه هواپيماي سقوط کرده يکي از خريدهاي پسابرجامي‌دولت است، مطرح شد. شايعه‌اي که با واکنش مسئولان سازمان هواپيمايي مواجه شد و معاون سابق سازمان هواپيماي کشوري گفت: هواپيماي سقوط کرده شرکت آسمان جزو هواپيماهايي است که از حدود ۲۰ سال قبل در ناوگان اين شرکت فعال بوده و ارتباطي با قراردادهاي جديد ندارد. وي افزود: ATR ۷۲ سقوط کرده از اواخر دهه ۷۰ در ناوگان شرکت آسمان فعال بوده و قرارداد آن ارتباطي با ATRهاي خريداري شده جديد از سوي ايران اير ندارد.
آماده‌باش پزشکي قانوني در چهار استان
پس از آن مهرداد علي بخشي، مديرکل بحران سازمان پزشکي قانوني از آماده‌باش تيم‌هاي پزشکي قانوني در چهار استان کشور در پي سقوط هواپيما در اصفهان خبر داد و گفت: در پي حادثه سقوط هواپيما در سميرم استان اصفهان عوامل و تيم‌هاي پزشکي قانوني در چهار استان فارس، اصفهان، کهگيلويه و بويراحمد و تهران در آماده‌باش کامل هستند. همچنين کوليوند رييس اورژانس کشور نيز اعلام کرد: تيم‌هاي اورژانس به حوالي محل حادثه رسيده‌اند و در حال جستجوي مکان دقيق حادثه سقوط و يافتن لاشه هواپيما هستند.


تشکيل ستاد بحران در سازمان هواپيمايي
حوالي ظهر ديروز همچنين جعفرزاده سخنگوي سازمان هواپيمايي کشور از تشکيل جلسه کميته بحران در سازمان هواپيمايي کشور براي بررسي جزييات سقوط هواپيماي آسمان خبر داد و ضمن تاييد سقوط هواپيماي ATR متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان اظهار کرد: هواپيما حوالي سميرم سقوط کرده و جزييات بيشتر در جلسه کميته بحران سازمان هواپيمايي کشور در حال بررسي است.
نيروهاي امداد به دنبال محل حادثه
ديروز همچنين پوران‌فر مسئول تيم اعزامي‌اورژانس اعلام کرد: نيروها امدادي با بالگرد به محل احتمالي حادثه که ۱۴ مايلي ياسوج اعلام شده اعزام شدند اما هليکوپتر به دليل برف و بوران قادر به ادامه مسير نبود و تيم‌ها به صورت زميني اعزام شدند. وي افزود: در حال حاضر پنج واحد امدادي اورژانس در محل حاضر هستند اما هنوز چيزي توسط اين نيروها رويت نشده است. از ياسوج تا محل حادثه حدود ۱۴۰ کيلومتر فاصله است واميدواريم بتوانيم تا يک ساعت ديگر به منطقه سقوط برسيم.
داريوش کريمي، معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان اظهار کرد: بالگردهاي هلال احمر استان فارس و هوانيروز که براي امداد به محل احداث رفته بودند به دليل شرايط نامساعد بازگشتند و در حال حاضر امکان جست‌وجوي هوايي فعلا وجود ندارد.
دستور رئيس جمهور به وزير راه
با دستور رييس جمهور، وزير راه مسئول تهيه گزارش علل سقوط هواپيماي شرکت آسمان شد. با دستور رييس جمهور و براساس قانون سازمان هواپيمايي کشوري، وزير راه و شهرسازي ماموريت يافت تا با حضور و تشکيل ستاد بررسي سانحه در اين سازمان، ضمن مديريت، پيگيري و انجام هماهنگي‌هاي لازم جهت خدمات امدادي، علل حادثه سقوط هواپيماي شرکت آسمان را سريعا گزارش نمايد.
ورود دادستان به پرونده سقوط هواپيما
روز گذشته اصغر سليمي، نماينده مردم سميرم در مجلس گفت: افراد محلي در منطقه صداي مهيب برخورد هواپيما با کوه دنا را شنيده‌اند. همچنين دادستان عمومي‌و انقلاب ياسوج گفت: به عنوان مدعي العموم و در مقام پيگيري حقوق عامه ماجراي تلخ و تاسف بار سقوط هواپيما را پيگيري مي‌کنيم. 
از طرف ديگر وزير بهداشت در پي سقوط هواپيماي مسافربري تهران - ياسوج، پيام تسليتي صادر و تاکيد کرد که نيروهاي اورژانس در تلاش براي يافتن لاشه هواپيما از طريق مسيرهاي زميني هستند.  همينطور با دستور وزير ورزش و جوانان دو اکيپ کامل امداد کوهستان از ياسوج و سميرم با تجهيزات کامل عازم محل سقوط هواپيماي آسمان شدند. حوالي ظهر ديروز بود که سخنگوي سازمان هواپيمايي کشور تاکيد کرد: در حال حاضر نمي‌توان در مورد چرايي موضوع سقوط هواپيماي آسمان اظهار نظر کرد.
پيام تسليت رئيس‌جمهوري در پي سانحه سقوط
رييس جمهور در پيامي‌سانحه بسيار تلخ سقوط هواپيماي مسافربري شرکت آسمان در مسير تهران - ياسوج را که منجر به جان باختن عده ‏اي از هموطنان عزيز شد، تسليت گفت.
 به گزارش ايسنا، متن پيام حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني به شرح زير است: انا... و انا اليه راجعون سانحه بسيار تلخ سقوط هواپيماي مسافربري شرکت آسمان در مسير تهران - ياسوج که منجر به جان باختن عده‏اي از هموطنان عزيز ما شد، باعث تأثر فراوان گرديد. اينجانب ضمن ابراز همدردي با خانواده‏‌هاي داغديده، اين مصيبت را به ملت ايران تسليت مي‌گويم و از درگاه ايزدمنّان براي جان باختگان اين حادثه، رحمت واسعه و براي بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهي مسألت دارم.  لازم است وزير راه و شهرسازي بر اساس قانون سازمان هواپيمايي کشوري با حضور و تشکيل ستاد بررسي سانحه در اين سازمان؛ ضمن مديريت، پيگيري و انجام هماهنگي‌هاي لازم براي خدمات اورژانسي و امدادي توسط دستگاه‌هاي ذيربط، علل اين حادثه را سريعا گزارش نمايد و تمام اقدامات لازم براي پيشگيري از تکرار اينگونه رخدادهاي ناگوار به عمل آيد.