تحول در روابط دهلي- تهران

آرمان: حسن روحانی، رئیس‌جمهور به منظور انجام یک سفر سه روزه رسمی به دعوت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به‌همراه هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی وارد هندوستان شده است. در این سفر، 15 سند همکاری بین دو کشور به امضا رسیده و آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی که به‌همراه رئیس‌جمهور به هند سفر کرده، اعلام کرده، موافقت اولیه برای سرمایه‌گذاری دو‌میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل با هندی‌ها صورت گرفته است. همچنین، روز گذشته معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران نیز از حمایت 360‌میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان ایرانی به هند خبر داد.
15سند همکاری امضا شد
اسناد و یادداشت تفاهم همکاری روز شنبه در دهلی نو و در حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور و نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هندوستان از سوی مقامات عالی‌رتبه دو کشور به امضا رسید. به گزارش ایسنا، اسناد و تفاهمنامه‌های امضا و مبادله شده در حضور روحانی و مودی به این شرح است: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی، یادداشت تفاهم چارچوب همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه آنتی‌دامپینگ، یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر چابهار،‌ یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و اداره پست هند، یادداشت تفاهم همکاری بین معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند، موافقتنامه استرداد مجرمان(امور کنسولی)، موافقتنامه معاضدت قضائی در امور مدنی و تجاری، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشت، درمان و دارو بین وزارتین بهداشت دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طب سنتی هند(آیوش).
سرمایه‌گذاری 2‌میلیاردی در حوزه بندری و ریلی


وزیر راه و شهرسازی که به‌همراه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به هند سفر کرده از موافقت اولیه برای سرمایه‌گذاری دو‌میلیارد دلاری در حوزه بندر و ریل با هندی‌ها خبر داد. به گزارش ایرنا، عباس آخوندی افزود: مسائل مختلفی در حوزه بندر و ریل در سفر رئیس‌جمهوری به هند نهایی می‎شود و جمع سرمایه‎گذاری مشترک با این کشور در این دو حوزه با انجام این پروژه‎ها به حدود دو‌میلیارد دلار خواهد رسید. او بیان کرد: همکاری‌هایی که با هندی‌ها در حوزه بندر و ریل قرار است انجام شود، در چهار سرفصل برنامه‌ریزی شده، مواففت‌های اولیه برای انجام این اقدامات قبلا صورت گرفته و در این سفر این موافقتنامه‌ها نهایی خواهد شد. آخوندی با بیان اینکه یکی از این سرفصل‌های همکاری با هندوستان در این حوزه مربوط به بحث سرمایه‌گذاری هند در راه‌ آهن چابهار به زاهدان است، گفت: این خط آهن استراتژیک و مهمی است که ما همکاری با هندی‌ها در راه‌اندازی و تکمیل آن را دنبال کردیم و موافقت اولیه برای همکاری در این حوزه با اعتباری بالغ بر 800‌میلیون دلار اخذ شده و این قرارداد در این سفر نهایی و اعلام رسمی خواهد شد. او با بیان اینکه یکی از مباحث مهم دیگری که در حوزه ریلی با مشارکت هند دنبال می‌کنیم، ساخت مشترک لوکوموتیو است، افزود: برای ساخت مشترک ایران و هند در حوزه لوکوموتیو باری هم موافقت‌های اولیه صورت گرفته و این قرارداد هم در این سفر نهایی و اعلام رسمی خواهد شد. آخوندی تصریح کرد: ساخت ریل در ذوب آهن اصفهان با ظرفیت 300‌هزار تن در سال هم از جمله اقداماتی است که در حوزه ریلی با مشارکت هند کلید می‌خورد و این موافقتنامه هم در این سفر نهایی خواهد شد. آخوندی ادامه داد: یکی دیگر از همکاری‌هایی که با هند در حوزه بندری نهایی خواهد شد، مدیریت بندرچابهار است که با هندی‌ها به‌صورت مشترک انجام خواهد شد، هند قرار است در این حوزه 87‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند کارهای سرمایه‌گذاری و اعلام مناقصه‌های آن در حال انجام است، یک قرارداد موقت در این حوزه منعقد خواهد شد که هندی‌ها آنجا مستقر شوند تا وقتی که تجهیزات وارد شود و سرمایه‌گذاری کاملشان آنجا صورت بگیرد.
حمایت 360‌میلیون دلاری صندوق ضمانت
همچنین معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: حمایت این صندوق از صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی در بازار هند در پسابرجام با افزایش یکصد‌میلیون دلاری به حداکثر 360‌میلیون دلار افزایش یافته است. آرش شهرآیینی افزود: در جریان سفر خرداد 95 نخست‌وزیر هند به ایران، تفاهمنامه‌ای با حضور مسئولان عالی دو کشور امضا شد که بر مبنای آن طرفین باید به تسهیل شرایط برای ارتقای روابط تجاری تهران و دهلی نو اقدام می‌کردند. به‌گفته این مقام مسئول، پس از آن هیات‌های صندوق‌های ضمانت صادرات دو کشور، دو بار در ایران و هند با یکدیگر ملاقات داشتند تا زمینه سرمایه‌گذاری و افزایش فعالیت‌های تجاری تجار دو کشور را فراهم کنند. عضو هیات‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: امروز این همکاری در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسئولان صندوق‌های ضمانت صادرات دو کشور مترصند تا ضمانتنامه‌ها و تسهیلات مناسبی برای پروژه‌های مشترک فراهم کنند. شهرآیینی بیان داشت: در همین پیوند، صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای اهداف دولت ایران برای ارتقای روابط با هند، سیاست پوششی بسیار منعطفی را اتخاذ کرده و هند را در گروه سوم ریسک کشوری صندوق قرار داده است. او اضافه کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران، سرمایه‌گذاری و صادرات تجار و بازرگانان ایرانی در هند را تا سقف 360‌میلیون دلار تحت پوشش قرار می‌دهد که در مقایسه با زمان پیش از برجام، بیش از یکصد‌میلیون دلار رشد داشته است. در مقابل، صندوق ضمانت صادرات هند نیز ایران را در گروه سوم ریسک کشوری خود قرار داده است.