لشکر تک‌نفره

آفتاب‌یزد - گروه‌شبکه: «نود» دوشنبه شب یکی از بهترین برنامه‌هایش را به نمایش گذاشت. آن‌هم برنامه‌ای با حضور علی کریمی، کسی که جادوگر زمین فوتبال لقبش داده بودند و حالا به یکی از منتقدان درجه یک درآمده است. این اسطوره مدت‌هاست که از فدراسیون فوتبال و اتفاقاتی که در این رشته ورزشی رخ می‌دهد گله دارد. به همین خاطر هم علی کریمی و محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال میهمان برنامه نود بودند تا مناظره‌ای در مورد مشکلات فدراسیون فوتبال برگزار کنند. علی کریمی در این برنامه هم، همچون پست‌های اینستاگرامی‌اش قاطعانه انتقادها و پرسش‌هایش را از«ساکت» پرسید. او ماجرا را از کسری 69میلیاردی حق پخش تلویزیونی شروع کرد. سپس آیین‌نامه فدراسیون فوتبال را مورد نقد قرار داد. علی کریمی در این برنامه نیز برخی از تصمیمات کارلوس کی‌روش از جمله انتخاب سباستین، دستیار جوان او به‌عنوان بدنساز تیم ملی و اخراج کمک‌های ایرانی‌اش را زیرسوال برد. اتفاقی که باعث شد کارلوس کی‌روش، مربی پرآوازه تیم ملی ایران پیامی را به این مضمون به عادل فردوسی‌پور بدهد:«شما می‌توانید استعداد را بخرید، اما شخصیت‌ها را نمی‌توانید بخرید. پاسخ بی‌احترامی، دروغ‌ها و اتهام‌های بزدلانه را خواهم داد. این شخص احترامش را از دست می‌دهد و احترام 124 بازی را بین هم‌بازیان و هم‌باشگاهیانش از دست می‌دهد.»
اما علی کریمی اینجا هم ساکت ننشست و جواب کی‌روش را اینگونه داد:«اگر بزدل بودم اینجا نبودم. من بی‌احترامی‌ نکردم. من گفتم ایشون با چه عنوانی سباستین را آورده‌اند و سرمربی کرده‌اند. آقای ساکت! آقای کی‌روش به شما رزومه دادند یا بعدا رفتند مدرک گرفتند. من نمونه به شما گفتم. عملکرد سباستین را باید آقای آزمون و محمد بگویند.»

ممنون بابت همه چیز


صراحت کلام علی کریمی در این برنامه به‌گونه‌ای بود که با اقبال‌عمومی مواجه شد به‌طوری که وقتی وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوی فقط حرف علی کریمی است. حتی سخنان علی کریمی حمایت چهره‌های شناخته‌شده از جمله هنرمندان و ورزشکاران را نیز در پی داشته است. اتفاقی که موجب شد علی کریمی پس از حضور در این مناظره جنجالی، عکس‌نوشته‌ای را در صفحه اینستاگرامش منتشر و از مردم و هوادارانش تشکر کند. کریمی نوشت:«ممنون بابت همه چیز و شرمنده‌تر از همیشه.»

دفاع تمام قد برانکو
در میان واکنش های مختلف برانکو ایوانکویچ سرمربی موفق این روزهای پرسپولیس که سال ها پیش سرمربی گری
تیم ملی ایران را برعهده داشت
درباره اتفاقات اخیر گفت:«علی کریمی بازیکن من بوده و همیشه عزیز و گرامی باقی خواهد ماند. زیباترین خاطرات را از او و نسل طلایی ایران دارم. نمی‌دانم ریشه مشکلات کجاست اما به طور حتم کریمی از حمایت مطلق من برخوردار است. تاکید می‌کنم که نمی‌دانم ریشه مشکلات کجاست اما علی کریمی شخص محترم و با شخصیتی است. افتخار می‌کنم که او بازیکن من بوده و در حال حاضر نیز برای دوستی با او به خودم می‌بالم.»


بزدل خودتی!
اما ورزشکاران بسیاری صفحه اینستاگرام خود را به حمایت از علی کریمی اختصاص دادند.
مهرداد میناوند، پیشکسوت تیم ملی فوتبال کشورمان و باشگاه پرسپولیس نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«امشب نه به علی کریمی که به همه فوتبالیست‌های ایرانی توهین شد. امشب مردی که بارها به فوتبال ما به طرق مختلف توهین کرده به اسطوره فوتبال ما توهین کرد. امشب مردی که نتوانست در قبال سوالات، نقدها و ابهامات علی کریمی پاسخی شفاف ارائه کند سعی کرد با توهین حرفش را بزند. اگر آقای ساکت در قبال توهین به اسطوره فوتبال ایران و اسطوره بی‌نظیر و محبوب پرسپولیسی‌ها سکوت کرد، ما ساکت نمی‌نشینیم. ما به‌خاطر فوتبال ملی سعی کردیم




در قبال بی‌حرمتی‌ها به پرسپولیس و سرمربی‌اش خویشتن‌داری کنیم، اما انگار برخی فکر کرده‌اند، می‌توانند به این رفتارهای توهین‌آمیز خود ادامه دهند. این همه دهن‌کجی به مربیان ایرانی، تحت‌فشار قراردادن سرمربی محبوب پرسپولیس و این همه یکه‌تازی و حالا توهین به علی کریمی در قبال
نقدها و سوالاتش؟ بزدل خودتی آقای کی‌روش و خلاص.»

