آسيا براي ايران كوچك است

تیم ملی فوتسال ایران یکی از موفق‌ترین رشته‌های تیمی ما از لحاظ نتیجه‌گیری و عملکردی در دو دهه گذشته بوده که در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا توانست با شکست ژاپن برای دوازدهمین بار جام قهرمانی را در چین تایپه روی سر ببرد. فوتسالیست‌های ایران در این دوره از رقابت‌ها نمایش فوق‌العاده‌ای داشتند و توانستند حریفان را با تعداد گل‌های بالا شکست دهند. تیم ملی فوتسال در حالی عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات جام ملت های آسیا را از آن خود کرد که پیش از این و در ۱۴ دوره گذشته این رقابت ها، ۱۱ بار موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود. یکی از فاکتورهای اصلی در موفقیت تیم ملی كشورمان در این12 دوره جام، حضور استعدادهای ناب فوتسال در کشور است. علی اصغر حسن‌زاده، کاپیتان تیم ملی با انجام بازی‌های درخشان در این دوره عنوان بهترین بازیکن جام را به خود اختصاص داد تا یک بار دیگر نشان دهد موفقیت‌های او در این سال‌ها اتفاقی به دست نیامده است. گفت‌وگویی را با این بازیکن خلاق و تکنیکی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
شرایط تیم ملی ایران در این دوره از جام‌ملت‌های آسیا چطور بود و تیم‌های حاضر از لحاظ فنی در چه سطحی قرار داشتند؟
هر دوره که می‌گذرد شاهد هستیم که تیم‌ها با قدرت و شرایط بهتری در جام حاضر می‌شوند و در این دوره تیم‌هایی که در ادوار قبل حرفی برای گفتن نداشتند نیز با قدرت حاضر شدند. سطح فنی این دوره از جام ملت‌ها بسیار بالا بود و همه تیم‌های مدعی حاضر بودند و تیم‌هایی مثل ازبکستان و عراق نیز نمایش خوبی داشتند و عراق این شانس را داشت که مقام سوم را نیز کسب کند. برای کسب قهرمانی مجبور شدیم که از سد تیم‌های قوی همچون تایلند، ازبکستان و در نهایت ژاپن بگذریم و خدا را شکر مي‌كنم كه برای دوازدهمین بار جام را بالای سر بردیم. از روز اول مسابقات شروع خوبی داشتیم و برای همه بازی‌ها تمرکز کردیم و هیچ تیمی را نیز دست کم نگرفتیم.
کسب عنوان بهترین بازیکن این دوره از رقابت‌ها چه لذتی برای شما داشت؟


خداروشکر می‌کنم که با تلاش و فداکاری که دیگر بچه‌های تیم ملی داشتند توانستم این افتخار را برای سومین بار به دست آورم. این اتفاق به خاطر کار تیمی بود که در این چند روز مسابقات با زحمت همه بچه‌ها به سرانجام رسید و هدف اصلی من و دیگر بچه‌ها قهرمانی ایران بود که خوشبختانه به این مهم توانستیم دست پیدا کنیم. لطف خدا شامل من شد که برای سومین‌بار متوالی جایزه بهترین بازیکن آسیا را برای کشور به ارمغان آوردم.
مهم‌ترین عامل موفقیت تیم ملی ایران را در چه چیزی می‌بینید؟
عوامل زیادی در کسب موفقیت یک تیم نقش دارند ولی اتحاد و انسجامی که بین بچه‌های تیم ملی و کادر فنی وجود دارد، به نظرم در کسب این قهرمانی و افتخارات قبلی به ما کمک کرد. هر بازیکنی اگر افتخار شخصی نیز به دست می‌آورد به‌دليل کار گروهی است که ماه‌ها روی آن کار شده و همه زحمت کشیده‌اند.
این پتانسیل را در خود می‌بینید که در دوره بعدی نیز چهارمین عنوان را کسب کنید؟
برای هر بازیکنی این می‌تواند بهترین اتفاق باشد که چهار بار متوالی بتواند بهترین بازیکن آسیا شود ولی این را باید در نظر داشت که حفظ موقعیت و جایگاهی که داری همیشه سخت‌تر از این است که برای اولین بار بخواهی عنوانی را کسب کنی. همیشه برای ارائه بهترین بازی مقابل حریفان حاضر شدم و برای سرافرازی نام ایران تلاش کردم و همه سعی خودم را می‌کنم که با کمک اعضای تیم بتوانم به این موفقیت برسم.
