از توطئه در بازار ارز تا سوءمدیریت بانک مرکزی

گروه سیاسی : روند صعودی قیمت ارز از آذر ماه تاکنون بسیار بالا بوده به طوریکه در ارز 90 روز 900تومان دلار گران شده است.پر واضح است روند صعودی قیمت دلار تاثیر مستقیمی‌بر تورم دارد.درباره علت‌های افزایش قیمت ارز تحلیل‌های مختلفی وجود دارد.اما در این بین سوءمدیریت،کاهش نرخ سود بانکی،افزایش بی رویه هزینه‌کردها در خارج از کشور و مافیای ارز از مهمترین علل جهش قیمت ارز است.از این رو دیروز در صحن علنی مجلس برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع انتقاد کردند.جهانبخش محبی‌نیا در تذکری شفاهی گفت: سلامی‌دارم به انسان‌های مظلوم که با سیاست‌های غلط ما زندگی‌شان از هم پاشیده و مورد ظلم قرار گرفته‌اند و در جایی نمی‌توانند فریادشان را برآورند و اعتراض کنند.
وی افزود: آقای رییس‌جمهور، آقای رییس مجلس و آقای رییس قوه قضاییه و آقای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز ارز توسط بانک مرکزی که فروشنده عمده در این کشور است با نرخ ۴۹۴۰ تومان عرضه شد. اگر صرافی‌ها پنج یا شش درصد بر این نرخ اضافه کنند باید ۳۰۰ یا ۵۰۰ تومان بیشتر از این در نظر بگیریم. افزایش نرخ ارز آثار تورمی‌دارد و پول ملی ایران را از ارزش می‌اندازد. این افزایش، پول ملی را له و لورده می‌کند و استقلالی برای پول ما نمی‌گذارد. همچنین باعث انتقال دارایی مردم ایران به خارج می‌شود.
محبی‌نیا ادامه داد: ۴۰ سال است که کویت و امارات نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌اند. بارها گفتیم سیاست‌های ارزی و پولی را دنباله‌روی سیاست‌های مالی نکنید، گوش ندادید. روز گذشته آقای نوبخت مطرح کرد که این وضعیت برازنده نیست ولی متاسفانه معاونت اقتصادی رییس‌جمهور اعلام کرد که اینها ریشه اقتصادی ندارد،‌ اگر ریشه اقتصادی ندارد ریشه در کجا دارد، بگویید. این محافظه‌کاری‌ها ما را کشت.نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب گفت: دارند ارز را زیرزمینی می‌کنند. هنوز پرونده بودجه را نبستیم دلار پنج هزار تومان را رد می‌کند. بر اساس قانون اساسی، شما نمایندگان در راس ملت و راس مسائل هستید چرا فریادتان شنیده نمی‌شود؟ نوسان نرخ ارز یک توطئه است و به ضعف مدیریت باز می‌گردد. خبری در راه است از خواب بیدار شوید.
سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز از تذکر ۹۰ نماینده به رییس‌جمهور درباره وضعیت بازار ارز خبر داد.بهروز نعمتی در تذکری اظهار کرد: ۹۰ نماینده درباره موضوع ارز به آقای رییس‌جمهور تذکر داده‌اند. ما نمی‌دانیم باید به چه کسی درباره نرخ ارز و نابسامانی بازار ارز تذکر بدهیم.وی از رییس مجلس خواست تا این موضوع را در دستور کار قرار دهد.علی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر از هیات رییسه مجلس خواست موضوع را پیگیری کنند.


محمدرضا پورابراهیمی‌نیز در تذکری عنوان کرد: بازار ارز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد، ظرف هفته‌های گذشته متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی کشور حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: این وضعیت هم اثر منفی بر جذب سرمایه گذاری خارجی به واسطه افزایش ریسک سرمایه گذاری دارد و هم دستاورد دولت مبنی بر تک رقمی‌کردن نرخ تورم را زیر سوال می‌برد.این نماینده مجلس تاکید کرد:به نظر می‌رسد بانک مرکزی توان لازم برای مدیریت بازار ارز را ندارد و انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه به رئیس جمهور تذکر دهد.وی گفت:بازار ارز قابل مدیریت است و اعتقاد داریم عددی که اکنون معامله می‌شود؛عدد واقعی نیست و امروز حبابی ایجاد شده و وضعیت تقاضای روانی در بازار ارز افزایش پیدا کرده است.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: این کمیسیون جلسات متعددی در این زمینه با محوریت کارشناسان داشته و اعتقاد داریم که راهکارهای عملیاتی قابل احصاء است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به این تذکر گفت:رئیس بانک مرکزی باید توضیح کافی در موضوع نرخ ارز و راهکارهای مدیریتی آن ارائه دهد. وی ادامه داد:کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را پیگیری کند، اگر در جلسات به پیشنهاداتی رسیدید؛ ارائه کنید همچنین شخصا این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
از این رو بعد از جلسه علنی مجلس  رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به افزایش  نرخ ارز در هفته‌های اخیر، گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در هفته‌های گذشته نیز جلساتی را با مسئولان بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز، برگزار کرده اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی نیاز به تدوین برنامه‌ای جامع برای کنترل قیمت ارز در کشور دارد. وی افزود: کمیسیون اقتصادی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، جلساتی با حضور مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصاد و دارایی و مسئولان بانک مرکزی خواهد داشت و گزارشی از این نشست را به صحن علنی ارائه می‌دهد. پور ابراهیمی‌ با تاکید بر لزوم کنترل قمیت ارز در کشور، خاطرنشان کرد: همچنین در گزارش مذکور پیشنهاداتی که از سوی کمیسیون اقتصادی به منظور کنترل نرخ ارز در نظر گرفته شده، گنجانده
 خواهد شد.