روحانی منصف

اصلاح طلبان استقبال کردند
آفتاب یزد- گروه سیاسی: روز گذشته حجت الاسلام
سیدمحمدحسن ابوترابی فرد ازسوی رهبر انقلاب، به امامت جمعه موقت تهران منصوب شد.
حسن ابوترابی فرد بدون شک اگرچه از چهره های اصولگرایی است که در مجلس پیشین نقش نایب رئیسی مجلس را بردوش داشته و در لیست


30 نفره اصولگرایان برای مجلس دهم قرار گرفت اما
انتصابش به عنوان امامت جمعه تهران با توجه به آنچه که در حال حاضر در نمازجمعه های سراسر کشور می‌گذرد اتفاق مبارکی است . این موضوع را می توان از واکنش مثبت اصلاح طلبانی از جمله علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت به خوبی دریافت که بیان داشته :« حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن‌ابوترابی‌فرد یک اصولگرای آرام، معتدل و اخلاق مدار است. اگر به او باشد جانب انصاف را نگاه می دارد و اگر حقی را بشناسد آن را پاس می‌دارد. از او نسبت به بزرگان و محترمین در بین مردم، بی ادبی و بی‌احترامی ندیده و نشنیده‌ام.»این امر نشان می دهد که ابوترابی فرد چهره ای متفاوت با قبلی هاست . چهره ای که البته سابقه اش در مجلس هم نشان داده که موضع گیری هایی به مراتب ملایم تر از جبهه پایداری ها داشته و صرفا به دلیل مسائل جناحی ، حاضر نبوده دست به هر کاری بزند .

مورد تایید است
ناگفته نماند ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بعد از 17 سال تغییرکرده است . تغییراتی که از میانه دی ماه امسال باکناررفتن
حجت الاسلام تقوی و انتصاب حجت الاسلام ‌والمسلمین علی اکبری کلید خورد.
بسیاری معتقدند تغییرات در ساختار این شورا
می تواند فضای نمازجمعه هایی که گاهی به جناح گرایی متهم بودند را نیز عوض کند. به گواه
خیلی ها پس از آنکه آیت الله هاشمی از امامت جمعه کنار رفت، تریبون‌های نماز جمعه تنها یک صدای خاص را مخابره کرده‌اند. البته طبیعی است حضور افرادی مثل ابوترابی فرد بنانیست تا فضای سیاسی نمازجمعه را به سود اصلاح طلبان تغییر دهد اما عملکرد اصولگرایی به نام ابوترابی به مراتب بیش از باقی ،مورد تایید اصلاح طلبان است.
حجت الاسلام محسن غرویان از مدرسین حوزه علمیه قم هم با ما هم عقیده است. وقتی از او پیرامون انتصاب ابوترابی می‌پرسیم، وی ضمن استقبال از این موضوع اظهار می‌کند: «ویژگی هایی در شخص ابوترابی فرد است که او را با سایرین
متفاوت کرده، او در طول سال هایی که در مجلس حضور داشته نشان داده در موضع‌گیری‌هایش اهل افراط نیست . شخصیت معتدلی دارد. »
وی ادامه می دهد: «برادر او از آزادگانی است که سال ها در اسارت عراق بود، پدر او نیز از چهره های
شاخص است. او در کنار جبهه گیری های جناحی، معتدل و اهل انصاف نیز هست. از همین رو
حضور ابوترابی فرد در نمازجمعه می تواند منشا یک تحول باشد و جذابیت نمازجمعه‌ها را بیشتر کند و فضای اخلاقی و معنوی نمازجمعه را بهبود بخشد. آن هم با توجه به اینکه فضای سیاست اکنون بر تریبون ها غلبه پیدا کرده است.»
او می‌افزاید: «این درست که نمازجمعه محل عبادی سیاسی است اما سیاست نباید به ارزش های
اخلاقی چیره شود و مهم ترین شخصی که می تواند در نمازجمعه این فضا را بهتر کند، امام و خطیب جمعه است.»
وی تاکید می کند: « ابوترابی فرد می تواند با موضع گیری های منصفانه و محترمانه علاوه برتهران، اثر برخی نمازجمعه شهرستان‌ها که گاهی موضع‌گیری‌های خاصی در آن صورت می‌گیرد را نیز تعدیل کند.»

تغییر موضع می دهد؟
اما پرسش اینجاست که آیا ممکن است خط مشی ابوترابی فرد بعد از امامت جمعه تغییر کند ؟ وبه عبارتی کلام معتدل او آغشته به جو تندروی شود؟
محسن غرویان در پاسخ به این سوال که بسیاری می گویند ورود به نمازجمعه باعث می شود تا حتی کسانی مثل ابوترابی فرد جناحی عمل کنند، می‌گوید: «در نمازجمعه ها حتی عده ای از حضار سعی دارند با شعارها امام جمعه را تحت تاثیر قرار داده و به فضاهایی که خودشان می خواهند بکشانند. امام جمعه باید بر مردم اثرگذاری داشته باشد نه آنکه خود تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد.»
غرویان اضافه می کند: « به نظر می رسد ابوترابی فرد این توانایی را داشته باشد تا اختیار خود را خود در دست بگیرد. توقع مردم هم این است که در نمازجمعه اعتدال ببینند. امام جمعه بایدمسیر اخلاق را طی کند و این موضوعی است که ابوترابی فرد می تواند آن را رعایت کند.»

می تواند اگر بخواهد
بی تردید اگر ابوترابی فرد خطبه‌هایی بخواند که برگرفته از مسائل واقعی کشور بوده و تحلیل‌هایش درجهت حل مشکلات اجتماعی سیاسی و رفع نیازهای کلان باشد، می‌تواند یک تحول مثبت و به معنای دمیده شدن روحی تازه به نمازجمعه های کشور به ویژه تهران به شمار آید. ابوترابی فرد نیز خود خیلی خوب می داند که فلسفه نمازجمعه این نیست که تریبون‌ یک جریان سیاسی باشد. وی کسی است که در دنیای واقعی سیاست قرار گرفته و در جریان بسیاری از مسائل مملکت بوده است از همین رو می‌تواند به دور از نگاه‌های حزبی مسائل را در خطبه هایش تحلیل و از جناح بازی هادر این تریبون دوری
کند.