تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز

دولت و نیروی انتظامی در پی ادامه التهاب در بازار ارز روز گذشته اتخاذ تدابیر و اقدامات تازه‌ای را برای مدیریت بازار در دستور کار داشتند؛ تصویب برنامه‌های بانک‌مرکزی در هیات دولت و دستگیری دلال‌های ارز توسط نیروی انتظامی دو اقدامی بودند که ظرف روز گذشته با هدف مدیریت بازار انجام شد. همزمان نمایندگان مجلس نیز درتذکراتی، خواستار توضیح مسئولان دولتی درباره ریشه‌های نوسانات اخیر شدند.
صبح روز گذشته پلیس با حضور پررنگ در مراکز سنتی خرید و فروش ارز، 10 صرافی را پلمب کرد و به 16 صرافی نیز اخطار پلمب داد.
به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی ظهر دیروز در حاشیه عملیات دستگیری مخلان بازار ارز اظهارکرد: ماموران پلیس آکاهی عملیات برخورد با مخلان بازار ارز را در دستورکار قراردادند.
به گفته وی، این عملیات با هماهنگی بانک مرکزی و ماموران پلیس تهران انجام شده است و در جریان آن کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شده و مجوز صرافی‌ها و عرضه‌کنندکان ارز را بررسی و در ادامه ماموران با نظر کارشناسان اقدام به برخورد با فروشندگان غیرمجاز و پلمپ صرافی‌های متخلف کردند.


سردار رحیمی با بیان اینکه این عملیات از صبح دیروز کلید خورد و تاکنون 10 صرافی پلمب شده و 16 صرافی نیز اخطار پلمب دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: همچنین تاکنون 90 دلال نیز دستگیر شدند که تعدادی از آنها جزو سرشاخه اصلی بازار غیرمجاز ارز بودند.
به گفته رئیس پلیس تهران، در طول اجرای طرح قیمت ارز حدود 100 تومان کاهش یافت و بیش از 500 هزار انواع ارز کشف شد.
وی افزود: پاتوق‌ها و محل‌های استقرار دلالان ارز شناسایی خواهد شد و حضور پلیس در پاتوق‌های شناسایی شده نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس پلیس تهران با بیان اینکه این عملیات با پشتیبانی اطلاعاتی یک ماهه انجام شد و در همکاری مشترک میان ماموران پلیس امنیت، پلیس آگاهی، یگان امداد، بانک مرکزی، دستگاه قضا، سازمان تعزیرات و... در سه نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان به مرحله اجرا درآمد.
رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دلال‌ها ارتباطی با بانک مرکزی داشتند یا خیر؟ اظهار کرد: ما اطلاعی از این موضوع نداریم اما شیوه این دلال‌ها اینگونه بود که عصرها و هنگام تثبیت قیمت دلار و مشخص بودن نرخ آن، آن را با قیمت بالاتر برای صبح روز بعد پیش خرید می‌کردند.
رئیس پلیس تهران درباره اینکه برخی با سوء استفاده از کارت‌های ملی‌ افراد مختلف اقدام به خرید ارز کردند گفت: اداره 28 معاونت مبارزه با جرایم ویژه اقتصادی درحال بررسی این موضوع است.
رحیمی با تاکید بر اینکه درحال حاضر دلال‌ها از بازار ارز جمع‌آوری شده‌اند، گفت: استقرار ماموران ما در محدوده منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان نه تنها تا شب عید؛ بلکه پس از آن نیز و تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین درخواست‌ها برای برخورد با مخلان بازار ارز از طرف دولت و بانک مرکزی مطرح شده بود، درباره اینکه آیا پلیس می‌تواند این دلال‌ها را بدون همراه داشتن ارز دستگیر کند؟ گفت: همراه داشتن یا نداشتن ارز بیشتر در حوزه فعالیت عوامل تعزیرات تاثیرگذار است و پلیس با توجه به ادله و شواهدی که دارد و همچنین مجوز دستگاه قضا نیازی ندارد که حتما برای دستگیری، دلالان را همراه با ارز دستگیر کند.
رحیمی درباره اینکه آیا "جمشید بسم الله" نیز در این عملیات دستگیر شده یا خیر؟ گفت: فردی به نام «س» که جایگزین این فرد شده بود در عملیات دیروز دستگیر شد.
رئیس پلیس تهران کشور درباره اینکه آیا افراد دستگیر شده سابقه کیفری نیز داشته‌اند، گفت: برخی از این افراد سابقه‌دار هستند.
وی درباره تغییرات قیمت ارز با اجرای این عملیات گفت: همانطور که گفتم در عرض چند دقیقه از اجرای این طرح قیمت ارز حدود 100 تومان کاهش یافت اما همین قیمت فعلی نیز مشتری چندانی ندارد.
سردار رحیمی درباره اینکه آیا پلیس بر عملکرد دلالان ارز در فضای مجازی نظارت دارد یا خیر؟ اظهارکرد: پلیس فتا نیز در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است حضور دارد و این فضا را رصد می‌کند.
تذکر90 نماینده مجلس به رئیس‌جمهور درباره نرخ ارز
کمی آن طرف‌تر اما در میدان بهارستان همان زمانی که پلیس مشغول دستگیری دلال‌ها بود، نمایندگان مجلس در تذکراتی، خواستار توضسح مسئولان دولتی درباره ریشه‌های افزایش قیمت ارز و راه‌های کنترل آن بودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با انتقاد از وضعیت نرخ ارز از رئیس بانک مرکزی خواست توضیحاتی در این زمینه ارائه کند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون افتصادی مجلس نیز در تذکری عنوان کرد: بازار ارز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد،ظرف هفته‌های گذشته متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی کشور حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است.
