مطالبات زنان با نگاه غير‌سياسي تحقق مي‌يابد

مجلس دهم به تدریج وارد سال سوم فعالیت خود می‌شود، به عنوان نایب رئیس فراکسیون زنان، عملکرد این فراکسیون را از آغاز مجلس دهم تا به امروز چگونه می‌بینید؟
آغاز به کار بانوان نماینده در فراکسیون زنان مجلس دهم در شرایطی بود که اساسنامه‌ای از دوره‌های قبل این فراکسیون در دسترس نبود. از این رو با توجه به افزایش زنان در این دوره از مجلس و بالاتر بودن سطح انتظارات جامعه در ابتدای امر اهتمام بر این قرار گرفت که اساسنامه‌ای به عنوان چراغ راه تدوین شود تا متعاقبا پیگیری طرح‌ها و لوایح حول محور زنان میسر گردد. در این راستا، از توان نخبگان و کارشناسان حوزه زنان در موضوعات و مسائل جامعه زنان برای اتخاذ راهبردهای مناسب بهره گرفته شد و اقداماتی نظیر تصویب طرح یک فوریتی اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، اعتلای جایگاه زنان در بخش ورزش و مساعد سازی زمینه مشارکت آنها در میادین ورزشی بین‌المللی، کاهش ساعات کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص، بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل زنان در مناصب کلان مدیریتی و... صورت پذیرفته و اقدامات مثبتی در راستای تدوین و ابلاغ لایحه منع خشونت علیه زنان، جلوگيري از پدیده کودک‌همسری، لایحه حمایت از معلولان، بازنگری در قوانین کودکان و بیمه زنان سرپرست خانوار و... به عمل آمد. شاید در یک نگاه بیان شود که صرفا یک یا چند طرح یا لایحه به تصویب رسیده است اما باید دید این اقدامات چه جامعه هدفی را مورد حمایت خود قرارمی دهد و تا چه میزان نبود یک لایحه یا قانون برای امور اجتماعی و زندگی زنان و متاثر از آنان برای خانواده آسیب و چالش ایجاد کرده است.
فراکسیون زنان در دو سال باقیمانده از مجلس دهم تصمیم دارد چه اقداماتی انجام دهد؟
آنچه که نیاز و ضرورت برای جامعه زنان کشور می‌باشد بیش از هر چیز توانمند سازی آنها می‌باشد. بسیاری از مشکلاتی که جامعه زنان را از خود متاثر ساخته به واسطه نبود اعتماد به نفس، ظرفیت و دانش برای ارتقای وضعیت خویش می‌باشد. حال آنکه زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، در فرایند توسعه پایدار که بر محوریت انسان قرار دارد، سهم قابل توجهی دارند. از این رو در موضوعاتی نظیر ایجاد چترهای حمایتی برای زنان، هدف و محوریت برنامه‌ها را بر افزایش توانمندسازی و افزایش نرخ مشارکت اجتماعی و اقتصادی آنها قرار داده‌ایم و در این مسیر تلاش شد در بودجه سال ٩٧، برای اشتغال‌زایی زنان و جوانان، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تحصیل در دانشگاه‌های زنان سهم مشخصی تخصیص یابد و در موضوع زنان سرپرست خانوار نیز توانستیم بودجه‌ای قابل توجه به‌دست آوریم. چرا که منابع مالی پیش شرط اساسی برای تحقق هر طرحی به حساب می‌آید که خوشبختانه اگرچه کفایت امر آنگونه که مطلوب ما و جامعه زنان می‌باشد، نخواهد بود اما نسبت به سال‌های پیش شاهد رشد مثبتی بوده‌ایم.


