3 ایده کسب و کار تولیدی مرتبط با خودرو

گروه اقتصاد h.habibi@khorasannews.com
شاید این گونه فکر کنید که کسب و کارهای حوزه خودرو، نیاز به سرمایه بالا و ایجاد خطوط تولیدی بسیار حجیم دارد. این تصور درباره خودروسازی، مونتاژ و تولید بسیاری از قطعات درست است. اما برخی اجزا، تجهیزات و قطعات خودرو را می توان با تجهیزات و سرمایه معمولی هم تولید کرد. در ادامه با چند نمونه از این ایده ها آشنا خواهیم شد.
 
1-طراحی و ساخت انواع اتاق
شروع ساده؛ آینده بزرگ

یکی از مناسب ترین و حرفه ای ترین کسب و کارهای تولیدی مرتبط با خودرو که با سرمایه کم قابل راه اندازی است، ساخت انواع اتاق برای خودروهای غیرمسافری و باری است؛ از اتاق وانت و نیسان و کامیون تا اتاق یخچالی (مخصوص حمل مواد غذایی) و کاروان! جدول زیر تصویری از انواع محصولاتی را که با ورود به این حوزه، می توانید به مرور به سبد تولید خود اضافه کنید، نشان می دهد.
مهارت ها و تجهیزات لازم
برای ورود به این کار باید کاملا آموزش دیده و فنی باشید. کسانی که در دوره های فنی، کار با ماشین آلات فرز، جوش و... را آموخته اند و در نقشه کشی و طراحی سررشته دارند برای ورود به این عرصه مزیت دارند. با این حال حتما نیاز به دوره عملی یا شاگردی کردن هم دارید تا بتوانید تولیدات با کیفیت داشته باشید. خلاصه آن که علاوه بر ذهن مهندسی و توان طراحی برای ورود به این کار، باید کار با انواع فرز، دریل، جوش برق و پمپ رنگ، خم کن و نورد را یاد داشته باشید. جدول زیر توضیحاتی در این باره ارائه می کند.
چگونه شروع کنیم؟
برای شروع می توانید بعد از آشنایی با نحوه کار تجهیزات اصلی و شاگردی کردن یا شرکت در کلاس های فنی، از محصولات ساده تر مثل انواع اتاق وانت شروع کنید و بعد به مرور تیم کاری و محصولات خود را توسعه دهید. طبق مشاهدات میدانی ما، شما می توانید، تجهیزات اولیه و ضروری برای این کار را با کمتر از 10 میلیون تومان تهیه کنید. به ویژه آن که برخی کارها نظیر خم کاری و نوردکاری را می توانید برون سپاری یا از ورق های آماده استفاده کنید. نیاز به یک فضای کارگاهی بزرگ هم دارید که البته ضرورت ندارد همه فضای آن مسقف باشد و معمولا در حوالی شهرها با هزینه مناسب قابل تامین است.


 
2- تولید برخی اجزای خودرو؛ از فیلتر تا چراغ و آینه
مراقب سختی های کار با خودروسازان و رقابت با چینی ها باشید

اما دسته دیگری از اجزای خودرو هم هستند که با سرمایه نه چندان زیاد قابل تولید هستند. مثلا تولید فیلتر هوای خودرو، معمولا با سرمایه کمتر از 10 میلیون تومان قابل انجام است. اگر توان تامین سرمایه بیشتری را داشته باشید می توانید به تولید بسیاری از اجزای تزریقی (قطعات پلاستیکی که با دستگاه تزریق پلاستیک تولید می شوند) مثل سپر، قاب آینه و... بیندیشید. قطعات کوچک لاستیکی هم می تواند سوژه کارآفرینی باشد. البته با توجه به وضعیت صنعت خودرو و تجربه قطعه سازان، فروش این محصولات اصلا کار آسانی نخواهد بود. به خصوص، کار کردن با خودروسازان در عمل ممکن نیست! لذا سعی کنید به تولید لوازم جانبی یا حتی قطعات تزیینی و اسپرت فکر کنید که مشتری شما منحصرا خودروسازان نباشند. مثلا تولید چراغ و سپر خودرو، می تواند ایده مناسبی باشد. به ویژه اگر برخی مراحل را برون سپاری کنید، می توانید با هزینه کمتر این محصولات را تولید کنید. ضمنا حواستان به رقبای چینی هم باشد؛ محصولاتی انتخاب کنید که رقیب چینی جدی نداشته باشید.
 
3- تولید چادر و کفپوش و روکش صندلی
قبل از تولید به فروش بیندیشید

تولید برخی اجزای دیگ خودرو، مثل چادر (سایبان و...)، روکش صندلی و کفپوش هم با سرمایه چند 10 میلیونی و کمتر ممکن است. مثلا برای تولید روکش صندلی از جنس پارچه و ابر و چرم، به انواع چرخ راسته، میز برش و قیچی برقی نیاز دارید که با حدود 20 میلیون تومان قابل تامین است. آموزش های لازم برای دوخت روکش هم توسط فنی و حرفه ای ارائه می شود. تولید چادر هم با استفاده از برزنت، پارچه و پلاستیک های مخصوص و ابزارآلات مشابه (همان ابزارآلات دوزندگی) ممکن است. اما برای تولید کفپوش و روکش های پلاستیکی نیاز به دستگاه تزریق فوم پلی یورتان و... دارید که سرمایه بیشتری می طلبد. در این حوزه نیز بازاریابی و تضمین بازارهای حداقلی برای فروش محصول، ضروری ترین بخش کار شما در تهیه طرح توجیهی است. البته افزایش استفاده از خودرو و کاربرد کفپوش و روکش و چادر برای مراقبت از خودرو و زیبایی آن باعث می شود این حوزه تا مدت ها بازار داشته باشد، اما شما برای ورود موثر به بازار باید برنامه داشته باشید و ارتباطتان را با مراکز عرضه و مشتریان تقویت کنید.