پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها و ناظران بین‌المللی برگزار شد نخستین جلسه محاکمه کودک فلسطینی در دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی

روح‌اله نخعی- روز سه‌شنبه، محاکمه نوجوان فلسطینی به جرم سیلی‌زدن به گوش سرباز رژیم صهیونیستی آغاز شد. عهد التمیمی که تولد ۱۷سالگی خود را در زندان اسرائیل جشن گرفت، با یورش شبانه سربازان اسرائیل به خانه‌اش در ماه دسامبر، حدود دوماه پیش، بازداشت شد. چیزی که به عنوان «حمله و تحریک» جرم تمیمی اعلام شده حمله این کودک نوجوان به دو سرباز اسرائیلی است. اولین جلسه محاکمه او در دادگاه نظامی و به صورت غیرعلنی، برگزار شد. ویدئوی لحظه سیلی‌زدن او به سرباز رژیم صهیونیستی در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. صرف‌نظر از پس‌زمینه‌های سیاسی تقابل اسرائیل و فلسطین، آنچه توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد، نوع برخورد تمیمی به عنوان نوجوانی بود که با جثه‌ای کوچک و بدون هر گونه سلاح گرم یا سرد، به سمت سربازان مسلح حمله‌ور می‌شود.
در واقع، این اولین بار نبود که تصاویری از آنچه کاربران «شجاعت» تمیمی خواندند توجه عمومی را به خود جلب کرد. زمانی که تصاویر سیلی او منتشر شد، بسیاری از اهالی توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌ها او را به خوبی می‌شناختند؛ چون پیشتر دو ویدئوی دیگر هم از برخوردهای او با سربازان اسرائیل منتشر شده بود. اولین بار در سال ۲۰۱۲، زمانی که او فقط ۱۱سال داشت، تصاویری از تمیمی منتشر شد که در آن‌ها تمیمی برای جلوگیری از بازداشت مادرش توسط سربازان اسرائیل بر سر آن‌ها فریاد می‌زند و با مشت خود آن‌ها را تهدید می‌کند. حرکت او با تمجید محمود عباس، رئیس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین مواجه شد که رفتارش را شجاعانه خوانده بود.
سه سال بعد، ویدئوی دیگری از او در شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده پخش شد. در این ویدئو در حالی که سربازان اسرائیل برای بازداشت برادر کوچک‌تر او به جرم پرتاب سنگ آمده او، او بار دیگر در حال اعتراض دیده می‌شود. این بار لحظه‌ای که توجه کاربران را به خود جلب کرد، گازگرفتن دست سرباز رژیم صهیونیستی بود. نخست‌وزیر وقت ترکیه، رجب طیب اردوغان به این مناسبت او را برای دیدار دعوت کرد.
ماجرای سیلی که در نهایت منجر به بازداشت او شد اما در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و باز هم در اینترنت توسط کاربرانی که حالا ۶سال بود این نوجوان را می‌شناختند دست‌به‌دست شد. ساعتی قبل از اتفاقی که در ویدئو دیده می‌شود، پسرعموی او، محمد، در میانه تظاهرات اعتراضی با شلیک از فاصله نزدیک به سرش زخمی شده بود و چندروز به کما رفته بود. بعد از این اتفاق، سربازان اسرائیلی تلاش کردند به ملک خانواده تمیمی وارد شوند و نیروهایی در آن محل مستقر کنند که با سیلی و لگدهای این نوجوان که در آن زمان ۱۶ساله بود مواجه شدند. در روزهای بعد سربازان اسرائیلی، ابتدا عهد و سپس دو نفر دیگر از اعضای خانواده او را شبانه بازداشت کردند.


نگاه‌های متفاوت در غرب به ماجرای فلسطین و اسرائیل
تصور بسیاری در ایران بر این است که فضای رسانه‌ای کشورهای هم‌پیمان اسرائیل، همراه با فضای رسمی سیاسی‌شان، موضعی همدلانه نسبت به اسرائیل دارد. این تصور تا حدودی صحیح نیز هست و شاید در سال‌های دورتر صحیح‌تر هم بوده. همچنان در تقابل بین فلسطین و اسرائیل، کم‌وزیاد، فضای رسانه‌های آمریکا و انگلیس به سمت اسرائیل جانب‌دارانه است.