فوتسال ایران چه جایگاهی در جهان دارد؟
فوتسال ایران به سمتی رفته که دیگر آسیا برایش کوچک است و این موضوع را در رقابت‌های بین‌المللی و جام جهانی نیز نشان دادیم و در مقایسه با تیم‌های بزرگ دنیا مانند برزیل و اسپانیا هیچ چیز کم نداریم. کسب دوازده بار قهرمانی در آسیا افتخار بزرگی است که در این سال‌ها با زحمت همه کسانی که از گذشته تا به الان در فوتسال حضور داشتند، محقق شده است. جایگاه فوتسال ایران در جهان بسیار رفیع است و برای اینکه این جایگاه بهتر نیز شود همه تلاش خود را خواهیم کرد.
اتفاق بزرگ این دوره در بازی فینال رخ داد که شما توانستید ژاپن را با اقتدار شکست دهید. آیا ژاپن قدرت خود را در فوتسال از دست داده است؟
نه این‌طور نیست. ژاپن همچنان یکی از قدرت‌های آسیا محسوب می‌شود و برای رسیدن به این جایگاه نیز در طول سالیان گذشته سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است و در این دوره از رقابت‌ها نیز با آمادگی کامل حاضر شد. زدن چهار گل به این تیم بزرگ به ‌دليل زحمت زیادی بود که بچه های تیم کشیدند؛ هرچند که آن‌ها نیز در مقاطعی از بازی ما را تحت فشار گذاشتند. ژاپن در نیمه اول بازی بسته‌ای را انجام داد ولی با تعویض تاکتیک توانستیم قفل دروازه آن‌ها را بشکنیم. بعد از ایران تنها ژاپن است که توانسته سه بار قهرمانی آسیا را به دست آورد و این نشان می‌دهد آن‌ها نیز از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.
بهترین گلی که در این رقابت‌ها زدی در کدام بازی بود؟
گل زدن در هر بازی و مقابل هر تیمی لذت بخش است به‌خصوص اینکه در رقابت‌های معتبری همچون جام ملت‌های آسیا باشد. ولی با گلزنی که در بازی فینال داشتم و توانستم با کمک دیگر بچه‌های تیم زمینه قهرمانی ایران را فراهم کنیم، برای من بسیار با ارزش بود. وظیفه من به عنوان کاپیتان در این بازی سنگین‌تر نیز بود و باید به بچه‌ها روحیه و انگیزه می‌دادم و آن‌ها را با آمادگی روانه زمین می‌کردم.
حالا که فوتسال ایران مرزهای آسیا را پشت سر گذاشته آیا می‌توان قهرمانی جهان را نیز برای تیم ملی تصور کرد؟
کسب قهرمانی جهان برای بچه‌های با انگیزه و پرتلاش ایران دور از ذهن نیست. بعد از کسب عنوان سومی جهان در دوره گذشته انتظارات از تیم ما خیلی بیشتر شده و دیگر کسب قهرمانی آسیا نمی‌تواند راضی کننده باشد. فراهم کردن بستر مناسب و امکانات لازم برای فوتسال می‌تواند ما را به قهرمانی جهان نزدیک کند. تیم‌هایی که برای قهرمانی جهان سرمایه‌گذاری می‌کنند با بهترین امکانات پا به عرصه می‌گذارند و با امکانات و شرایطی که تیم ملی ایران دارد کسب عنوان سومی نیز کار بزرگی بود که توانستیم انجام بدهیم. از مسئولان می‌خواهم اگر موفقیت بیشتری از فوتسال ایران می‌خواهند به همان اندازه امکانات در اختیار ما بگذارند و از لحاظ شرایط اردویی و بازی‌های تدارکاتی برنامه‌ریزی بهتری انجام دهند.
پاداش این قهرمانی را دریافت کردید؟
در حال حاضر هیچ اتفاقی نیفتاده ولی با توجه به صحبت‌های انجام شده هیات رییس فدراسیون فوتبال قرار است درخصوص میزان پاداشی که به ما تعلق می‌گیرد تصمیم‌گیری کند. پرداخت به موقع پاداش باعث خواهد شد که ملی‌پوشان برای رویدادهای بعد نیز با انگیزه بیشتری کار کنند.
تا چه زمانی به ورزش حرفه‌ای ادامه خواهی داد؟
در این سال‌ها که در خدمت تیم ملی هستم همیشه سعی کردم که در بهترین شرایط آمادگی باشم تا بتوانم عملکرد مثبتی را نشان دهم. تا زمانی که به من احتیاج داشته باشند و برای تیم ملی مثمرثمر واقع شوم، بازی خواهم کرد و همه سعی من کسب افتخار برای کشورم است.