همگرايي جهانی براي بازسازي عراق

نشست مذكور با حضور«آنتونیو گوتریش»دبیرکل سازمان ملل متحد و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، شماری از مقام‌ها و مسئولان سیاسی ، نماینده سازمان‌های غیردولتی ، بخش خصوصی و همچنین بانک جهانی در کویت آغاز به کار کرده‌است ؛ محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه کشورمان نيز در صدر هیاتی برای حضور دراین نشست به کویت رفت
منطقه‌خاورميانه سال‌ها و شايد بتوان گفت كه قرن‌هاست دستخوش درگيري‌ها و نزاع‌هاي فراواني است؛ مساله‌اي كه سبب شده است اين منطقه يكي از بحراني‌ترين نقاط دنيا ناميده شود. در اين بين كشور عراق از مدت‌ها قبل به دليل روي‌كار آمدن حاكم‌ها يا سلطه‌گراني كه بر اين بخش سيطره داشتند ،بيشترين ضربه را در ميان كشورهاي اين منطقه خورده است. اين كشور در اين روزها نيز به دليل سياست‌هاي ديكتاتوري صدام و اقدامات خانمان‌سوز تروريست‌ها حال و روز خوبي ندارد، به همين دليل براي بازسازي ويرانه‌هاي اين دوران نياز به كمك دارد. جمهوري‌اسلامي ايران كه مدت‌هاست براي حمايت از مرزها و اقتدار دولت مركزي عراق فعاليت‌ها وتلاش‌هاي گسترده‌اي انجام داده، براي اين بازه زماني نيز كه به بازسازي همسايه غربي منجر مي‌شود اعلام آمادگي كرده است. در همين راستا سخنگوی وزارت امورخارجه ايران در برنامه خبري خود با اهالي رسانه كه در هفته گذشته برگزار شد، درباره برگزاری نشست بازسازی عراق در کویت بیان کرد:«سیاست ما در قبال عراق ثابت است و از دیرباز و بعد از سقوط استبداد در عراق همواره در کنار مردم اين كشور حضور داشتیم و آن‌گونه که توانستیم در كار‌های اقتصادی و مبادلات فرهنگی همکاری‌های خوبی را داشتیم. در این اجلاس حضور جدی خواهیم داشت و شرکت خواهیم کرد. باید ببینیم چه طراحی‌هایی خواهد داشت و بعد از اجلاس درباره چگونگی سیاست‌گذاری‌های بعدی درباره همکاری با عراق نظرات‌مان را مطرح خواهیم کرد. امیدوارم تعدادی از بازرگانان و تجار ایرانی در این اجلاس شرکت داشته باشند و بتوانند نوع همکاری‌ها را با طرف‌های عراقی مشخص کنند. نوع همکاری‌های‌مان با عراق منوط به این اجلاس‌ها نبوده ولی از این اجلاس‌ها حمایت کرده و سعی می‌کنیم با تمام توان در این اجلاس حضور یابیم و برای بهبود وضعیت در عراق کمک کنیم». به گفته رسانه‌هاي رسمي ايران بسیاری از زیرساخت‌های عراق در نتیجه اشغال این کشور و جنگ‌ داخلی نابود شده و نیازمند بازسازی است. به گفته دولت عراق، بازسازی این کشور به ویژه پس از سه سال جنگ با داعش به بیش از ٨٨میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
راهبرد يك نشست
در همين راستا روز دوشنبه دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای در خصوص نشست بازسازی عراق در کویت اعلام کرد که برگزاری این نشست فرصتی برای تاکید تعهد جامعه جهانی نسبت به عراق است.


