مبنای دین اسلام سخت‌گیری و زندان نیست

رئیس‌جمهور گفت: امروز هم اگر از مردم بپرسیم آزادی می‌خواهید یا استبداد همان آمار 2/98 درصد امروز هم به جمهوری اسلامی رای می‌دهند.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مشترک وزیران و استانداران با روسای سازمان‌های اقتصادی بیان کرد: وزارت کشور و دست‌اندرکاران مربوطه و ستاد بحران و شورای امنیت کشور در دو بخش مدیریت و نظارت بر اعتراض‌ها که چند روزی در دی ماه صورت گرفت، کار بزرگی انجام دادند و با توجه به اینکه در کارهای زیادی در حوادث بحرانی حضور داشتند لمس می‌کنم که این یعنی چه.
روحانی با بیان اینکه از روز اول به پلیس دستور دادیم بدون اسلحه وارد صحنه شود، گفت: در تماس تلفنی‌ که با یکی از مقامات فرانسه داشته‌ام وقتی که گفتم پلیس بدون اسلحه حضور دارد تعجب کرد که چرا این موضوع اعلام نمی‌شود و پلیس بدون سلاح به خیابان آمد و آرامش را برقرار کرد. بی‌نظمی و ناآرامی همه را آزار می‌دهد و اگر مردم ببینند خیابان‌ها ناآرام است و عده‌ای شیشه می‌شکنند و خود را آتش می‌زنند مورد پسندشان نیست.
وی با تاکید بر اینکه اگر اعتراضی داریم قانون برای ما راه تعیین کرده است، گفت: در ۲۲ بهمن گفتم قانون اساسی ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر اصلاح هم نشود می‌تواند کشور را هدایت کرده و هم رضایت عامه را برآورده سازد؛ به شرطی که همه متعهد به قانون اساسی باشند و فصل سوم قانون اساسی را اجرا و پیاده کنیم.


رئیس جمهور بیان کرد: قانون اساسی ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و همه باید در اجرای قانون اساسی بار سنگین مسئولیت را بر دوش خود احساس کنیم البته رئیس‌جمهور مسئولیت ویژه دارد که بر عهده فرد دیگری نیست بنابراین مسئولیت رئیس‌جمهور از همه سنگین‌تر و سخت‌تر است و در این زمینه همه باید کمک کنند.
روحانی با اشاره به اینکه سال آینده سال نشاط و امید و شادمانی مردم ایران است خطاب به استانداران گفت: سخت‌گیری نکنید و در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنید و آنچه امام گفته را اجرا کنید.
وی در خصوص دخالت نکردن در زندگی خصوصی مردم تصریح کرد: کسی شاید در خانه‌اش غیبت کند و یا دروغ بگوید اما ما نباید او را بازخواست کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دین اسلام بر مبنای سخت‌گیری و زندان نیست، گفت: مبنای اسلام تشریع و تبلیغ است. خدا به پیامبر می‌فرماید تو می‌خواهی خیلی‌ها را هدایت کنی اما امکان‌پذیر نیست. پیغمبر قصد داشت خیلی‌ها را هدایت کند و نمی‌خواست حتی یک نفر در گمراهی باشد اما خداوند به او می‌فرماید تو رسالتت را انجام بده و اینکه چه کسی هدایت شود و یا نشود وظیفه خداست.
روحانی با بیان اینکه ما نباید برای خودمان وظیفه مافوق طاقت درست کنیم و نباید برای مردم دین تعریف کنیم، عنوان کرد: اسلام دین مشقت نیست و خداوند حکم جعل نکرده است و حکمی از سوی خدا جعل نشده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دین ما دین فرهنگ است، افزود: سال آینده باید سال شادمانی مردم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اشتغال مهمترین مساله سال آینده است. به خاطر دارم در تبلیغات انتخاباتی به هر شهر یا استانی که سفر می‌کردیم یکی از خواست‌های اصلی و مهم مردم اشتغال بود. خصوصا این مساله در جوانان تحصیلکرده بسیار پررنگ‌تر است. در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان تحصیل‌کرده داریم و هر سال تعداد زیادی جوان از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند که باید برای اشتغال آنها فکر کرد.