از این دام رها شو!
مهدی مهدوی‌کیا، پیشکسوت تیم ملی ایران نیز استوری خود را به این مسئله اختصاص داد و نوشت:«رفیق تنت خیلی شریفه برای این دام رها شو. شجاعت‌هاشون یه روزی برای مردم‌رو میشه.»

خوشا آن‌کس که در قلب مردم جای دارد...
همچنین سهیلا منصوریان، ووشوکار مطرح کشورمان در حمایت از علی کریمی نوشت:«خوشا آن‌کس که در قلب مردم جای دارد... علی کریمی نه فقط به‌خاطر قرمز بودنش که به‌خاطر مردمی‌بودنش برای من یک اسطوره بوده؛ مردی که با رنگ و ریا و ژستای دلبرانه ستاره نشد، به‌خاطر مردمش ستاره شد، اسطوره شد، جاودانه شد... مرد مغروری که چاپلوسی و تملق بلد نیست، دورویی و تزویر بهش یاد ندادن، مردی که برخلاف خیلیا نمیتونه مشکلات رو ببینه و بگه به درک! مثل علی کریمی «مرد» کم پیدا میشه این روزا، باید قدر این‌جور آدما رو دونست و پشتشون وایستاد و تنهاشون نذاشت...! برای نسل ما علی کریمی چیزی فراتر از یک پیشکسوت است!»

حذف نشدنی هستی
البته در این میان هنرمندانی هم بودند که به حمایت از علی کریمی پرداختند.
رضا صادقی، خواننده پاپ کشورمان با انتشار پستی در استوری اینستاگرام خود نسبت به صحبت‌های کارلوس کی‌روش علیه علی کریمی این‌طور واکنش نشان داد:«دریا نیازی نداره بزرگیش‌رو ثابت کنه هیچ صخره‌ای نمی‌تونه رودخونه‌رو ساکت کنه.»
نادر سلیمانی، بازیگر کشورمان هم نوشت:«ارتش تک‌نفره. بزدل؟! آقای کریمی شما بخش حذف‌نشدنی حافظه فوتبال این مملکتی، از اندک فوتبالیستایی هستی که همه فارغ از رنگ‌ها دوستتون دارن. آقای کی‌روش! بی‌احترامی به علی کریمی بی‌احترامی به عشق و علاقه میلیون‌ها ایرانیه. ١٢٧بازی ملی و نقش علی کریمی هرگز از ذهن و خاطره ما بیرون نمیره.»
مهرداد صدیقیان دیگر بازیگر کشورمان در حمایت از علی کریمی نوشت:«حق‌طلبی... شفافیت... صداقت... تلاش... اینا صفات یه آدم بزدل نیست.»

کاش همه بزدل‌ها مثل تو بودند
از سوی دیگر کاربران بسیاری به سخنان علی کریمی در برنامه نود واکنش نشان دادند.
یکی از کاربران در این مورد گفت:«مناظره علی کریمی و ساکت استعاره از فضای کشور در این سال‌ها و به‌ نمایندگی از دو طیف کشور: یکی خاکی ساده و نگران، دیگری طلبکار با ژست فهمیدگی. نیاز ما بیان مشکلات است در کمال شجاعت، اما قرار نیست همه کار را یک نفر انجام دهد، بلکه مثل تیم فوتبال همه باید نقشمان را ایفا کنیم!»
شخصی نیز عنوان داشته است:«کاش همه بزدل‌ها مثل تو بودن ارتش تک نفرت ۸۰ میلیون هوادار داره آقای علی کریمی.»
فرد دیگری گفته است:«آقا این برنامه خیلی حال داد. دمش گرم معذرت‌خواهی کرد. به‌نظر من نود رو از این به بعد باید علی کریمی و فردوسی‌پور با همدیگه اجرا کنند.»
کاربران دیگر نوشته‌اند:«عصبانیت امشب علی کریمی‌رو تو نود می‌بینم یاد اون سکانس از فیلم جدایی نادر از سیمین میفتم که شهاب حسینی تو دادگاه با سر کوبید به در و گفت حیف من مثل این بلد نیستم حرف بزنم زود جوش میارم»،«علی کریمی واقعی همین بود. تپق نزد، طعنه زد، محکم حرف زد و سوال پرسید. درود به شرفت که فرزند ملت ایران هستی مَرد»،«داستان علی کریمی‌ها در فوتبال همین است؛ همه می‌دانیم فساد هست، اما نمی‌توانیم ثابت کنیم»،«کی‌روش با این جواب بی‌ادبانه خودش‌رو نابود کرد، علی کریمی خیلی عزیزتر از کی‌روش هستش»،«علی کریمی تسلطی که باید بر موضوعات ندارد. می‌داند، اما توان طرحش را ندارد. مثل ساکت سخنور نیست، با داد و بیداد شاید حتی خرابش می‌کند، اما حرصی که برای مبارزه با بی‌مدیریتی و فساد و نالایقی مدیران فوتبال می‌خورد، ستودنی است، صادقانه است. جنسش همان است که باید باشد»،«خوش به حال نسل ما که اگه تختی رو ندید... ولی یه علی کریمی داشت»، «نمیشه هر هفته علی کریمی بیاد برنامه نود»،«کی‌روش نمیتونه ارزش و احترام کریمی‌رو برای مردم ایران و بازیکنای هم‌تیمی‌اش کم کنه»،«کاش من هم مثل کریمی بزدل بودم»،«بزدل، لقبی که کی‌روش به کریمی داد! آیا بازنده مناظره نفر سومی نبود که در استودیوی نود حاضر نشد؟»