آخرین تحولات در پرونده خودکشی سیدامامی

آفتاب یزد- گروه سیاسی : عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران بار دیگر درباره خودکشی کاووس سید امامی که به اتهام جاسوسی دستگیر و به زندان اوین برده شد، سخن گفت. سخنانی که می توان آن را واکنشی به گلایه های این مدت برخی مسئولین ازجمله نمایندگان مجلس دانست.
او دراینباره اظهارداشت : عده ای گلایه
می کنند که مسئول حفظ جان متهمان و زندانیان
چه کسی است این در حالی است که دادستان تهران در تمام زندانها، قاضی مقیم دارد. برتمام زندانها نظارتهای شدیدی صورت می‌گیرد و به صورت مستمر، مکرر و منظم از زندانها و بازداشتگاه ها بازدید می شود و از طرفی معاونین مکلفند هفته ای یکبار به زندانها


سر بزنند و نظارت‌های لازم را انجام دهند.
وی می افزاید: اینکه ما بگوییم دستگاه قضایی در این زمینه نظارت نکرده که این فرد خودکشی کرده، خیر، اینگونه نبوده است.
جعفری دولت آبادی در توضیح این مطلب گفت: وقتی اسناد و تحقیقات به متهم ارائه شد؛ فرصتی برای پاسخ خواسته است که تحقیقات به روز بعد موکول شد و چون این فرد ملاحظه کرده که اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیق کننده قرار گرفته، تصمیم به خودکشی گرفته است و این امر ناشی از عدم نظارت نبوده است.
دادستان تهران بیان کرد: در این مورد هم که می گویند چرا دادستان دیر اطلاع رسانی کرده است، باید گفت در پرونده های مهم امنیتی، سرنخ های زیادی وجود دارد که با بیان مطالب، تحقیقات آسیب می بیند و عده ای هوشیار
می شوند و از طرفی ما زمانی اقدام به اطلاع رسانی می کنیم که به دلایل متقنی برسیم. بنابر این اینگونه نیست که هر کسی دستگیر می شود، ما بلافاصله تکلیف به اطلاع رسانی داریم.
وی تصریح کرد: برخی علی رغم اینکه هم پزشکی قانونی و هم قاضی ویژه دادسرای جنایی و هم خانواده متوفی اعلام کرده اند که این موضوع خودکشی بوده است؛ کماکان فرافکنی و تشکیک می کنند، در واقع این خودکشی
رخ داده و در گزارش کالبد شکافی پزشکی قانونی وجود دارد.
به گزارش میزان، جعفری دولت آبادی با بیان اینکه اظهار نظرهایی که در این رابطه می شود ناشی از بی اطلاعی از امور پرونده است، گفت: مسئولین و کسانی که در این باب اظهارنظر
می کنند، توجه داشته باشند که این موضوع یک پرونده قضایی است و اظهار نظر و دخالت در امر قضایی اشکال دارد.

واکنش‌های ادامه دار
اگر چه دولت آبادی تلاش داشته تا پیرامون موضوع سید امامی پاسخ اظهار نظرهای این چندروزه را بدهد اما این در حالی است که واکنش ها نسبت به درگذشت او همچنان ادامه دارد، آن طور که " ایسنا " می نویسد حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نامه‌ای در ارتباط با خودکشی کاووس سید امامی در زندان از رئیس جمهور درخواست کرد با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب جوانب این مسئله را برای افکار عمومی روشن نماید و با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی، دیگر نهادها و دستگاه‌ها را نیز وادار به پاسخ گویی کند.این در حالی است که پیشتر نوبخت از پیگیری این موضوع توسط رئیس جمهور سخن گفته بود، در همین ارتباط شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی هم اشاره داشت که رئیس‌جمهوری دستور داده‌ است که گزارشی جامع در این باره تهیه شود.
از سویی فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون محیط زیست نیز از جلسه این فراکسیون با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست و سازمان اطلاعات سپاه درمورد بازداشت فعالان این حوزه و خودکشی کاووس سیدامامی خبر داد و گفت که در این جلسه مسائلی پیرامون بازداشت های اخیر ارائه شده است. ذوالقدر به ایلنا گفت: یک روز پس از حادثه، مسئولان فردا صبح که برای بردن صبحانه به اتاق او می‌روند، متوجه درگذشت این فعال محیط زیست شده‌اند.
او یادآور شد: بنابر توضیحاتی که مسئولان و معاون پارلمانی وزارت اطلاعات ارائه کرد، این وزارتخانه چندان در جریان امور نبوده و البته نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌هایی داشته اما اطلاعات سپاه از ابتدا درگیر پرونده بوده است.
وی توضیح داد که بنابر آیین دادرسی کیفری که مجلس در سال ۹۲ تصویب کرده، اطلاعات سپاه صلاحیت ورود به پرونده دارد. همچنین بنابر اساسنامه ابلاغی رهبری در سال ۸۵ برخورد با اتباع بیگانه و موارد جاسوسی برعهده این سازمان است.
در همین حال، کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نیز درباره پرونده سیدامامی ابراز
بی اطلاعی می کند و می‌گوید ما پرونده را دنبال می‌کنیم ولی مسائل باید از کانال‌های خودش پیگیری شود. کلانتری درباره اظهارات سرلشکر فیروزآبادی درباره فعالیت‌های جاسوسی که در قالب فعالیت زیست‌محیطی انجام می‌شود هم گفت: من از این موضوعات اطلاعی ندارم باید از متخصصان امر سوال کنید.
رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح برخی اظهارات از سوی بعضی از مسئولان درباره استفاده از دوربین‌های محیط زیستی برای جاسوسی فعالیت‌های موشکی کشور، خاطرنشان کرد: دوربین‌هایی که برای رصد یوز پلنگ‌ها در برخی مکان‌ها نصب شده است حداکثر دارای برد 50 متر هستند.
چندی پیش سخنگوی قوه قضائیه از بررسی این قوه در خصوص دلایل و چرایی خودکشی سیدامامی خبر داد. به نظر می‌رسد باید منتظر انتشار نتایج بررسی این دستگاه بود.