وی در ادامه افزود:‌ باید با یک حرکت فوق‌العاده برای سال آینده جلو برویم. در بحث اشتغال روستایی بنده امروز تاکید کردم که همه منابع تخصیص داده شده تا پایان تیرماه آینده باید مصرف شده باشد. این امر مستلزم یاری همه استانداران، وزارت کار و وزارت کشور در اجرا و نظارت است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این مساله که اگر یک روز در زندگی یک جوان تاخیر بیفتد یا فردی بدون شغل بماند ما مسئولیم، گفت: به عنوان آموزش حین کار از همین امروز تا پایان سال ۹۷ هر صنف اگر فردی را مشغول به کار کند از دادن حق بیمه معاف است. دولت این آمادگی را دارد که حتی بیمه حوادث را هم برعهده بگیرد.
روحانی در بخش بعدی سخنان خود با تاکید بر اهمیت فضای مجازی گفت: سرعت اینترنت یکی از ضرورت‌های آینده فضای مجازی و همچنین بحث اشتغال مجازی است. بخش بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان و یا شرکت‌هایی که در بحث‌های مرتبط با فناوری اطلاعات کار می‌کنند وابسته به فضای مجازی بوده و سرعت اینترنت می‌تواند کمک بزرگی به آنها کند. باید توجه داشت که فناوری اطلاعات دنیا را متحول کرده است.
رئیس‌جمهور درباره برخی تنگ‌نظری‌ها در برخورد با فضای مجازی گفت: برخی مسائل مربوط به فضای مجازی را درک نمی‌کنند. گاهی با دیدن یک عکس نامناسب یا یک جمله، طنز و یا کلام بد همه توجهات به فضای مجازی را به این سمت معطوف کرده و فضای منفی ایجاد می‌کند. مسائل نامناسب در همه حوزه‌ها در همه جای دنیا وجود دارد. ما باید خودمان برای پالایش و تزکیه آن تلاش کنیم و این مسائل دلیل نمی‌شود که با فضای مجازی برخورد سلبی کنیم. این فضای مجازی بستری است که فضا را برای کسب و کار، شغل، علم، کشاورزی، آشایش و... مردم فراهم می‌کند.
رئیس جمهور بیان داشت: اگر یک سرمایه‌گذار در خارج از کشور بدون مراجعه به کشور ما توانست سرمایه‌گذاری کند و نیاز به حضور او در ایران نبود آنگاه ما می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. این مهم از طریق بستر اینترنت دولت الکترونیک و فضای مجازی قابل حل است چرا که آنها از این طریق می‌تواند شرکای تجاری خود را پیدا کنند و سرمایه‌گذاری را انجام دهند اما در حال حاضر یک سرمایه‌گذار باید چندین ماه معطل شود.
روحانی افزود: ما جاذبه‌های فراوانی داریم از جمله آب‌های آزاد مسیر ریلی و جاده‌ها و دیگر امکانات که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار موثر واقع شود.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید مقررات دست و پاگیر را برداریم گفت: همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و اداره استخدامی باید این مساله را رعایت کنند و اگر مبحثی هست به دولت بیاورند و در صورت نیاز دولت لایحه به مجلس بدهد تا حرکت بزرگی ایجاد کند.
روحانی افزود: سال آینده سال نشاط است باید جوان‌ها احساس کنند که در امور مدیریتی می‌توانند وارد شوند و هر وزیر و مدیری باید جوان‌ها را در رده‌های بالا به کار گیرد و وزارتخانه‌ها، مدیرکل‌ها و فرماندارها باید زمینه جذب جوانان را فراهم کنند چرا که فاصله مدیریت با نسل جوان افزایش یافته است.