<آری> حزب اتحاد ملت به پیشنهاد گفت‌وگوی ملی مؤتلفه


حسین نورانی نژاد
 سخنگوی
حزب اتحاد ملت




روز گذشته آقای ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در یادداشتی که در سایت خبر آنلاین منتشر شد، از ضرورت پرداختن به گفت‌وگوی ملی سخن گفت و از سویی به نمایندگی از حزب مؤتلفه اعلام کرد که این حزب آمادگی مذاکره با احزاب استخواندار جریان اصلاحات را با محوریت گفت‌وگوی ملی دارند. ضمن استقبال از این موضع چند نکته را می‌توان در این باب مطرح کرد.دایره گفت‌وگوی سیاسی بسیار باز است و بین هر نیروی سیاسی در هر تشکیلاتی ممکن است اتفاق افتد. بسیاری در طول تاریخ  باهم جنگیدند و بعد برای صلح  با هم گفت‌وگو کردند، چه رسد به نیروهای سیاسی که باهم جنگ ندارند، اشتراکات بسیار دارند و در یک جغرافیا در کنار هم فعالیت سیاسی می‌کنند. لذا به صورت کلی گفت‌وگو بین هر نیروی سیاسی قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان به صورت قطعی و برای همیشه آن را نفی کرد.
اما در اینجا بحث از «گفت‌وگوی ملی» که بارها مورد تأکید اصلاح‌طلبان قرار گرفته و احتمالاً مد نظر آقای ترقی هم بوده، سطح مشخص‌تری از گفت‌وگو را مد نظر دارد. در اینجا گفت‌وگوی ملی یک بحث انتزاعی نیست بلکه یک بحث انضمامی است. واقعیت این است که ما در کشور شاهد یک شکاف سیاسی هستیم که این شکاف بیش از آن چیزی است که آن را تضارب آرا بنامیم. کدورت‌ها، سوء تفاهم‌ها، تلخی‌ها و مسائلی شکل گرفته است که تقریباً عموم عقلای جمع و نیروهایی که دغدغه منافع ملی دارند به صرافت افتاده‌اند تا از این شکاف سیاسی که در کشور وجود دارد، بیرون بیایند تا منافع ملی از این شکاف‌ها بیش از این ضربه نخورد.وقتی در این زمان بحث از گفت‌وگوی ملی در بین گروه‌های سیاسی می‌شود، منظور گروه‌هایی هستند که چارچوب‌های قانونی کشور را پذیرفته‌اند و قصد فعالیت در این چارچوب را دارند.
ضمناً باید برای این گفت‌وگوها هدف تعیین کرد. در ابتدا اهدافی کلی را می‌توان در نظر داشت اما در دل گفت‌وگو می‌توان این اهداف را جزئی‌تر کرد. به عنوان مثال در بحث اهداف کلی می‌توان گفت اگر بخشی از این اختلافات بر اثر سوء تفاهم‌ها به وجود آمده است، با گفت‌وگو این سوء تفاهم‌ها برطرف شود. بخش دیگری از این اختلاف نظرها فراتر از سوء تفاهم است و به معنای واقعی اختلاف نظر است که ممکن است بخشی از آنها طی گفت‌وگو حل شوند و امکان دارد که بخشی از این اختلاف نظر‌ها نیز باقی بمانند. گفت‌وگو می‌تواند به گروه‌های سیاسی کمک کند که تا ضمن فهم اختلاف نظرهایی که با یکدیگر دارند آن را به رسمیت بشناسند و در کنار یکدیگر همکاری و گاه رقابت سیاسی کنند. در این صورت اختلاف نظرهای سیاسی منجر به تضعیف منافع ملی نخواهد شد بلکه فضای شادابی از مشارکت سیاسی را در کشور رقم خواهد زد.
آخر اینکه ما به عنوان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از گفت‌وگو با همه جریان‌ها استقبال می‌کنیم. در گذشته هم بر این موضوع تأکید کرده بودیم. به طوری که یکی از شعارهای حزب اتحاد را تعامل با گروه‌های سیاسی در همه جناح‌ها و جریان‌ها عنوان کرده‌ایم. ما برای رسیدن به آرمان ایران برای همه ایرانیان و تقویت منافع ملی، حاکمیت قانون، کاهش شکاف سیاسی، رفع سوء تفاهم‌ها، افزایش مشارکت سیاسی در کشور، حفظ و گسترش امید، توسعه در همه ابعاد آن، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و تحقق آرمان‌های انقلاب و نهایتاً اتحاد و وحدت ملی در عین پذیرش تکثر و به رسمیت شناختن اختلاف نظرها آماده گفت‌وگو با همه‌ گروه‌های سیاسی هستیم که دل در گروی اعتلای ایران دارند.