سوداگران ارز در دام قانون


گروه اقتصادي: برخوردهاي پليسي با اخلال‌گران بازار ارز آغاز شد. روز گذشته سردار حسين رحيمي، فرمانده نيروي انتظامي‌تهران بزرگ از پلمپ 10 صرافي، اخطار به 16 صرافي و دستگيري 90 نفر اخلال‌گر در بازار ارز خبر داد. پيش از اين در دوران رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد و پس از افزايش ناگهاني قيمت ارز در بازار بود که خبرهايي مبني بر برخورد پليس با اخلال‌گران بازار ارز شنيده شد. همان وقت بود که رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهوري در آن زمان نام «جمشيد بسم‌ا...» را به‌عنوان عامل اصلي افزايش قيمت دلار در بازارها عنوان کرد و شهرتي جهاني براي او رقم زد. مهرماه سال 91 جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران تعداد افراد بازداشتي در جريان عمليات پليس براي برخورد با اخلال‌گران بازار ارز را 30 نفر اعلام کرد. اين مرتبه اما آنطور که فرمانده نيروي انتظامي‌تهران اعلام کرده طي روز گذشته 90 نفر بازداشت شده‌اند. دستگيري اخلال‌گران بازار ارز، پلمپ شدن صرافي‌هاي غيرمجاز و همچنين اخطار به گروهي ديگر از صرافي‌ها تنها اقدامات انجام گرفته براي بازگرداندن ثبات به بازار ارز و کاهش سرعت رشد قيمت‌ها نبود. ديروز خبرگزاري فارس از قول يک مقام آگاه (بدون ذکر نام) اعلام کرد که در ادامه برخوردهاي قانوني با سوداگري مخرب در بازار ارز 755 حساب دلالان ارزي بلوکه و مسدود شده است. آنطور که اين مقام آگاه به فارش اعلام کرده مجموع گردش مالي اين حساب‌ها نزديک به 20 هزار ميليارد تومان بوده است. اين مقام آگاه همچنين تأکيد کرده که اين اقدامات در آينده نيز به صورت جدي ادامه خواهد يافت و مجازات‌هاي سنگيني گريبان سوداگران و تخريب‌گران بازار را خواهد گرفت. اقدامات روز گذشته و دستگيري گروهي از دلالان و اخلال‌گران بازار ارز پس از آن صورت گرفت که بعضي مقامات مسئول از مسدود شدن حساب‌هاي دلالان بازار ارز خبر داده بودند. عمليات نيروي انتظامي‌تهران صبح ديروز در مراکز عمده تجمع دلالان ارز و راسته صرافي‌هاي يعني در سبزه ميدان بازار و چهارراه استانبول تهران انجام شد. سردار حسين رحيمي، فرمانده نيروي انتظامي‌تهران بزرگ در سخناني اعلام کرد که در عمليات امروز 10 صرافي پلمپ شدند، 16 صرافي نيز اخطار دريافت کردند و تاکنون 90 نفر از اخلالگران بازار ارز دستگير شده و 500 هزار انواع ارز کشف و ضبط شد. رئيس پليس پايتخت گفت: بانک مرکزي از ما درخواست ورود به بازار و برخورد با اخلال گران را دارد. سردار رحيمي‌همچنين گفت: پليس محل فعاليت دلالان را ترک نمي‌کند و حتي پاتوق‌هاي جديد احتمالي آنان را شناسايي مي‌کند. رئيس نيروي انتظامي‌تهران بزرگ همچنين اعلام کرد که عمليات روز گذشته در کمتر از ۱۰ دقيقه صورت گرفت و نفرات اصلي دستگير شدند. سردار رحيمي‌اظهار داشت: به پليس فتا نيز ماموريت شناسايي دلالان در فضاي مجازي محول شده است.
