انتقاد شریعتمداری از خودش


گروه صنعت، معدن و تجارت: پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران، روز گذشته (سه شنبه) با حضور محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت و 220 ميهمان خارجي در محل برج ميلاد تهران فعاليت خود را آغاز کرد. در اين همايش بين‌المللي علاوه بر ميهمانان خارجي از کشورهاي آلمان، فرانسه، کره جنوبي، ژاپن، چين، تايوان، هند، روسيه، ترکيه، عراق، ترکمنستان و ايتاليا، هزار و 560 متخصص و فعال صنعت خودروي کشور نيز حضور دارند. به اعتقاد کارشناسان فرصت به دست آمده در اين همايش، براي صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازي کشور مفيد خواهد بود چراکه پس از تحريم‌ها، در فضاي بوجود آمده مي‌توان آزادانه و بدون هزينه کردن ارز اضافي براي دور زدن تحريم‌ها، به فکر انتقال فناوري و به روز کردن صنعت خودرو و صنايع وابسته باشيم. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودروسازي با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدي در توليد ناخالص داخلي کشور، همچنين سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدي در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدي اشتغال بخش صنعتي کشور، از جايگاه اقتصادي، سياسي و اجتماعي ويژه‌اي برخوردار است. محمد شريعتمداري روز گذشته (سه شنبه) در پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران افزود: بايد با حمايت از صنعت خودروسازي در جهت حمايت از مردم گام برداريم. وي با تبريک فرا رسيدن چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌يادآور شد: در آغاز انقلاب ساليانه 160 تا 170 هزار دستگاه خودرو در کشور مونتاژ مي‌شد که امروز، ساليانه بيش از يک ميليون و 650 هزار دستگاه خودرو در کشور توليد مي‌شود. اين مقام مسئول با اشاره به حضور حدود 1300 قطعه‌ساز در اقصي نقاط کشور، آن را نشانه خوبي از حرکت در عرصه خودروسازي کشور برشمرد.
شريعتمداري يادآور شد: با وجود حمايت‌هاي خوب دولت از صنعت خودروسازي در سال‌هاي گذشته، مردم به اين صنعت اقبال خوبي نداشته و انتظار بيشتري دارند. وي گفت: هرچند همه آنچه که امروز در صنعت خودروي کشور توليد مي‌شود، از سوي مردم مصرف مي‌شود، اما با کيفيت‌ها و استانداردهاي روز جهان فاصله داريم؛ بر اين اساس افزايش رضايتمندي مردم هدف اصلي ماست. شريعتمداري با اشاره به برخي علل و عوامل فاصله داشتن تا نقطه مطلوب در صنعت خودروسازي، تصريح کرد: صنعت خودروسازي کشور بومي‌و برخواسته از فرهنگ ما نيست و رقيبان ايران داراي تجربه‌ها و همچنين بخش تحقيق و توسعه قوي هستند.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته در جلب و جذب سرمايه‌گذاري خارجي به معناي صحيح آن در صنعت خودروسازي، همچنين توليد پلت‌فرم‌هاي جديد و تحقيق و توسعه به خوبي عمل نکرده‌ايم. وي تاکيد کرد: امروز از سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت خودروسازي استقبال مي‌کنيم، حتي از سرمايه‌گذاراني که بخواهند بيش از 50 درصد سهم در اين صنعت داشته باشند. شريعتمداري افزود: بايد تلاش کنيم تا تحقيق و توسعه مشترک را توسعه داده و همچنين مرکز تحقيقات مشترک را در ايران راه‌اندازي کنيم که البته اين مهم در قراردادهاي مشترک سرمايه‌گذاري اخير به چشم مي‌خورد. وي ياد آور شد: تا سال 2030 بين 10 تا 50 درصد توليد برخي خودروسازان مطرح جهاني به سمت خودروهاي برقي خواهد رفت که هم فرصت و هم تهديدي براي صنعت خودروسازي است، اما هنوز از اين صنعت فاصله چنداني نداريم. اين عضو کابينه دولت دوازدهم، خواستار توجه به استارت‌آپ‌هاي جديد در صنعت خودروي کشور شد و گفت: تا سال 2030 بيش از 50 درصد خودروهاي سواري جهان «نيمه خودران» مي‌شوند و سهم خودروهاي تمام خودران 15 درصد خواهد شد و خودروسازان بايد از امروز به اين سمت حرکت کنند. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بارقه‌هايي از اين نوع نگاه در قراردادهاي اخير خودروسازان ما ديده مي‌شود. ما آماده پذيرفتن سرمايه‌گذاران خارجي با سهم بيش از ۵۰ درصد هستيم و از آنها حمايت مي‌کنيم.