به گزارش الیوم السابع، دفتر حیدر العبادی اعلام کرد که نشست بازسازی عراق فرصتی برای تاکید بر تعهد جامعه جهانی برای حمایت از عراق است و بغداد طرحی مفصل درباره بازسازی عراق ارائه خواهد داد. سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: نشست بازسازی عراق در کویت به مدت سه روز و با مشارکت بیش از ۷۰ کشور و ۱۸۵۰ شرکت از مناطق مختلف جهان و با حضور ۳ هزار نفر از جمله ۲۰۰ بازرگان و سرمایه گذار برگزار می شود و روز اول این نشست به تلاش ها برای ایجاد ثبات و رشد در شهرهای آزاد شده عراقی اختصاص داده شده است. بر اساس این بیانیه در روز دوم نیز شرکت‌های تجاری و سرمایه گذاران و بازرگانان عقد قرارداد با بخش خصوصی در عراق و شرکت های بین المللی را مورد بررسی قرار خواهند داد و هیات های رسمی نیز مساله کمک‌های مالی و طرح های سرمایه گذاری در عراق را بررسی خواهند کرد. در بیانیه دولت عراق تاکید شده است که بغداد طرحی مفصل در خصوص بازسازی عراق ارائه خواهد داد که سه بخش؛ برآورد میزان ویرانی، برنامه سازندگی و بازسازی و بودجه مورد نظر برای این طرح را شامل خواهد شد. علاوه بر آن دولت عراق شرحی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در عراق در زمینه صنعت، کشاورزی، انرژی، حمل و نقل، مسکن، بهداشت و آموزش ارائه خواهد کرد.
نشستي براي فرداي كشور همسايه
حال کنفرانس بین‌المللی سه روزه بازسازی عراق از روز دو‌شنبه(23بهمن) با حضور«آنتونیو گوتریش»دبیرکل سازمان ملل متحد و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، شماری از مقام‌ها و مسئولان سیاسی و نماینده سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی و همچنین بانک جهانی در کویت آغاز به کار کرده‌است و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نيز در صدر هیاتی برای حضور در نشست بازسازی عراق که از روز دوشنبه آغاز شده و امروز در سطح وزاری خارجه شرکت کننده خواهد بود ديروز به کویت رفت. این کنفرانس بین المللی با حضور مقامات و نمایندگان بیش از 70 کشور و نیز سازمان‌ها و نهادهای بین المللی در کویت آغاز شده و تا امروز، چهارشنبه، ادامه خواهد یافت. هدف از این کنفرانس تجمیع کمک‌های مالی منابع مختلف بین المللی برای بازسازی به‌ویژه در مناطق جنگ زده، زمینه سازی برای ارایه راه حل ریشه‌ای در منازعات داخلی ، نوسازی ظرفیت‌های محلی و ملی عراق و ایجاد توازن بین روند بازسازی و برنامه آشتی ملی و جذب سرمایه گذاری خارجی است.
دعوت ويژه كويت و بي‌محلي روسيه
اوايل بهمن بود كه از روسيه براي شركت در نشست بازسازي عراق دعوت به عمل آمد ولي واكنش جدي از طرف روسيه دريافت نشد. ماجراي از اين قرار بود كه، عبدالعزيز العدواني، سفير کويت در روسيه اعلام کرد جابر مبارک حمد الصباح ،نخست وزير اين کشور به طور رسمي از ديميتري مدودف، همتاي روس براي شرکت در کنفرانس بازسازي عراق دعوت کرد.العدواني گفته بود: «ما هنوز هيچ پاسخي درباره سطح و حجم مشارکت روسيه در کنفرانس بازسازي عراق دريافت نکرده ايم». وي افزود روسيه و کويت اميدوارند دور جديد رايزني هاي سياسي بين نمايندگان وزيران امور خارجه دو کشور هفته نخست آوريل آينده برگزار شود. تلاش ها براي تعيين زمان برگزاري دور جديد نشست هاي کميته دولتي مشترک به ميزباني کويت ادامه دارد. اين ديپلمات کويتي اظهار داشت مقامات کويت از سرمايه گذاري روسيه و به طور کلي خارجي استقبال مي‌کنند و تسهيلات و خدمات در اختيار شرکات‌هاي متمايل به سرمايه گذاري در کويت قرار مي دهند. در کويت کميته ويژه اي به نام « کميته تشويق سرمايه گذاري خارجي » وجود دارد که وظيفه آن ارائه خدمات و تسهيلات به همه شرکت هاي خارجي متمايل به سرمايه گذاري در کويت است.
فرصتي ويژه
ايران مي‌تواند از اين بازار كشور همسايه به خوبي استفاده كند و آن بخشي را كه توانايي ويژه در بحث بازسازي دارد به نمايش بگذارد. اين فرصت رونمايي از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف مي‌تواند باشد تا در آينده‌اي نزديك ساير كشورهاي منطقه و جهان نيز از امكانات و توانايي‌هاي جمهوري اسلامي استفاده لازم را داشته باشند.