خوزستان خاك زده تا كي؟

آسمان ایران از یکسو سر ناسازگاری برداشته و از سوی دیگر درهای رحمت و برکت خود را بر سر شهروندان زیادی باز کرده است. درست زمانی که از خبر از سرگیری برف و باران در کشور خوشحال می‌شویم اخبار افزایش غلظت گرد و غبار در جنوب کشور غم به دل‌هایمان نشانده است. سازمان ‌هواشناسی به مانند نوبت قبل نسبت به وقوع سیلاب در شهر تهران و همچنین بارش برف سنگین در اغلب جاده‌های کشور هشدار داده و از رانندگان خواسته که از تجهیزات‌زمستانی استفاده کنند. از سوی دیگر نیز در جنوب غربی ایران و استان خوزستان از مردم خواسته شده حدالمقدور در خانه‌های خود باقی بمانند. نکته حائزاهمیت در این میان آن است که سازمان‌های محیط‌زیست، هواشناسی، ستاد بحران کشور و... باید پیشگیری‌های لازم را برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در پیش بگیرند تا نسبت به تغییرات آب‌و‌هوایی غافلگیر نشوند. اگر هشدارها در ارتباط با افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها در جنوب‌غربی جدی گرفته می‌شد و همچنین اقدامات پیشگیرانه‌ مناسبی در ارتباط با هشدارهای‌هواشناسی انجام می‌گرفت در این صورت قطعا شاهد اثرات مخرب و گاه جبران‌ناپذیر تغییرات آب ‌و‌هوایی نبودیم.
احتمال وقوع سیلاب در تهران
موج تازه بارش‌ها احتمال وقوع سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های استان را تقویت کرده و این موضوع مسئولان آبی استان را بر آن داشته تا نسبت به وقوع وقایع احتمالی هشدار دهند. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر تقویت سامانه‌بارشی فعال بر فراز استان تهران از امروز تا اواسط روز چهارشنبه بارندگی در سطح استان به خصوص نیمه‌شمالی تشدید می‌شود. براین اساس احتمال رخداد تگرگ و رعد و برق در مناطق مستعد تقویت شده و با توجه به حاکمیت جریانات گرم جنوبی عمده بارش این سیستم به‌صورت باران و تنها در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود. شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها هشدار داده است و از شهروندان خواسته که از نزدیک شدن و توقف در حاشیه رود‌خانه‌ها و مسیل‌ها در مناطق درگیر بارش خودداری کنند و نسبت به هشدارهای اعلام شده سازمان‌های مربوطه توجه جدی داشته باشند.
آخرین وضعیت راه‌ها


بارش باران سبب ترافیک در آزاد راه کرج - قزوین و تهران کرج شد. به‌گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل بارش باران و برف در استان‌های غربی و شمالی کشور گزارش شد. سرهنگ نادر رحمانی در استان‌های آذربایجان‌غربی (گردنه مآیین بلاغ) بارش برف و در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، مازندران، اردبیل، گیلان، گلستان و خراسان رضوی (اکثر محورها)، استان زنجان (محورهای قیدار- ابهر، زنجان- میانه) و استان کردستان (محورهای سقز- بوکان و سقز- سردشت) بارش باران گزارش کرد. او خاطرنشان کرد: ارتفاعات محورهای کرج-چالوس، هراز و فیروزکوه، استان آذربایجان‌شرقی (محور تبریز-اهر)، استان آذربایجان‌غربی (محورهای شاهین دژ- تکاب و گردنه مآیین بلاغ)، استان اردبیل (محورهای رضی- گرمی و اردبیل- سرچم) مه گرفته و همراه با کاهش دید گزارش شده است. رحمانی تردد در محورهای دارای کولاک و یخ زدگی را با زنجیر چرخ الزامی اعلام و خاطرنشان کرد: تردد استان آذربایجان‌غربی(گردنه مآیین بلاغ) با زنجیره چرخ توصیه می‌شود. همچنین استان خوزستان (اکثر محورها) دارای گرد‌و خاک همراه با کاهش دید است.