خودروسازان روزهاي سختي پيش رو دارند
منصور معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو در پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودروي ايران اظهار کرد: نوسازي ۲۰۲ هزار دستگاه خودروي سنگين ظرف سه سال آينده نياز به ۱۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري دارد که بخش قابل توجهي از سوي وزارت نفت و سيستم بانکي و ۲۰ درصد نيز از سوي متقاضي تامين خواهد شد. وي ادامه داد: مردم از خودروهاي داخلي استفاده مي‌کنند اما اين موضوع به معناي آن نيست که خودروهاي توليدي مورد رضايت کامل مردم است. خودروسازان روزهاي سخت‌تري را پيش‌رو دارند که بهاي آن رضايت مردم است و بايد رضايت مردم را در بخش کيفيت خودروهاي توليدي تامين کنيم. به گفته معظمي‌تاکنون ۱۳ قرارداد با قطعه‌سازان بين‌المللي منعقد شده و شش قرارداد نيز با خودروسازان خارجي امضاء شده‌ است و در اين همايش هم چند قرارداد جديد بين قطعه‌سازان داخلي و خارجي منعقد خواهد شد. رييس هيات عامل ايدرو خاطرنشان کرد: خودروسازان بايد پاسخگوي ذائقه مصرف‌کنندگان باشند. مردم سلايق متفاوتي دارند و خودروسازان موظفند که اين سلايق را تامين کنند.
نوسازي ۵۰ هزار خودروي تجاري فرسوده در سال ۹۷
روز گذشته همچنين محسن صالحي‌نيا، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در راستاي نوسازي ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو سنگين فرسوده در کشور با دستور رييس‌جمهور، در سال اول ۵۰ هزار دستگاه خودرو نوسازي مي‌شود و اين رقم براي سال دوم اجراي طرح ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه و براي سال سوم ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه پيش‌بيني شده است. وي تصريح کرد: در اين طرح، نوسازي انواع کاميون، اتوبوس درون‌شهري و بين شهري، ميني‌بوس، ميدل باس و کاميونت مد نظر قرار گرفته است. وي با اشاره به تشکيل کارگروهي متشکل از دستگاه‌هاي مرتبط با اجراي اين طرح با محوريت سازمان گسترش و نظارت وزارت صنعت، گفت: اجراي طرح نوسازي ناوگان فرسوده طي سال‌هاي آينده باعث توسعه صنعت قطعه‌سازي خواهد شد و در عين حال قصد داريم مشابه اين طرح را در سطح محدودتر با دعوت از قطعه‌سازان بين‌المللي اجرا کنيم. صالحي‌نيا گفت: طرح نوسازي ناوگان فرسوده طي ۳ تا ۴ سال اجرا خواهد شد.
انتقاد از تعداد بالاي واحدهاي خودروسازي در کشور
در بخش ديگري از همايش روز گذشته اکبريان، رييس کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: خودروسازي شوخي نيست که بگوييم ۴۰ مجوز خودروسازي صادر کرده‌ايم، بلکه بايد يک تا سه خودروساز داشته باشيم تا بتوانند با يکديگر رقابت کنند. اين نماينده مجلس اظهار کرد: در سال‌هاي گذشته مجوزهايي براي خودروسازي صادر شده که با استفاده از آن قطعات را وارد و تنها در داخل مونتاژ مي‌کرديم و بعد از چند سال تعدادي از اين شرکت‌ها نيز تعطيل شده است. وي با بيان اينکه بايد سهم دولت را در خودروسازي به صفر برسانيم، خاطرنشان کرد: خودروسازان بزرگ بايد به بخش خصوصي واقعي واگذار شوند. اکبريان افزود: موضوع صادرات خودروهاي توليدي در قراردادهاي پسابرجامي‌نبايد روي کاغذ بماند بلکه بايد اجرايي شود. وي ادامه داد: بدهي خودروسازان و قطعه سازان در ماه‌هاي اخير کمتر شده که بايد اين روند ادامه يافته تا به وضعيت مطلوبي برسيم.


فرصت‌هاي شغلي رنو‌ در ايران 10 برابر مي‌شود
مدير منطقه‌اي رنو در ايران گفت: با عملياتي شدن دور جديد همکاري‌هاي رنو در ايران، فرصت‌هاي شغلي حدود 10 برابر خواهد شد، همچنين حجم کل سرمايه‌گذاري رنو در ايران به 800 ميليون يورو مي‌رسد. پاسکال فلتن در پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران با تاکيد بر اينکه رنو شريک استراتژيک ‌صنعت خودرو ايران است گفت: 14 سال حضور بدون وقفه در ايران اکنون به ما اين امکان را داده که با قدرت به جلو برويم. وي درباره برنامه‌هاي آتي رنو در ايران گفت: خودروهاي آينده ما در ايران آلايندگي کمتر، کيفيت و ايمني بيشتر و قيمتي رقابتي‌تر خواهند داشت. مدير منطقه‌اي رنو در ايران اضافه کرد: ما به قطعه‌سازان ايراني کمک مي‌کنيم با افزايش کيفيت و رقابت‌پذيري، به پنل زنجيره تامين بزرگترين خودروساز دنيا يعني رنو نيسان ميتسوبيشي بپيوندند. به گفته فلتن، براي صادرات در سه حوزه برنامه‌ريزي شده و ايران‌هاب صادراتي رنو در منطقه در سه حوزه خودرو، قطعه و مواد خام خواهد بود.
