احمدي‌نژاد مدافع تخلفات بقايي

آرمان - یاسمین طالقانی: روز سه‌شنبه بود که کانال حامیان دولت رئیس دولت‌های نهم و دهم با آب‌وتاب فراوان خبر داد: «دکتر محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه در چهارمین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی حضور می‌یابد» و چند دقیقه پس از آن هم نوشت: ‌«مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی نیز به همراه دکتر محمود احمدی‌نژاد، چهارشنبه در چهارمین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی حضور می‌یابد» اما ظاهرا این فضاسازی تلگرامی نتیجه‌ای عاید آنها نکرد چرا که از حضور احمدی‌نژاد در دادگاه بقایی ممانعت به عمل آمد. هر چند همین ممانعت خود سوژه‌ای برای احمدی‌نژاد و یارانش شد. ایلنا نوشت: «محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی که برای شرکت در دادگاه حمید بقایی به محل دادگاه تجدیدنظر استان تهران آمده بودند، پس از آنکه مسئولان مربوطه به آنها اجازه شرکت در جلسه دادگاه را ندادند، محل این دادگاه را ترک کردند. اسفندیار رحیم‌مشایی پیش از آغاز چهارمین جلسه دادگاه بقایی درباره دلیل همراهی احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد هدفش این بود بیاید از حق قانونی ملت دفاع کند و آن حق برگزاری دادگاه علنی است. احمدی‌نژاد می‌خواهد ببیند آیا او را در جلسه دادگاه راه می‌دهند یا خیر. وی افزود: ما نظر خود را درباره پرونده آقای بقایی اعلام کردیم. آقای بقایی یک انسان خدوم، فداکار و پاک است و اقدامی که علیه ایشان انجام می‌شود کاملا سیاسی است. حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دولت دهم هم گفت: برگزاری غیرعلنی دادگاه هیچ توجیه قانونی ندارد. اینها به یک دولت خدوم تهمت می‌زنند. البته به وقتش توضیح خواهند داد. من از رسانه‌ها درخواست می‌کنم پیگیری کنند تا دادگاه علنی برگزار شود و مردم بدانند چه خبر است. وی درباره روند رسیدگی پرونده‌اش در دادگاه گفت: فعلا که رسیدگی پشت در‌های بسته است هیچ دلیلی برای اثبات اتهامات نداریم.» ایسنا هم چنین روایت کرد: «تعدادی از حامیان احمدی‌نژاد و مشایی، این دو نفر را تا مقابل دادگاه تجدیدنظر استان تهران (محل برگزاری دادگاه حمید بقایی) با سر دادن شعار همراهی کردند.
دانشگاه ایرانیان
حمیدرضا بقایی در پایان دادگاهش با بیان اینکه در جلسه درباره دانشگاه ایرانیان صحبت شد، گفت: در این جلسه اثبات کردیم نهاد ریاست‌جمهوری اسناد کذب ارائه کرده و بی‌جهت به دولت قبل اتهام‌زده است و در این راستا مستندات خود را ارائه کردیم. وی با بیان اینکه جلسه بعدی رسیدگی به شنبه آینده موکول شد، اظهار کرد: فشردگی جلسات امکان دفاع را از ما گرفته است و باعث می‌شود این ابهام به وجود بیاید که آیا رای از پیش صادر شده است و اینها تشریفات ظاهری است. بقایی تاکید کرد: چه ضرورتی دارد که جلسه چهارشنبه باشد و جلسه بعدی شنبه؟ چگونه در این فرصت کوتاه مستندات خود را ارائه کنیم؟ هرچند دفاعیات ما کامل است. معاون رئیس دولت دهم با اشاره به اتهام مربوط به برداشت‌های غیرقانونی در دانشگاه ایرانیان خاطرنشان کرد: به ما اتهام می‌زنند که برداشت‌ها غیرقانونی بوده است در حالی که این برداشت‌ها بر اساس مصوبه دولت بوده است و بنده هیچ دستوری ندادم.
تابلوی احمدی‌نژاد


یکی از کانال‌های حامی رئیس دولت‌های نهم و دهم متن کامل سخنرانی احمدی‌نژاد در مقابل جلسه دادگاه تجدید نظر بقایی را منتشر کرد. آماده بودن این متن پیش از اطلاع از ممانعت از ورود به دادگاه نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد اطلاع داشته که دیروز راهی به دادگاه ندارد و بر همین اساس متنی را آماده کرده بود. در بخشی از این متن آمده است: «عزیزان انقلاب شد که عدالت باشد، انقلاب شد که حق مردم تادیه شود... انقلاب شد که مردم بتوانند آزادانه حرف بزنند و آزادانه از حق خودشان دفاع کنند و دستگاه‌های گوناگون مدافع حق مردم باشند... اما عزیزان به شما عرض کنم به لطف خدا و به فضل الهی این شرایط به زودی به نفع ملت اصلاح خواهد شد. اما به لطف خدا به همت ملت، به زودی شرایط کشور به نفع ملت به نفع آرمان‌های انقلاب به طور اساسی تغییر خواهد کرد؛ ان‌شاءا... از همه تشکر می‌کنم. ان‌شاءا... موفق باشید. گفته بودند دادگاه علنی است، ما آمدیم در دادگاه علنی شرکت کنیم، می‌گویند ممنوع است.»
فضاسازی احمدی‌نژاد؟
7 آذر بود که سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه تکلیف پرونده احمدی‌نژاد به زودی روشن می‌شود، گفت: «به زودی حکمت صبر قوه قضائیه در مورد احمدی‌نژاد را خواهید فهمید.» محسنی اژه‌ای به برخی صحبت‌های اخیر احمدی‌نژاد اشاره و تصریح کرد: این فرد عادت کرده که همین جوری حرف بزند. ایشان گفتند در کل دنیا سازمان زندان ها، پزشکی قانونی، ثبت در مجموعه دولت است. آیا شما رفتید و تحقیق کردید؟ بی‌پایه حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است. وی اظهار کرد: این فرد در جایی گفته که فقط قوه قضائیه است که ۳۸ سال در موردش نقد نشده است. در پاسخ باید بگویم که بعضی‌ها مغرضانه فحش‌ها و انتقاداتی داشتند، منافقین را از یاد نبردیم. این حرف ایشان کاملا بی‌اساس است. آیا بیش از اینکه اینها گفتند می‌توان به قوه‌قضائیه توهین کرد؟ محسنی اژه‌ای به بخش‌های دیگر سخنان احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: در مورد اینکه یک روزی قوه‌قضائیه خوب کار می‌کرد اما حالا قوه‌قضائیه خراب شده است. باید گفت حالا چون شما تحت تعقیب قرار گرفتید قوه‌قضائیه بد شد؟ چرا زمان پست داشتن این حرف‌ها را نمی‌گفتید؟ این فرد گفته بود که امور زندان‌ها چه ربطی به قوه قضائیه دارد؟ با توجه به اظهارات اژه‌ای مشخص می‌شود که بیانیه خوانی احمدی‌نژاد در مقابل دادگاه بقایی به احتمال زیاد فضاسازی قبل از رسیدگی قضائی به اتهامات خودش است.