انتقاداتی از سوی جامعه زنان نسبت به فراکسیون زنان وجود دارد مبنی بر اینکه مطالبات زنان و کودکان، برخلاف وعده نماینده‌های زن در خانه ملت، آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت، چرا؟ آیا موانعی در مجلس نسبت به تحقق حقوق زنان وجود دارد؟
در مورد انتظارات و مطالبات باید یک دسته بندی صورت بگیرد برخی از خواسته‌ها در بازه‌ای کوتاه مدت به ثمر می‌نشیند اما برخی از انتظارات و مطالبات نیازمند بستر سازی‌هایی می‌باشد که تحقق آنها نیازمند زمان بیشتری است. از آنجایی که موضوعات و مشکلات دامن‌گیر جامعه زنان دارای تنوع و گستردگی بسیاری می‌باشد و از سویی برخی مقاومت‌های فرهنگی و اجتماعی برای آنها وجود دارد، بنابراین نباید انتظار داشت که همه مشکلات و دشواری‌ها یکباره رفع شود. جامعه‌ای که به دلایل مختلف محدودیت‌هایی دارد، باید سعه صدر بیشتری داشته باشد تا در کنار تغییر نگرش در بستر فرهنگی و اجتماعی بتوان بستر قانونی را نیز تعریف کرد و با توجه به اینکه قوانین ما باید از نظر انطباق با شرع مقدس مورد تایید قرار گیرد لذا در موضوعات مرتبط با حوزه زنان اعم از حضور در ورزشگاه تا موضوع کودک همسری، نیازمند تعامل با فقهای عالیقدر برای کسب تکلیف فقهي هستیم که در این خصوص اقدامات بسیار مثبت صورت گرفت و تعامل قابل توجهی با مراجع عظام داشتیم که از آن جمله مي توان به حکم حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی در خصوص منع ازدواج دختران زیر ١5سال اشاره كرد كه اين فتواي ارزشمند معظم‌له نشان از فقه پوياي مراجع و آيات عظام داشته و نشان مي‌دهد كه در دين و مذهب ما بن‌بستي وجود ندارد و انتظار می‌رود با تعاملات مثبتی که در درون مجلس میان نمایندگان مردم شریف وجود دارد و همدلی و انسجامی که با دولت تدبیر و امید برای تحقق خواست‌ها و انتظارات جامعه زنان هست، بتوانیم با سرعت هرچه بیشتری خواسته‌ها و انتظارات مطلوب و مشروع جامعه زنان را با تدوین قوانین سهل و شفاف که ضمانت اجرایی بالایی نیز دارا هستند، برآورده سازیم.
تلاش فراکسیون زنان در رابطه با ورود آزادانه زنان به ورزشگاه به نتیجه‌ای هم رسید؟
همان‌طور که بیان کردم، موضوع حضور زنان در ورزشگاه در كنار ساير نيازهای جامعه زنان، نیازمند یک بستر فرهنگی و اجتماعی مناسب در کنار قوانین مربوطه می‌باشد که فراکسیون زنان یکی از محورهای اصلی تلاش خویش را بر این امر مهم که سهم زنان را در عرصه‌های ورزشی و مدیریت ورزشی و بودجه‌ای مربوط به آن و همچنین امکان حضور در ورزشگاه‌ها را به عنوان یک تفریح سالم برای جامعه زنان و دختران تعریف کند که رایزنی‌هایی با وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برای مرتفع نمودن این محدودیت صورت گرفته است که با ارتقای جایگاه مدیریتی زنان در حوزه ورزش انتظار داریم که نگاه برابری جویانه و عاری از سو‌گیری را محقق نمائیم.
چه دلایلی سبب می‌شود که نماینده‌های زن در مجلس دهم حتی در دوره قبل هم موفق به تحقق خواسته‌های زنان در جامعه و رفع تبعیض نشوند؟
هیچ گاه در کشور به‌رغم رویکرد دین مبین اسلام مبنی بر برابری حقوق زن و مرد ما شاهد این شایسته سالاری نبوده‌ایم و زنان در رقابت با مردان درعرصه‌های مختلف در گذشته شانس کمتری برای انتخاب داشته‌اند. بنابراین شاید این تعویق در تحقق خواست‌های جامعه زنان برخاسته از نگاه جنسیتی بوده که برای سال‌های متمادی بر این کشور سایه افکنده است. بنابراین سهم‌خواهی جامعه زنان و تحقق مطالبات آنان نیازمند زدودن این نگاه و پیاده سازی روح عدالت اجتماعی است که از جمله شاخص‌های کلیدی در توسعه پایدار محسوب می‌شود و برای آن نیازمند فائق آمدن بر برخی دشواری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشیم که نمایندگان فراکسیون زنان نیز با این رویکرد و در فضائي تعاملي و دور از جنجال در حال تحقق خواست‌ها و مطالبات جامعه زنان می‌باشند که نیازمند زمانی بیشتر از آن است چرا که ما صرفا با شاخ و برگ‌های زائد سر و کار نداریم که با سرعت اصلاح شود بلکه ریشه‌هایی آسیب دیده که درمان آن زمانبر است.
اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه کارکرد فراکسیون زنان تا حدی سیاسی شده است؟ آیا به همین علت هم نیست که اعضای این فراکسیون آن طور که باید برخواسته‌های زنان متمرکز نیست؟
فراکسیون زنان مجلس و نمایندگان زن خانه ملت همواره رویکرد و نگاه ملی به موضوعات زنان داشته و فارغ از هر سو ‌گیری جناحی و سیاسی و حزبي عمل کرده است. بنابراین فراکسیون زنان دچار نگاه سیاسی نسبت به مسائل زنان نشده است. چرا که موضوع زنان متعلق به حزب و جناح خاصی نیست که بتوان با اصلاح رویکردهای آن و یا با سلیقه‌های حزبی آنها را مرتفع نمود. موضوع زنان و دختران موضع فراجناحی و ملی است و این نگاه نه تنها در میان فراکسیون زنان بلکه در اکثریت خانه ملت حکمران است.
زنان نماینده در مجلس دهم تا چه‌اندازه در جهت احقاق حقوق بانوان و رفع دیدگاه‌های تبعیض آمیز علیه زنان تلاش کردند؟ آیا این تاثیرگذاری و تغییر دیدگاه‌ها را در جامعه نسبت به حقوق زنان می‌توان دید؟
زدودن نگاه تبعیض آمیز نیازمند افزایش مشارکت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی زنان در جامعه می‌باشد و تحقق این امر مهم نیازمند افزایش توانمندی و ظرفیت و پتانسیل زنان می‌باشد. همان‌طور که در کلام حق نیز مصرح است سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌یابد مگر آنکه خود بخواهد. بنابراین این تغییر در سرنوشت جامعه زنان نباید صرفا در مقام حرف و شعار خلاصه شود. بلکه مطالبه‌گری نیازمند ابزار است و چه ابزاری قوی‌تر و بهتر از توانمند سازی زنان جامعه می‌تواند باشد که به عنوان نماینده ملت و نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی این وظیفه را بر دوش خود مي‌دانم که در راستای این آگاه سازی همزمان با تدوین لوایح و قوانین پیش رويم.
یکی از دغدغه‌های جامعه زنان اشتغال است، بانوان مجلس دهم تا چه‌اندازه در جهت تحقق این مهم تلاش کردند؟
اشتغالزایی صرف، خواست جامعه زنان کشور نمی‌باشد. موضوع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، خواست اکثریت جامعه و به خصوص جوانان و زنان است که تلاش گردید در بودجه ٩٧ با وام‌گیری از صندوق توسعه ملی زمینه‌های اشتغالزایی را به طور قابل توجهی در جامعه ایجاد کنیم که متعاقب اذن رهبری امکان برداشت از این صندوق برای ایجاد ظرفیت‌های اشتغال مهیا خواهد شد. اما این نکته را مد نظر داشته باشیم که برای اشتغالزایی نباید صرفا چشم امید به دولت داشت بلکه باید بخش خصوصی در این عرصه مشارکت فعالانه بیشتری داشته باشد و درصدد هستیم تا با ایجاد امنیت در فضای کسب و کار و ثبات اقتصادی در کشور رونق و شکوفایی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را شاهد باشیم.
اساسا سهمیه قائل شدن برای زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری مانند مجلس و شورا اشتباه نیست؟
در شرایطی که گاه شاهد نگاه جنسیتی و دور از عدالت هستیم، ناگزیریم که از برخی خط‌کش‌های ایجابی استفاده کنیم. موضوع سهم‌خواهی جامعه زنان برای مناصب مدیریتی عالی و نمایندگی در مجلس و شوراها نیز برخاسته از این امر است و انتظار داریم با افزایش سهم مشارکتی در طول زمان شایسته سالاری در جامعه حاکم گردد که افراد نه بر حسب جنسیت بلکه بر حسب توانمندی در مناصب مدیریتی و نمایندگی قرار گیرند.
تصور می‌کنید فراکسیون زنان بتواند شرایط را برای حضور بیشتر زنان در دوره‌های آتی فراهم کند؟ در این خصوص فراکسیون زنان چه اقداماتی انجام داد؟ تا چه‌اندازه برای حضور بیشتر زنان در مجلس آینده تلاش می‌شود؟
خوشبختانه اقداماتی که در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت و تعاملاتی که با قوه مجریه برای انتصاب مدیران زن در مناصب عالی مدیریتی تا به امروز وجود داشته است زمینه‌های مشارکت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی زنان را مهیا کرده است که درصدد هستیم این افزایش را آنگونه که شایسته و زیبنده جامعه زنان می‌باشد در آینده فراهم کنیم. اما یقینا آبیاری این نهال نوپا نیازمند حمایت‌های لازم و همه جانبه و همدلانه از سوي همگان، به‌ويژه جامعه زنان كشور فارغ از حزب و دسته و گروه می‌باشد که روحیه حاکمیتی موجود در جامعه این نوید را نیز می‌دهد که در آینده افزایش سهم مشارکت زنان را در سرنوشت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود داشته باشیم.