لزوم جدی گرفتن هشدار‌های سازمان‌ هواشناسی
به‌گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور شهروندان لازم است اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر استمرار بارش باران، برف و وزش باد در برخی از استان‌های کشور را جدی بگیرند و حتما اصول ایمنی را رعایت کنند. بهنام سعیدی افزود: در حال حاضر مشکل خاصی در استان‌های برف گیر وجود ندارد و عبور و مرور در حال انجام است. او از شهروندان خواست تا در صورت سفر ضروری به استان‌های برف گیرحتما به زنجیرچرخ و سوخت کافی مجهز باشند؛ همچنین البسه گرم و مواد خوراکی به‌همراه داشته باشند و در رانندگی احتیاط کنند. سعیدی درباره بارش باران و برف در استان تهران نیز افزود: طبق گزارشات رسیده از سازمان هواشناسی، بارش برف و باران تا امروز در ارتفاعات قزوین، البرز و تهران استمرار خواهد داشت و لازم است شهروندان اصول ایمنی را رعایت کنند.
غلظت خاک در هوا،‌ بیش از 57 برابر حد مجاز
به‌گفته مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان میزان غلظت گرد و غبار در اهواز در ساعت 12 دیروز، به بیش از 57 برابر حد مجاز رسیده است. شهریار عسکری در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و غبار امروز در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت 12 دیروز میزان ذرات ریزگرد در هوای اهواز 8600 میکروگرم بر مترمکعب بوده است. او گفت: همچنین میزان ریزگردها در ماهشهر 2127 میکروگرم بر مترمکعب، در امیدیه806 میکروگرم بر مترمکعب، در سوسنگرد 424 میکروگرم بر مترمکعب، در آبادان 745 میکروگرم بر مترمکعب، در شادگان 515 میکروگرم بر مترمکعب، در حمیدیه 2284 میکروگرم بر مترمکعب، در بهبهان 435 میکروگرم بر مترمکعب، در شوش 187 میکروگرم بر مترمکعب، در بندر امام 695میکروگرم بر مترمکعب، در هندیجان 1639 میکروگرم بر مترمکعب، در رامشیر 5822 میکروگرم بر مترمکعب، در دزفول142 میکروگرم بر مترمکعب و در خرمشهر 320 میکروگرم بر مترمکعب در بندر امام 695 میکرو گرم بر متر مکعب اندازه‌گیری شد.
جاده هندیجان مسدود شد
رئیس پلیس راه خوزستان به‌علت وقوع پدیده گرد و خاک و کاهش دید جاده ماهشهر به هندیجان را به‌طور کامل مسدود اعلام کرد و ممنوعیت تردد خودروهای سنگین را در جاده اهواز به ماهشهر از دیروز اعمال شد. سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار کرد: از صبح دیروز با توجه به وقوع پدیده ریزگردها دید افقی در جاده‌های استان بسیار کاهش پیدا کرده است و این شعاع دید در برخی نقاط به کمتر از پنج متر می‌رسد. او افزود: در جاده اهواز به ماهشهر برای جلوگیری از هرگونه تصادف احتمالی تا اطلاع ثانوی تردد هر گونه خودرو سنگین ممنوع اعلام شده است.
اهوازی‌ها هنگام گرد و غبار در منزل بمانند
وضعیت گرد و غبار در اهواز بسیار بحرانی است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مردم درخواست کرد هنگام وقوع گرد و غبار ترجیحا مردم در منازل خود بمانند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، داروهای خود را به موقع مصرف کنند و در صورت نیاز به خدمات درمانی، به موقع به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه یا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل کنند. ایرج نظری همچنین درباره برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات درمانی لازم در زمان وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، گفت: اقدامات درمانی بیمارستان‌ها و اورژانس پیش بیمارستانی به‌صورت روتین جزو برنامه‌های ما است و کادر درمانی ما همیشه در این مورد، آمادگی لازم را دارند؛ چرا که پدیده گرد و غبار در این استان در اکثر روزهای سال وجود دارد.