فاجعه در اهواز ، اهواز در فاجعه

دیروز هم خوزستان در خاک گم شد.  تجربه بحران  قطعی برق  و آب زمستان سال گذشته نگرانی مردم را افزایش داده است و هنوز در رابطه با وضعیت جوی فردای خوزستان هیچ اظهارنظری صورت نگرفته است.
هرچند که خاک قصه امروز یا دیروز خوزستان نیست اما شهروندان بر این عقیده‌اند که تعداد روزهای خاکی خوزستان و همچنین شدت این پدیده رو به افزایش است؛ وضعیتی که دورنمای زندگی در این استان را باورنکردنی می‌کند.
غلظت گرد و غبار در اهوازبه  بیش از 57 برابر حد مجازرسید. مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و غبار دیروز در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها میزان ذرات ریزگرد در هوای اهواز 8600 میکروگرم بر مترمکعب بوده است. شهریار عسکری، افزود: با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده‌ها در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از 57 برابر حد مجاز است.با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه بین‌الملی اهواز لغو شده است و دید افقی در فرودگاه اهواز 200 متر است.عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه دولت عزم و برنامه‌ای جدی برای حل مشکل گرد و خاک نداشته است، گفت: برای حل مساله گرد و خاک خوزستان به یک تدبیر و فکر ملی نیاز است.اسکندر لطفعلی‌زادهبا اشاره به تأثیر گرد و خاک بر فضای شهر اهواز و زندگی شهروندان اظهار کرد: نفس کشیدن در اهواز سخت و کند است و در این شرایط روز به روز بر مشکلات زندگی افزوده می‌شود.تأثیر گرد و خاک بر شهر اهواز تا حدی است که باعث کاهش سطح تعاملات و عرضه و تقاضا و تاثیر بر  سطح زندگی شهروندان شده است. با توجه به اینکه  در آستانه  عید هستیم اقتصاد نیز خوابیده و باعث بروز مشکلات اقتصادی برای مردم شده است و وضعیت درآمد مردم نیز به مشکل برخورده است.لطفعلی‌زاده گفت: مغازه‌داران اهوازی هم در فروش اجناس خود مشکل دارند و سرمایه‌گذاری و تولید نیز به تبع این وضعیت به مشکل بر می‌خورد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال سود بیشتر هستند و در این اوضاع در چرخه کار خود به مشکل برمی‌خورند.وی با اشاره به نهال‌کاری در عرصه‌های کانون گرد و غبار در اطراف اهواز برای مقابله با این مشکل گفت: ما در بحث درخت‌کاری و آب مشکل داریم.وی با اشاره به راه‌های بهبود شرایط حاکم بر استان خوزستان بر لزوم رهاسازی آب در اراضی استان تاکید و اظهار کرد: در مناطقی مثل دهدز و گتوند نیز هنوز آبی رهاسازی نشده است. در خوزستان به افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی نیاز داریم تا مشکل گرد و غبار زودتر حل شود. مالچ‌پاشی در این شرایط به دلیل  اینکه ساختمان زمین از بین رفته به صلاح نیست.برای حل مشکل گرد و غبار خوزستان باید همه عوامل دست به دست هم دهند زیرا این مشکل با عزم  ملی حل خواهد شد.