اما در سال‌های اخیر، شاید در نتیجه تسهیل روند گردش اطلاعات به لطف شبکه‌های اجتماعی و فشار افکار عمومی، این جانب‌داری، گاهی تلطیف شده و گاهی کنار گذاشته می‌شود. در جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، گزارش‌های میدانی بعضی خبرنگاران غربی تصویر متفاوتی از روایت‌های رسمی را به افکار عمومی ارائه داده. در جنگ سال ۲۰۱۴، ایمن محی‌الدین، خبرنگار آمریکایی عکسی از کودکانی در حال بازی فوتبال منتشر کرد و گزارش داد که تمام آن کودکان ساعتی بعد از آن بازی در حملات اسرائیل کشته شدند. بعد از این گزارش او ابتدائا توسط ان‌بی‌سی‌نیوز از فلسطین فراخواندن اما انتقاد شدید در فضای مجازی باعث شد او دوباره به منطقه اعزام شود. در همان سال، روایت رسمی اسرائیل از تقابل، جنگی دو طرفه بود که در آن اسرائیل هم در معرض موشک‌باران و تهدید است؛ اما جان استوارت کمدین یهودی و مجری برنامه پربیننده The Daily Show، تصویری از دو خبرنگار اعزامی به غزه و تل‌آویو را در حال گزارش زنده نشان داد که در آن خبرنگار اعزامی به غزه با لباس ضدگلوله و خبرنگار اعزامی به تل‌آویو با تی‌شرت گزارش می‌دادند. جان اسنو، خبرنگار مطرح بریتانیایی نیز در صحبت‌های خود بعد از بازگشت از منطقه با اشاره به کودکانی که در غزه کشته و زخمی شده بودند، تاکید کرد: «تک‌تک ما باید با این موضوع مواجه شویم. باید بدانیم که ما به نوعی در مسئولیت کشته‌شدن آن‌ها شریکیم؛ چون متوقف‌کردن این مرگ‌ها هیچ کجای اولویت‌های ما نیست. برای سازمان ملل ما، دولت ما و دنیای ما، موضوع چندان قابل‌توجه نیست.» گریه خارج‌ازکنترل نماینده سازمان ملل در منطقه که باعث شد نتواند مصاحبه زنده‌اش را ادامه دهد نیز از تصاویری بود که به شکل گسترده‌ای توسط مخاطب جهانی دیده شد.
اما چهره‌هایی که به حمایت صرف از اسرائیل نمی‌پردازند، فقط در رسانه‌های این کشورها سربرنیاورده‌اند. به طور خاص، جرمی کوربین و برنی سندرز، چهره‌های چپ‌گرایی که در سال‌های اخیر به تغییر چهره حزب کارگر در بریتانیا و حزب دمکرات در آمریکا پرداخته‌اند نیز موضعی به مراتب متفاوت با فضای رسمی پیشین حاکم دارند. کوربین که زمانی با شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی ایران همکاری می‌کرده، بارها مواضعی در حمایت از فلسطین اتخاذ کرده. برنی سندرز، گر چه نهایتاً نتوانست نامزدی حزب دمکرات را به دست بیاورد، اما کارزار رکوردشکنش از لحاظ تعداد آراء، تا جایی پیش رفت که در تجمعات سخنرانی‌های انتخاباتی او، پرچم فلسطین تکان داده می‌شد. حضور شخصیت‌های ضداسرائیل در میان نمایندگان سندرز به کمیته تنظیم پلت‌فرم حزب دمکرات هم جنجال به پا کرد.
هیچ‌کدام از این‌ها البته هنوز به معنای تغییر رویکرد جدی در سیاست‌های این دو کشور در مسئله اسرائیل نیست. برعکس، با روی‌کارآمدن ترامپ، نتانیاهو از داخل اسرائیل بیشتر مخالفت می‌بیند تا از سمت هم‌پیمانانش. از طرف دیگر همچنان محدودیت انتقاد از اسرائیل در فضای رسانه‌ای آمریکا برقرار است. تا حدی که کشف توییت‌های انتقادی سه‌سال پیش یک مدل بریتانیایی نسبت به اسرائیل باعث شد شرکت لوازم آرایشی و زیبایی اورئال، او را از تبلیغات خود کنار بگذارد.
روایت عهد تمیمی در رسانه‌های غربی
در همین نمونه، پوشش ماجرای عهد تمیمی در اکثر رسانه‌ها با جهت‌گیری انتقادی نسبت به اسرائیل همراه است. در بسیاری از گزارش‌های این رسانه‌ها به این موضوع اشاره شده که عهد تمیمی در فلسطین و در دیگر نقاط جهان توسط برخی به عنوان یک «قهرمان» دیده می‌شود. واشنگتن پست در تیتر گزارشش از این ماجرا می‌گوید که دادگاهی‌کردن این نوجوان فلسطینی به ضرر اسرائیل تمام می‌شود: «با اینکه کسی [از سیلی تمیمی] صدمه‌ای ندیده، وکیل او می‌گوید ارتش اسرائیل مصمم است که با او برخورد کند که نمونه او، فلسطینیان جوان را از مقابله‌به‌مثل با اشغال‌گران اسرائیلی باز بدارد.» دیلی‌میلی هم درباره دلیل غیرعلنی‌بودن دادگاه از وکیل او نقل‌قول می‌کند: «آن‌ها می‌دانند که حقوق او دارد تضییع می‌شود و دادگاه او نباید اتفاق بیفتد... برای همین راه دور نگه‌داشتن ماجرا از انظار همه این است که درها را ببندند و کسی را به دادگاه او راه ندهند.»
