افزایش تولید راه مقابله با نوسانات طلای سیاه


گروه انرژي – مجتبي آزاديان: حسن بهرام نيا عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم نهاوند در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص برنامه‌هاي ايران در بازار نفت و اقداماتي که بايد انجام دهد تا بتواند در بازار ملتهب نفت و با کاهش و يا افزايش تقاضا درمقاطع مختلف روبروست و عکس‌العمل صحيحي که بايد در اين زمينه انجام دهد، اظهار داشت: در شرايط فعلي اوضاع به گونه‌اي است که ايران آنچنان که بايد و شايد به توليدات لازم نرسيده است، البته اوپک و ساير صادرکنندگان بزرگ هميشه تلاش بر اين دارند که اگر يک زماني نفت کمتر فروخته شد، هيچ خللي به کشورهاي واردکننده نفت وارد نشود و بتوانند بازار را کنترل کنند. 
وي افزود: به هر حال يکي از آيتم‌هاي بسيار مهمي‌که پايه اقتصاد ماست و وابستگي شديدي به آن داريم، نفت است، نفت براي ما بسيار مهم است و درآمد حاصل از آن در بخش‌هاي مختلف اقتصاد ما تاثيرگذار است. به هر صورت بايد سعي کنيم سطح توليدمان را بالاتر ببريم و البته در کنار آن هميشه بثي که وجود دارد، سعي بر کاهش خام فروشي است اما به هر حال بالا رفتن توليد نفت، در شرايط حاضر اقتدار ما را نشان مي‌دهد.
 بايد نگاه به ارزش افزوده و جلوگيري از خام فروشي داشته باشيم 
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: البته سعي ما اين است که افزايش توليد تاثير فراواني در معادلات جهاني نداشته باشد و ما بايد با دقت و تدبير سعي کنيم که آن جايگاه درخور ايران را پيدا کنيم. در حال حاضر افزايش توليد بسيار تعيين کننده است و موجب مي‌شود که کشورهاي ديگر به خواسته‌هاي ايران تمکين کنند. بنابراين ما بايد سقف توليد را بالا ببريم و از ميادين مشترک، مناطق مختلف نفت خيز، دريا و ... اکتشاف، توليد و صادرات را بالا ببريم و در کنار آن نگاهي نيز به ارزش افزوده و جلوگيري از خام فروشي داشته باشيم.
 يکي از برنامه‌هاي استراتژيک ما در درازمدت، بايد موضوع انرژي‌هاي جايگزين باشد
وي در پايان گفت: بايد يکي از برنامه‌هاي استراتژيک ما در درازمدت، موضوع انرژي‌هاي جايگزين باشد و بايد به صورت موقتي و در شرايط کنوني نگاه هوشمنده نهاي به انرژي‌هاي جايگزين داشته باشيم تا اگر روزي ارزش نفت پايين آمده و هزينه توليد بيشتر از هزينه استفاده و صادرات ان شد، متضرر نشويم. اما در شرايط کنوني بهترين کار تمرکز بر افزايش توليد با نگاه به آينده در دست انرژي‌هاي جايگزين است.
 خوش‌بيني اوپک به رشد تقاضاي نفت
گفتني است که اوپک پيش‌بيني کرد تقاضاي نفت در سال جاري ميلادي افزايش مي‌يابد، اما درباره رشد عرضه نفت از سوي رقيبان نيز هشدار داد.
اوپک اعلام کرد: به دليل وضع مناسب اقتصاد جهان، تقاضاي جهاني نفت در سال ۲۰۱۸ ميلادي با شتابي بيش از انتظار افزايش خواهد يافت.
با اين همه، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: به دليل افزايش توليد نفت آمريکا و ديگر توليدکنندگان غيرعضو اوپک، بازگشت توازن به بازار نفت زودتر از پيش‌بيني‌هاي گذشته اتفاق نمي‌افتد و در اواخر سال ۲۰۱۸ ميلادي محقق مي‌شود.
طبق پيش‌بيني اوپک، تقاضاي روزانه نفت جهان در سال جاري ميلادي يک ميليون و ۵۹۰ هزار بشکه رشد خواهد داشت که ۶۰ هزار بشکه بيشتر از برآورد پيشين اين سازمان است.
در گزارش اوپک آمده است: به تازگي، توسعه اقتصادي مطلوب و مستمر در مراکز تقاضاي نفت در جهان، مهم‌ترين عامل محرک رشد تقاضاي نفت بوده است. اين سازمان در گزارش خود افزود: پيش‌بيني مي‌شود حداقل در کوتاه‌مدت، اين پيوند نزديک ميان رشد اقتصادي و افزايش تقاضاي نفت ادامه داشته باشد. اوپک پيش‌بيني کرد آمريکا و ديگر توليدکنندگان نفت غير عضو اين سازمان عرضه روزانه نفت خود را در سال ۲۰۱۸ ميلادي يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه افزايش مي‌دهند و اين مسئله، بازگشت توازن به بازار را به تأخير مي‌اندازد.
اين سازمان اعلام کرد: روند مستمر رشد قيمت نفت از تابستان ۲۰۱۷ تا کنون و تمايل به استفاده از فرصت‌هاي رشد سبب شده است توليدکنندگان عمده نفت فعاليت‌هاي اکتشافي خود را هم در بخش نفت شيل و هم در بخش فراساحلي، از سر بگيرند.


اوپک افزود: انتظار مي‌رود بازار تنها در اواخر سال ۲۰۱۸ ميلادي به سوي توازن بازگردد.
طبق اعلام اوپک، سطح ذخيره‌سازي نفت در کشورهاي صنعتي در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ ميلادي با ۲۲ ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش، به ۲ ميليارد و ۸۸۸ ميليون بشکه رسيد که همچنان ۱۰۹ بشکه بيشتر از ميانگين پنج ساله است.
گزارش ماهانه اوپک همچنين نشان داد پايبندي به توافق جهاني کاهش توليد نفت در ماه ژانويه امسال همچنان مطلوب بود و توليد اعضاي اين سازمان در اين مقطع با هشت هزار بشکه کاهش به ۳۲ ميليون و ۳۰۲ هزار بشکه در روز رسيد.
اوپک به نقل از منابع ثانويه اعلام کرد توليد نفت ونزوئلا در ماه ژانويه امسال به يک ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسيد، در حالي که گزارش مستقيم ونزوئلا به اين سازمان نشان‌دهنده توليد روزانه يک ميليون و ۷۶۹ هزار بشکه بود.
با استناد به افزايش توليد کشورهاي غير عضو اوپک، اين سازمان برآورد تقاضاي جهاني براي نفت اعضاي خود را ۲۳۰ هزار بشکه کاهش داد و به ۳۲ ميليون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز رساند.
قول روسيه به اوپک براي افزايش ندادن توليد نفت
دبيرکل اوپک گفت: روسيه وعده داده است توافق با اوپک براي محدود کردن عرضه را حتي در صورت افزايش قيمت نفت، ترک نکند. روند صعودي قوي‌تر از حد انتظار قيمت نفت اين نگراني را برانگيخته که غول‌هاي نفتي روسي تلاش خواهند کرد از توافق اوپک با روسيه و ساير توليدکنندگان براي محدود نگه داشتن توليدشان خارج شوند. قيمت نفت حدود ۶۰ درصد از ژوئن سال ميلادي گذشته بهبود يافته و نفت برنت پيش از عقبگرد هفته گذشته که رشد قيمتش در سال ۲۰۱۸ را به طور کلي از بين برد، به بيش از ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترين قيمت در سه سال اخير بود.