3 تصمیم جدید برای مدیریت بازار ارز

پس از آن که دو روز قبل، دلار تا مرز چهار هزار و 900 تومان پیش رفت، دیروز پلیس پایتخت با هماهنگی و درخواست بانک مرکزی وارد بازار ارز شد و در عملیاتی ،90 دلال ارز را دستگیر، و 10 صرافی متخلف را پلمب کرد. یک منبع آگاه نیز ازمسدود کردن 755 حساب دلالان ارزی با گردش مالی نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان خبر داد. اظهارات پلیس حاکی از آن است که رصد فعالیت های اخلالگرانه در بازار ارز، در بازار و نیز فضای مجازی ادامه خواهد یافت.در همین حال سه تصمیم جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد که افزایش نرخ سود سپرده گذاری به 20 درصد برای مدت دو هفته از مهم ترین این تصمیمات است.
از دستگیری 90 دلال تا مسدود کردن 20 هزار میلیارد تومان حساب های بانکی
 به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی، با اشاره به عملیات دستگیری اخلال گران بازار ارز اظهار کرد: این عملیات با پشتیبانی اطلاعاتی یک ماهه و ضمن همکاری مشترک بین مأموران پلیس امنیت، پلیس آگاهی، یگان امداد، بانک مرکزی، دستگاه قضا، سازمان تعزیرات و ...، در سه نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز یعنی خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان به مرحله اجرا درآمد. وی توضیح داد: در جریان این عملیات، کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شدند و مجوز صرافی ها و عرضه کنندگان ارز را بررسی کردند که در پی آن 10 صرافی متخلف پلمب و برای 16 صرافی نیز اخطار پلمب صادر شد. سردار رحیمی افزود: همچنین تاکنون 90 دلال نیز دستگیر شدند که تعدادی از آن ها جزو سرشاخه های اصلی بازار غیر مجاز ارز بودند. رئیس پلیس پایتخت، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دلال‌ها ارتباطی با بانک مرکزی داشتند یا خیر؟ اظهار کرد: ما اطلاعی از این موضوع نداریم اما شیوه این دلال‌ها این گونه بود که عصرها و هنگام تثبیت قیمت دلار و مشخص بودن نرخ آن، آن را با قیمت بالاتر برای صبح روز بعد پیش خرید می‌کردند.وی درباره این که برخی با سوء استفاده از کارت‌های ملی‌ افراد مختلف اقدام به خرید ارز کردند گفت: اداره 28 معاونت مبارزه با جرایم ویژه اقتصادی در حال بررسی این موضوع است. رحیمی با تاکید بر این که هم اکنون دلال‌ها از بازار ارز جمع‌آوری شده‌اند، گفت: استقرار مأموران ما در محدوده منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان نه تنها تا شب عید؛ بلکه پس از آن نیز تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد داشت.رحیمی درباره این که آیا "جمشید بسم ا..." نیز در این عملیات دستگیر شده یا خیر؟ گفت: فردی به نام «س» که جایگزین این فرد شده بود در عملیات امروز دستگیر شد.
کاهش قیمت ارز با عملیات چند دقیقه ای پلیس


سردار رحیمی درباره تغییرات قیمت ارز با اجرای این عملیات تصریح کرد: در کمتر از 10 دقیقه از اجرای این طرح قیمت ارز حدود 100 تومان کاهش یافت اما همین قیمت فعلی نیز مشتری چندانی ندارد. به گفته وی، این طرح با قوت ادامه خواهد داشت. پلیس محل فعالیت دلالان را ترک نمی‌کند و حتی پاتوق‌های جدید احتمالی آنان را شناسایی می‌کند.به گزارش خراسان داده های بازار ارز دیروز تا ساعت 19:30 نیز تقریباً موید این مطلب است. به طوری که در این ساعت، دلار در بازار تهران با 60 تومان کاهش نسبت به دو روز قبل به چهار هزار و 817 تومان رسید. در کل کشور نیز به استناد سامانه سنا، نرخ ارز دیروز به چهار هزار و 839 تومان رسید که کاهش 17 تومانی را نسبت به دو روز قبل نشان می دهد.
755 حساب اخلال‌گران با گردش مالی 20 هزار میلیارد تومان مسدود شد
در این حال یک منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد که در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز 755 حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شد. به گفته وی، مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان بوده است. این مقام آگاه تأکید کرد: این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار را خواهد گرفت.در این حال پایگاه خبری جماران تهران با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه بازار ارز نوشت: طبیعی است هنگامی که خانواده برخی مسئولان از جمله جناب سیف، در خارج از ایران سکونت داشته باشند، هیچ گاه این فشار مالی روزافزون را احساس نمی کنند.
تذکر ۹۰ نماینده به روحانی درباره بحران ارز
محمداکبری – به دنبال تذکر نمایندگان درباره افزایش نرخ ارز رئیس مجلس با اعلام پیگیری این موضوع در هیئت رئیسه، کمیسیون اقتصادی را ماموررسیدگی به موضوع و تهیه  گزارش وضعیت بازار ارز کرد.به گزارش خراسان بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس از تذکر کتبی  ۹۰ نماینده به رئیس جمهور درباره بحران ارز و نوسانات آن خبر داد و اظهارکرد: سوال از رئیس جمهور درباره مشکلات ارز جدی است.
وی خاطرنشان کرد: مشکل این جاست که نمی دانیم سکان دار ارز چه کسی است؟ آیا رئیس جمهور است یا بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد؟
علی لاریجانی در پاسخ به نعمتی که خواستار پاسخ گویی دولت بود گفت: هیئت رئیسه موضوع تذکر نمایندگان درباره موضوع نرخ ارز را پیگیری می کند.همچنین رئیس مجلس درپاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی درباره کاهش ۲۵ درصدی ارزش پول ملی به دلیل مدیریت نکردن بازار ارز، خواستار توضیح بانک مرکزی شد.لاریجانی در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر نگران کننده بودن  وضعیت بازار ارزگفت: در موضوع نرخ ارز، بانک مرکزی باید توضیح کافی و راهکار ارائه دهد؛ کمیسیون اقتصادی نیز حتما این موضوع را پیگیری کند.
پیرو دستور رئیس مجلس  به کمیسیون اقتصادی محمد رضا پورابراهیمی روز گذشته از برگزاری نشست بررسی وضعیت بازار ارز با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی خبر داد.
 
   خبر مرتبط
مجوز انتشار گواهی سپرده ریالی  با سود 20 درصد

در همین حال، بانک مرکزی کلیات سه تصمیم جدید برای بازار ارز را اعلام کرد.
  انتشار گواهی سپرده ریالی: در راستای این تصمیم، بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور اجازه داده است تا از تاریخ 28/11/1396 به  مدت دو هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. این اوراق با سررسید یک سال منتشر خواهد شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.
  انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز: بانک مرکزی در راستای این اقدام، به شبکه بانکی کشور اجازه داده است تا گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و دو  ساله منتشر کند. نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح این گواهی سپرده، متوسط یک ماه قبل سامانه سنا خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب ۴ و 4.5 درصد خواهد بود. در سررسید گواهی، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت می شود. در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسیدنیز، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (۱۰ درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.
 پیش فروش سکه بهارآزادی: بانک مرکزی همچنین تصمیم گرفته است تا نسبت به پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی اقدام کند.