توليد شاسي‌بلند جديد پژوسيتروئن در ايران
همچنين کريستوف کومار، قائم مقام خاورميانه و آفريقا پژوسيتروئن گفت‌: در سال ۲۰۱۷ عمليات گسترده‌اي در ايران داشتيم و در سال ۲۰۱۸ نيز يک خودروي شاسي‌بلند جديد وارد بازار ايران خواهد شد. وي با بيان اينکه گروه پژوسيتروئن يک بار ديگر مي‌خواهد نشان دهد که شريک مورد اعتماد صنعت خودروي ايران است، خاطرنشان کرد: بازار ايران سهم بسيار بزرگي در سبد محصولات پژوسيتروئن دارد. قائم مقام خاورميانه و آفريقا پژوسيتروئن ادامه داد: فعاليت مشترک سايپا و سيتروئن در سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در ماه دسامبر اولين سيتروئن در کاشان توليد شد. کومار اظهار کرد: در فرآيند فعاليت در کاشان ۳۰۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري در کارخانه سايپا سيتروئن در حال انجام است.
خصوصي‌سازي، صنعت خودرو را نجات مي‌دهد
مديرعامل شرکت ايران‌خودرو با اشاره به اينکه خصوصي‌سازي موجب نجات صنعت خودروي کشور خواهد شد، خواستار آن شد تا در راه خصوصي‌سازي اين صنعت در کشور موانع برطرف شود.‌هاشم يکه‌زارع در پنجمين همايش بين المللي صنعت خودروي ايران افزود: چنانچه امروز سه سرمايه‌گذار صندلي‌هاي مديريت ايران‌خودرو را در اختيار گرفته و سه سرمايه‌گذار ديگر صندلي‌هاي مديريت سايپا را در اختيار بگيرند، به نفع کشور خواهد شد. وي پيرامون استانداردهاي اجباري جديد خودرو در کشور اظهار داشت: شرکت بنز به‌عنوان يکي از بزرگترين خودروسازان جهان اعلام کرده که استانداردهاي جديد ايران را نمي‌تواند پشت سرگذارد. يکه‌زارع پيرامون اين موضوع که ايران‌خودرو و سايپا مخالف ايجاد قطب سوم خودروسازي در کشورند، توضيح داد: هيچ مخالفتي با قطب سوم نداريم و چنانچه بتوانيم کمک مي‌کنيم، زيرا به نفع کشور است. وي يادآور شد: تاسيس ايران‌خودرو و سايپا و قرار گرفتن آنها در شرايط کنوني سال‌ها زمان اختصاص يافته و يک شبه نمي‌توان قطب سوم ايجاد کرد و نبايد دچار شعارزدگي شويم. يکه‌زارع خاطرنشان کرد: امروز خودروسازي ايران از نظر توليد در رتبه پانزدهم جهان قرار داشته و از نظر رشد توليدي در سال 2016 در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.
توليد خودروي ارزان سايپا با همکاري رنو
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: سال آينده خودورهاي جديدي با همکاري رنو توليد و عرضه خواهد شد که محصولي با کيفيت و ارزان‌قيمت است تا نياز بخش عمده‌اي از اقشار جامعه پاسخ داده شود. محسن قاسم جهرودي ديروز در پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودروي ايران اظهار کرد: همه سايپا را با محصول ارزان مي‌شناسند و اگر از اين مشخصه فاصله بگيريم خواهيم باخت. وي با بيان اينکه در سه ماه اخير با 11 خودروساز جهاني براي تقويت سبد محصولات مذاکره داشته‌ايم خاطرنشان کرد: البته تمرکز ما برروي توليد خودروي ارزان قيمت است. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا افزود: امسال خودروي کوئيک به بازار عرضه شد که با عرضه آن تلاش مي‌کنيم تصوير متفاوتي از خودروي ارزان ارائه کنيم. وي ادامه داد: قطعه‌سازان ايراني وارد زنجيره تامين قطعات خودروسازان بين‌المللي شده‌اند. او ادامه داد: شرط ما براي همکاري با خودروسازان بين‌المللي داخلي‌سازي حداقل 50 درصدي خودرو در ايران است. همچنين خودروي سيتروئن C3 سال آينده عرضه خواهد شد.