پاسخ روحانی به منتقدان طرح رفراندوم

آرمان: رئیس‌جمهور در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری ببخ موضوعات مهمی اشاره کرد. دکتر حسن روحانی دیروز هم به اعتراضات دی ماه پرداخت و هم قدردانی از حضور مردم وفادار و زمان شناس در راهپیمایی با عظمت 22 بهمن، همگان را به تلاش برای تقویت امید در کشور فرا خواند و اظهارداشت: ملت جلو است، اما دستگاههای تبلیغاتی ما از ارزیابی‌های جهانی نیز عقب هستند و بذر یاس می‌پاشند. رئیس‌جمهور افزود: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مغتنم است و در شرایط فعلی حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن در همه استان‌ها، شهرها، بخش‌ها و حتی روستاها بسیار باعظمت بود و نشان داد که مردم مصمم هستند، مسیری که حدود 40سال پیش شروع کردند را ادامه دهند.
مردم به نظام رای می‌دهند
روحانی اضافه کرد: با وجود برخی مشکلات، مردم با قوت مسیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را طی می‌کنند و امروز هم اگر از مردم سوال شود، در مقابل دخالت بیگانگان، اختناق یا استبداد، باز هم با 2/98 درصد به جمهوری اسلامی، رأی می‌دهند. رئیس‌جمهور گفت: ممکن است مردم در شیوه و نحوه اجرا و برنامه‌ها به اداره امور، انتقاداتی داشته باشند، اما خواهان احترام به فرهنگ ملی و دینی‌شان هستند و هیچ‌کس نمی‌خواهد فساد در جامعه باشد و همه به دنبال مبارزه با فساد هستند و انقلاب اسلامی برای استقلال، آزادی، فرهنگ اسلام و فرهنگ ملی و برای جمهوریت و اسلامیت بود و معتقدند که این مسیر قابل بازگشت نیست و ملت ایران آرمان‌ها و مسیری را که انتخاب کرد، با قدرت ادامه خواهد داد. روحانی در بخش دیگری گفت: در ابتدای دولت یازدهم ریسک اعتباری ایران بیش از 7 درصد بود و امسال به 5درصد رسیده است و این نیز نشانه‌ای از افزایش اعتماد جهانی به کشورمان است و سایر شاخص‌ها نیز همین روند اعتماد جهانی را نشان می‌دهد و البته در این میان نباید به هیاهوی بوق‌های خارجی اعتنایی کرد البته برخی دستگاه‌های تبلیغاتی داخلی نیز از ارزیابی‌های جهانی نسبت به پیشرفت ایران عقب هستند و بذر یأس می‌پاشند و این در حالی است که ملت ایران همچنان جلوتر ازهمه این دستگاه‌ها در حال حرکت است. روحانی همچنین گفت: باید نرخ بیکاری را کاهش داده و به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کنیم و در این مسیر دشوار همه باید دست به دست هم دهیم. دکتر روحانی در پاسخ به منتقدان طرح رفراندوم تاکید کرد: رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است.
پایان اغتشاشات


رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مدیریت وزارت کشور و شورای امنیت در اغتشاشات دی‌ماه، اظهار داشت: اینکه یک بحران در طول یک هفته جمع می‌شود، اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده است که البته در این زمینه همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و به خوبی و با دقت این بحران را مدیریت کردند. دکتر روحانی تصریح کرد: در روز اول شروع بحران و اغتشاشات به پلیس دستور دادیم که بدون سلاح امنیت را در خیابان‌ها برقرار کند و پلیس کشورمان با آرامش کامل امنیت را برقرار کرد. روحانی با بیان اینکه قانون اساسی کشورمان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و به خوبی می‌تواند، ضمن اداره کشور، رضایت عمومی را هم به شرط التزام و اجرای کامل آن برقرار سازد، اظهار داشت: باید از همه ظرفیت‌های قانون اساسی در مدیریت بهتر امور استفاده کنیم و فصول مختلف قانون اساسی از جمله فصل سوم قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است را مورد توجه قرار دهیم. در اجرای قانون اساسی، همه دستگاه‌ها، باید مشارکت داشته باشند اما رئیس‌جمهور مسئولیت و وظایف خاصی نسبت به اجرای قانون اساسی دارد و مسئول اجرای آن است و در این مسیر همه قوا و نهادها باید در کنار هم قرار بگیرند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه سال آینده به عنوان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بایستی سال نشاط، امید و شادمانی مردم ایران باشد، اظهار داشت: باید سخت‌گیری و دخالت‌ها در زندگی مردم سراسر کشور، کم شود و همگان اساس اسلام را که بر پایه فرهنگ، اصلاح و تبلیغ است را در مواجهه با مردم در پیش بگیرند چرا که اسلام دین مشقت و سختگیری نیست بلکه دین بشارت و هدایت و سمحه و سهله است. روحانی با بیان اینکه دولت برای تفویض اختیار به استانداران آمادگی دارد، همه مسئولان را به حضور جوانان و زنان در عرصه‌های مدیریتی توصیه کرد و گفت: باید جوانان هر چه سریع‌تر به عرصه مدیریت وارد شوند و فاصله مدیریت با نسل جوان کاهش یابد. زنان کشورمان نیز شایستگی‌های فراوانی دارند و بایستی در سطوح مختلف مدیریتی وارد شوند. رئیس‌جمهور همچنین توجه و نگاه یکسان به اقوام و مذاهب مختلف را از سوی مسئولان مورد تأکید قرار داد و گفت: همه ایرانیان و اقوام و مذاهب گوناگون باید احساس کنند که مدیران کشور و مسئولان با نظر واحدی به آنها نگاه می‌کنند و هیچ تفاوتی بین آنها قایل نیستند. روحانی تصریح کرد: انسجام و وحدت با شعار ایجاد نمی‌شود، بلکه با عمل و رسیدگی به امور، اقشار مختلف مردم است که وحدت ایجاد کرد و جامعه ایران، جامعه محبت، برادری و اخوت است. رئیس‌جمهور درباره کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اظهار داشت: دولت در رسیدگی به امور زلزله‌زدگان در همه مراحل در کنار مردم قرار دارد و هر دستگاهی که برای تأمین کانکس اعلام آمادگی کرد، دولت از آن استقبال کرده و هزینه‌اش را پرداخت و در مواقعی چرب‌تر هم پرداخت.