بگیر و ببند دلالان بار دیگر جایگزین اصلاح سیاست های ارزی شد کاهش اندک نرخ ارز به زور دستبند

سمیرا ابراهیمی
جمشید میرابی، صرافی کوچکی در انتهای یکی از پاساژهای قدیمی منوچهری دارد. او تا قبل از سال 91، صبح‌ها، هنگامی که ساعت کاری خرید و فروش ارز آغاز می‌شد، به بالای سکوی سنگی خیابان فردوسی، سر منوچهری که نقطه عطف قیمت گذاری ارز آن مناطق است، می رفت و با گفتن «بسم الله» کاسبی خرید و فروش ارز خود و همکاران را آغاز می کرد. این حرکت متداول هر روزه، میرابی را در آن حوالی به جمشید بسم الله معروف کرده بود.
اواخر سال 91 که نرخ ارز به 3 هزار تومان رسیده بود، تقریبا افزایش قیمت 2 هزار تومانی را از سال 90 آغاز کرده و با جهش بلندی، به این نقطه رسید. در آن زمان که نوک پیکان انتقاد بسیاری از افراد به سوی دولت بود، دولت با رو کردن آسی به نام «جمشید بسم الله» ظاهرا از زیر بار مسئولیت افزایش نرخ ارز شانه خالی کرد.
پس از ان در ادبیات اقتصادی تمامی دولت ها باب شد که وقتی نرخ ارز رو به افزایش می گذارد، عوامل بیرونی و غیراقتصادی را در این مورد مقصر بدانند. البته ازسال 91 تا این روزها، کمتر بحران ارزی داشتیم. اما در یک ماه اخیر، به اندازه‌ای التهاب در این بازار بالا گرفته که تمام افراد جامعه، از فقیر تا غنی را به نگرانی خاصی فرو برده است. آثاری که افزایش ناگهانی و حتی پلکانی قیمت ارز می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد، بازگشت تورم و کاهش ارزش پول ملی است.


بنابراین دولت دوازدهم که تا امروز بر خلاف ادعا و
صحبت هایش، نرخ ارز مداخله ای را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک نکرده و باعث شد که دلار تا 5 هزار تومان پیش برود، روز گذشته مانند زمان احمدی نژاد به بگیر و ببند متوسل شد و با حضور در مراکزی همچون چهارراه استانبول، منوچهری و سبزه میدان، ماموران پلیس آگاهی حدود 200 نفر از دلالان ارز را در بازارهای تهران از جمله خیابان استانبول دستگیر کردند. در گزارش روز گذشته روزنامه «ابتکار» تحت عنوان « راهکارهای ارزی بی سرانجام بانک مرکزی»، وضعیت نوسانگیری و مداخله گری معامله گران در بازار ارز، تحت عاملیت بازار متشکل تشریح شده و در این گزارش گفته شد که اگر بانک مرکزی در مسیر ایجاد بورس ارز تحت عنوان بازار آتی، تسریع عمل داشته باشد، این سوداگران می توانند به آنجا مهاجرت کنند و البته تاثیرات مثبتی مانند پیش بینی پذیری تجارت نیز به اقتصاد کشور وارد می‌شود.
لازم به ذکر است که بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلی مجلس در تذکری اظهار کرد: ۹۰ نماینده درباره موضوع ارز به آقای رئیس‌جمهوری تذکر داده‌اند. ما نمی‌دانیم باید به چه کسی درباره نرخ ارز و نابسامانی بازار ارز تذکر بدهیم.
بگیر و ببند دلالان ارزی مجددا کلید خورد
از صبح سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه 10صرافی پلمپ شده و 16صرافی نیز اخطار پلمپ دریافت کرده‌اند.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در عملیات دستگیری مخلان بازار ارز اظهار کرد: ماموران پلیس آگاهی عملیات برخورد با مخلان بازار ارز را در دستورکار قرار دادند.
به گفته وی، این عملیات با هماهنگی بانک مرکزی و ماموران پلیس تهران انجام شده است و در جریان آن کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شده و مجوز صرافی‌ها و عرضه‌کنندگان ارز را بررسی و در ادامه ماموران با نظر کارشناسان اقدام به برخورد با فروشندگان غیرمجاز و پلمپ صرافی‌های متخلف کردند.
سردار رحیمی با اشاره به عملیات اجرا شده، اظهار کرد: همچنین 90دلال دستگیر شدند که تعدادی از آنها جزو سرشاخه اصلی بازار غیرمجاز ارز بودند.
به گفته رئیس پلیس پایتخت، در طول اجرای طرح قیمت ارز حدود 100تومان کاهش یافت و بیش از 500هزار انواع ارز کشف شد.
وی افزود: پاتوق‌ها و محل‌های استقرار دلالان ارز شناسایی خواهد شد و حضور پلیس در پاتوق‌های شناسایی شده نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه این عملیات با پشتیبانی اطلاعاتی یک ماهه انجام شد و در همکاری مشترک میان ماموران پلیس امنیت، پلیس آگاهی، یگان امداد، بانک مرکزی، دستگاه قضا، سازمان تعزیرات و ... در سه نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان به مرحله اجرا درآمد.
رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دلال‌ها ارتباطی با بانک مرکزی داشتند یا خیر؟ اظهار کرد: ما اطلاعی از این موضوع نداریم اما شیوه این دلال‌ها این‌گونه بود که عصرها و هنگام تثبیت قیمت دلار و مشخص بودن نرخ آن، آن را با قیمت بالاتر برای صبح روز بعد پیش‌خرید می‌کردند.
رئیس پلیس پایتخت درباره اینکه برخی با سوء‌استفاده از کارت‌های ملی‌ افراد مختلف اقدام به خرید ارز کردند، گفت: اداره 28 معاونت مبارزه با جرایم ویژه اقتصادی درحال بررسی این موضوع است.
رحیمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دلال‌ها از بازار ارز جمع‌آوری شده‌اند، گفت: استقرار ماموران ما در محدوده منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان نه تنها تا شب عید؛ بلکه پس از آن نیز و تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد داشت.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین درخواست‌ها برای برخورد با مخلان بازار ارز از طرف دولت و بانک مرکزی مطرح شده بود، درباره اینکه آیا پلیس می‌تواند این دلال‌ها را بدون همراه داشتن ارز دستگیر کند؟ گفت: همراه داشتن یا نداشتن ارز بیشتر در حوزه فعالیت عوامل تعزیرات تاثیرگذار است و پلیس با توجه به ادله و شواهدی که دارد و همچنین مجوز دستگاه قضا نیازی ندارد که حتما برای دستگیری، دلالان را همراه با ارز دستگیر کند.
رحیمی درباره اینکه آیا «جمشید بسم‌الله» نیز در این عملیات دستگیر شده یا خیر؟ گفت: فردی به نام «س» که جایگزین این فرد شده بود در این عملیات دستگیر شد.
رئیس پلیس پایتخت کشور درباره اینکه آیا افراد دستگیر شده سابقه کیفری نیز داشته‌اند، گفت: برخی از این افراد سابقه‌دار هستند.
کاهش 100تومانی قیمت ارز
وی درباره تغییرات قیمت ارز با اجرای این عملیات، گفت: همانطور که گفتم در عرض چند دقیقه از اجرای این طرح قیمت ارز حدود 100تومان کاهش یافت اما همین قیمت فعلی نیز مشتری چندانی ندارد.
سردار رحیمی درباره اینکه آیا پلیس بر عملکرد دلالان ارز در فضای مجازی نظارت دارد یا خیر؟ اظهارکرد: پلیس فتا نیز در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است حضور دارد و این فضا را رصد می‌کند.
کنترل نسبی بازار ارز
حسین پیرموذن، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در خصوص این اقدام و بگیر و ببند فعالان ارزی گفت: به نظر می‌رسد که این راهکار می‌تواند تا حدی در کنترل بازار تاثیر گذار باشد. زیرا در هیچ کجای دنیا دلالی ارز به این شکل و با اخذ نوسانات لحظه‌ای در کف بازار انجام نمی‌شود. اما این موضوع نمی‌تواند ریشه تمام مشکلات را از بین ببرد، زیرا دلیل اصلی ایجاد مسیر نوسانات ارزی، کمبود نقدینگی است. بانک مرکزی نیز از طریق واسطه‌ها به دلال‌ها دلار می‌رساند. بنابراین این موضوع از ریشه اشکال و ایراد دارد.
او افزود: حال اگر بانک مرکزی ترتیب ایجاد سپرده‌گذاری ارزی را مهیا کند و شرایط اعطای سود به این سپردها مانند سپرده‌های ریالی داشته باشیم، بسیاری از مردم به جای نگهداری دلار در خانه، آنها را در بانک می‌گذارند و از این طریق بخش اعظمی از مشکلات نقدینگی هم حل می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور سابق دوباره برای قوه قضائیه رجزخوانی کرد احمدی نژاد پشت دردادگاه بقایی بگیر و ببند دلالان بار دیگر جایگزین اصلاح سیاست های ارزی شد کاهش اندک نرخ ارز به زور دستبند جایگاه گم شده ورزش در زندگی روزمره ایرانی‌ها از شنبه شروع می کنم! رضا دهکی از تلخی بدبینانه تا تلخی واقع‌بینانه حسن روحانی امروز در راس هیاتی بلند‌پایه به هند سفر می‌کند تهران و دهلی‌نو از دریچه چابهار دلایل اقبال بیشتر مخاطب به آثار ترجمه در حوزه کودک بررسی شد قصه‌های خارجی شیرین تر از قند پارسی «ابتکار» از تشکیل جلسه فراکسیون امید درباره مرگ سیدامامی گزارش می دهد بهارستان به دنبال شفاف‌سازی زوایای یک ابهام سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد در چیتگر تهران مشاهده شد دوباره آنفلوآنزا در کمین پرندگان «ابتکار» در گفت‌و‌گو با کارشناسان حقوقی ماجرای شکایت از هیات داوران جشنواره فیلم فجر را بررسی می کند سرلشگر فیروزآبادی از رویدادهای 2 خرداد 76 تا ماجراهای 88 می گوید روایت غریب دو دهه عجیب رئیس جمهور سابق دوباره برای قوه قضائیه رجزخوانی کرد احمدی نژاد پشت دردادگاه بقایی دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی هشدار کرد دخالت در پرونده قضایی دارای اشکال است دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی هشدار کرد دخالت در پرونده قضایی دارای اشکال است دادستان تهران با اشاره به پرونده کاووس سیدامامی هشدار کرد دخالت در پرونده قضایی دارای اشکال است