تحليل دولتي‌ها از بازار ارز
دستگيري دلالان ارز که با انجام معاملات «صوري» و «فردايي» سعي در ايجاد التهاب در بازار ارز دارند، به اين دليل در دستور کار قرار گرفته که طبق مقررات بانک مرکزي و دستوالعمل‌هاي ابلاغي به صرافي‌ها، فعاليتشان ممنوع است. افزايش قيمت ارزهاي عمده در حالي صورت مي‌گيرد که به عقيده مسئولان اقتصادي دولت، اين افزايش قيمت‌ها منشاء هيجاني و رواني دارد. چند روز پيش نيز ولي‌ا... سيف، رئيس کل بانک مرکزي فهرستي از معامله‌گران عمده بازار ارز را به سازمان امور مالياتي ارسال کرد. محمد نهاونديان، معاون اقتصادي رئيس‌جمهوري نيز روز سه‌شنبه جنس نوسانات نرخ ارز را غيراقتصادي خوانده و گفته بود که ريشه‌هاي غيراقتصادي نوسانات نرخ ارز به دنبال ملتهب کردن فضا بوده و هستند. همچنين محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت نيز گفته است: افزايش نرخ تسعير ارز براي دولت قابل تحمل نخواهد بود و به نقطه واقعي و متعادل باز خواهيم گشت.
مديريت بازار ارز محور برنامه‌هاي بانک مرکزي
در همين حال محمدعلي کريمي، سخنگوي بانک مرکزي در گفتگو با ايران حرکت به سمت ايجاد شفافيت بيشتر در حوزه اقتصاد کشور و مديريت بازار ارز محور برنامه‌ها و اقدام‌هاي دولت و بانک مرکزي در سال‌هاي اخير بوده و از اين رو براي جلوگيري از اقدامات سوداگرانه، دلالي و يا قاچاق ارز اقدام‌هاي لازم انجام مي‌شود. وي اظهار داشت: بررسي بازار ارز از ابتداي امسال تا ميانه دي امسال نشان مي‌دهد که تعداد محدودي از معامله‌گران شامل اشخاص حقيقي و برخي اشخاص حقوقي حجم بالايي از معاملات دلار را انجام داده‌اند و دلارها خريداري شده و بعضاً به چرخه بازار بازنگشته است. کريمي‌خاطرنشان کرد: نياز عرفي دلار از جمله براي هزينه‌هاي درمان يا دانشجويي براي افراد، مشخص است و بانک مرکزي در اين زمينه ورود نمي‌کند اما معيار، عدد غيرمتعارفي است که در بازار، خريد و فروش مي‌شود کسي که حجم عمده را خريد مي‌کند بايد ببينيم او بازرگان است يا تاجر و يا صراف. مدير روابط عمومي‌بانک مرکزي تاکيد کرد که بانک مرکزي همه معاملات بازار اعم از شبکه صرافي‌هاي مجاز و بازار آزاد را رصد و پايش مي‌کند. 
ورود هيات دولت به گراني ارز
گراني ارز بخشهاي زيادي از کشور را تحت تاثير خود قرار داد و باعث شد هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي‌در اين مورد تصميم گيري داشته باشند. در اين زمينه هيات وزيران به رياست حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهور تشکيل جلسه داد و در اين جلسه، اعضاي دولت به بررسي مجموعه اقدامات پيشنهادي بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران جهت کنترل بازار ارز پرداخته و تصميمات لازم در اين زمينه اتخاذ گرديد که از سوي بانک مرکزي اعلام شد.


نرخ دلار هفت برابر شد
اما در مجلس شوراي اسلامي‌نيز نسبت به گراني ارز اعتراض شد. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد از افزايش نرخ دلار در روزهاي اخير گفت: نرخ دلار از ابتداي انقلاب ۷ هزار برابر شده است. مصطفي کواکبيان در تذکر شفاهي گفت: از اول انقلاب تاکنون نرخ دلار ۷ هزار برابر شده است و اين موضوع باعث آسيب به مردم شده است و سوال بنده اين است که کشورهايي مانند عربستان و امارات چطور مي‌توانند دلار را ثابت نگه دارند اما در ايران با تزريق روزي ۵ ميليون دلار به بازار باز هم شاهد افزايش نرخ دلار هستيم.وي با بيان اينکه رئيس جمهور بايد تدبير ويژه‌اي براي جلوگيري از افزايش نرخ دلار و سکه داشته باشد، بيان داشت: نرخ دلار در اوايل انقلاب ۷ تومان بوده و در روزهاي اخير شاهد بوديم که دلار به ۴ هزار و ۹۰۰ تومان نيز افزايش پيدا کرد و به عبارتي بيش از ۲۰ درصد ارزش پول ملي کشور کاهش يافته است.علي مطهري نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با يادآوري اين موضوع که رئيس مجلس پيگير وضعيت ارز خواهد شد، گفت: بحران‌هاي عمده‌اي در کشور از جمله بحران آب، محيط زيست و مسائل اقتصادي وجود دارد که مجلس از دولت مطالبه دارد که اين موضوعات با جديت بيشتر برطرف شوند.