آسوشیتدپرس از حمایت بین‌المللی از عهد تمیمی می‌نویسد و می‌گوید برخورد قضایی اسرائیل با تمیمی، «یکی از ۳۰۰ کودک فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل هستند» و اظهارات یکی از مقامات اسرائیل که خواسته بوده بررسی شود تمیمی‌های «بلوند و چشم‌آبی» واقعاً فلسطینی هستند، باعث جلب توجه به این ماجرا شده: «گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی از این پیگرد تهاجمی انتقاد کرده‌اند و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و چندین کشور اروپایی، شامل آلمان و هلند، در جلسه سه‌شنبه در کنار خبرنگاران به عنوان ناظر حاضر شده بودند که بعد با خبرنگاران از دادگاه بیرون رانده شدند.» گاردین اشاره می‌کند: «بعضی منتقدین اسرائیل گفته‌اند این پرونده تجسم رویکرد بی‌رحمانه اسرائیل است، نیم‌قرن بعد از آن که نیروهای کرانه باختری، نوار غزه و اورشلیم [قدس] شرقی را تصرف کردند.» گاردین در ادامه از معاون دبیر بخش خاورمیانه و آفریقای عفو بین‌الملل نقل می‌کند که با توجه به مسلح‌نبودنش، «عهد در این برخورد با دو سرباز مسلح اسرائیل با لباس‌های محافظی که داشته‌اند، هیچ تهدیدی برای آن‌ها نبوده. با وجود این باز مقامات اسرائیل با نافرمانی و مقاومت یک کودک فلسطینی به شکلی برخورد می‌کنند که به‌هیچ‌وجه مناسب این اتفاق نیست.»
نیوزویک هم گزارش داده که عفو بین‌الملل با بازداشت تمیمی مخالفت کرده و «خواستار آزادی فوری» او شده: «ادامه بازداشت او تلاشی مذبوحانه است برای ترساندن کودکان فلسطینی که جرئت می‌کنند در مقابل سرکوب نیروهای اشغال‌گر بایستند.»
عفو بین‌الملل بریتانیا هم مشغول جمع‌آوری امضا برای طوماری اینترنتی خطاب به مقامات اسرائیل است که خواستار آزادی فوری عهد تمیمی می‌شود. هدف این طومار جمع‌آوری ۵۰هزار امضا تعیین شده. تا لحظه تنظیم این گزارش، ۴۱هزار و ۴۰۲ امضا جمع شده است.
سایر اخبار این روزنامه
احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است احمد توکلی: فساد دشمن دین، اخلاق، رشد، پیشرفت، همبستگی و عدالت اجتماعی است رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان و بلوچستان: شیعه و سنی در جمهوری اسلامی در دشوارترین میدان‌ها کنار یکدیگرند علی کریمی در برنامه نود، نمایی زنده از ناصر حجازی را به نمایش گذاشت ولی با ذلت و خواری پی شبنم نمی‌گردم «همدلی» از افزایش بی‌رویه جراحی زیبایی در جامعه آقایان ایرانی گزارش می‌دهد شوق قشنگ شدن در بین مردان! پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه‌ها و ناظران بین‌المللی برگزار شد نخستین جلسه محاکمه کودک فلسطینی در دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی «همدلی» نظر کارشناسان درباره اصل 59 قانون اساسی و برگزاری رفراندوم را بررسی می‌کند سارا ندافی در گفت‌و‌گو با«همدلی» دلایل مرگ «نشان‌» های ایرانی را تشریح کرد مرثیه‌ای برای برندهای ایرانی تحلیل ادعای یک تهیه کننده ناکام در جشن سی و ششم مبنی بر شکایت از دبیرخانه تورنمنت سینمایی فجر رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان و بلوچستان: شیعه و سنی در جمهوری اسلامی در دشوارترین میدان‌ها کنار یکدیگرند توضیحات جعفری دولت آبادی، دادستان تهران درباره دستگیری اعضای شبکه جاسوسی علی مندنی‌پور سایه سنگینِ نانوشته ها !