اقدام قهری در بازار جواب نمی‌دهد

امیر واعظی‌آشتیانی* - آنچه رییس پلیس تهران درباره پلمب صرافی‌های تهران مطرح کرده، اظهارنظری در حیطه وظایف اوست و ارتباطی نقش‌آفرین با اقتصاد کشور ندارد. همچنین مسوولان و مدیران اقتصادی کشور معتقدند آشفتگی بازار ارز و رشد نجومی نرخ ارز بر اساس جوسازی‌های روانی است و حبابی است که باید شکسته شود.
اما این بار روانی را چه کسی باید مدیریت کند؟ مدیران اقتصادی کشور باید هر چه سریع‌تر بپذیرند فرافکنی و شانه خالی کردن از حجم بالای واقعیت‌های تلخی که اقتصاد کشور را دچار آسیب کرده است راهکار مناسبی نیست و باید به‌طور جدی
چاره‌اندیشی کنند.
نگاهی ساده به نوسانات نرخ ارز نشان‌دهنده آن است که بهای ارز با سرعتی نجومی بالا می‌رود و در مقابل بسیار کند و قطره‌ای کاهش پیدا می‌کند. طی یک ماه گذشته از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که با آن مواجه شدیم کاهش 25 درصد از ثروت ملی به دلیل نوسانات نرخ ارز بوده است.


از همین‌رو است که باید به اهمیت بهای ارز توجه کرد. کاهش و افزایش نرخ ارز سفره مردم را کوچک و بزرگ می‌کند و نه‌تنها بر اقتصاد کلان بلکه بر اقتصاد روزمره هم تاثیری خطرناک می‌گذارد. ادامه بی‌توجهی به مدیریت نرخ ارز ناکجاآبادی مخروبه را در آینده کشور تصویر می‌کند و خروج از این مخروبه خود ماجرایی دشوار است.
خانواده‌های کم‌درآمد در وضعیت کنونی ضعیف‌تر می‌شوند و این موضوع خود خطری جدی برای اقتصاد و روند آسیب‌های اجتماعی است. این هشدارها بسیار خطرناک است و باید به آنها توجهی جدی داشت. تخریب زندگی روزمره مردم آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه اقتصاد و جامعه خواهد زد که به سادگی جبران‌پذیر نیست و از همین‌رو است که باید نه با اقدام‌های ضربتی و بی‌مقدمه بلکه با نگاهی خردمندانه مدیریت را آغاز کرد.
پلمب صرافی‌ها و اقدامات قهرآمیزی اینچنین خود پیامدهای روانی غیرقابل پیش‌بینی‌ای در جامعه ایجاد می‌کند. حس عدم اعتماد به صرافی‌ها در افکار عمومی تقویت می‌شود و اگر ناامنی در صرافی‌ها تا این حد زیاد است این سوال مطرح می‌شود که چرا پروانه همه صرافی‌ها باطل نمی‌شود؟ در مقابل اگر صرافی‌ها قابل اعتناد هستند چرا اینچنین قهرآمیز و ناگوار با آنها برخورد می‌شود.
گاه این تصمیمات نه‌تنها آسیب‌های اقتصادی را حل نمی‌کند بلکه آتش زیر خاکستری روشن می‌کند که مشخص نیست در کجا و چه زمانی شعله‌ور خواهد شد. باید مشکلات اقتصادی کشور ریشه‌ای و بر اساس مضامین واقعی اقتصاد کشور زیر ذره‌بین رود و حل شود. از همین رو اگر مدیران و مسوولان کشور می‌دانند که آسیب اصلی در کجا ریشه دارد و به دنبال حل کردن آن نیستند به‌طور قطع مقصر هستند.
همچنین از کنار این موضوع نمی‌توان به سادگی عبور کرد که اقتصاد یک کشور چگونه می‌تواند به دست چند صراف تغییر رویه پیدا کند و اگر این موضوع واقعیت دارد به راستی باید برای موقعیت اقتصادی کشور نگران بود. هرچند آن نگرانی‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است و این روزها به آزاردهنده‌ترین شکل ممکن اقتصاد و جامعه را تحت‌تاثیر قرار داده است.
* مدیرعامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران
v.ashtiani37i@yahoo.com