نماینده کرمان ادامه داد: این وضعیت هم اثر منفی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی به واسطه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری دارد و هم دستاورد دولت مبنی بر تک رقمی کردن نرخ تورم را زیر سوال می‌برد.
وی تاکید کرد:به نظر می‌رسد بانک مرکزی توان لازم برای مدیریت بازار ارز را ندارد و انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه به رئیس‌جمهور تذکر دهد.
وی گفت: بازار ارز قابل مدیریت است و اعتقاد داریم عددی که اکنون معامله می‌شود؛عدد واقعی نیست و امروز حبابی ایجاد شده و وضعیت تقاضای روانی در بازار ارز افزایش پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: این کمیسیون جلسات متعددی در این زمینه با محوریت کارشناسان داشته و اعتقاد داریم که راهکارهای عملیاتی قابل احصاء است.
رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت:رئیس بانک مرکزی باید توضیح کافی در موضوع نرخ ارز و راهکارهای مدیریتی آن ارائه دهد.
لاریجانی ادامه داد:کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع را پیگیری کند،اگر در جلسات به پیشنهاداتی رسیدید؛ارائه کنید همچنین شخصا این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم از تذکر 90 نماینده به رئیس‌جمهور درباره وضعیت بازار ارز خبر داد.
تصویب پیشنهادهای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در هیات دولت
همزمان با این تذکرات، هیات وزیران صبح روز چهارشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری درباره اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی برای کنترل بازار تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه، اعضای دولت به بررسی مجموعه اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت کنترل بازار ارز پرداخت و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد که طی امروز ازسوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.
گرچه در خبرها، توضیح بیشتری درباره این برنامه‌ها داده نشد اما ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در توضیح بخشی از پیشنهادهای این بانک برای مدیریت بازار ارز گفت: بخشی از این اوراق که تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شود، در بانک مرکزی طراحی شده و بخش دوم با همکاری وزارت نفت در دست طراحی و اجراست.
وی افزود: برای آن دسته از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های با پایه ارزی دارند، بانک مرکزی و نظام بانکی گزینه‌های مناسبی را طراحی کرده که به‌زودی از آنها رونمایی خواهد شد.
سیف گفت: انتشار اوراق مشارکت ارزی توسط بانک مرکزی از گزینه‌های پیش‌بینی شده و جذاب در این زمینه است که ظرف دو هفته آینده راه‌اندازی و عملیاتی خواهد شد.
وی تاکید کرد: بر این اساس، سرمایه گذاران می‌توانند از طریق بانک‌های عامل که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد، نسبت به تهیه اوراق مشارکت ارزی با شرایط مناسب اقدام کنند.
به گفته مقام مسئول بانک مرکزی علاوه بر این گزینه، انتشار اوراق مشارکت ارزی توسط شرکت ملی نفت نیز در دست طراحی است که طبیعتاً پس از دریافت مجوزهای لازم، اجرایی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سیف افزود: در کنار این موارد، بانک مرکزی در کنار گزینه‌های متداولی نظیر سپرده‌گذاری ارزی در بانکها، طرح‌های تکمیلی جذابی دیگری را نیز در دست بررسی و اقدام دارد تا از این طریق سرمایه گذاران بتوانند علاوه بر ایمن سازی دارایی‌های ارزی خود، از نرخ سود مناسبی نیز برخوردار شوند.
رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: بانک مرکزی با هدف ایجاد انگیزه اقتصادی بهتر برای بانکها، ترتیبی اتخاذ خواهد کرد که بانک‌ها بتوانند منابع ارزی جمع‌آوری شده را نزد بانک مرکزی با نرخ مناسب سپرده‌گذاری کنند و در این ارتباط بانک مرکزی در جهت حمایت از امنیت سپرده ارزی مردم نزد بانک‌ها اقدام خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور معاون رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی انجام شد رونمایی از 8 نوع واکسن دامی و انسانی تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز پیام تظاهرات سراسری مردم بحرین درهفتمین سالگرد انقلاب: مبارزه ملت بحرین علیه رژیم آل خلیفه متوقف نخواهد شد تحلیل سیاسی هفته هوای پاک دیروز تهران ظریف در دیدار نخست‌وزیر عراق: ایران از هیچ گونه همکاری و مشارکت برای بازسازی عراق دریغ نخواهد کرد تعیین تکلیف سپرده گذاران خرد موسسات غیرمجاز تا پایان بهمن‌ماه جذب 9.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت 12 میلیارد دلار خطوط اعتباری از زمان اجرای برجام عملیاتی شده است با راه‌اندازی واحد تقطیر فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس؛ 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به چرخه توزیع سوخت کشور افزوده می‌شود نمایشگاه بهاره از امروز در مصلای تهران برپا می‌شود پیام تسلیت روحانی به پوتین در پی سقوط هواپیمای مسافربری روسیه کارشناس روس: ترامپ در مورد برجام سیاست اشتباه در پیش گرفته است معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: جهت گیری دولت توسعه بازار دارایی‌های فکری است یک مسئول نهاد ریاست جمهوری: سامانه ثبت اسناد دفاع مقدس در دولت راه اندازی شد دستور رئیس‌جمهور برای تهیه گزارشی جامع درباره اتفاقات اخیر همکاری امدادخودرو کانون جهان‌گردی در اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز تلاش جدید دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز