آینده سیاسی «بی‌بی» در ابهام

بعد از اینکه پلیس اسراییل رسما نخست‌وزیر این رژیم را به رشوه‌خواری متهم کرد و خواستار محاکمه او شد، نتانیاهو اعلام کرد به فعالیت خود در منصبش ادامه می‌دهد.
پلیس اسراییل رسما به دستگاه قضایی پیشنهاد کرد بنیامین نتانیاهو را به اتهام دریافت رشوه و خیانت در امانت محاکمه کند. پلیس اسراییل اعلام کرد در پرونده هزار تحقیقات با اسناد کافی به پایان رسید و نتانیاهو متهم به دریافت رشوه و خیانت در امانت شده و در راستای این پرونده به کالاهایی به ارزش یک میلیون شکل دست یافته است. پلیس به وکیل نتانیاهو ابلاغ کرده نتانیاهو و یمی موزس، ناشر روزنامه یدیعوت آحارونوت و ارمون ملچن، تاجر اسراییلی را برای محاکمه معرفی خواهد کرد. دوره کنونی نخست‌وزیری نتانیاهو ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد.
نتانیاهو ساعاتی پس از متهم شدن به دریافت رشوه و خیانت در امانت گفت: به خاطر مصلحت و منافع اسراییل و نه به خاطر یک پاکت سیگار از یک دوست به کارم ادامه می‌دهم. از زمانی که انتخاب شدم به من و خانواده‌ام حمله می‌کنند و این بار نیز پرونده بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان خواهد رسید. وی افزود: پیشنهادات پلیس هیچ ارزشی در نظام دموکراتیک ما ندارد و بیش از نیمی از این پیشنهادات از سوی طرف‌های قضایی قبول نمی‌شود. نخست‌وزیر اسراییل، پلیس این رژیم را به شدت مورد هجمه و انتقاد قرار داد. نتانیاهو سه‌شنبه‌شب گذشته در سخنانی پس از اینکه پلیس او را رسما به فساد- خیانت در امانت و دریافت رشوه- متهم کرد، در سخنانی تصریح کرد: هدف از تحقیقات و ادعاهای پلیس براندازی من است. وی مدعی شد زندگی‌اش را صرف یک چیز کرده و آن، تامین امنیت اسراییل است. نتانیاهو اظهار کرد: مراجع قضایی ذی‌ربط زمانی که به بررسی دقیق توصیه‌ها و نتایج تحقیقات پلیس اسراییل بپردازند، متوجه خواهند شد که این ادعاها کاملا بی‌اساس است. وی در ادامه ادعاهای مطرح‌شده علیه خود را رد کرد و گفت: این ادعاها و توصیه‌ها راه به جایی نخواهد برد. این در حالی است که شبکه دوم تلویزیون اسراییل شامگاه سه‌شنبه گذشته فاش کرد پلیس رسما خواستار محاکمه نتانیاهو در دادگاه به اتهام دریافت رشوه و خیانت در امانت شده است. نتانیاهو قرار است به خاطر دو پرونده ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ محاکمه شود.
پرونده‌هایی که نتانیاهو به خاطر آنها محاکمه خواهد شد


نتانیاهو و همسرش سارا در پرونده موسوم به «۱۰۰۰» متهم به دریافت هدایای غیرقانونی از یک بازرگان آمریکایی به نام ارنون ملچن از بزرگ‌ترین فعالان سینمای‌ هالیوود هستند. در پرونده «۲۰۰۰» هم نتانیاهو متهم به امضای قرارداد غیرقانونی با ناشر روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت به منظور بهبود وجهه نخست‌وزیر و تبلیغات به نفع وی در این روزنامه در قبال تعطیلی روزنامه اسراییل الیوم رقیب یدیعوت است. پرونده سومی هم که نتانیاهو به موجب آن به فساد مالی متهم شده است، به پرونده «۳۰۰۰» معروف است که در قالب آن شبهات فساد و منافع مشترک در قالب قراردادهای خرید زیردریایی از یک شرکت آلمانی برای ارتش صهیونیستی مطرح است.
نتانیاهو احتمالا برای چند سال زندانی شود
براساس گزارش تحلیلگران اسراییلی احتمالا نتانیاهو برای چند سال وارد زندان شود و این مساله بی‌تردید بر وجهه وی در خارج تاثیر خواهد گذاشت. تحلیلگر شبکه ۱۲ تلویزیون اسراییل گفت: قرار است نتانیاهو امروز در نشست مونیخ شرکت کند و در میان افراد مهم حضور یابد. تاکنون شرکت وی در این نشست لغو نشده است.
2019، زمان تصمیم نهایی انتشار لیست اتهام
براساس این گزارش باروخ قرا، خبرنگار قضایی در شبکه ۱۰ تلویزیون اسراییل اعلام کرد: روند قانونی پرونده‌های نتانیاهو بعد از صدور پیشنهادات پلیس شامل چند اقدام خواهد بود تا به دادستانی برسد. دادستانی سه ماه برای رسیدگی فرصت دارد. وی افزود: تا آن زمان هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. در پرونده شماره ۱۰۰۰ بند رشوه احتمالا به بند پایین‌تری نزول کند اما چیزی که خطرناک است بند خیانت در امانت است. ولی در پرونده ۲۰۰۰ این احتمال وجود دارد که به طور کلی بسته شود. قرا افزود: اگر دادستانی تصمیم بگیرد لیست اتهام را ارائه کند نتانیاهو می‌تواند اعتراضاتش را در این پرونده‌ها اعلام کند و تا تصمیم نهایی یعنی فوریه ۲۰۱۹ پنج ماه طول خواهد کشید. در صورتی که لیست اتهام ارائه شود در آن زمان مذاکرات علنی شروع خواهد شد مبنی بر اینکه آیا نتانیاهو باید از پستش استعفا دهد یا خیر، در هر حال این پرونده مدت زیادی باز خواهد بود.
تظاهرات مقابل منزل نتانیاهو
سه‌شنبه‌شب گذشته تظاهرات گسترده‌ای مقابل منزل نتانیاهو برگزار شد و تظاهرکنندگان خواهان برکناری وی شدند. به نوشته روزنامه ‌هاآرتص، نتانیاهو به شدت نگران نتایج تحقیقات پلیس است. وی بازدید از مناطق شمال اراضی فلسطین اشغالی را نیز لغو کرد. برخی تحلیلگران معتقدند پیشنهادات پلیس اسراییل یک نمایش درام است و برخی هستند که می‌گویند این روزها، روزهای سختی در اسراییل است. برخی دیگر نیز می‌گویند موشه کحلون، نماینده کنست تنها طرفی است که قادر به مشخص کردن سرنوشت نتانیاهو است اما پیش‌بینی‌های دیگر نشان می‌دهند که وی همچنان در دولت خواهد ماند تا موضع دادستانی اعلام شود.
چه سرنوشتی در انتظار نتانیاهو است
با طرح پیشنهاد اخیر پلیس اسراییل به دادستان کل برای اعلام جرم علیه بنیامین نتانیاهو، هم‌اکنون آینده سیاسی او در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. رویترز در مطلبی نوشت: نخست‌وزیر 68 ساله اسراییل رهبر کنونی حزب راست‌گرای لیکود است و اغلب با نام «بی‌بی» شناخته می‌شود. در پی بالاگرفتن اعتراض‌ها از وی در اسراییل به دلیل دریافت رشوه و پرونده‌های فساد مالی، پلیس سه‌شنبه گذشته رسما از دادستان کل این رژیم خواست علیه نتانیاهو اعلام جرم کند.
بدیهی است پلیس اسراییل فقط می‌تواند پیشنهاد اعلام جرم را ارائه دهد. هم‌اکنون چنین تصمیمی با دادستان کل این رژیم است که آیا به چنین پیشنهادی جامه عمل بپوشاند یا خیر. تصمیم‌گیری در خصوص این مساله هم ممکن است چندین ماه به طول بینجامد‌ اما این حقیقت که نتانیاهو از سوی دادستان‌ها مورد بازجویی قرار ‌گیرد می‌تواند بر نظر حامیان وی، رقبا و همچنین مخالفان او در داخل حزبش و دیگر طیف‌های سیاسی رژیم صهیونیستی اثر بگذارد. به دنبال پیشنهاد اخیر پلیس به دادستان کل اسراییل برای اعلام جرم علیه نتانیاهو، برخی پرسش‌ها ممکن است مطرح شود که در ادامه به آنها اشاره شده است:
آیا نتانیاهو مجبور به استعفا خواهد شد‌
نتانیاهو هیچ اجبار قانونی برای استعفا به خاطر پیشنهاد اخیر پلیس ندارد. در نتیجه، وی حتی در طول طی کردن مراحل مربوط به مشکلات حقوقی، در جایگاه خود به عنوان نخست‌وزیر اسراییل باقی می‌ماند. همچنین فشار اندکی از سوی اعضای ائتلافش به وی برای استعفا وارد شده است. پیش از پیشنهاد اخیر پلیس به دادستان اسراییل برای اعلام جرم علیه نتانیاهو، پیش‌بینی شده بود که وی ممکن است یک انتخابات زودهنگام برگزار کند که از این طریق بتواند نظر دادستان را علیه خود تغییر دهد‌ اما تعدادی از نظرسنجی‌های چند ماه اخیر حاکی از آن است که محبوبیت نتانیاهو با کاهش همراه بوده است. نخست‌وزیر اسراییل همچنین در یک برنامه تلویزیونی -که سه‌شنبه‌شب پخش شد- با اطمینان اعلام کرد انتخابات آینده طبق برنامه برگزار خواهد شد و تا نوامبر 2019 هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود.
جانشینان احتمالی
نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که یائیر لاپید، رییس حزب مخالف یش عتید، بالاترین شانس را برای جانشینی نتانیاهو در صورت استعفای وی دارد‌ اما ممکن است نامزدهای دیگری هم وارد این رقابت شوند و پیش‌بینی‌ها را تغییر دهند. در حزب لیکود نتانیاهو، تعدادی از اعضای کابینه هستند که برای پیروزی بر نتانیاهو ممکن است وارد رقابت شوند. از جمله این افراد می‌توان به وزیر امنیت عمومی، وزیر اطلاعات و وزیر سابق آموزش‌و‌پرورش این رژیم اشاره کرد‌ اما هیچ کدام از این افراد به طور علنی اعلام نکرده‌اند که قصد ندارند سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو را دنبال نکنند! در خارج از حزب نتانیاهو، اویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسراییل و نفتالی بنت، وزیر آموزش‌و‌پرورش این رژیم از جمله نامزدهای احتمالی هستند.
تاثیر بر مناقشه اسراییل- فلسطین و ثبات خاورمیانه
ابری که بر آینده سیاسی نتانیاهو سایه افکنده است، ممکن است بر سرنوشت مذاکرات صلح اسراییل و فلسطین که در سال 2014 متوقف شده بود هم اثر بگذارد. کمیته مرکزی حزب لیکود در ماه دسامبر قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن شهرک‌های موجود در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغال‌شده این رژیم ملحق شود. اسراییل از سال 1967 کرانه باختری را به اشغال خود درآورده است. تنش‌های اخیر در امتداد مرز اسراییل با سوریه و لبنان هم از جمله عوامل مهم در محاسبات سیاسی داخلی قلمداد نمی‌شود‌ به طوری که حتی مخالفان سیاسی نتانیاهو هم اعلام کرده‌اند فکر نمی‌کنند مشکلات حقوقی اخیر پیش‌آمده برای نتانیاهو بر تصمیم‌گیری‌های وی درباره مسایل امنیتی اثر بگذارد.
بنیامین نتانیاهو مظنون به مشارکت در دو پرونده فساد است؛ یکی از آنها مربوط به دریافت پول و هدایای گرانقدر از تجار ثروتمند است. پرونده دوم هم درباره تلاش‌های وی برای ایجاد یک توافق پنهانی با یک روزنامه اسراییلی برای نشان دادن چهره سیاسی بهتری از او در سال 2014 است. در چند هفته گذشته هزاران اسراییلی و فلسطینی علیه فساد مالی نخست‌وزیر این رژیم تظاهرات برگزار کرده‌اند.