افزايش ريسک سرمايه گذاري
در ادامه محمدرضا پورابراهيمي‌در تذکري عنوان کرد: بازار ارز وضعيت نگران کننده‌اي دارد،ظرف هفته‌هاي گذشته متاسفانه به دليل عدم مديريت صحيح بازار ارز ارزش پول ملي کشور حدود 25 درصد کاهش پيدا کرده است.نماينده کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: اين وضعيت هم اثر منفي بر جذب سرمايه گذاري خارجي به واسطه افزايش ريسک سرمايه گذاري دارد و هم دستاورد دولت مبني بر تک رقمي‌کردن نرخ تورم را زير سوال مي‌برد.اين نماينده مجلس تاکيد کرد:به نظر مي‌رسد بانک مرکزي توان لازم براي مديريت بازار ارز را ندارد و انتظار داريم رئيس مجلس در اين زمينه به رئيس جمهور تذکر دهد.وي گفت:بازار ارز قابل مديريت است و اعتقاد داريم عددي که اکنون معامله مي‌شود؛عدد واقعي نيست و امروز حبابي ايجاد شده و وضعيت تقاضاي رواني در بازار ارز افزايش پيدا کرده است.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس عنوان کرد: اين کميسيون جلسات متعددي در اين زمينه با محوريت کارشناسان داشته و اعتقاد داريم که راهکارهاي عملياتي قابل احصاء است.دکترعلي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين تذکر گفت:رئيس بانک مرکزي بايد توضيح کافي در موضوع نرخ ارز و راهکارهاي مديريتي آن ارائه دهد.وي ادامه داد:کميسيون اقتصادي مجلس اين موضوع را پيگيري کند،اگر در جلسات به پيشنهاداتي رسيديد؛ارائه کنيد همچنين شخصا اين موضوع را پيگيري خواهم کرد.
به چه کسي تذکر بدهيم
در ادامه بهروز نعمتي در جلسه علني در تذکري اظهار کرد: ۹۰ نماينده درباره موضوع ارز به آقاي رييس‌جمهور تذکر داده‌اند. ما نمي‌دانيم بايد به چه کسي درباره نرخ ارز و نابساماني بازار ارز تذکر بدهيم.وي از رييس مجلس خواست تا اين موضوع را در دستورکار قرار دهد.علي لاريجاني رييس مجلس نيز در پاسخ به اين تذکر از هيات رييسه مجلس خواست موضوع را پيگيري کنند.
به وضعيت نابسامان ارز رسيدگي کنيد
در ادامه جهانبخش محبي نيا نماينده مياندوآب درتذکري شفاهي به رييس جمهوري، رييس مجلس، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ورييس قوه قضاييه گفت: بانک مرکزي که فروشنده عمده در ارز کشور روز گذشته با نرخ 4 هزار و 940 تومان عرضه کرد. وي افزود: اگر صرافي‌ها 5 تا 6 يا حتي 10 درصد بر اين نرخ اضافه کنند افزايش نرخ ارز آثار تورمي‌دارد. افزايش نرخ ارز پول ملي ايران را له مي‌کند و از ارزش مي‌اندازد. استقلالي براي پول ما نمي‌گذارد باعث انتقال دارايي‌هاي ايران به خارج مي‌شود. 40 ساعت است که کويت وامارات نرخ ارز را ثابت نگه داشته اند.