ظریف کانون توجه اجلاس کویت


کنفرانس بين المللي بازسازي عراق به مدت سه روز با مشارکت فعالان بانکي تجار و مقامات سياسي نزديک به 50 کشور جهان در کويت برگزاري شد و محمدجواد ظريف در اين کنفرانس سخنراني کرد. ظريف در بدو ورود به کويت در جمع خبرنگاران هدف سفر خود را شرکت در اجلاس بازسازي عراق در کويت اعلام کرد و تصريح کرد: «براي جمهوري اسلامي‌ايران ثبات و پيشرفت عراق بسيار مهم است و ايران همواره در کنار مردم عراق بوده است.» وزير امور خارجه ايران همچنين در جمع رسانه‌ها به کمک‌هاي ايران به دولت و ملت عراق جهت مبارزه با داعش و گروه‌هاي تکفيري در اين کشور و همچنين بازسازي عراق نيز اشاره کرد و افزود: ايران کشوري است که به تعهدات خود که در کنفرانس قبلي بازسازي عراق متعهد شده بود، عمل کرده است. در ادامه وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در کويت ديدار و گفت و گو کردند. «محمد جواد ظريف» که براي حضور و سخنراني در کنفرانس بازسازي عراق عصر امروز -سه شنبه- به کويت سفر کرده است، با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا ديدار و گفت و گو کرد.
مشارکت در بازسازي عراق
همچنين وزير امور خارجه با حيدر العبادي نخست وزير عراق ديدار و گفت‌وگو کرد. نخست وزير عراق در اين ديدار نقش جمهوري اسلامي‌ايران در مبارزه با داعش و آزاد سازي خاک عراق از لوث وجود تروريست‌ها را چشمگير دانست.وي همچنين مشارکت شرکت‌هاي ايراني در عمليات بازسازي عراق و اجراي پروژ‌هاي عمراني را حائز اهميت و قابل تقدير دانست.محمدجواد ظريف نيز در اين ديدار تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران همانگونه که در مبارزه عليه تروريست‌ها در کنار دولت و مردم عراق بوده در بازسازي عراق نيز از هيچ‌گونه همکاري و مشارکت با دولت عراق دريغ نخواهد کرد و عراق را يک شريک مهم سياسي و اقتصادي مي‌داند.وي افزود: با توجه به علاقه مردم و بنگاههاي اقتصادي و تجاري ايراني به حضور در عراق اميدواريم حجم مناسبات بويژه در زمينه‌هاي اقتصادي و تجاري دو کشور جهش قابل توجهي داشته باشد.
اهميت مبارزه با داعش
وزير امور خارجه در ادامه ديدارهاي خود با شيخ صباح احمد جابر الصباح امير کويت ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار امير کويت نقش جمهوري اسلامي‌ايران در مبارزه با داعش و کمک به ثبات و توسعه اقتصادي عراق را حائز اهميت دانست و از آن قدرداني کرو. وي همچنين ابراز اميدواري کرد همه مشکلات و اختلافات ميان کشورهاي منطقه با گفت‌وگو و تدبير دولت‌هاي منطقه حل و فصل شود.ظريف نيز در اين ديدار تلاش‌هاي امير کويت براي ميانجيگري در بحران‌هاي کنوني منطقه را قابل تقدير توصيف و ابراز اميدواري کرد که اين تلاش‌ها به نتيجه مطلوب برسد.طرفين همچنين بر ضرورت گسترش روابط دو جانبه و افزايش تماس‌هاي مستقيم ميان مسئولين عالي رتبه دو کشور تاکيد کردند.
همکاري در مورد برجام
همچنين ديپلمات‌هاي ارشد ايران و روسيه در گفت‌وگويي با يکديگر توافق کردند تا در مورد برجام همکاري کنند. خبرگزاري اينترفاکس به نقل از وزارت خارجه روسيه اعلام کرد، محمدجواد ظريف و سرگئي لاوروف وزراي خارجه ايران و روسيه در گفت‌وگويي که در کويت انجام شد، توافق کردند تا از منافع ملي يکديگر با وجود برخي هجمه‌هاي سياسي عليه برجام محافظت کنند.